Brandstofmeter en actieradius tonen te weinig

Ik heb de auto nu ong. 5 weken en heb er bijna 6k km op staan. Maar qua zuinigheid valt hij mij erg tegen. Als ik rond de 550km heb gereden geeft hij al aan dat ik moet tanken. Gisteren toevallig getankt (kon volgens de boordcomputer nog zo'n 40km rijden, toch ging er maar 40liter in. Nu zo'n 215 km verder staat hij al op de helft.
Nu rij ik best pittig, maar niet alsof ik in een rs6 rij .....
Iemand anders ook last van?

Heb hier ook last van. Als ik kijk naar de peugeot 308 van mijn collega waar ik ook een tijd in heb gereden met een 1.6 diesel kan je daar veel meer kilometers mee maken dan de octavia... In de eco stand en netjes aan de snelheid houdend en rustig optrekken haal je de 800 toch wel als ik de computer moet geloven...
 

Troebels

Actief lid
Maar even, in de eco stand issie niet vooruit te branden. Dus heb hem gewoon in de D staan. En dan nog niet zuinig.
 
Ik heb hetzelfde probleem. Sinds enkele weken heb ik nu de octavia 3......600 km is het matje met een tank...... Nu 6500 op de teller. Met mijn vorige octavia (2) haalde ik regelmatig meer dan 1000 km. Erg vervelend allemaal.
 

Troebels

Actief lid
Zit nu op 12500, maar zuinig ho maar. Geluk dat ik een tankpas heb. Alleen met vakantie moet ik ff oppassen....
 

Skoda79

Senior Member
Ik zit nu ongeveer op 1:16 gemiddeld. Niet zuinig, maar mn vorige diesels hafden het zelfde verbruik. Zou iets te maken kunnen hebben met mijn rijstijl :)
 

Badnews

Senior Member
Zou het :) ?

Als mijn tank bijna leeg is, kan ik ook ineens zuinig rijden (omdat ik een hekel aan tanken heb, en de tank 'te klein' is)
Soms kan ik dan 4.0l/100km (1:25) halen.. normaal zit ik rond de 5.2l (1:19) echt, maar rij ook dagelijks 30km over 80km wegen zonder veel stoplichten en files, wat erg scheelt.
maar de 1.6 DSG kan het wel, als het moet :)
(eerste 15k km's zat ik rond de 5.8, daarna was ie ineens zuinig)

Leegrijden tot ongeveer 0km, dan 47liter kunnen tanken.
 
Laatst bewerkt:
Net nog even getankt, 1 op 14.6 ........ Lekker. Computer geeft 1: 16 aan. Wel 100 km met kar gereden... Laat me wel zeggen dat ik geen trapper ben.....
 

Spoetnik

Forumguru
Bij mij is 0 km te gaan gelijk aan 45 km bijtankhoeveelheid wat dan in de praktijk 43 liter is. In theorie zou er dan nog 7 liter in de tank moeten zitten. Irritant dat die lampjes en waarschuwingen er zo vroeg inkomen.

Zal verder wel niet veel aan bij te regelen zijn.
 

Skoda79

Senior Member
Klein beetje off-topic

Werkelijkverbruik.nl
Fabrieksopgave versus werkelijk verbruik van de octavia combi uitvoeringen (eerste twee getallen na uitvoering zijn fabrieksopgave en werkelijk verbruik (L/100km). Conclusie: Sjoemelsoftware, ehh ik bedoel het verbruik wijkt wel iets af :)

