Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

thekawa

Forumguru
henriz, nou ik vond het een hele opgave hahah :) dit was rustig rijde naar de pomp. denk gemiddeld 1op17 nu over 3000km

Badnews

Senior Member
Vorig week getanked, bij mijn werk, 43km naar huis gereden (druk op de snelweg, dus vooral 80km wegen genomen) en kwam toen op 4.2l/100km uit.
Nog 830km te rijden, 43km gereden, dus 873km totaal. Bij 4.2l zou je eerder rond de 1100 moeten uitkomen.

Bij 0km mis ik dus een referentie, je tank is leeg, het aantal te tanken liters gaat per 5 omhoog en zonder te rekenen heb je dus geen idee meer hoeveel brandstof je hebt. Ik tank dus meestal braaf bij de 0km en dan gaat er maximaal 42l in.

verbruik.jpg

Remakil

Forumguru
@peterbaarlo heb niet meer naar de bc gekeken, omdat ik tankte vlak bij de zaak op weg naar huis. Maar bc is sowieso te optimistisch en over lange tijd zat hij op ruim 1:19...

Exacte cijfers van gister waren 1:18,21 en gemiddeld zit ik nu op 1:18,15 sinds ik de O3 heb. Op m'n iPad heb ik een app gezet, die het bijhoud en ik vul die keurig in. Deed ik nooit, maar had nu zoiets van "laat ik het eens doen"... ;)

Ik tank daarom steevast op dezelfde manier. Gewoon tankpistool er helemaal in, tanken tot hij afslaat, even rusten en dan met een kleinere hoeveelheid doortanken tot er 2 liter diesel extra bij zit. Meestal red ik dat zonder te hoeven druppelen...

stradje

Actief lid
Na vandaag mijn eerste ritten te hebben gemaakt heb ik besloten om de actieradiusberekening van de BC te laten laten voor wat hij is (net als de navigatie die het zwaar aflegt tegen TomTom).

Ik zet de display gewoon op "sinds tanken" tegen de tijd dat het kritisch wordt. Dan snel uitrekenen 100* gemiddelde verbruik in km/l, gedeeld door 2 en daar qua gereden km's sinds tanken dan veiligheidshalve 100 km onder blijven. Dus bij 1:23 (lijkt met nieuw rijden haalbaar met GL BL) tanken na 1050km. Simpel toch, en geen ergernis meer. En je houdt je hoofdreken-skills op peil.

Vandaag weer even getankt: 689 km gereden, 39,5 ltr benzine getankt, toch mooi 1 op 17,4. Boordcomputer gaf aan 1 op 17.0 dus deze zat er niet ver naast. Nu moet ik wel zeggen dat zodra de tankslang afslaat, ik ook stop met tanken, want mijn ervaring is als ik meer tank, dan raakt de boordcomputer van slag..........
Helaas geen 130 km per uur, anders haal je zo'n gemiddelde niet qua benzine.

Netjes voor benzine. Heb vandaag nog zo'n 50km doorgereden nadat de actieradius 0 km aangaf. Resultaat: 961 km op 48,76 liter. Vanmiddag alweer 100 gereden en daarbij viel me gelijk op dat de brandstof meter nauwelijks zakt terwijl dat voorheen gelijk zichtbaar was.

henriz

Forumguru
Op de dijk Lelystad - Enkhuizen in een stoet achter een vrachtwagen is irritant maar doet wonderen voor je gebruik. Ik stond er zelf van te kijken!

Bijlagen

• WP_20140205_002_jpg.jpg
    WP_20140205_002_jpg.jpg
    119,5 KB · Weergaven: 100

Badnews

Senior Member
Ik ben ook wat verder gereden (toch wel eng, zeker niet mijn ding). Ik heb (voor mij) een record getanked van 45 liter. daarna pas 20km gereden, dus nog niet gezien of de meter sneller zakt.
wel netjes trouwens, 961km met 48.76l .. zeker met de het koude ochtendweer afgelopen paar dagen.

Bovenaan Onderaan