Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

dummy

Lid
Hier een manuele 1.6 TDI 105pk.
Gisteren voor de 3e maal getankt na 726km met actieradius 15km => 43.59 liter.

gemiddeld verbruik na 2e tankbeurt : 6.2l
gemiddeld verbruik na 3e tankbeurt : 6.0l

Volgens spritmonitor heeft mijn auto een CO2-uitstoot van 159 g/km, toch wel wat hoger dan de 99 g/km die Skoda in de specificaties zet :pieker:
 

Joske

Forumguru
Hier een manuele 1.6 TDI 105pk.
Gisteren voor de 3e maal getankt na 726km met actieradius 15km => 43.59 liter.

gemiddeld verbruik na 2e tankbeurt : 6.2l
gemiddeld verbruik na 3e tankbeurt : 6.0l

Volgens spritmonitor heeft mijn auto een CO2-uitstoot van 159 g/km, toch wel wat hoger dan de 99 g/km die Skoda in de specificaties zet :pieker:
dat is slechter dan mijn 2.0 TDI ;) (157g/km volgens spritmonitor.de)
 

Canon-Eye

Forumguru
Volgens spritmonitor heeft mijn auto een CO2-uitstoot van 159 g/km, toch wel wat hoger dan de 99 g/km die Skoda in de specificaties zet
De CO2-uitstoot volgt rechtstreeks uit het verbruik: er zit nu eenmaal een bepaalde hoeveelheid koolstofatomen in een kilo brandstof, dus als die kilo volledig wordt verbrand dan komt er ook een bepaalde hoeveelheid CO2 uit. Spritmonitor rekent dat netjes voor je uit.

Dus als het feitelijke verbruik afwijkt van het normverbruik (en dat doet het bijna per definitie, omdat vrijwel niemand precies rijdt zoals de norm voorschrijft) zal de uitstoot in dezelfde mate afwijken.
"Da's lougiesj", om eens een bekende oud-voetballer te citeren... :D
 

turboturbo

Forumguru
Ik vroeg me naar aanleiding van dit topic af hoe die reserve hoeveelheid bij mijn Fabia I eigenlijk wordt verwerkt. Ik heb deze week gewacht tot het lampje ging branden (en dus dat irritante piepje telkens klinkt na elke start) Ik kon volgens de boordcomputer nog 120 km rijden. Die verspringt echter met stappen van 20 km, en worden berekend op grond van het actuele gemiddeld Ø verbruik op dat moment. Dat is bij mij doorgaans zo'n 1:16 ~ 1:17, dus laat ik daar van uit gaan. Daar zou uit moeten volgen dat ik dan nog 7,3 liter benzine zou moeten hebben in de 45L tank (ga ik uit van 16,5 liter per km gemiddeld). Dat is nog zo'n 16% vulling. Bij de eerste afslag van het vulpistool was er ruim 38 liter bij gegaan. Dat klopt dus als een bus (45-7=38)
16% restvulling voor 'reserve' is wel wat anders dan 25%. En dan is dit ook nog een benzine, een diesel kan nog veel verder op die laatste paar 'reserve' liters...


Is weliswaar een heel andere auto, desalniettemin een voorbeeld van hoe dit systeem zou horen te kunnen werken.
 
Laatst bewerkt:

O3-Rider

Senior Member
Er komt hopelijk snel een oplossing. Het is in ieder geval reeds bekend bij de dealers en PON.
Denk dat we gewoon even moeten afwachten.
 
Actieradius ging bij 770 km op 0.
Bijtankhoeveelheid sprong bij 800 km op 45 L.

Nog ruim 100 km doorgereden en iets meer dan 48 L getankt. Vulpijp ook helemaal vol.

Wederom conclusie, de elektronica weet prima hoeveel liters er nog aanwezig zijn in de tank.
 

Bijlagen

  • uploadfromtaptalk1389366578256.jpg
    uploadfromtaptalk1389366578256.jpg
    68,7 KB · Weergaven: 84
  • uploadfromtaptalk1389366587260.jpg
    uploadfromtaptalk1389366587260.jpg
    67,8 KB · Weergaven: 84
  • uploadfromtaptalk1389366596285.jpg
    uploadfromtaptalk1389366596285.jpg
    35,9 KB · Weergaven: 77
Zou dit gebeuren? Autofabrikanten en dealers? Maar heel wat anders, dat van de tank inhoud is wel erg cool. Wil ik ook wel daar kan je tenminste wat mee.
 

MaRco2

Forumguru
Ik denk omdat het een 1.4TSI is, en de problemen doen zich voor bij TDI's.

@RoelF : thanx voor het zo mooi visueel bevestigen dat een TSI dit probleem niet heeft !!!
Wel apart, je zou denken dat alles toch wel gelijk is.

