Vanochtend vond ik even tijd om het geplande onderhoud te doen aan de auto. Aangezien het buiten moest gebeuren moest ik wel regelmatig de motorkap weer even dichtgooien vanwege stortbuien die overtrokken maar uiteindelijk is het klusje geklaard.
Na wat ik er over had gelezen en op YouTube over had gezien was ik een beetje bang voor vastzittende bobines. Online had ik zelf al gezien dat er speciaal gereedschap te koop is om VAG-bobines los te trekken. Maar ik heb me voor niks zorgen gemaakt want ze kwamen er smooth als boter uit. Wat een hoop vet zat er op de oude bougies en in de bobines zeg. Na het verwijderen van de bobines blies ik de schachten waar de bougies inzitten even schoon en vetdeeltjes vlogen me tegemoet.
Daarna even de bougies zelf eruit gehaald. Nou heb ik geen specialistische kennis van bougies, maar ik vond de oude er eigenlijk nog lang niet slecht uitzien. In de collage zie je de nieuwe en oude naast elkaar.
Met een wattenstaafje heb ik even het contactje in de bobines geprobeerd te ontdoen van de overdaad aan vettigheid en de rest even voorzien van wat vers (groen) vet. Hopelijk komen de bobines daardoor volgende keer ook weer eenvoudig los.
Nieuwe bougies erin en even met de momentsleutel vastgezet. Ik had al vaker gezien en gehoord dat als je geen momentsleutel hebt je kunt aanhouden dat je na het handvast draaien met de ratel nog 45 graden moet nadraaien om hem goed vast te zetten. Maar ik kwam er door de momentsleutel achter dat dat veel te strak is. Na het handvast draaien was het maximaal een hoek van 30 graden totdat ik de 23Nm had bereikt.
Bobines erin, boutjes vast ... klaar.
Daarna het luchtfilter eens even ... volgens mij was die er ook wel aan toe.
En als klapje op de vuurpijl het interieurfilter.
Ik keek even raar op toen ik de oude eruit haalde. Niet alleen was hij behoorlijk vies, maar ik vond de kleur veel te donker om een gewoon filter te zijn. Het Bosch nummer op de zijkant even in Google intikken leverde op dat het toch een carbon-filter was, in tegenstelling tot het nummer op de factuur van de garage die van een normale was.
Bij het loshalen van het kapje van het filter viel me al op dat die wel heel erg makkelijk loskwam, en toen ik hem weer dicht wilde maken bleef hij ook maar met moeite vastzitten.
Nou zitten er wel van die gaatje waar je een schroefje in kan doen zodat hij goed dicht blijft zitten, maar ik heb de plastic lipjes van het kapje maar even een beetje warm gestookt en naar buiten gedrukt. Toen ik hem daarna alsnog monteerde hoorde ik weer 2 duidelijke klikjes en bleef hij stevig zitten. Weer een klein probleempje opgelost.
Vanmiddag moest ik nog even weg met de auto en misschien is de wens de vader van de gedachte, maar ik had toch echt het gevoel dat de auto net iets lekkerder en soepeler rijd. Geen verschil van dag en nacht natuurlijk, maar net een beetje.
Hoe het ook zij, het onderhoud is gedaan en slechter is de Citigo er in ieder geval niet op geworden. Deze klusjes zijn inderdaad prima zelf te doen en nog best leuk ook.