Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

hartdhit

Nieuw lid
Vandaag ging mijn reserve lampje voor het eerst aan.
Volgens de boordcomputer kon ik nog 70 km rijden toen ik ging tanken.

Gereden afstand sinds vorige tankbeurt: 781,8 km
Aantal liters getankt: 43,95

Gemiddeld verbruik volgens de boordcomputer: 5,4 l/100 km
Na berekening is het effectief verbruik: 5,6 l/100 km.

Dus zou ik nog een 107 km kunnen rijden met de resterende 6 liter diesel.
Het lijkt alsof in mijn auto de berekening redelijk OK is.
Ik verwacht dat er altijd wel iets extra reserve voorzien is zodat je op 0 km niet direct still gaat vallen.

Eppiegrande

Actief lid
Nog 35km volgens de BC, tanken 39,5 liter, na "doordruppelen" 42 liter. Blijft een ergernis.
Nu wel 150 km, gemiddelde snelheid 110km/u, verbruik 1:20. Dieselmeter loopt echter met zelfde snelheid terug. Het blijft een raadsel.

CharlesTucker

Forumguru
Ik verwacht dat er altijd wel iets extra reserve voorzien is zodat je op 0 km niet direct still gaat vallen.
Volgens de verkoper (bij de O2) was het wel degelijk zo dat ie bij 0km echt helemaal leeg is, de waarschuwing middels de "pling" en het oranje lampje komt uiteraard wel veel eerder. Ik heb het nooit geprobeerd, maar als ik zelf een beetje doorreken kom ik inderdaad goed in de buurt.

Rickink

Nieuw lid
Vandaag ook doorgereden tot het laatste litertje.
Boordcomputer gaf een resterende actieradius aan van 5 km. Vervolgens precies 49,00 liter getankt...

729 km gereden met deze tank, best heel redelijk qua verbruik (ik heb expres zuinig gereden om eens te testen). Ik vind een 50 liter tank overigens wel aan kleine kant, had wat mij betreft wel wat groter gemogen.
Gaat om een combi1.4 dsg

Afgelopen zaterdag weer moeten tanken. Melding van tanken begon nu bij 80km actieradius. Was voorheen 85km.
Toen de actieradius op 0km stond en de brandstofmeter ook volledig op zijn laagste punt stond ben ik nog ruim 70km doorgereden. Was wel even billen knijpen maar toen ik uiteindelijk ging tanken krijg ik er maar 46l in.
Ik had nu toch echt wel verwacht dat ik tegen de 50l in de tank zou krijgen.
Het klopt gewoon van geen kanten. Mijn mening is dat als de teller helemaal in het rood staat en de actieradius staat op 0 moet ik er gewoon bijna 50l in kunnen krijgen.
Bij mijn vorige auto (Seat Altea XL) was dit wel het geval.

Dan vind ik het verbruik ook zwaar tegenvallen. Ik houd er een rustige rijstijl op na, houd me netjes aan de juiste versnelling en dan een verbruik van 1:19 á 1:20 valt me toch wel tegen.

Canon-Eye

Forumguru
Dan weet ik zeker dat er geen 775 KM mee gereden is..........
Kan best, hoor. Dummy's Spritmonitor in zijn handtekening geeft een (overall) gemiddelde van 6,0 L/100km, dat steekt helemaal niet raar af tegen een enkele-tank-gemiddelde van 5,8 L/100.

Eppiegrande

Actief lid
Kan best, hoor. Dummy's Spritmonitor in zijn handtekening geeft een (overall) gemiddelde van 6,0 L/100km, dat steekt helemaal niet raar af tegen een enkele-tank-gemiddelde van 5,8 L/100.
Bedoelde als hij benzine had getankt in een diesel.

Maar blijkbaar klopt zijn actieradius wel met resterende tankinhoud?

dummy

Lid
Is inderdaad een 1.6TDI :)
Doe vooral kortere stukken (woon/werkverkeer ca 15km enkele rit). Mijn voorkeur ging uit naar een benzine, maar dat zag de baas niet zitten :)

Joske

Forumguru
@dummy

je gunt je wagen toch af en toe wel eens een keertje een langere rit om vervolgens eens goed de paarden van stal te halen?

anders gaan die paarden vastroesten hoor! :D

Laatst bewerkt:

richie29

Nieuw lid
Heeft iemand al die de 1.6 TDI in bezit heeft, al eens een rit gemaakt met een reservetankje van 5 liter mee?

Gewoon wanneer de naald en de BC zeggen dat hij leeg is nog net zo lang doorrijden tot hij ECHT leeg is?

Een collega van mij heeft de hatchback 2.0TDI en ik hoor hem ook klagen over hetzelfde.
Maar hij heeft er een oplossing in gevonden door voor de tankklep langzaam na te vullen totdat hij écht vol zit. Zo krijgt hij er nog 3 tot 4 liter extra in.
Maar dannog heeft hij hetzelfde, eerste keer afslaan bij de pomp met een 'lege tank' volgens de BC en brandstofnaald is op 40 liter. En met veel friemelen krijg je er dan nog 3 a max. 4 liter bij in.

Ik blijf het bijzonder irritant vinden....

turboturbo

Forumguru
Dat 'volstouwen' van de tank is inderdaad geen te adviseren 'oplossing'. Je vult daarmee alleen maar je expansieruimte, en dat kan zeker 's zomers als je auto afgetankt in de warmte geparkeerd staan, een probleempje opleveren. Daarnaast kan je misschien problemen krijgen met het koolstoffilter (als dat in deze modellen tenminste ook zit) die stuk kan gaan door teveel brandstof getankt te hebben.

Remakil

Forumguru
Mmmm, er is ook nog zoiets als schuim op je diesel... dus wat ik doe is tanken tot hij afslaat (meestal bij 42/43 liter) en dan wacht ik heel even. Vervolgens tank ik nog 2 liter op een iets rustiger tempo, meestal slaat hij net af rond die 2 liter. Het tankpistool hou ik gewoon op dezelfde stand, zo ver mogelijk er in... Doorgaans krijg ik er zo ca. 44-46 liter in...

Bovenaan Onderaan