Van de week heb ik getankt na plm. 10 km na de melding van 'tanken', dus net iets in het rood, toen ging er 47 liter in wel tot het randje!

Af en toe wil het iets verschillen, een keer halverwege rood 49 liter getankt, maar rond 45 liter is ook weleens het geval geweest.

Mijn gangbare actieradius is met de 1.4TSI (opvallend genoeg scoren veel TDI's niet beter) van gereden kms en wat er nog te rijden valt, regelmatig meer dan 900 km (ik heb een keer op iets van 50 liter 997 km gehaald), maar daar moet je wel je best voor doen.

Met flinke kar, loopt dat op tot de helft... bij zwaardere belasting gaat het er relatief snel doorheen.
 

Remakil

Forumguru
Zojuist getankt na 830 km, actieradius stond ca. 8 km op 0 en de meter op totaal leeg. Ging 44,9 liter in en toen sloeg hij af. Nog 2 liter ingepropt en klaar. Doe ik altijd, die extra liters...

Gemiddeld dus 1:17,7...
 

jellemeer79

Actief lid
Actieradius ging bij 770 km op 0.
Bijtankhoeveelheid sprong bij 800 km op 45 L.
Nog ruim 100 km doorgereden en iets meer dan 48 L getankt. Vulpijp ook helemaal vol.
Wederom conclusie, de elektronica weet prima hoeveel liters er nog aanwezig zijn in de tank.

Blijft inderdaad raar dat BC 1 niet hetzelfde laat zien als BC2.
Trouwens wel duur getanked of is diesel zo hard gestegen, op 31 December tank nog vol gegooid voor 1,349/L
 

Canon-Eye

Forumguru
Trouwens wel duur getankt of is diesel zo hard gestegen, op 31 December tank nog vol gegooid voor 1,349/L
Er is per 1/1 wel een paar centen bijgekomen, maar niet zó veel. Maar de ene pomp is de andere niet: op 31/2 tankte ik bij Amigo voor 1,329 terwijl een Firezone pomp 6 km verderop op dat moment 1,369 rekende. Woensdag was het 1,399 bij diezefde Firezone, en dan weer 1,409 bij de Amigo.
Nou kom ik langs allebei als we boodschappen gaan doen, dus dat maakt het simpel om de voordeligste te kiezen...:jaja:

(Overigens: afgelopen dinsdag langs de snelweg zag ik 1,509!)
 

Canon-Eye

Forumguru
Tankpas? Daar wordt de brandstof op zich niet goedkoper of duurder van, toch? :)
Toen ik nog een van dienstwege verstrekte Shellpas had (vaste leverancier van zo'n dikke 15 miljoen liter per jaar aan mijn voormalige werkgever) tankte ik ook niet aan de snelweg als ik het kon voorkomen. De baas moet het immers ook verdienen voordat het uitgegeven kan worden - en ik weet maar al te goed hoe beroerd de marges liggen in het beroepsgoederenvervoer...

In Hoogersmilde (N371) zit bv. een goedkope Shellpomp, in Dieverbrug (N371) ook nl. meestal nóg 2 cent goedkoper dan Hoogersmilde, en die is meestal weer 6 tot 8 cent goedkoper dan reguliere Shell-snelwegpompen. En ook bij de Shell in Warnsveld heb ik in het voorbijgaan relatief scherpe prijzen gezien.

De Shellpomp aan de A28 bij Beilen is trouwens significant goedkoper dan zijn collega's aan de snelwegen (bijna als Hoogersmilde), maar dat heeft te maken met de concurrentie van Fieten Olie, bij de afslag 2 km verderop.

Kortom: ook bij merkpompen kunnen de prijzen nogal uiteenlopen... en met of zonder tankpas kan het geen kwaad om daar rekening mee te houden.
 

RoelF

Forumguru
Directlease heeft een tank app voor de iPhone. Kan iedereen natuurlijk gebruiken Erg handig, vind ik zelf.
 
Wel, zelfde probleem hier.

Echter, de eerste tank die ik vulde en leeg reed ging redelijk goed... De wijzer zakte niet abnormaal rap ofzo. Tot hij echter halverwege was, dan ging het snel. op 710km sprong hij op actie radius 0 en stond de wijzer zelf over het laatste rode streepje... Waarna ik nog 10km door reed. 720 km gereden dus op de teller. 41l bijgetankt. Dit is me wat te absurd die reserve. 5l kan gaan, maar 10l lijkt me overdreven veel.

Bij de tweede tank staat hij na 50km!! al 1/4 lager... Lijkt me idd serieus fout te gaan nu. Morgen eens langs gaan bij de dealer en melden dat de bijtank melding het wel correct aangeeft... Hij zal wel weer raar kijken dat ik dat weet...

Ik hou jullie op de hoogte.
 
Bovenaan Onderaan