Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

turboturbo

Forumguru
Misschien had je gewoon iets meer / per ongeluk de expansie ruimte gevuld de laatste tankbeurt? Ik heb ook wel eens een 'onzuinige' waarna de keer erop meteen een veel zuiniger tank volgt (de ene tankbeurt slaat het vulpistool ook eerder af dan bij de andere etc)

Dat 'levelt' zich vanzelf wel uit in de komende tientallen tankbeurten.
 

O3-Rider

Senior Member
Ik ben het eerlijk gezegd goed zat die brandstofmeter. Zuinige auto, redelijke tankinhoud, maar net 900 km rijden. Terwijl je weet dat je nog ruim 100 km had moeten rijden voordat de auto begint te zeuren.
 
Ik heb het aangekaart bij mijn dealer, ze erkennen dat er een probleem is, met hun eigen demowagen (diesel) hebben ze het ook. Actieradius te laag en wanneer het lampje begint te branden krijgen ze er maar 40 liter in. Ze hebben aangegeven het te hebben geëscaleerd naar d'ieteren maar nog geen reactie gehad. Het verwondert hen ook dat het zo lang duurt. Dat is de status van de laatste keer dat ik er was (6 weken geleden nu). Weet niet hoe het er nu voorstaat.

@OctaviaWest Mag ik vragen bij welke dealer jij zit? Mijn dealer (Barendrecht) zegt namelijk ook dat de verkoper die in de Greenline demomodel rijdt er last van heeft.
 
Ik ben het eerlijk gezegd goed zat die brandstofmeter. Zuinige auto, redelijke tankinhoud, maar net 900 km rijden. Terwijl je weet dat je nog ruim 100 km had moeten rijden voordat de auto begint te zeuren.

Hier nog een.

Even voor de duidelijkheid. Dit probleem speelt alleen met de Greenline diesels? Of ook met andere diesel uitvoeringen?
 

Tom RS

Forumguru
Dat het lampje vroeg aangaat, ok en dat het rijbereik veel te vroeg op nul weet ik ook. Maar 7.8l/100km bij een vlotte rijstijl vind ik er over voor een diesel

Het hangt er erg vanaf waar je rijdt en hoe je rijdt. Als mijn vrouw ermee naar het werk rijdt (lange stukken 70 km/u weg) zit ik op een gemiddelde van 5,5 l/100 km. Als ik ermee naar het werk rijdt (veel korte stukken met veel optrekken en remmen) en ik laat mij eens echt sportief gaan, zit ik vlot aan 9,3 l/100 km! Een diesel is nu eenmaal minder geschikt voor veel optrekken, heeft liever lange stukken weg. Komt nog bij dat een 2 liter bijna per definitie onzuiniger is dan een 1.6.
Ik bekijk het over langere periodes en kijk naar het gemiddelde over pakweg 2000 km. Moest ik dan aan 7,8 liter komen zou ik me zorgen maken. Voor 1 tankbeurt zou ik het houden op toeval.
 

Remakil

Forumguru
Ik ben het eerlijk gezegd goed zat die brandstofmeter. Zuinige auto, redelijke tankinhoud, maar net 900 km rijden. Terwijl je weet dat je nog ruim 100 km had moeten rijden voordat de auto begint te zeuren.
Dan rij je 100 km door, tenslotte hoef je niet te luisteren naar je auto...
 

riskitalltowin

Actief lid
Het hangt er erg vanaf waar je rijdt en hoe je rijdt. Als mijn vrouw ermee naar het werk rijdt (lange stukken 70 km/u weg) zit ik op een gemiddelde van 5,5 l/100 km. Als ik ermee naar het werk rijdt (veel korte stukken met veel optrekken en remmen) en ik laat mij eens echt sportief gaan, zit ik vlot aan 9,3 l/100 km! Een diesel is nu eenmaal minder geschikt voor veel optrekken, heeft liever lange stukken weg. Komt nog bij dat een 2 liter bijna per definitie onzuiniger is dan een 1.6.
Ik bekijk het over langere periodes en kijk naar het gemiddelde over pakweg 2000 km. Moest ik dan aan 7,8 liter komen zou ik me zorgen maken. Voor 1 tankbeurt zou ik het houden op toeval.