Uitvoering Norm verbruik Travelcard verbruik CO2 fabriek CO2 werkelijk Verschil € jaar
1.2tsi active 81kW 4.90 6.63 114 154 1269
1.2tsi ambition 81kW 4.90 6.63 114 154 1269
1.2tsi style 81kW 4.90 6.63 114 154 1269
1.2tsi ambition 81kW dsg aut 4.90 6.65 113 153 1267
1.2tsi style 81kW dsg aut 4.90 6.65 113 153 1267
1.2tsi businessline ambition 81kW 4.90 6.63 114 154 1269
1.2tsi businessline style 81kW 5.00 6.72 116 156 1247
1.2tsi businessline ambition 81kW dsg aut 4.90 6.65 113 153 1267
1.2tsi businessline style 81kW dsg aut 4.90 6.63 114 154 1269
1.2tsi businessline joy 81kW 5.00 6.72 116 156 1247
1.2tsi businessline joy 81kW dsg aut 4.90 6.63 114 154 1269
1.4tsi cng g-tec ambition 5.40 7.76 96 138 1595
1.4tsi cng g-tec businessline ambition 5.40 7.76 96 138 1595
1.4tsi cng g-tec style 5.40 7.76 96 138 1595
1.4tsi ambition 5.10 6.79 119 158 1145
1.4tsi style 5.10 6.79 119 158 1145
1.4tsi ambition dsg aut 5.00 6.76 114 154 1290
1.4tsi style dsg aut 5.00 6.76 114 154 1290
1.4tsi businessline ambition 5.10 6.79 119 158 1145
1.4tsi businessline style 5.10 6.79 119 158 1145
1.4tsi businessline ambition dsg aut 5.00 6.76 114 154 1290
1.4tsi businessline style dsg aut 5.00 6.76 114 154 1290
1.4tsi businessline joy 5.10 6.79 119 158 1145
1.4tsi businessline joy dsg aut 5.00 6.76 114 154 1290
1.6tdi greenline ambition 81kW 3.50 5.35 90 138 1145
1.6tdi active 3.80 5.51 99 144 981
1.6tdi ambition 3.80 5.51 99 144 981
1.6tdi style 3.80 5.51 99 144 981
1.6tdi ambition dsg aut 3.80 5.51 99 144 981
1.6tdi style dsg aut 3.80 5.51 99 144 981
1.6tdi greenline businessline ambition 81kW 3.50 5.35 90 138 1145
1.6tdi businessline ambition 3.80 5.51 99 144 981
1.6tdi businessline style 3.90 5.60 101 145 983
1.6tdi businessline ambition dsg aut 3.80 5.51 99 144 981
1.6tdi businessline style dsg aut 3.90 5.57 102 146 961
1.6tdi businessline joy 3.90 5.60 101 145 983
1.6tdi businessline joy dsg aut 3.90 5.57 102 146 961
1.8tsi ambition 5.90 7.37 136 170 1083
1.8tsi ambition dsg aut 5.60 7.27 128 166 1147
1.8tsi businessline ambition 5.90 7.37 136 170 1083
1.8tsi businessline ambition dsg aut 5.60 7.27 128 166 1147
1.8tsi l&k dsg aut 5.60 7.27 128 166 1147
1.8tsi style 5.90 7.50 136 173 1084
1.8tsi style dsg aut 5.60 7.27 128 166 1147
1.8tsi businessline style 5.90 7.50 136 173 1084
1.8tsi businessline style dsg aut 5.60 7.27 128 166 1147
1.8tsi businessline joy 5.90 7.50 136 173 1084
1.8tsi businessline joy dsg aut 5.60 7.27 128 166 1147
2.0tdi ambition 4.00 5.59 106 148 920
2.0tdi ambition dsg aut 4.40 5.90 115 154 940
2.0tdi businessline ambition 4.00 5.59 106 148 920
2.0tdi businessline ambition dsg aut 4.40 5.90 115 154 940
2.0tdi l&k dsg aut 4.50 5.98 117 156 941
2.0tdi style 4.00 5.59 106 148 920
2.0tdi style dsg aut 4.40 5.90 115 154 940
2.0tdi businessline style 4.00 5.59 106 148 920
2.0tdi businessline style dsg aut 4.40 5.90 115 154 940
2.0tdi businessline joy 4.00 5.59 106 148 920
2.0tdi businessline joy dsg aut 4.40 5.85 117 156 922
 

Wallieweb

Actief lid
Klein beetje off-topic
1.4tsi cng g-tec ambition 5.40 7.76 96 138 1595
1.4tsi cng g-tec businessline ambition 5.40 7.76 96 138 1595
1.4tsi cng g-tec style 5.40 7.76 96 138 1595

Sorry maar het is echt met de haren getrokken, zeker omdat ik met een CNG-versie rij !
Normverbruik 3.5 kg / 100 km
Ik haal +/- 4 kg / 100 km
Ja, het is +/- 15 % hoger, maar ik doe heel veel stad en platte land, waardoor ik nogal wat verkeerslichten en rotondes tegenkom met veel acceleratie tot gevolg.
Afgelopen week een rit gemaakt van 100 km autosnelweg, verbruik op BC 3.1 kg/100 km
Een trip van 70 km gemaakt naar NL, veel rechte wegen op het platte land en veel 80/u, verbruik BC 3.2 kg/ 100 km.

