Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

turboturbo

Forumguru
@Rick Bis! Bis! :dankje:

Laat dit praktijkvoorbeeld de betweterige kluit-in-het-rietje opmerkingen de mond snoeren...:jaja:

Overigens kun je misschien wel 55L in de tank kwijt (door de expansieruimte te vullen, die daar niet voor bedoeld is) maar jouw voorbeeld laat zien dat je met gemak meer dan de hier gemelde 41 a 43 liter kwijt kunt, met nog 15Km actieradius.

Laatst bewerkt:

CharlesTucker

Forumguru
Misschien bij eerdere Octavias, weet ik niet, maar niet bij andere auto's die ik gereden heb.
Wijzer op 0 betekent hoofdtank leeg. Er zit nog wel een noodvoorraad in de reservetank.
Ik heb dit bij de aflevering van m'n O2FL specifiek nagevraagd bij de afleverende verkoper, antwoord was inderdaad actieradius 0 betekent tank leeg, duwen naar de pomp. Ik heb het nooit uitgeprobeerd, maar denk wel dat het klopt.

Ik ga meestal vrij vroeg tanken, actieradius is regelmatig nog zo'n 150km dan. Ik tank dan zo'n beetje 48 liter (O2 tank is 55 liter), dus 7 liter over voor 150km, lijkt me allemaal aardig te kloppen. Skoda kan (of misschien beter "kon") het dus wel. Merkwaardig dat het nu bij de O3 dus niet meer kan, en hoogst irritant dat jullie met een kluitje in het riet gestuurd worden.

Bij kilometerstand 3328 40,12 liter getankt... na het tanken auto starten en melding tank leeg. 64 km later is hij nog steeds leeg....
vandaag dus 100km op een lege tank gereden, écht zuinig die greenline :)

Vandaag de tank nog maar eens volgegooid voor de zekerheid en met het idee dat hij volgende week voor de dealer dan wat leger is, start de auto en metertje loopt weer netjes naar vol. Probleem opgelost (?)

Gisteren getankt na een flink aantal korte ritten (toch bij elkaar nog zo'n 80km) doorgereden te hebben met de actieradius op 0. Bij de Octavia is actieradius 0 dus niet "tank leeg". Er ging met flink doorknijpen 47 liter in. Eerste klik bij 45,5 liter. Op deze tank had ik 900km gereden. Ik had gehoopt dat de Octavia van deze actie zou "bijleren" maar helaas. Na tanken geeft hij vrolijk aan dat ik nog 740km kan rijden. Na 2 langere (zuinige) ritten van 40KM p. stuk kon ik ineens nog 870KM rijden. Hij reageert erg gevoelig op je rijstijl maar blijft er flink naastzitten.

In een eerdere VW Caddy 1.9TDI betekende actieradius 0 ook echt "tank leeg". Dan tank je dus gewoon 59,90 van de 60 (echte) liters. Mogelijk dat deze vlotter/computerconfiguratie ook in de Octavia 2 zat en dus ook akelig precies was.

TedVlemmings

Forumguru
Zojuist getankt met een KM stand op die tank van 916km. Kreeg er 44.75L in en dat was terwijl m'n actieradius al ruim 50/60km op 0 stond....

Arnoldotje

Forumguru
Ik ben net weer bij de dealer geweest.
Vorige week was ik er ook (zIe post #428) en toen beweerde een van de medewerkers dat hij het wel voor elkaar zou krijgen om 50 liter erin te krijgen bij 0 km actieradius. Ik hem toen gezegd dat ik hem daaraan zou houden.
Zo gezegd zo gedaan, ik reed een kleine tien kilometer al met 0 km actieradius, en heb deze persoon uitgenodigd om even mee te rijden naar de Tango op de hoek, zodat hij de daad bij het woord kan voegen.

Het tankpistool sloeg de eerste keer af bij 43,23 liter.
En toen zei ik dat het volgens het boekje nu klaar is.
Maar hij ging maar door en door, druppeltje voor druppeltje totdat de diesel langs het zijscherm op de grond drupte.
Totaal 46 liter getankt.

Gelukkig zijn we nu eens dat er toch ergens iets niet helemaal goed zit en ze gaan het tot op de bodem uitzoeken.

Wordt wederom vervolgd.

