Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Dank voor jullie reacties, het lijkt erop dat alle type dieselmotoren in de O3 dit euvel (kunnen) hebben.

Ik kijk ernaar uit om weer diesel te gaan rijden (rij momenteel Peugeot 5008 op benzine), mede vanwege een hogere actieradius. Gezien het aantal km dat ik rij is het fijn om niet frequent bij een tankstation te staan. En ik begin toch altijd wel zenuwachtig te worden als ik een tijdje met het benzinelampje aan doorrij. Hoop dat er snel een modificatie komt, want uit de verhalen hierboven blijkt duidelijk dat het niet kloppend is.

Verwacht over een maandje mijn O3C op te kunnen halen, ben benieuwd. Al verwacht ik dat ik er genoeg plezier aan zal beleven !!!
 

timdesp

Nieuw lid
Mijn 2.0 TDI heeft dit ook.
Aan mensen die zich afvragen waarom we ons hierover druk maken: We kopen (of de firma) een nieuwe wagen en verwachten dat alles hetzelfde of beter is. Plots krijg zie je te zien dat je tank leeg is en kan je max 43 liter tanken ipv 48-50? Aangezien iedereen hier last van heeft is dit een fout dat rechtgezet moet worden.

Ikzelf heb het geluk te mogen tanken met een tankkaart van de firma maar als ik naar het buitenland ga is het voor mijn eigen rekening. Als ik eigenlijk 200km extra kan rijden (heen & terug) kan ik 400km langer rijden op "gratis" diesel ;)
 

Remakil

Forumguru
Ah, dat probleem heb ik niet. Ik mag van mezelf ook alle brandstof in het buitenland betalen met de creditcard van de zaak... :D
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK
Ik heb hetzelfde probleem met de actieradius en de brandstofmeter. Actieradius geeft 0 aan, brandstofmeter staat helemaal op 0 en ik kan met moeite (vulpijp helemaal vol) 43 L tanken.

Sinds een paar weken via Antera bijtankhoeveelheid aan laten zetten in het menu.

Gisterenavond gaf de actieradius inmiddels 0 km aan en het lampje brandde al vanaf 80 km nog te rijden.
Op dat moment gaf de bijtankhoeveelheid aan : 40L. (Tussen de 40L en de 45L dus)
Na een kilometer of 40 sprong de bijtankhoeveelheid op 45 en heb ik getankt. Kreeg er net 46L in.

Conclusie de electronica in de auto weet wel degelijk hoeveel liters er nog aanwezig zijn maar op de een of andere manier is ervoor gekozen een (in mijn ogen) erg grote marge in te bouwen.

Ik rij behoorlijk wat kilometers per jaar en als ik elke keer ga tanken als het lampje brandt dan scheelt dat bijna 200 km actieradius.

Heeft iemand al ervaringen met het oplossen van dit 'probleem' via de dealer?
 

turboturbo

Forumguru
Op dat moment gaf de bijtankhoeveelheid aan : 40L. (Tussen de 40L en de 45L dus)
Na een kilometer of 40 sprong de bijtankhoeveelheid op 45 en heb ik getankt. Kreeg er net 46L in.
He dat is gek - die bijtank hoeveelheid klopt dan dus weer wel? Alleen lijk ik op te maken uit je post dat die in stappen van 5 liter werkt, en je dus niet precies tot 48/49 liter kunt door blijven rijden (want springt na 45L in een keer naar 50L en dat zou te laat kunnen zijn?)
 

OctaviaWest

Actief lid
Conclusie de electronica in de auto weet wel degelijk hoeveel liters er nog aanwezig zijn maar op de een of andere manier is ervoor gekozen een (in mijn ogen) erg grote marge in te bouwen.

He, net wat ik hoopte. Dat betekent dat ze het dus kunnen oplossen met een simpele update van de software. Nu maar hopen dat ze dat ook willen!
 

The-Spawn

Nieuw lid
Net terug van de dealer: voorlopig niet op te lossen, wist er wel al van.

Mijn dealer (sales en werkplaats chef) wist nergens van en kon het niet oplossen. Gevalletje: neem die 5 liter maar voor lief. Pech gehad.
Daarop heb ik direct contact opgen4omen met SkodaNL en het daar toegelicht. Ze komen er nog bij me op terug...
 

makal

Lid
Ik heb gebeld met de garage om eerst even te kijken of dit misschien al bekend is.

Het blijkt dat de benzine motoren die euvel ook hebben. Eigenlijk is het geen euvel maar de vorm van de tank. Bovenaan is er minder ruimte waardoor het lijkt dat deze sneller leeg is. Naarmate de tank leger wordt gaat het ook langzamer.

De gene die ik sprak rijd namelijk zelf ook al een O3 en dan de bezine versie. Hij gaat zelf ook even rond bellen en er komen nog enkele klanten die hij dit ook even vraagt. Over 3 weken bel ik hem nog eens om te kijken welke resultaten hij heeft.

Lijkt dus echt "normaal" te zijn.
 

peterbaarlo

Senior Member
ik heb vandaag ook voor het eerst getankt, 800 km gereden, actieradius nog 10 km. er ging met moeite 43 liter in.
 

Canon-Eye

Forumguru
Ikzelf heb het geluk te mogen tanken met een tankkaart van de firma maar als ik naar het buitenland ga is het voor mijn eigen rekening. Als ik eigenlijk 200km extra kan rijden (heen & terug) kan ik 400km langer rijden op "gratis" diesel
Weet je wat, tank dan gewoon in NL vóór vertrek een extra jerrycan vol, ter compensatie... :)
 

Joske

Forumguru
Als het de vorm van de brandstoftank zou zijn wil dit niet zeggen dat het niet met een softwareupdate verholpen kan zijn, blijven melden aan de dealers zou ik zeggen. Hoe meer meldingen er binnen komen hoe groter de kans dat er misschien iets aan gedaan wordt.
 

Arnoldotje

Forumguru
De vorm van de tank lijkt me een broodje aap verhaal.
In een eerdere post is namelijk opgemerkt dat de bijtankhoeveelheid wel goed wordt weergegeven in de maxidot.
En de constatering dat ook de benzine-modellen er last van hebben lijkt me onwaarschijnlijk gezien de bevindingen in dit topic.
 

AdB

Senior Member
Ik volg dit topic op dit forum al een tijdje. Ook bij mij hetzelfde 'probleem' (al lig ik er niet wakker van). Ik vraag me echter wel af: hebben ook de familieleden uit het VAG-concern dezelfde problemen? (VW Golf, Audi A3). Zo ja, is het dan niet eerder een VAG-probleem? Zo nee, waarom doet dit probleem zich alleen voor bij Skoda???
 
Bovenaan Onderaan