SteGo's Citigo's

Tees

Donateur
Idd, dipspanning tijdens t starten zegt veel meer dan de rustspanning. Maar met 7 jaar oud icm S/S mag je er wel vanuit gaan dat ie z'n beste tijd gehad heeft! Ik zou zelfs zeggen dat t zeldzaam is dat accu's in auto's met S/S t zo lang uithouden.
Mijn advies: sowieso vervangen voordat je naar de garage/dealer gaat, mogen zij m daarna wel inleren. Kost je een stuk minder dan als zij m voor je erin zetten...
 

hemi24

Forumguru
Op een kleine VAG-ling niet uitzonderlijk: vorig jaar de originele accu vervangen op de Up (‘12) van m’n vrouw.
 

SteGo

Donateur
De dipspanning heb ik nog niet gemeten, vanochtend wel geprobeerd via de Carista-app maar dat lukte niet, straks misschien nog even opnieuw proberen met de multimeter.

Ik heb vanochtend wel even in ETKA het actuele onderdeelnummer opgezocht voor de accu in mijn auto.
accu 1.png
Niet schrikken wat die origineel kost. :D:sterretjes:
accu 2.png
Consumentenprijs €264,20 incl. BTW. KA-CHING!! :deuk:
De Economy-accu is ietsje goedkoper, maar nog steeds duur.

Nou krijg ik er wel korting op via m'n werkgever, maar de originele accu blijft wel de duurste optie.

Ik heb al wel wat goedkope budget-accu's gezien maar daar heb ik niet zo'n heel erg best gevoel bij. Ik denk dat ik ga voor een Bosch of Varta, die ontlopen elkaar wat betreft het prijskaartje ook niet veel. Qua kwaliteit denk ik niet dat ze veel voor elkaar onder doen.

Overigens wel irritant; bij heel veel grossiers of online webshops kun je onderdelen uitzoeken op basis van je kenteken, maar die zetten er ook een hoop accu's tussen die helemaal niet geschikt zijn. Hetzij door de maat of omdat die accu's niet geschikt zijn voor auto's met Start-Stop. Programma's die dit soort zaken automatisch uitfilteren op basis van kenteken kunnen niet beoordelen wat er precies in je auto hoort. Daarom is het makkelijk om te zoeken op basis van het OEM-nummer, dan filter je al die andere rommel er makkelijk tussenuit.

Overigens zat ik gisteravond uit nieuwsgierigheid nog even wat te frunniken aan die kapjes de bovenop de accu zitten ... brak het bevestigingspootje af van het kapje dat over de zekeringen zit. Oeps.
accu 5.png
Nummertje 13 van bovenstaande tekening. Die blijkt maarliefst €2,60 excl BTW te kosten ... ik vrees dat ik failliet ga. :maakmegek:



Edit; Ik las zojuist op meerdere websites dat Bosch en Varta accu's uit precies dezelfde fabriek komen en kwalitatief hetzelfde zijn. Alleen hun distributiekanalen verschillen. Dan doen ze dus inderdaad niet voor elkaar onder. Dan is het een kwestie van afwegen van prijs/levertijd, en nog een klein beetje welke leverancier ik de order gun.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Ik kijk meestal bij accudienst.nl, goedkoop en levert snel. Maar idd, op basis van kenteken krijg je nog geregeld accu's van de verkeerde maat, ik meet m'n huidige accu altijd even op voor de check.
Varta Blue of Silver is prima prijs/kwaliteit verhouding, voor een Varta Blue zie ik m daar staan voor €107, gratis verzonden, morgenavond in huis.

Die prijzen in ETKA zijn trouwens knettergek, op internet krijg je exact dezelfde onderdelen vaak voor de helft of minder. Weet niet of de dealer eigenlijk deze prijzen aanhoudt? Kom daar nooit :pardon:
 

BigCheese

Forumguru
Overigens zat ik gisteravond uit nieuwsgierigheid nog even wat te frunniken aan die kapjes de bovenop de accu zitten ... brak het bevestigingspootje af van het kapje dat over de zekeringen zit. Oeps.

