Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

O3-Rider

Senior Member
Wat mij opvalt is dat de brandstofmeter van bij de eerste kilometers begint te zakken. Bij vorige auto's duurde het altijd een honderdtal km eer de meter begon te zakken als ik hem helemaal vol gooide. Bij de Rs is de meter al duidelijk gezakt na een twintigtal km.

Inderdaad, volle tank, 50 km rijden en de naald staat al tussen de twee laatste streepjes.

Remakil

Forumguru
Klopt, heb ik ook.

Tank leeg volgens BC en tankmeter is max 45 liter bijtanken. Ik baal er ook wel van.

Waarom, vraag ik me af?
Omdat je nog 100 km verder had kunnen rijden?

Want verder maakt het weinig uit, hoewel je in theorie natuurlijk op elke 8 á 9 tankbeurten 1 tankbeurt zou kunnen overslaan. Maar stel dat hij bij 0 km echt stil zou vallen, omdat dan alle brandstof op is. Zou je dan tot 0 km door blijven rijden, of tank je 50 km eerder dan dat? Want in dat geval tank je nu in de praktijk 1x meer in de 16 tot 18 tankbeurten. Het is maar waar je jezelf druk om kunt maken hè... dus ik ben gewoon benieuwd... ;)

Bij mijn vorige auto (Ibiza ST) wist ik ook dat ik na de 0 km nog probleemloos 60-75 km kon rijden. Ben er ook nooit mee stilgevallen, dus je kon de gok wel eens wagen. Heb er nooit mee gezeten en ik erger me weer dood aan tankmeters die 200 km op vol blijven staan en vanaf de helft ineens een vrije val naar beneden maken...

makal

Lid
Ik ben er ook op gaan letten. Dit probleem heb ik ook.

volle tank (diesel) nog geen 50 Km gereden en de naalt is al op een kwart.

VWim

Forumguru
De tank is al 5 liter kleiner dan de vorige, door deze grappenmakerij is hij eigenlijk 10 tot 15 liter kleiner. Reken voor het gemak even met 1 op 18 dan hebben we het over 180 tot 270 km per tank. Dat is bij 50K per jaar echt veel verschil. En ja, daar baal ik van.

VWim

Forumguru
verschil is grofweg 14 keer tanken per jaar. Daar kun je van alles over zeggen en bagatelliseren, maar reken per tankbeurt 15 minuten inclusief omrijden, tanken en afrekenen dan heb je het over 3,5 uur... Toch zonde van de tijd.

Arnoldotje

Forumguru
QED

Bij benzinemotoren treedt dit verschijnsel dus niet op, enkel bij dieselmotoren.
Ergo is er bij de dieselmotoren een probleem.

Remakil

Forumguru
verschil is grofweg 14 keer tanken per jaar. Daar kun je van alles over zeggen en bagatelliseren, maar reken per tankbeurt 15 minuten inclusief omrijden, tanken en afrekenen dan heb je het over 3,5 uur... Toch zonde van de tijd.
Tja, ik tank doorgaans gewoon om de hoek bij mijn bedrijf en anders waar ik langskom. Kwestie van inplannen... Kost hooguit 5 minuten... ;)

makal

Lid
Ik ga hiermee eens even naar de garage. Kan het niet zo zijn dat de peilsensor niet goed is afgesteld in de tank?

Ik heb mijn collega`s gevraagd die een benzine hebben. Of zei het ook in de gaten willen houden.

Als ik bij de garage ben geweest meld ik even wat de uitslag is. Hopelijk iemand die verstand heeft van auto`s en niet zo`n monteur die net uit school komt "ff computer" aansluiten hoor :cry:. Dat kan ik zelf ook wel.

Even een kleine poll, wat we weten is dat het optreedt bij dieselmotoren.

Welke dieselmotor heb je, en heb je hier last van:

- 1.6TDI Greenline (110pk)
- 1.6TDI Greentech (105pk)
- 2.0TDI
- ?

