Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Gieltje

Actief lid
Ik heb er nu een keer op gelet met tanken. Bij mij is het gem. verbruik 16,4 km de liter. Nu door gereden totdat de BC aangaf dat ik nog 35 km had te gaan. Vol gegooid en ik kreeg er echt niet meer in dan 41 liter. Een afwijking okay maar met de 9 liter die er dan nog in zou zitten had ik dan nog een 150 km kunnen rijden.

spikehome

Forumguru
Heb (nog) een golf 6 waarvan de meter aardig klopt.
Maar wat mijvooral opviel is dat de VW een 55liter tank heeft.
De Octavia maar ook de golf7 heeft 50l maar.
Dat is toch wel jammer gezien ik vaak rond de 50 max 52l tank

Canon-Eye

Forumguru
Kleinere tanks van tegenwoordig kan iets te maken hebben met de regels voor het bepalen van het gewicht. Als een grotere tank betekent dat je meer belasting moet gaan betalen, dan heb je het toch ook niet echt gewonnen...

@Canon-Eye , ik kan het fout hebben hoor maar volgens mij betaal je belasting over ledig gewicht niet rijklaar gewicht(incl. vloeistoffen);)
@ iedereen , heeft er niemand nou nog een oplossing of oorzaak, volgens mij zijn er nu toch aardig wat mensen naar de dealer geweest.:pieker:

Joske

Forumguru
klopt, idem voor de CO2-uitstoot van een motor. Dan moet er ook een welbepaalde minimale hoeveelheid vloeistoffen in de wagen aanwezig zijn. Maar die testen zijn in de verste verten niet te vergelijken met werkelijke dagelijkse cijfers..

Fiek

Lid
Hallo allemaal,

Ik rij sinds een week een OIII 1.6 tdi 110 pk en heb voor het eerst getankt met 50 km actieradius over. Ik heb er exact 43.8 liter in gekregen. Ik heb op de eerste tank 756 km gereden.

Hallo allemaal,

Ik rij sinds een week een OIII 1.6 tdi 110 pk en heb voor het eerst getankt met 50 km actieradius over. Ik heb er exact 43.8 liter in gekregen. Ik heb op de eerste tank 756 km gereden.

Dat klinkt helemaal niet zo gek, toch....?

(of voert mijn stille hoop dat de O3's die nu van de productielijn komen dit probleem niet hebben de boventoon)

Fiek

Lid
Dat klinkt helemaal niet zo gek, toch....?

(of voert mijn stille hoop dat de O3's die nu van de productielijn komen dit probleem niet hebben de boventoon)
Ik moet je eerlijk bekennen dat de actieradius mij een beetje tegenvalt :D Mijn vorige auto was een golf 1.2 tsi en daar haalde ik dezelfde actieradius mee. Planken doe ik overigens bijna nooit.

Ik moet je eerlijk bekennen dat de actieradius mij een beetje tegenvalt :D Mijn vorige auto was een golf 1.2 tsi en daar haalde ik dezelfde actieradius mee. Planken doe ik overigens bijna nooit.

Ik ben het met je eens dat 1:17,3 beter moet kunnen voor een diesel.

turboturbo

Forumguru
heb voor het eerst getankt met 50 km actieradius over. Ik heb er exact 43.8 liter in gekregen. Ik heb op de eerste tank 756 km gereden.
Ervan uitgaande dat je eerste tank echt nokvol zat, rij je gemiddeld 1:17,2*

Dat betekent dat je nog (50-43,8) 6,2 liter x 17,2 = 106KM had moeten kunnen rijden.
Dus dat lijkt me nog wel een afwijking op de boordcomputer....?

*(die 1:17 lijkt me wat gortig voor de 1.6tdi dus ik vermoed dat je tank niet helemaal vol zat)

Fiek

Lid
Ervan uitgaande dat je eerste tank echt nokvol zat, rij je gemiddeld 1:17,2*

Dat betekent dat je nog (50-43,8) 6,2 liter x 17,2 = 106KM had moeten kunnen rijden.
Dus dat lijkt me nog wel een afwijking op de boordcomputer....?

*(die 1:17 lijkt me wat gortig voor de 1.6tdi dus ik vermoed dat je tank niet helemaal vol zat)
Ik heb de auto 'volgetankt' gekregen van de dealer, dus dat zou kunnen.

Door de kleine tankinhoud in combinatie met het verbruik lijkt de afwijking volgens mij groter dan een probleem is.

Mijn huidige auto, een Peugeot 5008, heeft een tankinhoud van 60 liter, ik tank altijd als het lampje aanstaat en rij door tot actieradius lager is dan 20 km. Ik heb nog nooit meer getankt dan 55,5 liter. Dit heb ik nooit als probleem ervaren.

Ik vind het niet vreemd als er een ruimte is van 3-4 liter, echter hoe kleiner de tankinhoud, hoe groter de procentuele afwijking.

turboturbo

Forumguru
Ik vind het niet vreemd als er een ruimte is van 3-4 liter, echter hoe kleiner de tankinhoud, hoe groter de procentuele afwijking.
Daarom staan de hier vermelde 8 a 9 liters 'reserve' op een 50L tank dus niet echt in verhouding: bijna 20%. Zo'n 3 a 4 liter op 60L tank (5%) is een stuk aannemelijker idd.....

Gieliovd

Forumguru
50 liter tank, auto zei gisteren "actieradius 45 km" en er ging na twee klikken 48,6 liter in.

Die 50 liter is dus ook niet helemaal juist. Reserve stond nog op 2/3.

turboturbo

Forumguru
Er is inderdaad wel een paar liter extra dan de opgegeven inhoud in te krijgen, maar dat betreft denk ik de expansie ruimte?

Daarvan is het niet de bedoeling dat je die vult, dus die 50 liter klopt dan wel.

Rick

Senior Member
De dealer factureerde mijn leasemaatschappij exact 53,82 liter bij aflevering. Dus óf ze overdrijven licht óf dit is minimaal de inhoud van de tank.

O3-Rider

Senior Member
De dealer factureerde mijn leasemaatschappij exact 53,82 liter bij aflevering. Dus óf ze overdrijven licht óf dit is minimaal de inhoud van de tank.

En had je ook een volle tank?

Volgens mij wordt er bij de productie ook een liter of 5 in gedaan om het systeem te vullen.
Of je dealer rond wat af of de tank is dan toch echt 50 liter+5 liter reserve. Ofwel 55 liter totaal.

Rick

Senior Member
Ja die leek wel vol, maar goed de eerste 50 km (in ieder geval bij mijn benzine auto) lijken die toch wel vol en blijft de meter op maximaal staan. Ik denk niet dat de dealer er zelf zoveel in heeft gedaan, maar dat ze hem gewoon afvullen en dan de maximale inhoud factureren aan de leasemaatschappij (dus niet obv wat ze tanken). 54 liter klinkt op mij best logisch. Misschien dat andere leaserijders (bijv Alphabet) na kunnen kijken of er ook een gelijke hoeveelheid in rekening is gebracht.

Bovenaan Onderaan