Citigo op LPG

turboturbo

Forumguru
Doet me denken aan iemand die op het CitybugClub forum (C1, Aygo, 107) ook gekozen heeft voor gas-inbouw, na een totale berekening van al de diverse factoren en persoonlijke afwegingen. Zelfs inclusief eventuele reparaties voor kleppen stellen en kop revisie (elke zoveel duizend km's) kwam hij eruit dat het loonde om op gas te gaan rijden.
Edit: kan het draadje niet meer vinden, is inmiddels ook afgesloten voor niet-leden. Nou dan niet. :)

En een Fabia 1.2 TDI moeten rijden of een lekker felle Citigo, ik snap 'm wel.
 

Wijnand850

Forumguru
. Ik vind het grote nadeel van fora dat eigen ervaringen worden overgezet op andere type auto's en andere mensen in andere situaties. Onlangs ook een heel verhaal gekregen dat iets mij €2500,- zou kosten. Per saldo bleek het €200,- te kosten.

Wat waardevermidering betreft, als er één auto momenteel snel in waarde verminderd is het een Fabia. Heb onlangs een offerte gehad om deze in te ruilen op een superb 1.6 TDI. Shocking.:shocked:

Hoe dan ook mensen, niet alles wat je zelf meemaakt is over te zetten op situaties van anderen. Ik heb jaren probleemloos met een Vialle installatie gereden dat wil niet zeggen dat dat de norm is, maar andersom ook niet. op fora lees je echter over het algemeen juist de verhalen waar iets misgaat. Gedoe trekt kennelijk gedoe aan.

Waar ik me aan stoor is dat mensen maar eindeloos denken dat een ervaring meteen tot wet wordt verheven. Dat heb ik niet gedaan, zelfs niet gesuggereerd. En als jouw post slechts mededeling was en niet bedoeld om op te reageren, zet dat er dan bij. Ik probeer alleen mensen te helpen door ze wat punten aan de hand te doen waar ze misschien zelf niet aan gedacht hebben. Dat is alles. Dat jij er kennelijk zelf al een wetenschappelijke studie van hebt gemaakt waarop geen discussie gewenst is, kon ik uit je eerste post niet opmaken. Sorry dat ik je van ongevraagd en kennelijk ongewenst advies heb voorzien.

Ik hoop dat je verwachtingen bij Vialle uitkomen...
 
Wanneer je de auto niet wilt inruilen tegen een wegenbelastingvrije en milieuvervuilende diesel :crazy: is het zeker lonend om een milieuvriendelijke LPG-G3 installatie :xyxthumbs: aan te schaffen.

Bij wegenbelastingvrij is het verschil qua totale kosten en verbruik nagenoeg nihil.
Wanneer je echter wegenbelasting gaat betalen, en dat moment zal er vast gaan komen, wordt het verschil met grote stappen groter tussen diesel en LPG-G3 en wordt je alleen maar blijer van je keus van LPG-G3.
De actieradius van een LPG auto is overigens ook veel groter dan die van een diesel....1 tankje diesel tegenover een tank benzine en LPG..... Mocht je diesel trouwens haperen sta je toch maar weer lekker langs de kant vd weg. Wanneer je LPG er mee stopt rijd je lekker door op benzine....
 

Greenarctic

Donateur
Cali, ik heb zelf een Octavia 1.2 tsi met LPdi (geen LPi) en net als jij heb ik de rekensom ook gemaakt en kwam uit op LPG. Ik rij tussen 35.000 en 50.000 km per jaar.

Heb je ook een afspraak gemaakt waar de vulopening voor LPG komt? De inbouwer heeft hem bij mij in de achterbumper geplaatst omdat dan de leiding een grotere diameter heeft naar de tank dan als deze naast de benzinedop komt. Dan moet je ook iedere keer de vulnippel plaatsen. Het voordeel van de plaatsing is dan dat het tanken door de grotere diameter sneller gaat.

Ik zag dat het een 39 liter tank wordt, dat betekend dat met 45.000 km per jaar veel moet tanken. De tank mag maar voor 80 gevuld worden. Daar raak je 20% kwijt en waar ik toen achterkwam is dat, in ieder geval bij LPdi, de pomp in de tank niet mag droog lopen. Dat betekend dat er nog eens 10% in de tank blijft zitten. Ik sta twee a drie keer week bij de pomp. Dat wordt voor jou nog iets meer.

Heel veel plezier gewenst met je nieuwe Citigo.
 

cali05

Forumguru
Heb je ook een afspraak gemaakt waar de vulopening voor LPG komt? De inbouwer heeft hem bij mij in de achterbumper geplaatst omdat dan de leiding een grotere diameter heeft naar de tank dan als deze naast de benzinedop komt. Dan moet je ook iedere keer de vulnippel plaatsen. Het voordeel van de plaatsing is dan dat het tanken door de grotere diameter sneller gaat.

