Was ist dass denn? Ein Päckchen von KFZteile24.de aus Deutschland? Was soll da drin stecken?
Schnell aufmachen ...
Alter ... dat ist richtig geil! Philips Ultinon PRO6000 HL H4 mit Straßenzulassung!
https://www.philips.de/c-e/au/autolampen/scheinwerfer/ultinon-pro6000-led.html
En nu maar weer in het Nederlands verder dan ...
Ik heb dus een set H4 LED-lampen van Philips met Duitse ‘Straßenzulassung’ aangeschaft.
Ik kwam deze set op het spoor via de Duitstalige Facebookpagina voor Up!/Citigo/Mii rijders. Philips heeft het voor elkaar gekregen om deze verlichting goedgekeurd te krijgen voor gebruik op de openbare weg voor bepaalde type voertuigen, en daar zit de Citigo met H4-koplampen ook bij. Dat is leuk want ik was eigenlijk toch al zoek naar wat meer licht. Ik zat al te denken aan de ‘Osram Night Breaker’-achtigen .. maar dit leek nog een stuk beter toen ik reviews las en filmpjes zag op YouTube.
Maar alvorens de lampen de bestellen heb ik eerst eens even navraag bij de RDW gedaan of ik ze wel mag gebruiken. Betekent toelating voor gebruik op de Duitse openbare weg ook dat ik ze in Nederland mag gebruiken? Nou zijn ze in Duitsland over het algemeen wel een stuk strenger met wat je mag veranderen aan de auto ... dus als hun het toelaten zal het vast goed spul zijn ... maar toch.
Antwoord van de RDW:
“Hartelijk dank voor uw e-mail. U vraagt of deze lampen ook in Nederland gebruikt mogen worden. Dit is toegestaan als deze lampen goedgekeurd zijn voor het gebruik in uw voertuig. Het voertuig moet blijven voldoen aan de permanente eisen en mag een eventuele tegenligger niet verblinden.
De permanente eisen kan u vinden in onderstaande link: wetten.nl - Regeling - Regeling voertuigen - BWBR0025798 (overheid.nl)”
Dat komt op mij over als groen licht. Dus heb ik ze besteld.
Dit zijn natuurlijk niet de enige H4-LED lampen die je kunt vinden, er is bijvoorbeeld ook de Ultinon PRO9000 van Philips maar daar is geen goedkeuring voor afgegeven voor gebruik op de openbare weg. Deze PRO6000 zijn de eerste H4-lampen met goedkeuring. Er was wel een klein probleempje ... in de tijd dat ik zat te wachten op antwoord van de RDW raakten ze overal uitverkocht ... Kennelijk is er in Duitsland echt een run op deze lampen. Ik zat een aantal dagen achter elkaar op de Philips te kijken of er al nieuwe verkooppunten bij waren gekomen ... en toen ik 2 december ‘s ochtends aan m’n ontbijt zat zag ik ineens dat KFZteile24.de was toegevoegd aan de verkooppartners ... daar hadden ze ze nog (inmiddels niet meer)... verzend naar Nederland mogelijk? Check! Betaald via PayPal ... en toen wachten ... tot vandaag de DHL langs kwam.
Allereerst heb ik met de QR-code op het doosje en de Philips website geverifieerd dat ik een legitiem setje Philips lampen heb, en daarna kon ik de ABG (Algemeine Bauartgenehmigung) downloaden en printen. Die ligt in de auto bij de overige autopapieren als bewijs dat het gebruik van deze lampen zijn toegestaan in mijn auto.
En daarna inbouwen natuurlijk ... is allemaal niet zo moeilijk. Direct na het eerste lampje gemonteerd te hebben even kijken en vergelijken natuurlijk ....
Het lichtbeeld is wel iets hoger dan bij de halogeen. Ik had met tape op de roldeur gemarkeerd waar de lijn van het halogeenlicht zat en na inbouw van de LED’s heb ik ze iets naar beneden afgesteld zodat ze op dezelfde lijn uitkwamen als de halogeenpitjes.
De eerste rit met de nieuwe LED's is prima bevallen. Je ziet echt meer door het betere contrast. Toegegeven; dat gele halogeenlicht vind ik wel wat fraaier ... maar in het donker is goed zien belangrijker dan fraai licht hebben.
Overigens is hier ook wel een goed Duits YouTube-filmpje waar je nog veel meer kunt zien over deze lampies, inclusief vergelijking van de lichtopbrengst in het donker.
Ik ben er, nu al, heel tevreden mee.
1 opvallend dingetje; op het doosje staat 3 jaar garantie. Daar zit een klein addertje ... het is 2 jaar garantie plus 1 jaar extra als je je product registreert en; 'Gilt nur bei Herstellungsfehlern und für den nicht-kommerziellen Gebrauch
in Deutschland.'
Dat registreren laat ik dus maar zitten.