Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

henriz

Forumguru
Nee dus :)
Manuals: 50 liter tank, dus bij melding dus 43 liter kunnen tanken (50-7 liter volgens manual)
Praktijk: bij melding slechts maximaal 40 kunnen tanken, bij 0 liter (100km verder, ongeveer 5 a 6 liter extra verbuikt) krijg je 45 in.
Dat is niet wat ik uit de handleiding lees. Ik lees dat na 43 liter de tank leeg is. De rest is immer reserve dus telt niet mee. Dus wanneer je meter op 0 staat is je tank leeg en moet je dus 43 liter kunnen tanken. Dit komt overeen met wat ik in de praktijk zie.
De melding komt (een geschatte) 100 km voor dit moment, dus als je dan gaat tanken zal je een kleine 40 liter kwijt kunnen.

43 liter is inderdaad vrij klein voor zo'n grote auto, maar mijns inziens missen er geen liters tov de handleiding.
 
Laatst bewerkt:

brhahlen

Actief lid
43 liter getankt, BC gaf aan dat ik nog ongeveer 50km zou kunnen rijden.
760km gereden op die tank.
Gemiddeld verbruik zit nu op 5,7 op 100, met 2999KM op de teller.

Dat moet beter kunnen :)
 

Badnews

Senior Member
Maar waarom dan alleen bij diesels? Benzine bakken doen het anders, daar is het rode stuk op de meter de reserve tank. Dus eigelijk hoeft de auto de 'nog 90km te rijden' meldingen pas 90km verder te tonen, want dat ga ik pas na reserve tank (virtueel) volgens jouw manier van lezen.
Ik zie het rode vlak als de reservetank(net als mijn dealer, aangezien het in de andere auto's van skoda (tot de benzine O3's) ook zo is).

Uit de handleiding:
The contents of the fuel tank for petrol / diesel is approximately 50 litres.
If the amount of fuel reaches the reserve area (the pointer reaches the red
scale range
), the indicator symbol  » page 42 illuminates too.
 

MartijnW

Actief lid
43 liter getankt, BC gaf aan dat ik nog ongeveer 50km zou kunnen rijden.
760km gereden op die tank.
Gemiddeld verbruik zit nu op 5,7 op 100, met 2999KM op de teller.

Dat moet beter kunnen :)

Dat kan zeker beter hier 4,6 op 100 met 41520 km op de teller.

De grootste bijvulbeurt die ik heb kunnen maken was 45 liter, toen kon ik er nog 40 km rijden en had ik er 930 km opzitten.
 

brhahlen

Actief lid
Dat kan zeker beter hier 4,6 op 100 met 41520 km op de teller.

De grootste bijvulbeurt die ik heb kunnen maken was 45 liter, toen kon ik er nog 40 km rijden en had ik er 930 km opzitten.
<indekking>Ja, maar jij hebt een Greenline ;)
Ik rij met een 1.6TDI DSG, is dus sowieso onzuiniger</indekking>

Desalwelteplus moet het inderdaad zuiniger kunnen :)
 

MartijnW

Actief lid
<indekking>Ja, maar jij hebt een Greenline ;)
Ik rij met een 1.6TDI DSG, is dus sowieso onzuiniger</indekking>

Desalwelteplus moet het inderdaad zuiniger kunnen :)

De ECO knop kan gewoon uit en het behaalde resultaat was op een volbeladen lange rit door Duitsland (vgem = 130+) ;), maar het klopt het blijft een Greenline:laugh:
 

Remakil

Forumguru
Nee dus :)
Manuals: 50 liter tank, dus bij melding dus 43 liter kunnen tanken (50-7 liter volgens manual)
Praktijk: bij melding slechts maximaal 40 kunnen tanken, bij 0 liter (100km verder, ongeveer 5 a 6 liter extra verbuikt) krijg je 45 in.

Dus ergens is er 3 liter a 4 liter 'verdwenen', echter geeft bijtankhoeveel wel correcte waardes aan.
Nu roept iedereen gewoon dat je vaker moet tanken, en niet moet zeuren. Ik vind het gewoon irritant. Omdat die tank gewoon al klein is, en ongeveer 10% miswijzing is gewoon veel.
Ik heb een hekel aan tanken, en die tankinhoud is voor mij eigelijk het enigste minpuntje van de hele auto, en dat ie dan in praktijk nog 'minder' lijkt te bevatten.

Het mooie is dat niet iedereen hier schijnbaar last van heeft met de diesels, dus wat is er bij sommige anders dan bij de probleem gevallen. Dus het 'probleem' moet oplosbaar zijn, de vraag is hoe!
Het lijkt of op een software probleem.
Zoals vaker gezegd, niet iedereen kan "begrijpend" tanken... ;)
Daar ligt het probleem van de verdwenen 3 liter...

