Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

stradje

Actief lid
Beste rit (70km) bij mij tot dusver 1:28,6. Voor de eerste tank is het vanaf tanken gemiddelde nu 1:24,2. Ziet er goed uit. Misschien blijkt hij nog zuiniger dan de Fabia. Zeker in de zomer. Ik ben nu natuurlijk ook wel even heel ECO-verantwoord aan het rijden.

Gewoon voor de fun (en de sterke verhalen :yeehaa:)
 

stradje

Actief lid
Heel kalmpjes inrijden is me bij de Fabia goed bevallen. Maar inderdaad de EGR-klep kapot gehad. Hoe werkt dat en zouden ze daar nog niet een ingenieursoplossing voor hebben, want het is toch wel zonde als je een zuinige wagen niet zuinig zou mogen rijden omdat er dan technische storingen komen.
 

CharlesTucker

Forumguru
Over het algemeen rij ik met de O2 ook behoorlijk in de eco-modus, en tot nu toe geen EGR problemen. Ik zit nu bijna op de 100.000km. Zo zuinig als stradje hierboven noemt haal ik echter niet (dat is net iets bovem de 4 l/100km, ik zit op 4.62). Twee keer peer jaar wordt echter vergeet ik de ECO-stand, en rij gedurende een paar dagen een aantal uren rond de 130/140 km/u. Misschien is dat genoeg om het zaakje weer schoon te blazen?
 

Joske

Forumguru
ik ben eerder van het idee: 1 per week alle remmen los :D

ik betwijfel echter dat 2 maal per jaar "flink doorrijden" het hele jaar goed gaat maken. Maar wat ook belangrijk is en wat soms wel een probleem is bij mijn verplaatsingen is zeer lange tijd rijden. Toen ik naar Varsseveld was gereden voor de meeting (reken tot 3u30 achtereen in de wagen) en vervolgens terug naar huis (uiteraard..) merkte ik een aanzienlijk verschil met de wagen de dagen er na. Geen vervelende geurtjes meer bij starten van de wagen 's morgens, de motor was soepeler geworden en mijn brandstofverbruik was ook (tijdelijk) gedaald.

Dus pas na aanzienlijke tijd/km's wordt echt alles warm genoeg in het blok om eventuele roetdeeltjes te beginnen verbranden en dat heb je met gewone dagelijkse verplaatsingen (in mijn geval) niet.

Ik denk dat als je enkel stadsverkeer doet (in ECOmodus) en maar eens sporadisch snelwegkilometers (ook in ECOmodus) .. je dan solliciteert voor een kapotte EGR-klep.

Maar goed, geheel offtopic in dit topic dus wil je meer info over de EGR-klep kijk eens rond op het forum of open een nieuw topic. Dan kunnen we daar rustig verder discussiëren ;)
 

Badnews

Senior Member
Ik doe ongeveer eens in de 5 tankbeurten een 'f*ck you tank', wat voor mij stevig doorrijden is, paar keer kijken of mijn kleine diesel binnen de xx sec op de 80/100 zit, even met 150+ door de polder. Even schoonblazen. komt dan wel onzuiniger uit, maar nog steeds dan gemiddeld niet extreem. De meeste ritten zijn dan gewoon nog steeds normaal rijden (ochtend spits enzo)..
Maar ik houd dan gewoon geen rekening met verbruik, kom dan 0.5 tot 1.0l/100km hoger uit, dus kost me dat paar euro extra die week.
 

Arnoldotje

Forumguru
Bij mij is het precies andersom, een op de vijf tankbeurten eens kijken hoe zuinig hij nu is. Maar als ik dan zie dat hij op de snelweg weer het roetfilter gaat regeneren, dan wordt het zuinige tankje weer gewoon een 'f*ck you tank' :D.
 

Arnoldotje

Forumguru
Nou, als je op cc 130 rijdt met een actueel verbruik van 1:19 en deze zakt gedurende een kwartier naar 1:13, dan izie aan het regenereren.
 

EdK

Forumguru
als ik op cc een heuvel op rij gaat hij ook van 1 op 19 naar 1 op 13.
en regenereren ken die niet
 

Desperado

Forumguru
Ken jij heuvels in Nederland waarbij je een kwartier nodig hebt om boven te komen?
Als ik op de fiets ben genoeg :D
Met de auto, de Posbank misschien omdat je daar niet snel op kunt rijden vanwege de vele scherpe bochten
 
En weer on topic.... :D Vandaag getankt. Met nog 48 km actieradius en nog 3 rode streepjes te gaan ging er bijna 48 liter in...... Niets slecht dus... :thumbsup:
 

stradje

Actief lid
Modbreak: niet de hele voorgaande posting quoten. Lees de forum regels daarover.
Betekent dat dat hij "zelflerend" is op dit gebied?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
De auto een dagje achter gelaten bij de dealer op zijn vraag. Hij had dus toestemming van de "fabriek" om een aantal testen te doen. Ze waren redelijk vaag over de uitgevoerde testen, tank leegtrekken, hoeveelheid controleren, vlotter vervangen door een nieuw exemplaar, vlotter in een andere wagen proberen en tank terug vullen. Dat was zowat het enigste wat ze me konden vertellen.

Nu stap ik na al dat gebeuren in m'n wagen en viel me onmiddellijk iets op, de nieuwe geur, iedereen kent die wel, van mijn NIEUWE wagen was verdwenen en vervangen door een indringende diesel geur. Ik moest onmiddellijk weg (ik was al te laat voor een afspraak) dus ik ben niet onmiddellijk terug binnen kunnen gaan. Enorm pissed off atm moet ik zeggen. Verder lieten ze me weten geen enkel probleem te hebben gevonden met de wagen en zijn tank. Er zat nog 12 liter in. Ik rij 20km en BAM, daar gaat het gelieve te tanken lichtje branden. Nu ben ik al 60km door gereden en staat de wijzer bijna weer helemaal beneden.

Er is niets aan de hand hoor zeggen ze dan... Morgen eens goed van m'n oren gaan maken. BENDE PRUTSERS!! En ja, ik weet sinds kort dat ze hier mee lezen... Benieuwd of ze morgen al een antwoord gaan klaar hebben.
 
Bovenaan Onderaan