Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Canon-Eye

Forumguru
Maar naar buitenbrengen dat je 1500 km kan rijden met een tank en bij uitlevering staat er 570 op het beeldscherm kan er bij mij niet in.
Dan heb je vermoedelijk toch ettelijke honderden publicaties in algemene en gespecialiseerde pers gemist, evenals tal van berichten die ook op dit forum in tal van draadjes zijn gepost.

Want de conform huidige EU-regelgeving bepaalde én gepubliceerde gemiddelden (stad, snelweg, gemengd totaal) hebben geen enkel verband met de praktijk, op één puntje na: de regels voor zowel het bepalen als het publiceren van de verbruikscijfers gelden gelijkelijk voor alle autofabrikanten - en dat maakt het vooraf onderling vergelijken makkelijker.

Dus die theoretische 1500 die jij blijkbaar verwachtte is per definitie niet realistisch, en die 570 uit het begin is gewoon het gevolg van het (nog) ontbreken van voldoende gegevens m.b.t. jouw persoonlijke rechtervoetafhankelijke verbruik zoals hiervoor al is beschreven.

Dit staat uiteraard los van het gegeven dat m.n. bij dieselauto's één belangrijke parameter - namelijk de daadwerkelijke brandstofvoorraad - vrij consequent verkeerd lijkt te worden gemeten. Je zou toch verwachten dat dit wel op een of andere manier gecalibreerd zou kunnen worden...
 
Nou, die studenten van tegenwoordig doen er gemiddeld 10 jaar over, voordat de theorie erin zit.... Er is dus nog hoop, maar we moeten nog effuh wachten. :dankje:
 

res-q

Senior Member
Moet zeggen dat ik dit ook wel vervelend vind. Ik rijd een 1.6tdi dsg, en moet meestal binnen 800km weer tanken van de bc, dan staat de actieradius echt op 0. Heb er nog nooit meer dan 42L in gekregen, dus dan is er mi wel sprake van een verkeerde meting of betekening door de bc. Ondertussen ook al meer dan 10k km gereden, dus als de bc het nu nog niet heeft geleerd..

Nog niemand een reactie van een skoda-dealer gehoord?
 

O3-Rider

Senior Member
Mijn dealer wist nog niet van dit issue, was blijkbaar de eerste. Ze namen het wel serieus en ik heb ze op dit topic gewezen. Ze hopen me begin januari wat meer te kunnen vertellen.

Iemand PON gevraagd naar dit issue?
 

MaRco2

Forumguru
Gezien de reacties valt me op dat het enkel de diesel-versies zijn die dit probleem hebben.
Benzine-versies hebben er dus geen last van.?.


Hier niet. Werkt naar verwachting.

Gemiddeld verbruik is in de praktijk wat ongunstiger (geen vaste waarde, de ene keer scheelt het 1 km per liter, de andere keer de helft), maar dat is 'normaal'.

Ergens halverwege het rood gaat er 45 a 49 liter in (in het laatste geval staat hij iets onder halverwege), ik vul hem tot het randje!
 

svdh1986

Nieuw lid
Heb zelf gebeld met mijn dealer ( Tigchelaar ) vertelde me dat er schuim in de tank komt welke gedetecteerd wordt als diesel. Als je even wacht ( 10 sec ) dan kan je daarna weer tanken.

Hiermee kom ik nog steeds niet aan mijn beloofde 50 liters.

Heeft iemand nog nieuws hierover?
 

CDK

Forumguru
Heb zelf gebeld met mijn dealer ( Tigchelaar ) vertelde me dat er schuim in de tank komt welke gedetecteerd wordt als diesel. Als je even wacht ( 10 sec ) dan kan je daarna weer tanken.
Bij de gerenommeerde oliemaatschappijen zitten er dopes in die schuimen tegen gaat....
 
Ik heb vandaag 52km doorgereden nadat de boordcomputer de actieradius 0 km aangaf. Vervolgens bij het tanken sloeg de pomp bij 45,5 liter af. Lijkt erop dat er dus nog 4,5 liter inzat, genoeg voor zeker 75km.

Ik ga volgende week eens bellen want met de dealer, kijken wat ie zegt...
 

Canon-Eye

Forumguru
Ook de vrije pomp betrekt z'n brandstof bij de 'gerenommeerde oliemaatschappijen' dus ook daar zal het verschil niet zitten
Daar zit nou juist wél verschil: verschillende merken onderscheiden zich alleen van elkaar door hun eigen dopes (ander oord voor toevoegingen, niet te verwarren met andere betekenissen). En dat merkgebonden toevoegen vindt nou juist plaats net voordat de tankauto wordt geladen. Het basisproduct uit de raffinaderij is hetzelfde voor alle merken.