Ik heb al precies hetzelfde gehad, dat plastic is niks waard. De Citigo van mijn vrouw stamt uit 2012 en heeft ook nog steeds de originele accu. Afkloppen maar.
Ik zou lekker voor die accu gaan van 107 euro (de tip van Tees).
 

SteGo

Donateur
@Tees die prijzen in ETKA zijn inderdaad knettergek, dingen zoals accu's en onderhoudszaken (filters, bougies, rem-benodigdheden, etc etc) kun je aftermarket stukken goedkoper krijgen. Maar ik ben er bang voor dat de dealer de particuliere klant toch echt fijntjes bruto + btw in rekening brengt wanneer je je auto daar neerzet voor een nieuwe accu ... of zul je geluk hebben dat die prijs dan misschien inclusief inleren is? Anders komt dat er ook nog bij, zou me niks verbazen overigens. :nailbiting:
En dan nog draaien ze nauwelijks rendement overigens ... gemiddeld slechts 0,93% in het eerste kwartaal :shocked:

Die Varta bij accudienst.nl is trouwens wel goed geprijst! Ik heb ook nog een Bosch gevonden voor om en nabij hetzelfde geld.
Als je dat dan vergelijkt met een 'goedkope' zoals de Bogijns Choice. Dan is het prijsverschil tussen een gerenommeerd merk en de budget optie ook nog weer niet zo heel erg groot.

We zullen eens even zien of het een Varta of Bosch wordt. Morgen ook maar eens even met de garagehouder contact opnemen over wanneer ik dan even terecht kan om hem in te leren en de foutcode die nu in het systeem staat te laten wissen. Ik weet dat hij het momenteel nogal druk heeft.

Overigens is het wel apart dat toen ik in ETKA een foto van de accu bekeek met nummer 000915105EB ik een foto zag waarop duidelijk was dat het een Varta is, terwijl de oude, met exact hetzelfde onderdeelnummer een Exide is. (onderstaande plaatjes van internet geplukt)
accu 8.png

Of VAG betrekt hetzelfde onderdeelnummer-accu bij verschillende leveranciers, of ze zijn kennelijk overgestapt van Exide naar Varta. Ik heb geen idee of er kwaliteitsverschil tussen beide merken zit. Maar aangezien die Exide het lang heeft uitgehouden zou ik er geen problemen mee hebben weer een Exide te kopen, maar ik kwam ze alleen niet tegen in het aftermarket aanbod.
 
Laatst bewerkt:

Tees

Donateur
Tis al vaker genoemd alhier, maar inleren is niet perse nodig, maar niet inleren kan de levensduur van je accu wel verkorten. De ECU is zelflerend, en past dus laad- en ontlaadparameters aan aan de accu. Als je dan in één klap iets verandert aan de accu (zoals een nieuwe plaatsen), dan duurt t een tijdje voordat de ECU z'n parameters heeft bijgewerkt, en soms dusdanig lang dat de accu al enige 'schade' daarvan heeft ondervonden. Soms is het ook zo dat de sprong te groot is, en de ECU dat niet bijgebeend krijgt.
 

ertromp

Forumguru
Tis al vaker genoemd alhier, maar inleren is niet perse nodig, maar niet inleren kan de levensduur van je accu wel verkorten. De ECU is zelflerend, en past dus laad- en ontlaadparameters aan aan de accu. Als je dan in één klap iets verandert aan de accu (zoals een nieuwe plaatsen), dan duurt t een tijdje voordat de ECU z'n parameters heeft bijgewerkt, en soms dusdanig lang dat de accu al enige 'schade' daarvan heeft ondervonden. Soms is het ook zo dat de sprong te groot is, en de ECU dat niet bijgebeend krijgt.
De ECU heeft niets met die accuparameters te maken. Dat wordt door het BEM/BMS (batterij energie management) geregeld. Dat is een aparte module in de auto.
De BEM moet weten wat de capaciteit en startstroom is van de accu welke geplaatst is. Het BEM houdt bij wat de huidige staat is van de accu en past daar het laadsysteem op aan. Het is dus van belang om het BEM te laten “weten” dat er een nieuwe accu geplaatst is. Dus inleren, ook bij het wisselen van een accu van het zelfde merk en type, is zéker van belang.
 