Net voor hij afslaat, hoor je een gegorgel uit de tank komen. Dat geeft aan dat er lucht in de knel zit. Die moderne systemen ontluchten kennelijk minder makkelijk en diesel schuimt ook nog wat. Dat maakt dat er dus eerder brandstof in de tankleiding verstopt raakt, waardoor de pomp afslaat. Wie dan als een dolle dat ding inknijpt, krijgt er nauwelijks wat bij. Wie even geduld heeft (enkele seconden) en dan op een lager tempo (niet druppelen, maar constante aanvoer) verder gaat, krijgt er gewoon 3 liter of meer bij...

Dat lukt mij elke keer weer en het lijkt mij dat we dezelfde auto of tank hebben en zo bijzonder ben ik nou ook weer niet, dat ik kan toveren... ;)
 

Badnews

Senior Member
Na de 'eerste afslag' kan ik er nog 2.2 liter erbij krijgen in de tank (soms iets minder, maar meestal 2 liter of iets meer). Daarmee kom ik dus op 45l uit bij een complete '0' stand (of er iets over).
Die 3 liter extra lukt me niet bij mijn lokale pomp, maar kan best lukken als ik ergens ander tank, maar wel ruim 2 liter (misschien het verschil tussen de missing 3 of 4 liter).
Dit is de eerste auto waar ik dit mee heb (passat, laguna, xsara, astra, golf.. allemaal diesel en nooit issues mee gehad).
Maar zo langzamerhand leer ik ermee leven, na 1 jaar nog geen oplossing, maar wel een frustratie bron. Zeker omdat ik de rest van de auto fantastisch vind, maar van mij mogen ze er volgende keer gewoon een grotere tank in knallen (dan had je mij ook niet gehoord.. maar bij 35/40 liter bij te tanken melden dat je moet tanken en dat je op reserve rijdt is gewoon belachelijk)
 

Badnews

Senior Member
Damn.. ik klaag niet meer.. 60 liter en dan 546km rijden :)
Dan maar 40 liter (ipv 45 zoals boekje zegt) kunnen tanken en de 800/900km aantikken (omdat ik gewoon een tering hekel aan tanken heb, pure verspilling van tijd)

Al moet ik ook eerlijk zeggen: @Corné de Kluijver zijn Suberb is wel een klasse apart kwa auto en waarschijnlijk rijdt ie ontzettend lekker :)
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

lugolux78

Forumguru
40 liter en 800 km... Is Bellebleu al teveel.
Ach heb maar een Internationale tankpas aangevraagd en gekregen... Klaar met rekenen...

Maar blijf toch de km/l nog ff opschrijven en volgen
 

frisok

Senior Member
Na de 'eerste afslag' kan ik er nog 2.2 liter erbij krijgen in de tank (soms iets minder, maar meestal 2 liter of iets meer). Daarmee kom ik dus op 45l uit bij een complete '0' stand (of er iets over).
Die 3 liter extra lukt me niet bij mijn lokale pomp, maar kan best lukken als ik ergens ander tank, maar wel ruim 2 liter (misschien het verschil tussen de missing 3 of 4 liter).
Dit is de eerste auto waar ik dit mee heb (passat, laguna, xsara, astra, golf.. allemaal diesel en nooit issues mee gehad).
Maar zo langzamerhand leer ik ermee leven, na 1 jaar nog geen oplossing, maar wel een frustratie bron. Zeker omdat ik de rest van de auto fantastisch vind, maar van mij mogen ze er volgende keer gewoon een grotere tank in knallen (dan had je mij ook niet gehoord.. maar bij 35/40 liter bij te tanken melden dat je moet tanken en dat je op reserve rijdt is gewoon belachelijk)
Op basis van bovenstaande kreeg ik er 48 L in, 3 liter meer dan eerste afslag. Het forum heeft me een keer tanken per 16 keer bespaard. 52000 km / jaar, dus dank voor de tip.
 

Darkside

Forumguru
Kleine topic kick.
Nu voor het eerst melding gekregen dat ik moest tanken. Kon toen, volgens bc, nog 70 Km rijden.
En heb pas getankt toen ik volgens BC nog 10km kon rijden.
Er ging toen, tot de eerste klik, 48,01 L in.
Met een 50 liter tank viel me dat nog mee. Het lijkt er dus redelijk op dat de BC het goed heeft.

In mijn oude auto had ik mij 0 km te gaan en soms daar nog 30km overheen gereden 53l getanked.
 
Vorige week heeft mijn dealer de computer gereset in verband met de tankmeter (1.6 tdi greenline). Bij het lampje en de melding van de amundsen dat ik moest tanken dus maar gehoor aan gegeven. Er ging 39,4 liter in....Ik blijf de komende tijd dus toch maar weer tot 0 doorrijden. Dan krijg ik er 44 liter in...
 
Bovenaan Onderaan