Ik zag dat het een 39 liter tank wordt, dat betekend dat met 45.000 km per jaar veel moet tanken. De tank mag maar voor 80 gevuld worden. Daar raak je 20% kwijt en waar ik toen achterkwam is dat, in ieder geval bij LPdi, de pomp in de tank niet mag droog lopen. Dat betekend dat er nog eens 10% in de tank blijft zitten. Ik sta twee a drie keer week bij de pomp. Dat wordt voor jou nog iets meer.

Heel veel plezier gewenst met je nieuwe Citigo.
ik had bij een Octavia de vulpopening onderin de bumper. Ik vond dat niet altijd prettig, bijna op je knieën in je goede kleren. Modder aan het dopje, soms ijs eraan. Ik zou de opening wel achter de benzineklep willen hebben.
veel tanken is een feit, och, de pomp zit bij mij op 500 m. Op weg naar het werk, vind ik niet echt een punt
p
 
Ik zag dat het een 39 liter tank wordt, dat betekend dat met 45.000 km per jaar veel moet tanken. De tank mag maar voor 80 gevuld worden. Daar raak je 20% kwijt en waar ik toen achterkwam is dat, in ieder geval bij LPdi, de pomp in de tank niet mag droog lopen. Dat betekend dat er nog eens 10% in de tank blijft zitten. Ik sta twee a drie keer week bij de pomp. Dat wordt voor jou nog iets meer.

Mijn 52ltr ringtank heeft 100% vulling en ik sta gemiddeld 1x per week bij de tank om na 650 kmtjes weer vol te gooien.

Overigens kan mijn pomp niet drooglopen, wanneer het lpg op is schakelt het systeem automatisch over naar benzine en geeft een piep. Meestal gooi ik eerder de tank weer vol, rekening houdend hoever ik moet rijden, etc. omdat ik uiteraard zo min mogelijk op (dure) benzine wil rijden.

Ik zou zelf met de lpg inbouwer overleggen over de 100% vulling en anders een andere dealer zoeken. Ik weet wel een hele goede in Zevenaar voor je. Hardwerkend, goudeerlijk en en vertelt je ook geen broodje aap maar gewoon waar het op staat.
Ik rijd jaarlijks graag een paar 100kmtjes om bij hem het onderhoud etc te doen.

Het is overigens toch even net wat fijner om de hele tank te benutten en je hebt uiteraard een grotere actieradius. Voor de veiligheid hoef je het overigens niet te doen ook al vertellen ze wat anders. De LPG tanks zijn getest op 8+bar terwijl een volle tank ongeveer 2 tot 4bar is.
 

Noord26

Forumguru
De actieradius van een LPG auto is overigens ook veel groter dan die van een diesel....1 tankje diesel tegenover een tank benzine en LPG..... Mocht je diesel trouwens haperen sta je toch maar weer lekker langs de kant vd weg. Wanneer je LPG er mee stopt rijd je lekker door op benzine....

Actieradius van LPG groter? Hoe kom je daarbij? Verbruik van Cali05 zijn GL en Citigo zijn nagenoeg gelijk, aldus zijn onderschrift. En de actieradius van de Citigo zal alleen maar omlaag gaan na de overstap op LPG. Bovendien is de tank kleiner van een Citigo. Waarom zeg je zoiets?

Haperen van diesel? Als je auto defect gaat lost het overschakelen van LPG naar benzine vrijwel nooit het probleem op. Dan is er daadwerkelijk iets defect in je auto.

Voor het geval je nog niet weer wanneer het moment er komt van wel MRB betalen: per 1 jan 2014, dus nog 1 jaar te gaan.

Kortom, je roept wel iets, maar ik kan er echt geen kaas van maken. ;)
 

turboturbo

Forumguru
Ik denk dat hij bedoelt totale actieradius benzine plus LPG (wellicht zo'n 1200~1500 km) maar dat doe je natuurlijk niet. Je gaat niet per 1200 km 600 op benzine rijden, omdat dat meteen 4 x zo duur is.
Dus een 'theoretische' actieradius.
 

bobby45

Actief lid
waar gaat het in gebouwd worden?

let wel op dat deze inbouwer verstand heeft van deze auto,s of ga met de dealer in overleg Pon heeft niks met lpg
 

Canon-Eye

Forumguru
Voor de veiligheid hoef je het overigens niet te doen ook al vertellen ze wat anders. De LPG tanks zijn getest op 8+bar terwijl een volle tank ongeveer 2 tot 4bar is.
Hier zit een addertje onder het g(r)as.