Tees

Donateur
Tis een beetje hoe je de term ECU interpreteert: ik gebruik de term ECU meestal voor het geheel van de electronische regelapparatuur in een auto, sommigen gebruiken m strikter voor alleen het motormanagement. Maar je hebt gelijk @ertromp dat het hier over het BMS gaat.
 

ertromp

Forumguru
Het is inderdaad een aaneenschakeling van units je auto.
ECU staat voor Engine Control Unit en die is echt alleen voor sturing motor en de accu heeft een eigen regelaar die weer BEM of BMS genoemd wordt. Zo zijn er nog legio van die units in je auto geplaatst.
 

Tees

Donateur
Of ECU: Electronic Control Unit? Tis maar net wat je ervan maakt ;) (en Wikipedia maakt er electronic van). Sorry we gaan wat ver :ot: nu
 

SteGo

Donateur
@brepus13 Ik heb al wel eens eerder gedacht over aankoop van OBD11, alleen wat me tegenhield is dat het specifiek voor VAG is en het feit dat ik al een Carista adapter heb. Die heb ik gekocht toen ik nog een Toyota had, en Carista werkt met meer verschillende merken. Nog een nadeeltje aan OBD11 vind ik persoonlijk dat het nu enkel nog als abonnement te krijgen is. Als ik het al had willen aanschaffen ben ik nu natuurlijk eigenlijk net te laat. :cry:

@BigCheese het is wel heel mooi dat de accudienst normaal gesproken dat inleren gratis doet, maar het is voor mij te ver weg. ;)

Maar het belangrijkste, vandaag ging tijdens het avondeten de voordeurbel. Tadaa!;
accu.jpg
De accu is in ieder geval binnen. Nu nog even zien wanneer er tijd is voor het wissen van de storing en het inleren van de nieuwe accu bij de garage. Ik hoop dat het deze week nog even lukt.

Het was overigens wel grappig dat het 'pakket' volgens de verzendsticker op de accu 5kg zou wegen ... ik heb hem eens even op de weegschaal gezet; 17kg! :D

@Tees bedankt dat je accudienst.nl even tipte!
 

SteGo

Donateur
Vandaag na werktijd even langs m'n vaste garage geweest, en ondanks dat ze eigenlijk geen tijd hadden hebben ze me toch even geholpen. Ik heb zelf ter plekke even de accu verwisseld en hun hebben hem even ingeleerd en de auto op foutcodes gecontroleerd.

Dus het was een kwestie van; (vrij naar ChrisFix)
"Out with the old"
accu oud.png

"and in with the new!"
accu nieuw.png

De oude accu kon ik ook mooi direct achterlaten bij de garage. :jaja: Net voordat ik de oude accu in het krat wilde zetten viel m'n oog op het kapje over de minpool ... 'Hé, kan dat los?' .... Ja, die kan los, en die paste ook weer op de nieuwe accu.

Het vervangen van de accu daarna nog even vermeld in het onderhoudsboekje, inclusief datum en km-stand. En dan zou ik als het goed is de komende jaren geen omkijken meer moeten hebben naar de accu. Er zit in ieder geval 3 jaar garantie op. Ohw jah, en het kapje voor over de zekeringen had ik ook binnen. Die ook direct geplaatst.

Ik kan weer een poosje verder. De volgende onderhoudsbeurt is pas over zo'n 4000 km.
 
Bovenaan Onderaan