Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Spiegeltje

Senior Member
Mijn eerste echte volle tank ervaring (zie bijlagen). Gevuld tot het uit het vulgat druppelde.....

Volgens de boordcomputer nog 10 KM te gaan en in theorie nog 4 Liter over (goed voor nog zeker 80 KM) als ik kijk naar de 46 Liter die erin ging.

Als ik meteen was gaan tanken toen het waarschuwingslampje aanging (bij op dat moment ca. nog 80 KM te gaan volgens de boordcomputer) had ik er waarschijnlijk maar maximaal 40 Liter bij gekregen. Doordat @Antera de optie ""bijvulhoeveelheid" heeft geactiveerd in de boordcomputer heb ik gewoon doorgereden totdat ik aan de 10 zat en ook bij mijn vaste tankstation was aangekomen.

Tot zover even.
 

Bijlagen

  • 2014-01-11 11.58.05.jpg
    2014-01-11 11.58.05.jpg
    1,2 MB · Weergaven: 95
  • 2014-01-11 12.01.41.jpg
    2014-01-11 12.01.41.jpg
    889,6 KB · Weergaven: 89

Remakil

Forumguru
OK, weer getankt. Na 831,4 km en met nog 50 km actieradius, sloeg de pomp af op 40,55 liter. Waarna ik er nog 2 liter in gooide voor hij echt afsloeg. Dat is dus 42,55 totaal, wat me niet tegen valt...
 

O3-Rider

Senior Member
Even uit mijn hoofd: 840 km gereden, nog 35 actie radius, kreeg er 42 liter in. Gelijk gestopt.
Ik kan er een getalletje naast zitten, maar komt overeen met genoemde waarden hier.
 

Canon-Eye

Forumguru
[...]
Doordat @Antera de optie ""bijvulhoeveelheid" heeft geactiveerd in de boordcomputer heb ik gewoon doorgereden totdat ik aan de 10 zat en ook bij mijn vaste tankstation was aangekomen.
Interessant om te weten: in hoeverre kwam de bijvulhoeveelheid volgens de display overeen met de feitelijk getankte hoeveelheid?
Als dat - ook bij herhaalde pogingen - redelijk betrouwbaar blijkt, doet de rest er al weer een stuk minder toe... :)
 

JeroenV19

Nieuw lid
Misschien dat andere leaserijders (bijv Alphabet) na kunnen kijken of er ook een gelijke hoeveelheid in rekening is gebracht.

Zoals ik al eerder had aangegeven mijn dealer factureerde Alphabet 52,08 liter bij de eerste tank. Ook mijn tank leek de eerste kilometers vol.
 

thekawa

Forumguru
BC zei 90km te gaan, ging 39 liter in..... :(

de dealer had idg weer een paar eurocent verdiend, want al na de eerste bochten na ophalen ging de tank van 1/1 af...
 

spikehome

Forumguru
Dat tank inhoud en meter vaak niet helemaal kloppen ligt aan de vorm van de tank.
Misschien dat er verschil in zit tussen een diesel en benzine ivm de roet filter die na verbranding doet die neemt meer ruimte in onder de auto (geen idee waar die precies zit maar dat eten andere misschien)
 

Joske

Forumguru
Om de verschillen eens te tonen tussen beide brandstoftanks, volgens mij is er geen. (naar vorm toe dan toch)

BENZINE VERSIE:

de tweede afbeelding geeft een tank weer met dubbel vlotter systeem, ik vind er weinig info over wel dat deze in de 1.8TSI ligt. Wat kan duiden dat de tank met betere gewichtsverdeling gebruikt wordt in de sportievere motoren (RS, 1.8TSI, 2.0TSI)
De eerste tank vind je dat in al de andere versies.

Betreft de DIESEL VERSIE:

eigenlijk identiek aan vorm van tank (zie bijlages) en ook hetzelfde principe. De anders gevormde tank wordt gebruikt in de RS 2.0TDI vermoed ik, maar daar ook weer het probleem dat ik momenteel niet meer info vindt.

brandstoftank benzine versie.jpg brandstoftank benzine versie 2.jpg
 

Bijlagen

  • brandstoftank diesel versie 1.jpg
    brandstoftank diesel versie 1.jpg
    70,1 KB · Weergaven: 30
  • brandstoftank diesel versie 2.jpg
    brandstoftank diesel versie 2.jpg
    65,6 KB · Weergaven: 29
Juist terug van de Dealer, daar het probleem even aangekaart, die viel compleet uit de lucht. Hij had nog nooit van het probleem gehoord. Nuja, hij had ook nog nooit gehoord van problemen bij de levering ook niet. Maandag mag ik hem binnen doen, hij zal hem even aan de computer hangen. Hij kan niet geloven dat het een algemeen probleem lijkt te zijn.