Was niet het optrekken, was het langdurig aan hoge snelheden rijden. Passat 2.0 tdi was daarin merkelijk zuiniger.

WP_20140227_002_zps49bec3df.jpg


90km later stond ik te tanken. Er ging toen 42.01l in de tank.
 

Tom RS

Forumguru
Een diesel heeft wel 10 000 km of zelfs meer nodig (sommigen spreken van 30 000) eer alles ingereden is. Pas van dan af kan je echt iets zeggen over de zuinigheid.
Als het op hoge snelheid is, moet je het gaan zoeken in de stroomlijn en luchtweerstand. Het feit dat ze zo hoog op hun poten staan is in dat geval natuurlijk nefast.
 

hephie

Lid
Ik zit nu ongeveer aan 20.000km en een gemiddeld verbruik van ongeveer 6.5, ik moet wel zeggen dat ik quasi altijd sportief rij...
Aan de andere kant is 75% autostrade wel aan 150-160km/h (soms nog iets harder).

Ik heb nog nooit meer dan 46 liter kunnen tanken.
Overlaatst stond het pijltje helemaal onder en gaf de BC nog 0 km te rijden aan.
Ik heb nog zeker 75km verder serieus hard (+200kmh, but ssst don't tell anyone :shutup:) doorgereden tot thuis, de volgende dag ging ik tanken en kon er net geen 46 liter in...

Het klopt gewoon niet.
Het geeft geen veilig gevoel om nog lang voort te rijden als het metertje helemaal onderaan staat, en de BC 0 km aanduid, maar hey, daar wen je ook aan... :maakmegek:

Nu moet ik wel zeggen, ik heb via VCDS iets kunnen inschakelen, "aantal liters dat je kan tanken".
Dat is natuurlijk ook weer bij benadering en spijtig genoeg werkt het in stappen van 5liter, maar zo lang dat geen 45 liter aanduid blijf ik doorrijden! Het helpt niet super veel, maar toch alweer een kilometer of 40-50.
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik heb een tijdje terug de Leasemaatschappij ingeschakeld.
Auto is vandaag weer naar de garage gebracht voor de bekende storingen waaronder de brandstofmeter.

Vanmiddag werd ik teruggebeld dat ze de auto nog een dagje nodig hadden.
Ze hadden een probleem gevonden in de vlotter van de brandstoftank en hiervoor is een nieuwe besteld.
Deze wordt morgen verwacht en dan gemonteerd. Ben erg benieuwd of het probleem hiermee is verholpen.
 
Laatst bewerkt:

O3-Rider

Senior Member
Als ik het goed heb, herinner ik me ergens op dit forum dat dat al eerder is gebeurd. Met helaas geen succes.
Maar ik ben benieud. De mijne gaat ook naar de garage voor het bonken en de brandstofmeter.
Als er niets uitkomt, dan schakel ik de LM in. Ben het nu eigenlijk wel zat om te moeten horen dan PON van niets weet.
 

VWim

Forumguru
Hier dezelfde ervaring, auto staat nu ook bij de dealer. Vandaag testen gedaan en de vlotter geeft een verkeerde waarde door. Ook in mijn geval is er een onderdeel besteld en het is even afwachten of dit de oplossing is. We gaan het zien of het euvel straks uit de wereld is.

Ik was overigens de eerste bij mijn dealer die zich meldde met het probleem. Als je/wij het probleem uit de wereld willen hebben is het raadzaam dat iedereen die hiervan hinder ondervindt dit gaat melden bij zijn dealer. Er zijn namelijk, ondanks het uitgebreide topic op het forum, bijna geen meldingen bekend bij de diverse dealers en bij Pon.
 

hephie

Lid
Ik heb een tijdje terug de Leasemaatschappij ingeschakeld.
Auto is vandaag weer naar de garage gebracht voor de bekende storingen waaronder de brandstofmeter.

Vanmiddag wer dik teruggebeld dat ze auto nog een dagje nodig hadden.
Ze hadden een probleem gevonden in de vlotter van dan bradndstoftank en hiervoor is een nieuwe besteld.
Deze wordt verwacht en dan gemonteerd. Ben erg benieuwd of het probleem hiermee is verholpen.
Ik heb er weinig hoop in... Dan zou iedereen hier met een kapotte vlotter zitten?
Keep us posted :)
 
Bovenaan Onderaan