Wat is het kostenplaatje van cng verbruik per 100 kilometer? Met diesel zit ik nu op 5,32 euro per 100 kilometer.
Het gemiddelde verbruik sinds ik de auto heb ligt nu bij 4,14kg/100km volgens Spritmonitor.
4,14x1,829= €7,57 per 100 kilometer.
Nog maar een paar maandjes terug lag het nog rond de €5,-
Als je puur naar de brandstofkosten kijkt is CNG inmiddels toch behoorlijk minder interessant geworden. (Tenzij je in de buurt van Leiden woont en bij Stadsparkeerplan kunt tanken €1,40/kg)
En het is ook wel frappant dat op de oude website van OG (OrangeGas) de argumenten om CNG te rijden waren dat het schoon en goedkoop is. De website is een poosje terug echter vernieuwd en nu is het vooral nog 'schoon tanken', je doet het voor morgen, de planeet leefbaar houden ... impliciet probeert men je te doen laten geloven dat je een beter mens bent als je Bio-CNG tankt.
Er staat elders nog wel kort vermeld dat je ook "tot 40%" op je brandstofkosten kunt besparen .. maar dat gaat voor de Citigo niet op. Als ik er vanuit ga dat de benzine-variant uit de voeten kan met 5L/100km en rijd op Shell V-Power (ik vermoed dat ik er in praktijk nog wel zuiniger/goedkoper mee zou kunnen rijden overigens) .. dan haal je bij lange na geen besparing van 40%.
Aangezien de Citigo, net zoals de meeste A-segment autootjes nooit met een dieselmotor is geleverd kan ik helaas geen rekensommetje daarmee maken. Dan zou je al moeten gaan vergelijken met de vorige generatie Renault Twingo.
Ligt aan je definitie van "in de buurt": deze week E10 getankt voor €1,93/liter dus dat is omgerekend ongeveer €2,76/kg oftewel ruim 50% duurder.
Bij mij gaan er wat alarmbelletjes rinkelen zodra de €/kg-prijs sterk begint te lijken op de €/L-prijs, want weliswaar rij ik wanneer CNG ook op €1,93 per kilo zou zitten nog steeds tegen lagere brandstofkosten per kilometer .. maar m'n verzekering en mrb zijn wel hoger dan bij de benzine Citigo.
Ik heb net gisteren eens even een kleine snelle berekening gemaakt waarbij een ik soortgelijke Citigo van ongeveer hetzelfde bouwjaar, zelfde verzekering, benzinevariant, geschat verbruik van 5L/100km heb vergeleken met de mijne. Toen ik dat een hele poos geleden ook eens heb berekend scheelde het ruim €1000,- per jaar ... met de huidige prijzen nog zo'n €325,- per jaar. Uitgaande van 24.000km/jaar.
(Daarbij hou ik ook al rekening met de 4-jaarlijkse keuring van de CNG-tanks)
Bij dit geringe voordeel zou ik de volgende keer toch weer gewoon lekker een benzineauto nemen. Of in het geval dat ik weer een van de VAG-drieling zou kopen zou ik kunnen overwegen daar LPG in te laten bouwen, dat wil best goed in dat MPI-blokje, en LPG is nog steeds relatief goedkoop.