Verdere info volgt ^^
 

Canon-Eye

Forumguru
Hij had nog nooit van het probleem gehoord. Nuja, hij had ook nog nooit gehoord van problemen bij de levering ook niet. [...] Hij kan niet geloven dat het een algemeen probleem lijkt te zijn.
Misschien kun je hem eens voorzichtig een demo van dit forum aanbieden?
Zorg dan wel dat je een AED bij de hand hebt... :)
 

Arnoldotje

Forumguru
Ook mijn dealer is niet bepaald op de hoogte van de laatste stand van zaken:
- Brandstofmeter: "kunnen we niks aan doen meneer..."
- Storing lane-assist icm afneembare trekhaak: "nog nooit eerder van gehoord meneer..."
- Storing in de linker koplamp bij automatisch inschakelen verlichting: "die hebben we eerder gezien, maar dan bij de rechter koplamp, daar is volgens mij een software update voor"

Ik heb na het laatste contact met de dealer (de week voor kerst) gisteren maar weer eens gebeld over de stand van zaken. En de auto gaat volgende week donderdag een dagje naar de dealer.
 

MaRco2

Forumguru
Vandaag getankt. Nog 35 km actieradius en ik tankte bijna 46 liter. Lijkt dus echt een probleem bij de diesel uitvoeringen..... Bekijk bijlage 23147

Ik bekijk het altijd via de Maxidot, staat eigenlijk altijd eerst op de motorolietemperatuur, daarna op gemiddeld verbruik na tanken (kun je af en toe een tikje draaien naar de rest actieradius).

Helaas na het invoeren van een bestemming of een belletje, kun je weer terug selecteren.
 

Gieliovd

Forumguru
Om de verschillen eens te tonen tussen beide brandstoftanks, volgens mij is er geen. (naar vorm toe dan toch)

BENZINE VERSIE:

de tweede afbeelding geeft een tank weer met dubbel vlotter systeem, ik vind er weinig info over wel dat deze in de 1.8TSI ligt. Wat kan duiden dat de tank met betere gewichtsverdeling gebruikt wordt in de sportievere motoren (RS, 1.8TSI, 2.0TSI)
De eerste tank vind je dat in al de andere versies.

Betreft de DIESEL VERSIE:

eigenlijk identiek aan vorm van tank (zie bijlages) en ook hetzelfde principe. De anders gevormde tank wordt gebruikt in de RS 2.0TDI vermoed ik, maar daar ook weer het probleem dat ik momenteel niet meer info vindt.

Bekijk bijlage 23152 Bekijk bijlage 23153
Mijn eerste gedachte is dat de vorm van de tank gerelateerd is aan de wielophanging. Torsie-as de ene vorm en mulit-link de andere.

Die bewegende delen moet je ergens kwijt...
 

MeneerB

Forumguru
Ik deel deze gedachte.
Dat zou bevestigd moeten worden door de ervaringen van de leden met de genoemde RS modellen.

Joske, dank voor deze informatieve afbeeldingen. Die kunnen we niet genoeg zien hier.
 

Antera

Donateur
Er zit altijd een afwijking in. Daar ontkom je niet aan. Dit is denk ik mede gedaan dat als de meter 0 aangeeft je niet echt meteen helemaal leeg bent. Dit kan ook niet omdat de meter nooit letterlijk tot de bodem gaat.

Ik kan zelfs zeggen in mijn RS dat als hij echt leeg is en ik volgens de meter 0km tot de pomp heb er vaak maar 48 liter in gaat en dan heb ik zelfs nog iets verder gereden dan hij aangeeft.
 

OctaviaWest

Actief lid
Vandaag naar de garage geweest en het nog eens gehad over de brandstofmeter/actieradius.

Mijn klacht van een tijdje geleden werd doorgegeven aan Skoda. In de garage probeerden ze het gelukkig niet te minimaliseren. Want hun eigen demo-O3 heeft het ook. Na het voltanken toonde hij een veel te lage actieradius en wanneer het lampje begon te branden kregen ze er maar 40 liter bij.

Het wordt nu wachten op een reactie uit Mlada Boleslav zeker?
 

timdesp

Nieuw lid
Het betert iets bij mij maar toch nog altijd 5 à 6 liter te weinig kunnen tanken.
Bijtankhoeveelheid: 40 (verspringt wel maar per 5 liter)
nog 20 km op actieradius en 709 km gereden.

Auto: O3 2.0 TDI
23ux5xe.png
 
Bovenaan Onderaan