Onlangs ben ik bezig geweest om te proberen de Citigo legaal van een trekhaak te voorzien. De Citigo heeft namelijk geen geregistreerd trekgewicht, dus je mag er niet zomaar een boedelbakje achter hangen. Helaas ben ik gestrand bij de RDW; ondanks dat er een trekhaak is met Europese typegoedkeuring (ook geschikt voor mijn CNG-Citigo) wil de RDW niet zo eenvoudig een trekgewicht toekennen aan de Citigo. En dat terwijl de trekhaak die ik op het oog had in Duitsland toch uitvoerig is getest;
Lang verhaal kort; àls het al lukt om een trekgewicht geregistreerd te krijgen gaat het inclusief daadwerkelijke montage van de trekhaak heel erg veel geld kosten. Zo zal het er dus niet uit gaan zien;
Maar waarom zou je een trekhaak aan een Citigo willen vastbouten? Tjah, dat zit zo; al een poosje beginnen we in ons huishouden behoefte te krijgen aan iets meer ruimte, 5-deurs en een trekhaak. En nou ben ik best handig ... maar m’n 3-deurs Citigo van 2 extra portieren voorzien en hem een stukje uitbouwen wordt toch lastig. Maar die trekhaak? Die is online gewoon te koop en een trekhaak zou ons toch de mogelijkheid geven om gemakkelijk iets meer te kunnen vervoeren. Want eerlijk is eerlijk ... we lopen eigenlijk steeds vaker tegen de beperkingen van de Citigo op mede doordat dit ook de enige auto in ons huishouden is. Met een trekhaak zou het moment dat ik echt besluit de Citigo in te ruilen wat verder vooruit geschoven kunnen worden.
Niet dat de Citigo nu op stel en sprong weg moet hoor, ik neem de tijd om uit te kijken naar wat anders. Volgende maand krijgt hij ook gewoon z’n grote beurt, uitlijning en APK. Ik ga nu niet ineens bezuinigen op het onderhoud, waarschijnlijk rijd ik er nog wel een poosje mee rond. Maar de toon is gezet ... de kans is klein dat ik de Citigo zal gaan ‘oprijden’. Misschien is hij over een paar maand weg, maar het kan ook gerust langer duren.
Natuurlijk zit ik al wel een beetje om me heen te kijken naar wat er als volgende auto moet gaan komen. Pijnlijk om te zien dat zoveel luxe als de Citigo heeft (o.a. stoelverwarming, cruise control, pdc, etc etc) dat dat er bij een volgende auto waarschijnlijk niet allemaal in gaat zitten. Het budget proberen we namelijk een beetje beperkt te houden.
Een ander pijnlijk puntje om te beseffen is dat ik waarschijnlijk niet weer een auto ga vinden die zulke lage brandstofkosten per kilometer heeft als de Citigo. De afgelopen tijd heb ik best veel kilometers gereden en het tanken doet maar weinig pijn in de portemonnee.
Merk en type van wat hierna gaat komen is nog niet bekend. Ik ben van plan de komende maanden gewoon m’n ogen open te houden en gewoon te kijken wat er op m’n pad komt. Ik sta eigenlijk voor vanalles open, ik ben niet zo merkvast. Ik zie mezelf echter alleen niet zo snel een Italiaanse of Franse auto kopen. Daarnaast heb ik ook een voorkeur voor een atmosferische motor en het zal een benzine of LPG gestookt exemplaar moeten zijn.
Wat betreft Skoda? De Roomster borrelde even in m’n gedachten omhoog ... maar toen ging ik zoeken naar occasions en bekeek ik de foto’s; die auto veroorzaakt enige jeuk aan m’n ogen.
Wellicht dat hij gewoon nog even moet rijpen in mijn gedachten, maar dat verwacht ik niet.
Verder zou de Fabia natuurlijk kunnen.
Voor de rest borrelt er vanalles; Toyota Yaris, slOpel Corsa/Meriva, VW Polo, Suzuki Swift/(Grand)Vitara, Ford Fiesta/Fusion, Daihatsu Sirion2/Terios, etc ... we gaan wel zien hoe lang het duurt en waar ik uiteindelijk mee thuis kom. Eerst ook maar eens proefzitten en proefrijden in wat verschillende auto's.
Of ik de Citigo ga inruilen of zelf ga verkopen weet ik ook nog niet. Als ik hem zelf ga verkopen zal ik hier op het forum waarschijnlijk ook nog wel een apart topic erover aanmaken. Maar mochten er hier mensen zijn die nu al warme interesse hebben in mijn Citigo dan mag je het me gerust laten weten.
Dit weekend moet de Citigo in ieder geval eerst nog weer even stevig aan de bak, net zoals vorig weekend. Schoonmoeder is aan het verhuizen ... dus ook dit weekend gaat hij weer flink kilometers maken inclusief vanalles op de dakdrager.
En wees gerust, schoonmoeder zelf mag gewoon in de auto hoor.
Gelukkig maar dat schoonzus en zwager ook van de partij zijn, die hebben wel een fatsoenlijk formaat auto.
De jacht op de volgende auto is geopend. En er zijn vast velen met mij die weten dat de jacht op je volgende auto vaak nog bijna leuker is dan het bezit ervan.