CDK
Forumguru
klopt daarin spreek ik je ook niet tegen toch?Onzin Corné, je kunt alleen een koppeling oproken als hij slipt. Als hij niet slipt, dan slijt hij ook niet. Slippen zie je bij een dsg net zo hard als bij een handbak, toerenteller loopt omhoog maar je snelheid komt niet mee.
hiermee neem je de stelling in dat ondanks dat de DSG begrenzer/beveiliging op 300Nm staat op jullie bank toch laat zien dat er 320 tot 330Nm geaccepteerd wordt door diezelfde begrenzer, terwijl hij toch op 300Nm afgeregeld zou moeten staan en het daarom niet noodzakelijk is om aanpassingen te doen? of begrijp ik je nu verkeerd? Het lijkt er sterk op dat er dan geen reserves meer zijn, en je het maximale van de DSG en koppeling vraagt toch? iets wat continu of met regelmaat op z'n max loopt is extra gevoelig voor slijtage, een turbo zet je toch ook niet op 100%? Juist door die DSG te optimaliseren en de schakelmomenten aan te passen creëer je een extra veiligheid / extra reserves, druk op de koppeling verhogen / schakeldrukken aanpassen / clampforce verhogen etc. geef het beestje maar een naam, hiermee verhoog je de capaciteit van de koppeling, maar verleng je ook de levensduur, dat zal je vast met me eens zijn....De nieuwe MQB modellen hebben een koppelbegrenzer van 300Nm. Dit wordt ook tussen motor en bak gecommuniceerd. Op de rollenbank meet je dus wel degelijk 320-330Nm, maar met vag-com zie je maar 300Nm.
je kan uiteraard niet zoals jij dat zegt alle begrenzers sky high zetten zonder verdere aanpassingen dat is vragen om problemen, dat er tuners zijn met te weinig kennis van zaken weten we allemaal, dat de software van de huidige DQ200 licht verbetert is daar zijn we het over eens, maar in mijn ogen nog niet genoeg, het is nog steeds geprogrammeerd op uitstoot en niet op duurzaamheid! Op het moment dat jullie de kennis hebben om deze bakken aan te passen ben ik er van overtuigd dat jullie die kennis ook gaan benutten en gebruiken, daarom vind ik het wat flauwtjes om nu met deze argumenten te komen en alles van tafel te vegen, maar dat is mijn persoonlijke mening.Dit zelfde kan overigens ook met motorsoftware gedaan worden, je leest dan maar weinig koppen uit, maar hij levert wel veel meer. Alleen veel tuners zijn daar niet kundig genoeg voor. Die zetten alle begrenzers sky high, als je dat doet, zal de dsg ingrijpen en de koppeling laten slippen, dan is een dsg tuning noodzakelijk.