Gieltje

Actief lid
Goedenavond,

Ik ben nieuw op dit forum dus zal mezelf even voorstellen.

Ik ben Giel en ben sinds 6 december in het bezit van een mooie zwarte O3 combi 1.6 TDI Greentech.

De enige optie die ik erop heb genomen is een vaste trekhaak, ik vond en vind de auto compleet genoeg.De reden zie je in mijn ava

Na een ruime maand kan ik alleen maar zeggen dat de O3 mijn eerste Skoda ervaring is, en dat het me een goed gevoel geeft, wat rijdt die auto lekker zeg.

Om on topic te komen. Ook mijn brandstofmeter geeft aan dat de tank zo goed als leeg is, laatste rode stukje, terwijl ik dan als ik ga tanken er niet meer dan 41 liter in krijg. Natuurlijk kun je hier rekening mee houden, maar kloppen doet het niet. Via Google ben ik op dit forum terecht gekomen, en alle ervaringen die ik hier lees zullen me er zeker toe bewegen hier nog heel vaak terug te komen.

1.6TDI Greentech (105pk)
Afwijking : Ja

OctaviaWest

Actief lid
En hier is de topicstarter nog een keer. Ben nog niet echt verder geraakt, maar volgende week moet ik terug naar de garage en ga ik vragen hoever ze ermee staan. Ze zouden het navragen bij d'Ieteren (de importeur), hopelijk hebben ze daar nieuws over.

Ik hoop voor elk van ons dat het slechts een bugje is in de software en dat dit met een update helemaal is opgelost.

1.6TDI Greentech (105pk) DSG
Afwijking : Ja

The-Spawn

Nieuw lid
- 1.6TDI Greenline (110pk)
Afwijking: voor mijn (huidige) gevoel wel,

Vandaag *pling* tanken A.U.B.

KM te gaan: 100,
KM gereden: 680,
Liters getankt: 38 liter,
Verbruik berekend: 17,9 km/liter,
Dieselmeter: net in het rode gedeelte,
BC gemiddeld verbruik: 19,5 km/liter,
BC gemiddelde snelheid: 62 km/h,

Zojuist de manual er eens op nageslagen. Daarin staat op pagina 13:

"De tankinhoud bedraagt circa 50 liter. Als de brandstofvoorraad het reservegebied
bereikt (de wijzer bereikt het rode gedeelte van de schaal), gaat het controlesymbool
 branden » pagina 25."

Op pagina 25 staat dan:
"Als het controlesymbool  gaat branden, is nog een brandstofvoorraad van minder
dan circa 7 liter aanwezig."​

Deze 'minder dan circa 7 liter' zouden dus voor die 100km dienen en bij 0 zou de tank (incl reserve) leeg zijn en dus stilvallen.
Maar toch kan ik er maar 38 liter in duwen. Dan mis ik in dit geval nog ZEKER 5 liter á 1op18 = 90 km.

In mijn ogen klopt dit niet.

In mijn ogen moet ik 43liter x 18km = 774 (43x19,5 volgens BC = 838,5km) kunnen rijden totdat reserve wordt aangesproken en in die 7liter x 18km = 126km moet ik een benzinestation zoeken (via de Columbus :D.

Zo ben ik het altijd gewend geweest en zou ik het nu ook graag zien.
Afwachten wat de dealer mij terugkoppelt...

1.6 tdi greenline (110 pk)
Afwijking: ja

Vandaag getankt. Tot de nek vol 41.5 liter kon nog 25 km rijden volgens bc en totaal gereden met tank 675 km actieradius zou 780 moeten zijn. Ps hou wel van flink doorrijden.

Tom RS

Forumguru
Rs tdi: afwijking? Ja
Morgen gaat hij langs bij de garage voor een kleinigheidje (sproeier koplamp blijft hangen) en ga ik het ven navragen.

Bovenaan Onderaan