Ik vind dit dus zeer goed meevallen en voor mij reden genoeg om de resultaten van die website met een kilo zout te nemen :facepalm:
 

BSdV

Actief lid
Klein beetje off-topic

Werkelijkverbruik.nl
Fabrieksopgave versus werkelijk verbruik van de octavia combi uitvoeringen (eerste twee getallen na uitvoering zijn fabrieksopgave en werkelijk verbruik (L/100km). Conclusie: Sjoemelsoftware, ehh ik bedoel het verbruik wijkt wel iets af :)

Weet er niet helemaal het fijne van maar ben er vrij zeker dat het verschil tussen opgegeven en werkelijk verbruik niet aan eventuele sjoemelsoftware ligt. Integendeel zelfs.
Het probleem met de overmatige uitstoot betreft bij mijn weten hoofdzakelijk de te hoge uitstoot van stikstofoxiden.
Ik heb het vermoeden dat de sjoemelsoftware tijdens het keuren tijdelijk de inspuitdruk van de brandstof verlaagt of de timing veranderd waardoor de uitlaatgassentemperatuur daalt. Hierdoor wordt de uitstoot van stikstofoxiden verminderd, maar dit heeft wel een negatief effect op de uitstoot van CO2 wat weer gerelateerd is aan het verbruik.

De sjoemelsoftware zorgt er volgens mij voor dat de auto op de weg hogere inspuitdruk heeft en/of andere brandstof inspuit timing heeft wat voor een betere (volledigere) verbranding zorgt met als gevolg hogere uitlaatgas temperaturen, lagere CO2 waardes waardes (en daarbij een lager verbruik). Keerzijde is een hoger NOx uitstoot en wellicht andere schadelijke gassen.

Misschien is bovenstaande niet geheel correct en wat kort door de bocht maar ik geloof dat het hier wel op neer komt.
 

BSdV

Actief lid
Tja, ik weet niet in hoeverre de CO2 waarde interessant is voor de keuring aangezien dit bij lange na niet de grootste vervuiler is. Verwacht dat fijnstof en NOx veel belangrijker zijn voor de keuring.
Ik denk dat het verbruik van de auto's niet zo heel erg veel omlaag is gegaan de laatste jaren. De auto's zijn wel een stuk schoner geworden maar door dit te bereiken zijn er bij mijn weten wel een groot aantal aanpassingen doorgevoerd welke het verbruik niet ten goede komen (oa het roetfilter en egr klep)
 

Canon-Eye

Forumguru
ik weet niet in hoeverre de CO2 waarde interessant is voor de keuring aangezien dit bij lange na niet de grootste vervuiler is. Verwacht dat fijnstof en NOx veel belangrijker zijn voor de keuring.
CO2-uitstoot is wel degelijk belangrijk, omdat dit (in NL in elk geval) dé allesbepalende factor is in fiscale zin:
  • BPM (aanschafbelasting, waarover ook nog eens BTW wordt geheven);
  • bijtellingsklasse voor de auto-van-de-zaakrijders.
 

BSdV

Actief lid
Heb het net even opgezocht. http://www.apkkeuringseisen.nl/apkkeuring/apk-keuringseisen-voor-uitlaat-en-uitlaatgassen/

Voor een diesel wordt er, als ik bovenstaande mag geloven, alleen een roetmeting uitgevoerd. Voor benzinemotoren een CO2 meting en vier-gas meting.

CO2 waarden zijn volgens mij ook niet de grootste boosdoeners. Dieselgebruik wordt meer en meer ontmoedigd terwijl de CO2 uitstoot aanmerkelijk lager ligt dan bij benzinemotoren.

Om terug te komen op waar ik in eerste instantie op reageerde, de sjoemelsoftware zorgt er niet voor dat het het verbruik in testopstelling lager is maar dat de NOx uitstoot lager is. Als de software zo is aangepast dat het altijd in de testopstelling blijft staan dan zal het verbruik hoger zijn, althans dat vermoed ik.
Wel aardig misschien, zijn er ook mensen die een waarvan de auto een software update heeft gehad, en wat is er vervolgens met het vermogen en verbruik gebeurd?
 
Bovenaan Onderaan