Het was weer eens tijd voor nieuwe wisserbladen. En ja, die vervang ik in vergelijking tot veel andere mensen snel. I know.
Gaat ook niet veranderen.
Maar welke deze keer? Ik besloot voor origineel te gaan. En onafhankelijk van in welke database je het onderdeelnummer uitzoekt (CarProg2, ETKA, PartsLink, etc) kom je voor de Citigo uit op onderdeelnummer: 1ST998001
Ik kreeg ze binnen en het bleek dat je ze dan krijgt in een verpakking specifiek voor Skoda. Dat verbaasde me een beetje, hoezo specifiek een Skoda verpakking als de VW Up! en Seat Mii technisch dezelfde auto's zijn. Ik had dan een generieke VAG-verpakking verwacht.
Ik ging daarom eens even kijken of VW en Seat dan ook hun 'eigen' verpakking hebben. Maar als je die uitzoekt kom je op onderdeelnummer 1S1998002. Het nummer dat in het geval van de Citigo is vervallen op 01/07/2017.
Dat maakte me nieuwsgierig of er behalve de verpakking ook nog een verschil is tussen de wisserbladen zelf. Dus heb ik ook dát nummer besteld.
De wisserbladen boven elkaar, de onderste is de Skoda-variant.
Op het eerste oog weinig verschil. Ze zien er bijna identiek uit. Op het bevestigingsmechanisme na.
Voor de rest staan er andere nummers in de wisserbladen. Die van Skoda; 1S1955426A & 1S1955425A, die van VW/Seat; 1S1955426B & 1S1955425B
Verder nog verschillen? Ja, die van Skoda is een stukje minder stevig; de spoiler bovenop kun je een beetje naar binnen en naar buiten bewegen t.o.v. het bevestigingsdeel. En hetzelfde geldt voor het rubber van het wisserblad zelf. Bij die van VW/Seat zit er geen noemenswaardige beweging in het voelt het in dat opzicht steviger in elkaar gezet.
En wat ook raar is; die van Skoda heeft een lagere brutoprijs, en daarmee dus ook een lagere consumentenprijs.
Die van Skoda koste op het moment van bestellen €35,25 bruto ex BTW, dat komt neer op een consumentenprijs van €42,65 incl. BTW
Die van VW/Seat kost €39,45 bruto ex BTW, consumentenprijs €47.73
Ik heb nu die van Skoda op de auto gemonteerd zitten, en misschien is het toeval maar het wisserblad aan de bijrijderskant streept nogal. Ik heb het wisserblad en de ruit net vandaag nog weer een keer opnieuw schoongemaakt maar verder nog niet meer gereden. Eens zien of het de volgende keer beter is. Indien niet is het natuurlijk interessant om eens te kijken of die van VW/Seat beter is. Zal er dan toch kwaliteitsverschil in zitten?
En mochten de Citigo-wisserbladen vanaf u wel streeploos hun werk doen .... dan heb ik alvast een nieuw setje op voorraad liggen die straks ergens in september of oktober gemonteerd kunnen worden.