Race Eend
Forumguru
Maar dit is precies m'n punt @Import Yeti. Een tuner zou toch moeten weten wat een blok aan moet kunnen? En dan dus daardoor ook een duurzaam product op de markt kunnen brengen? Ik vind het heel raar dat een tuner eigenlijk z'n handen van haar eigen product afhaalt terwijl ze zeggen dat het moet kunnen en binnen de grenzen blijft.
Als er 1 bedrijf is die heel goed weet waar de grenzen liggen, dan is het JDEngineering wel.
Welk bedrijf zie je al 20 jaar lang met allerlei EIGEN projecten de grenzen op zoeken?
Dat betekend ook dat we tijdens de ontwikkeling een motor of turbo slopen, puur omdat we kijken hoeveel krachten drijfstangen en zuigers kunnen hebben en hoeveel druk je met een turbo kunt gaan draaien. Dan weet je precies wat je met een klanten auto wel en niet kunt doen.
Een motor (bv een drijfstang krom trekken )slopen lukt je overigens nooit met een stage 1 tuning, dat gaat pas als je met fors grotere turbo's/injectoren etc gaat werken.
Denk aan de Golf 5 GTI dsg6 2.0 TFSI @ 555pk, Golf 5 2.0 TDI PD Cup @ 230pk - racewagen, Golf 6 2.0 TDI CR 140pk (@200pk en nu @ 275pk) racewagen. RS4 V8 (en later voor een vriend vd zaak RS4 V8 compressor), Touareg V10 TDI, Leon 20vt @ 380pk, A3 1.9 TDI 130pk, Ibiza Cup TDI racer, A3 2.0 TDI 16v BKD, ibiza 20vt, S4 3.0 TFSI 333pk @ 520pk en nu sinds een maand Audi S6 4.0 TFSI V8 (die RS6 uitgevoerd gaat worden).
Dit zijn allemaal voorbeelden van wagens die uiteraard gebruikt worden voor dagelijks gebruik, maar ALTIJD aangeschaft worden met een hoger doel, ontwikkelen van een tuning (+dsg tuning) en eventuele verder upgrade stages.
Aan de andere kant begrijp ik de tuners zelf niet. Ze geloven in hun product. Hebben verstand van motoren pretenderen ze. Dus weten waar de grenzen liggen. Waarom neemt en tuner de garantie dan niet gewoon over?
Dat lijkt me op zich vrij logisch, kijk bv naar de 1.2 TSI of 1.6 TDI. Alle wagens die vervolgens distributiekettingen of EGR problemen hebben, kan je als tuner dit allemaal gaan vergoeden. Kan wel, maar dan moet je per tuning 2500 euro gaan vragen.
Goed ander voorbeeld is de DSG7 bak trouwens, bijna alle 1.8 TFSI skoda superb modellen met een ton op de klok, hebben hun 2e koppeling bijna 'op', door verkeerde olie en verkeerde software in de dsg7 software (en tevens zijn de koppelingen verbeterd). Ook hier weer had je als tuner alles mogen vergoeden, pas na een jaar gaat de VAG groep nl eens toegeven dat er productiefouten gemaakt zijn (terugroep acties).
Zie het zo als je een K&N luchtfilter koopt, en die op je auto plaatst. Dan gaat K&N ook geen turbo vergoeden als deze stuk loopt. Dat heeft niets te maken met het feit dat K&N niet achter zijn product staat. Misschien juist wel, K&N weet zeker dat het probleem aan de turbo niet door het filter ontstaan is.