Het is als met eten: aardappels (van dezelfde akker) zijn in principe hetzelfde, maar peper/zout/kruiden maken het verschil.
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Canon-Eye

Forumguru
Alleen zul je toch ook die tankwagens van bijvoorbeeld Schenk hebben gezien die bij allerlei merk pompstations lossen, en niet altijd tijdens een rit allemaal van één merk.
Heb jaren in die business gezeten. :jaja:
  1. Die tankwagens hebben doorgaans een aantal compartimenten waarmee niet alleen diesel en benzine apart kan worden verladen, maar ook verschillende "smaken" van het een of het ander. Het hangt van de route af wat ze meenemen.
  2. Tussentijdse reiniging is niet of nauwelijks nodig - zeker niet van benzine op benzine of diesel op diesel. Zoals je al aangeeft: die vermenging is dermate gering dat je in een laboratorium al flink moeite moet doen om het terug te vinden. Laat staan dat een gewone automotor er ook maar iets van merkt (en dan heb ik het effe niet over een Formule 1 wagen - maar die zie je zelden bij de Tango of zo...).
  3. Sterker: als er al eens een fout wordt gemaakt en er diesel in een benzinetank van het tankstation wordt gestort of andersom, dan wordt die tank met een vacuümauto leeggehaald. Het mengsel wordt vervolgens simpelweg teruggepompt in de landtank waarvan de brandstof overeenkomt met het grootste deel van het mengsel. Die landtank bevat vaak ettelijke duizenden kubieke meters, en dan heeft een klusje van pakweg 15 kuub diesel in de benzine of andersom geen meetbare invloed op de kwaliteit.
van een vrije pomp, dat dan weer wel
Ja, dat heb je met die vrije pompen. Die zullen ook wel weer kleinere liters hebben, de tillers... :deuk:
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

The-Spawn

Nieuw lid
Ik ervaar hier bij mijn O3 GL BL ook een afwijking.
Heb nu een keer of 4 getankt en dit telkens wanneer het lampje aangaat en kan er dan net 39liter in persen. Dat zou betekenen dat er nog 11 liter over is = 220km in mijn geval. (+- 780km gereden)

Dat vindt ik persoonlijk gewoon te veel voor reserve.
Ik zou verwachten dat er +-45 liter te tanken moet zijn als het lampje aan gaat. Dan zou er nog 100km te rijden moeten zijn met reserve diesel.

Mijn vorige auto waarschuwde mij als ik nog +- 120km te rijden had om te gaan tanken. Dat vondt ik perfect.

Ik ga denk ik ook maar eens bellen met de dealer om dit aan te kaarten.
 

Remakil

Forumguru
Ik begrijp, dit topic lezende, dat mensen een 50 liter tank dus eigenlijk tot de laatste druppel willen leegrijden, eer ze willen tanken. Immers, een 50 liter tank is pas leeg, als er ook echt 50 liter in gaat... ;)

Dat je bc daar anders over denkt is logisch, anders zou je bij het bereiken van 0 km actieradius in no time stilvallen. Er bestaat dus zoiets als reserve, vroeger deed je dat met de hand, tegenwoordig regelt je bc dat in feite...

Met de Ibiza die ik hiervoor had kon ik probleemloos 60 tot 75 km rijden, nadat het nulpunt bereikt was. Toch 5 tot 6 liter brandstof...

Hoeveel de O3 toestaat weet ik niet, heb in 3 tankbeurten pas 1x echt over het 0 punt gereden en toen ging er ruim 45 liter in...
 

The-Spawn

Nieuw lid
Een reserve is logisch. Maar als ik naar mijn dieselmeter kijk dan staat deze op de rode lijntjes en geeft de BC nog 120km aan.
Als ik dan ga tanken en ik kan er met moeite 39liter in krijgen dan betekend dat ik de overige 11 liter nog maar 120km kan rijden. Dat is +- 1 op 11.
Terwijl mijn BC aangeeft dat ik boven de 1 op 20 zit over de 39 liter in de 'normale'tank.

Dat klopt in mijn ogen/beleving niet.
Ik zou verwachten dat de laatste 5/6 liter reserve is. Dat zou dan als nog 100km zijn in reserve.
 
Bovenaan Onderaan