Vloeistof, dus ook vloeibaar gemaakt gas, is hoegenaamd niet samendrukbaar (zulks in tegenstelling tot gas!).
Dus bij een 100% vulling met vloeistof zal uitzetting door temperatuurverhoging onherroepelijk leiden tot een zeer veel grotere toename van de druk. Daar kan een test c.q. een overdrukventiel op 8 of 10 of voor mijn part 15 bar echt niet tegenop; als je zo'n druk wilt kunnen weerstaan dan praat je over aanzienlijk grotere wanddiktes...

Daarom geldt hier hetzelfde principe als voor de benzine/diesel-voltankers onder ons: je kán 'm wel helemaal volgooien, maar doe dit alleen als je direct een redelijk eind gaat rijden zodat er weer een paar liter ruimte in je tank ontstaat. In een gastank is dit dan de broodnodige expansieruimte: boven de vloeistof staat gas, en dat is dus wel samendrukbaar.
 

cali05

Forumguru
waar gaat het in gebouwd worden?

let wel op dat deze inbouwer verstand heeft van deze auto,s of ga met de dealer in overleg Pon heeft niks met lpg
de vorige Octavia is vanaf de dealer geleverd met LPG de gasinbouw wordt door dezelfde leverancier gedaan. ;)
 

Cordoba

Forumguru
Hier zit een addertje onder het g(r)as.

Vloeistof, dus ook vloeibaar gemaakt gas, is hoegenaamd niet samendrukbaar (zulks in tegenstelling tot gas!).
Dus bij een 100% vulling met vloeistof zal uitzetting door temperatuurverhoging onherroepelijk leiden tot een zeer veel grotere toename van de druk. Daar kan een test c.q. een overdrukventiel op 8 of 10 of voor mijn part 15 bar echt niet tegenop; als je zo'n druk wilt kunnen weerstaan dan praat je over aanzienlijk grotere wanddiktes...

Daarom geldt hier hetzelfde principe als voor de benzine/diesel-voltankers onder ons: je kán 'm wel helemaal volgooien, maar doe dit alleen als je direct een redelijk eind gaat rijden zodat er weer een paar liter ruimte in je tank ontstaat. In een gastank is dit dan de broodnodige expansieruimte: boven de vloeistof staat gas, en dat is dus wel samendrukbaar.

Sorry maar dit is een flauwe kul verhaal. Zoals ook al in de link van Bobby is te lezen, is LPG vloeibaar (de 'L' staat ook niet voor niets voor 'Liquified') en pas net voor het de motor in gaat wordt het omgezet in gasvorm (in de verdamper). De clou is dat je het gas onder een zekere druk houd, waardoor het gas in de vloeibare fase blijft, vergelijkbaar met bijvoorbeeld vloeibaar stikstof wat een huisarts gebruikt om bijvoorbeeld wratten of mogelijke huidkanker te behandelen. Er is ook een groot verschil tussen een benzine- /dieseltank en een gastank (LNG of LPG): een gastank heeft ronde vormen om beter de druk te kunnen weerstaan, en heeft een overdrukventiel, een benzine/dieseltank is niet ontworpen op (serieuze) drukken.
 

Canon-Eye

Forumguru
Zoals ook al in de link van Bobby is te lezen, is LPG vloeibaar (de 'L' staat ook niet voor niets voor 'Liquified')
Toch iets nauwkeuriger lezen, Cordoba.

Inderdaad, het gas ís vloeibaar, dát hadden we al door.
Het is dus een vloeistof, die hoegenaamd niet samendrukbaar is.
En als je een (gesloten) systeem met een vloeistof vult voor 100% (dat is de vooronderstelling hier), dan is de expansieruimte nul. Die expansieruimte is gevuld met verzadigde damp; er is een evenwicht in de hoeveelheid moleculen die vanuit de vloeistoffase in gas overgaan en andersom.
Als er geen expansieruimte is (want 100% vulling met vloeistof), dan heb je niet eens zo heel veel warmte = temperatuurverhoging nodig om binnen dat systeem een enorme druk op te bouwen t.g.v. uitzetting, juist omdat vloeistof op zichzelf hoegenaamd niet samendrukbaar is.

Dat moet dus ergens heen. Het veiligheidsventiel gaat afblazen, of het wordt via de verdamper afgelaten - in beide gevallen komt het in de vrije ruimte terecht inplaats van te worden opgestookt. Het is maar de vraag of je dat zou moeten willen.
Niet in mijn garage in elk geval...
 
Bovenaan Onderaan