Ik baal natuurlijk een beetje dat ik hier lees dat het hommeles is met de indicatie van de actieradius en tank leeg. Maar ik vermoed dat ik het voor me zelf vrij simpel ga oplossen. Ik denk dat ik even wat ervaring ga opdoen met hoeveel de BC kan afwijken van de echt getankte liters/gereden kilometers. Ik schat zo'n 5%.
Daarna ga ik alle meldingen vanuit de BC totaal negeren en ga me puur baseren op het simpele sommetje 100 * verbruik sinds tanken (in km/l) gedeeld door twee. Vervolgens moet ik als mijn km-stand sinds tanken minimaal 100km voor dat getal staat gaan tanken. Dat is een "nobrainer".
Voorbeeldje: als de BC 1:21 aangeeft, is mijn tankactieradius dus 1050km en hoef ik pas te tanken als de tellerstand op 950 km staat. Simpel en effectief. En niet meer ergeren aan òf veel te snel moeten tanken òf het steeds maar vloeken op dat lelijke schoonheidsfoutje van Taafje.
Het eerste wat ik trouwens na aflevering ga doen is 20 meter verderop nog een keer op nieuw aftanken. Dat heeft 2 functies: (a) dan weet ik dat de verbruikstatistieken vanaf rit 1 kloppen en (b) geeft inzicht in hoe de dealer met dit soort dingetjes omgaat
.