Chiptuning O3 1.6 TDI

Skoody Boo

Actief lid
@Race Eend. Maar wat voor garantie geeft mij dat als simpele 1.6 TDI rijder die graag wat meer zou willen.

Ik denk dat je altijd een risico neemt - wat weliswaar klein kan zijn - dat de kans op een defect toeneemt. Kan je nog kiezen of je dat wel of niet onder ogen wilt zien. Maar dat is natuurlijk niet hetzelfde als waar het negatieve imago van de tuningsbranche vandaan komt. Dat komt van RIP-tuning en hun concurrenten.
 

Mototommy

Actief lid
Ik ga maar eens in gesprek met jd. Kijken of ze me kunnen overhalen om het te doen want ik mis toch wel behoorlijk wat kracht in het motortje. Vooral onderin is er soms helemaal niks thuis. En met inhalen is dat soms best gevaarlijk. Je moet er in ieder geval wel rekening mee houden..
 

Import Yeti

Forumguru
@Mototommy hou er wel rekening mee dat er onderin, dus onder de 1400tpm absoluut geen verbetering in zit. Na 1500tpm dáárin tegen wel. Ik zit op dit moment in de Oostenrijkse Alpen en moet em toch echt minimaal op de 1400tpm houden. Daaronder is het terugschakelen.
Anders valt hij dood.
 

Gizzmo

Forumguru
Waarom vinden mensen dat dat er onderin niets aanwezig is, en dan hoor ik onder de 1400 rpm, stationair is ergens tussen de 800 en de 1000, soms zelfs 1200, natuurlijk is er niets bij 1400, turbo in mijn huidige auto komt er pas in met 1750 rpm.
Ik kom nooit onder de 2000 als ik rij, en dan zit ik nog niets eens op de helft van wat die mag maken.
 
  • Leuk
Waarderingen: ALIS

Jstruijk

Senior Member
Er zijn idd diverse motoren van oa andere fabrikanten die onder pak em beet 1500rpm flink meer thuis geven dan de motoren in de VAG familie. Als eenmaal de turbo wakker word is het wel interessant, helemaal na tuning. Maar onze 1.6TDI is onder de 1500rpm niet echt krachtig te noemen nee.

Mijn vorige 2.0 TDI PD motor(170PK/400Nm na JD kuurtje) uit mn A4 had wel meer koppel onderin, dat zeker, maar ook die vond het fijner om meer toeren te draaien.
 
Laatst bewerkt:

ALIS

Lid
Ik ga maar eens in gesprek met jd. Kijken of ze me kunnen overhalen om het te doen want ik mis toch wel behoorlijk wat kracht in het motortje. Vooral onderin is er soms helemaal niks thuis. En met inhalen is dat soms best gevaarlijk. Je moet er in ieder geval wel rekening mee houden..
Gewoon doen! JD loopt al behoorlijk wat jaren mee in de tunelarij en gaan niet alleen voor de verkoop maar geven een gedegen advies.
Ik heb het ook gedaan voor mijn 1.6TDI met DSG en moet zeggen dat het goed merkbaar is in de trekkracht. Het wordt nooit een 2.0L maar hij kan zeker goed meekomen na de tuning (lees 0-100 9,1sec). Ook de tussensprintjes en inhalen gaat heel lekker.
 

Stewie

Senior Member
Rustig rijden gaat met een 2.0TDI juist beter omdat die onder de 1500 rpm ook nog wat koppel heeft. Ik vind dat fijn rijden. Een haakske bocht, rond punt etc gewoon in 3de nemen en die trekt zich er wel door.

Dat gaat met een 1.6TDI niet, gechipt of niet. Is gewoon een andere manier van rijden. Ik kom zelden boven de 2750-3000rpm. Af en toe eens express om hem "schoon te blazen" lol.
 

Mototommy

Actief lid
Ik moet ook best wennen aan deze diesel. Gewoon meer toeren maken en meer schakelen.. Hiervoor een 318d automaat.. Dan gaat alles vanzelf zeg maar... :-)
 

micky

Forumguru
Waarom vinden mensen dat dat er onderin niets aanwezig is, en dan hoor ik onder de 1400 rpm, stationair is ergens tussen de 800 en de 1000, soms zelfs 1200, natuurlijk is er niets bij 1400, turbo in mijn huidige auto komt er pas in met 1750 rpm.
Ik kom nooit onder de 2000 als ik rij, en dan zit ik nog niets eens op de helft van wat die mag maken.
1000 of 1200 toeren stationair?? hahaha, welke auto dan vraag ik me af......
 

Mettes

Forumguru
Al de voorgaande posts komen mij bekend voor.
Dit was voor mij de reden om mijn 1.6 tdi terug van de hand te doen.
Na jarenlang de 1.9 tdi gereden te hebben,kon ik niet aan de 1.6 wennen.
En inderdaad ook na chippen krijg je geen kracht onderin.
Zoals Import Yeti zegt kun je bij opschakelen wel is in de zone onder 1500tr/min komen.
Jah,dan zijn bij de deze motor de paardjes nu eenmaal niet thuis.
 

Remakil

Forumguru
Ik heb bij elk blok niet de behoefte om onder die 1500 te komen. Trek sowieso altijd lekker door. Waarom gaan schakelen bij 2000 toeren? Dan belast je het blok nauwelijks en wordt hij nooit echt warm...

Wie op 1000 toeren wil doorsukkelen doet zijn best maar hoor. Zelf trek ik hem gewoon liever lekker door, daar is hij voor... :)
 
  • Leuk
Waarderingen: ALIS

Noord26

Forumguru
Het blok is niets mis mee vond ik persoonlijk. Het is de (te) lange versnellingsbak die hem terug houd, een beetje nukkig maakt in lager toeren. Dit blok komt tov een 5-bak pas echt tot leven icm een DSG-7.

;)
 
Laatst bewerkt:

Mototommy

Actief lid
Allemaal eens. Maar waar ik in het verleden makkelijk in z'n twee achter fietsers kon blijven en vervolgens deze in te halen, gaat nu echt niet meer lukken. Heb me daarmee al een paar keer vergist omdat er niks gebeurt als je het gaspedaal intrapt. Je bent er niet zo even voorbij en je moet meer anticiperen op tegemoet komend verkeer.
 

Skoody Boo

Actief lid
Wie wil er nu met 1500 toeren de berg op? Dan kan je net zo goed gaan fietsen...

Alleen over toeren kletsen zegt niets, de versnelling maakt nogal uit, 1 op 1 met het verschil in overbrenging. Belading maakt ook uit. Mijn tsi-tje vreet zonder lading een 8% helling in de vijfde versnelling rond 1500 toeren. In lagere versnellingen kan hij bij 1500 toeren ook meer serieuze hellingen aan. Dat gaat echt beter dan fietsen.

Overigens is 1500 rpm zelfs voor Armstrong met kuurtjes vrij veel.
 

Mettes

Forumguru
Het bok is niets mis mee vond ik persoonlijk. Het is de (te) lange versnellingsbak die hem terug houd, een beetje nukkig maakt in lager toeren. Dit blok komt tov een 5-bak pas echt tot leven icm een DSG-7.

;)

Inderdaad Noord26,het heeft ook met de te lange versnellingen te maken.
PS: Nukkig is hier het juiste woord.

@Remakil : Als je constant boven de 2000tr/min zit is er inderdaad geen probleem.:D
 
Bovenaan Onderaan