Chiptuning O3 1.6 TDI

Joske

Forumguru
HOE jullie er toch altijd in slagen, ik weet het niet.. maar altijd belanden we bij dat bijtellingsverhaal é, echt ongelooflijk!

chiptuning is toch een topic over meer plezier maken met je auto? snap niet dat dat verzoenbaar is met de termen: belastingen, bijtelling, afschrijving, etc...

dus kappen met die handel :D
 

MeneerB

Forumguru
chiptuning is toch een topic over meer plezier maken met je auto? snap niet dat dat verzoenbaar is met de termen: belastingen, bijtelling, afschrijving, etc...

dus kappen met die handel :D

Het verband is toch heel simpel: Door die bijtelling koopt men een geknepen vehikel maar men wil toch een beetje power... en hoppa daar is de link met chiptuning. :pieker:

Maar heb je dat zelf nooit thuis ? Je begint met je vrouw een discussie over een technisch speeltje en je eindigt met de gedwongen toezegging zaterdag met haar te gaan shoppen. Probeer daar ook maar eens on topic te blijven..:deuk:

Ik neem je advies ter harte en zal on topic blijven.
 

Joske

Forumguru
Het verband is toch heel simpel: Door die bijtelling koopt men een geknepen vehikel maar men wil toch een beetje power... en hoppa daar is de link met chiptuning. :pieker:

Maar heb je dat zelf nooit thuis ? Je begint met je vrouw een discussie over een technisch speeltje en je eindigt met de gedwongen toezegging zaterdag met haar te gaan shoppen. Probeer daar ook maar eens on topic te blijven..:deuk:

Ik neem je advies ter harte en zal on topic blijven.
maar daar ga je al in de fout é..

vrouw en discussie

...

;)
 

Remakil

Forumguru
Het verband is toch heel simpel: Door die bijtelling koopt men een geknepen vehikel maar men wil toch een beetje power... en hoppa daar is de link met chiptuning. :pieker:
Al was het een dikke 2.0 TDI, dan had ik het ook gedaan. Gewoon omdat het kan en voor die paar honderd euro hoef ik het niet te laten. Mag gewoon van de baas...
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

Mettes

Forumguru
Wat is nu het wezenlijk het verschil tussen de O2 1.6 tdi en de O3 tdi?
Is er een verschil tussen de motorsturing?
Nu mijn ex-O2 tdi (2010) was geoptimaliseerd door OBD-tuning.
Verschil in rijden was super (meer kracht,VEEL betere hernemingen)
In ieder geval was de O2 ook sterk beveiligd tegen tuning,daar langs de OBD-poort het motormanagement niet toegangkelijk was.Door een goede tuner is dit echter te omzeilen en kan men zodoende toch voor de normale tuning gaan ipv uitwendige powerboxen.
 

Race Eend

Forumguru
De oude 1.6 TDI (golf 6 generatie) had een Siemens computer.
Het heeft zeker een ruime 2 jaar geduurd voor dat de verschillende flashtools (de tool die chiptuners gebruiken om de software te lezen-schrijven), de computer van die siemens 1.6 TDI gekraakt kregen.

Als tuner kan je weinig anders dan wachten tot er tools zijn die het kunnen, die bedrijven zijn volledig gespecialiseerd in het kraken van ecu's, tunen doen ze niet, alleen kraken.

Je kunt op je kont gaan zitten en wachten tot het wel kan, of je kunt mee met de vraag van je klant om toch een vorm van tuning aan te bieden, die je dan later bij OBD mogelijkheden kunt inruilen op de OBD tuning.


De nieuwe 1.6 TDI is overigens TOTAAL anders, is ten eerste een bosch computer, maar ook geen enkel motordeel is meer gelijk aan de oude 1.6 TDI.

De nieuwe Bosch computer edc17c64, is helaas nog niet gekraakt door de flashtools, op dit moment van schrijven dan, dat gaat zeker komen, en hopelijk sneller dan bij de siemens 1.6 TDI. (de 2.0 TDI 150pk en 184pk hebben dezelfde edc17c64 ecu).
 

Mettes

Forumguru
@Race Eend:Ok duidelijk nu.Voor de O2 hebben we inderdaad ook een tijdje moeten wachten voor tuning mogelijk was.
Het probleem, volgens mijn tuner destijds,was niet het lezen of programmeren maar de OBD-poort connecteren met de management -parameters.
Deze poort moest gebridged worden en dit kon enkel door de motorsturing te openen.
 

Majefloti

Forumguru
@Remakil
Hmmmm, Ik rijd met een normale 1.6 TDI, per dag ca. 220 km waarvan 80 % snelweg. Afgelopen week flink doorgetrapt inclusief autobahn in DLd met 160 km/u op de teller. Gemiddelde van die tankbeurt 1:20,7. Zie mijn handtekening. Is een gemiddeld over 30.000 km. inclusief vakantiekilometers met een caravan erachter. Kortom ik vind het mooi wat je schrijft en geniet vooral van je tuning want de souplesse en trekkracht gaat er absoluut op vooruit maar conclusies op basis van één tankbeurt??:pieker:
Ik heb voor de O3C 3 auto's met tuning gereden. De eerste is al ruim 10 jaar gelden. 2x VW passat TDI en 1x VW golf TSI. Bij alle auto's uitgaande van dezelfde rijstijl wel degelijk zuiniger, soepeler en comfortabeler. Ik onderschrijf dus het zuinigere aspect op basis van vergelijk gereden afstand versus werkelijk getankte liters. Dat je er aan went, dat het heerlijk is om zo makkelijk op het hogere koppel te rijden of juist een keer wat verder door te kunnen knallen en vervolgens dan idd meer te gebruiken is logisch maar dan heb je ook heel veel schik :D. Het rustige rijden geeft weer credits voor de wat onstuimige momenten.
Het doel was nooit zuiniger rijden maar het feit dat je kan afwisselen tussen 'een beetje kind zijn' en 'ogenschijnlijk volwassen' maakt het voor mij erg aangenaam en afwisselend. En t.a.v. de risico's; ach dan kun kun je beter binnen blijven zitten.....
 

Remakil

Forumguru
Dat had ik met mijn Seat Ibiza ook...

Bij een gelijke rijstijl, was die zuiniger na tuning. Je gaat echter, zeker bij dat hok, meer gebruik maken van de mogelijkheden, waardoor ik uiteindelijk eenzelfde verbruik had, als voor de box...
 
Bovenaan Onderaan