Vanochtend na 600km op de tripmeter na tankstop geeft hij nog een actieradius aan van 240km. De meter staat op de helft. Vervolgens 3 uur bij een klant bezig geweest en ben weer onderweg. Ineens staat de meter bijna bij het rode gedeelte terwijl de actieradius ineens nog 120km aangeeft. Daarvoor was het 240km!?
Heb ook al een aantal keren gehad dat ik ging tanken met actieradius van 5km ik er met heel veel moeite 45 liter in kreeg. Ik vind 7 liter reserve op een tank van 50 liter ook wel een beetje overdreven. Ik rij nu ongeveer 1 op 20 (met aangepast economisch rijgedrag) dus zou ik met die 7 liter reserve nog makkelijk 140km kunnen rijden.

Arnoldotje

Forumguru
Hmmm, dat klinkt alsof de tank zichzelf vacuüm trekt.
Dat zou inhouden dat de ontluchting geblokkeerd is oid.
Dus in de drie uur dat hij stil stond heeft hij genoeg tijd gehad om blijkbaar het vacuüm op te heffen en weer de goed hoeveelheid aan te geven (voor zover deze überhaupt klopt, gezien het onderwerp van dit topic.)

turboturbo

Forumguru
Ineens staat de meter bijna bij het rode gedeelte terwijl de actieradius ineens nog 120km aangeeft. Daarvoor was het 240km!?
bleef dat ook zo? Als mijn Fabia 3 uur stil gestaan heeft, 'reset' het gemiddeld verbruik op de BC, waar ook de resterende actieradius mee wordt berekend. Pas na een 20 minuten rijden klopt de weergegeven resterende actie radius weer, omdat het gemiddeld verbruik zich heeft gestabiliseerd (van 1:10~12 na koude start naar ruim 1:16)

Vanochtend is de actieradius ineens weer 130km en toen had ik ook al weer bijna 150km gereden sinds de melding.
De brandstofmeter staat ook nog steeds net niet bij het rode gedeelte. Ik snap er niks meer van.

Bijlagen

• Actieradius 30-01-14.jpeg
    Actieradius 30-01-14.jpeg
    100,3 KB · Weergaven: 34

Rick

Senior Member
Vanmorgen nog maar een keer bevestigd: bij de benzine versie werkt de brandstofmeter en indicatie perfect. Vanmorgen 10 km doorgereden nadat de actieradius op 0 stond. Kreeg er 50,1 liter in. Precies zoals ik het zou verwachten.

RoelF

Forumguru
Yup, indicatie van display en het metertje werken goed. Laatste tank een beetje doorgereden dus de 700km niet gehaald.

Juist telefoon gehad van m'n dealer. Het probleem zal grondig onderzocht worden. Ze moesten eerst toestemming hebben van Skoda België. Dat hebben ze nu. Dus ik vermoed dat het probleem al wat meer bekendheid geniet ondertussen langs deze kanten.

Woensdag doe ik hem binnen, de testen die ze moeten uitvoeren zouden de hele dag in beslag nemen. Ik denk dat ze het probleem nu wel heel serieus nemen.

Verdere info volgt.

Laatst stond actieradius op 0 en stond het wijzertje onder het laatste rode streepje, lager kan dus niet. Ik heb nog zeker 130km door gereden... Ik zet hem woensdag ook leeg af. Kunnen ze gelijk zelf zien hoeveel er nog in zit/kan.

Arnoldotje

Forumguru
Onderstaand de reactie van de dealer welke ik vandaag in de mail had:
onze monteur heeft contact gehad met de Technische Dienst van Skoda Nederland en die zeggen dat wij het niet software matig kunnen aanpassen. Er is een extra marge aan de brandstoftank aangebracht zodat de kans kleiner wordt dat de klanten de tank geheel leeg rijden en zonder brandstof komen te staan.  ( ivm kostenpost en waarna het brandstofsysteem ontlucht moet worden)   Hun geven ook aan dat er geen afwijking in de tankmeter of navigatie zit. Hopende u zo voldoende te hebben geïnformeerd

turboturbo

Forumguru
Vanmorgen nog maar een keer bevestigd: bij de benzine versie werkt de brandstofmeter en indicatie perfect. Vanmorgen 10 km doorgereden nadat de actieradius op 0 stond. Kreeg er 50,1 liter in.
Lijkt mij ook dat het op deze manier klopt en het zo hoort!

Canon-Eye

Forumguru
"hun..." --> gelijk al niet meer serieus te nemen.
Béétje flauw.
Als je de tekst goed leest, is dit "hun..." niet afkomstig van de dealer - het verwijst naar de dealer.

En dan nog: niemand zal toch - hopelijk - beweren dat de heer J. Cruyff als voetballer niet serieus te nemen was, louter vanwege zijn "vernieuwend taalgebruik"? :)

Bovenaan Onderaan