Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

The-Spawn

Nieuw lid
Ik heb gebeld met de garage om eerst even te kijken of dit misschien al bekend is.

Het blijkt dat de benzine motoren die euvel ook hebben. Eigenlijk is het geen euvel maar de vorm van de tank. Bovenaan is er minder ruimte waardoor het lijkt dat deze sneller leeg is. Naarmate de tank leger wordt gaat het ook langzamer.

De gene die ik sprak rijd namelijk zelf ook al een O3 en dan de bezine versie. Hij gaat zelf ook even rond bellen en er komen nog enkele klanten die hij dit ook even vraagt. Over 3 weken bel ik hem nog eens om te kijken welke resultaten hij heeft.

Lijkt dus echt "normaal" te zijn.

Dit kan volgens mij niets met resterende liters benzine en het te tanken liters te maken hebben, maar alleen met het 'in het begin sneller leegraken van de tank als verderop de tank'. Dit laatste fenomeen ken ik wel van een eerder gereden auto.

Mijn dealer gaf vandaag aan dat het te maken heeft dat je een diesel niet leeg mag rijde. Hmmmmmm allemaal andere verhalen dus.

Remakil

Forumguru
Mijn dealer gaf vandaag aan dat het te maken heeft dat je een diesel niet leeg mag rijde. Hmmmmmm allemaal andere verhalen dus.
Dan nog is het raar dat je bij 0 km actieradius, slechts 43-45 liter in je tank krijgt. Was dat 48, zat er nog steeds 2 liter in en dan had het verhaal van je dealer nog aannemelijk geweest...

10% van de brandstof voorraad achter houden, zodat de tank niet leeg gereden wordt is wat veel, lijkt me zo... ;)

Dan nog is het raar dat je bij 0 km actieradius, slechts 43-45 liter in je tank krijgt. Was dat 48, zat er nog steeds 2 liter in en dan had het verhaal van je dealer nog aannemelijk geweest...

10% van de brandstof voorraad achter houden, zodat de tank niet leeg gereden wordt is wat veel, lijkt me zo... ;)
Helemaal mee eens. Ik vindt dit probleem een afbreuk doen van al het moois van de auto. Dit zijn dingen die je niet hoort en kan testen tijdens het proefrijden.

RoelF

Forumguru
En toen ging er 47,7 liter in. Zodra de pomp afslaat, laat ik 'm nog 1x extra afslaan.
De meter stond op het een-na-laatste streepje, door de hoek van de foto lijkt hij er onder te staan.
In dit geval is er volgens mij niets aan de hand qua afwijkingen.

IMG_0441.jpg

O3-Rider

Senior Member
Huh.. hoe kan dat nou? Er zijn toch al mensen die langer doorgereden hebben dan de actieradius aangeeft?
Bij jou nog 15 te gaan, bij andere las ik zo 50-75 reeds voorbij de 0 actieradius.....toch?

Of is het nou zo dat we lekker door moeten blijven rijden tot het laatste streepje en klopt de laatste 100km niet?
Ik bedoel verlopen die in de praktijk vele malen langzamer, 100 is dan in de praktijk 200 oid?

Vreemd, leg eens uit hoe je aan deze 47.7 komt?

Ik denk omdat het een 1.4TSI is, en de problemen doen zich voor bij TDI's.

@RoelF : thanx voor het zo mooi visueel bevestigen dat een TSI dit probleem niet heeft !!!

O3-Rider

Senior Member
Ik denk omdat het een 1.4TSI is, en de problemen doen zich voor bij TDI's.

@RoelF : thanx voor het zo mooi visueel bevestigen dat een TSI dit probleem niet heeft !!!

Oops....effe over het hoofd gezien. Maar het bevestigd dan in ieder geval het issue. Ik kom echt niet verder dan 41 liter.

VWim

Forumguru
Ik doe het even als volgt, vraag aan een ieder om deze lijst aan te vullen:

VWim: 1.6 TDI Greentech; afwijking: Ja

Badnews

Senior Member
Ik heb in mijn passat diesel een kapotte brandstof pomp gehad, zelfde effect als een lege tank, maar ze konden hem daarna gewoon (na flink wat starten) gewoon starten (anwb had de pomp langs de weg vervangen!) en geen probleem. De diesels van tegenwoordig zijn zelf ontluchtend.
Maar ik heb er nog nooit meer dan 41l in gekregen, 1.6tdi dsg met 30km te gaan volgens boardcomputer (dud in theorie 1.5 liter nog, dus bij 42.5l zou dan maximaal bijtankhoeveelheid zijn)

MeneerB

Forumguru
Net getankt: Wijzer stond op het 4e rode streepje. volgens de BC nog 45km te gaan.
Gezien mijn ervaringen zit er per rood streepje 1 liter in dus in dit geval 4 liter.
Dus zou ik 48 liter moeten tanken..... :pieker: he ? hoor ik u denken 50-4=46 toch?
Neen, in mijn tank krijg ik 52 liter in.
En warempel het klopt precies, er ging 48 liter en een klein beetje in.

U hoort mij niet klagen over de nauwkeurigheid.......:D

Bijlagen

• DSC_0307 - kopie.jpg
    DSC_0307 - kopie.jpg
    266,2 KB · Weergaven: 68

Edwin1969

Actief lid
Net getankt: Wijzer stond op het 4e rode streepje. volgens de BC nog 45km te gaan.
Gezien mijn ervaringen zit er per rood streepje 1 liter in dus in dit geval 4 liter.
Dus zou ik 48 liter moeten tanken..... :pieker: he ? hoor ik u denken 50-4=46 toch?
Neen, in mijn tank krijg ik 52 liter in.
En warempel het klopt precies, er ging 48 liter en een klein beetje in.

U hoort mij niet klagen over de nauwkeurigheid.......:D

@MeneerB Zo, 1.800km op 1 tank, dat is pas zuinig rijden voor een 1.8tsi......:maakmegek:

MeneerB

Forumguru
Sorry, je vergist je.. Dat is de dagteller. Die geeft aan over hoeveel dagen ik van mijn vrouw mag gaan denken aan een andere auto. Dus de komende 4 jaar en 11 maanden blijf ik met deze Skoda rijden.

Heb een 1.6 / 105pk dsg diesel. Het klopt volgens mij redelijk. Vandaag getankt met 789km op de teller. Boordcomputer gaf aan nog 82km te rijden en kreeg met moeite 43l diesel in de tank. De auto heeft nu 1300km op de teller en lijkt wel iets zuiniger te gaan worden. Als ik zelfde weggedrag als.vandaag vol houd kom ik op bijna 900km uit met de tankbeurt van vandaag.

O3-Rider

Senior Member
Heb een 1.6 / 105pk dsg diesel. Het klopt volgens mij redelijk. Vandaag getankt met 789km op de teller. Boordcomputer gaf aan nog 82km te rijden en kreeg met moeite 43l diesel in de tank. De auto heeft nu 1300km op de teller en lijkt wel iets zuiniger te gaan worden. Als ik zelfde weggedrag als.vandaag vol houd kom ik op bijna 900km uit met de tankbeurt van vandaag.

Klopt, ik zit gemiddeld op de 880-890

Bovenaan Onderaan