De mijne lijkt ook zuiniger te worden, maar dat lijkt maar zo.
[...]
eerste afslag ging er precies 50 liter in, na enig aandringen 52,27 liter.
Verbruik dus nog niet eens 1:18, terwijl ik deze tank echt mijn best gedaan heb.
Ik zou dat oordeel nooit durven uitspreken op basis van één tank. Hoe je ook je best doet om 'm vol te gooien
(nog los van de vraag of dit op zichzelf verstandig is!), je hebt nooit de zekerheid dattie precies even vol zit als de vorige keer. Er kan met die rare tankvormen van tegenwoordig incidenteel wel ergens een luchtbel blijven zitten, de ondergrond hoeft niet altijd precies vlak te liggen, etc. etc.
Daarom kun je pas conclusies trekken op basis van cumulatieve gegevens over een aantal tankbeurten, waarbij die "vulverschillen" weggenivelleerd raken. Vergelijk bijvoorbeeld de verbruikscijfers in blokken van 5 of 10 tankbeurten (afhankelijk van hoeveel je rijdt).
Ik hou sinds midden jaren '80 van al mijn auto's alle tankbeurten bij
(destijds in Lotus-1.2.3 spreadsheets, maar die bestanden zijn er helaas niet meer - ga nu nog maarterug tot 2002) en kom zo langzamerhand tot een steeds nauwkeuriger overall gemiddelde.
Binnen al die tankbeurten met mijn huidige auto (122 stuks, tot nu toe) zie ik behoorlijke verschillen in het gemiddelde per tank: maximaal verbruik was 1:15,7 en minimaal 1:25. Welk deel hiervan is toe te schrijven aan omstandigheden (haast, weer en wind, fles) en welk deel aan verschillen in "vol of vol", zullen we natuurlijk nooit weten.
Als ik naar het voortschrijdend cumulatief gemiddelde vanaf mei 2011 kijk, dan zie ik dit door de tijd schommelen tussen 1:19,3 en 1:19,6. Mooi er tussenin dus, maar dat is ook wel logisch met zoveel tankbeurten.
Nogmaals: met een nieuwe auto kun je pas na een aantal tankbeurten iets zinnigs zeggen over (de ontwikkeling van) het verbruik.