Columbus firmware update ervaringen?

na wat rondgespeurd te hebben op het internet blijkt er een nieuwe firmware voor de RNS / Columbus te zijn
namelijk de 402x series.

heeft iemand hier al ervaring mee, en zo ja kun je de dealer vragen deze te installeren?

Lordje

Actief lid
Firmware update die je vermeld moet je zelf doen op eigen risico. Let op: indien je de optionele Bluetooth module hebt dan droom je beter nog wat verder van nieuwe firmware :-)

Sent from my iPhone using Forum Runner

Maarten

Forumguru
Wat bedoel je precies met deze opmerking? Bedoel je de bluetooth module in de Columbus?

Let op: indien je de optionele Bluetooth module hebt dan droom je beter nog wat verder van nieuwe firmware :-)

Op mijn OII zouden ze de laatste firmware installeren. Maandag 7 mei kan ik vertellen welke versie er dan op staat.

Lordje

Actief lid
Ik bedoel de optionele Bluetooth module.
Ben benieuwd welke versie je zal krijgen.

Maarten

Forumguru
Ik denk dan dat ik die module zal hebben. De dealer had het er over dat ook mijn telefoonboek via de Columbus zou werken.
Is dat wat je bedoelt? Waarom zou die pas veel later een update krijgen?
De versie laat ik zeker even weten.

Maarten

Forumguru
Hier had ik dat dus beloofd...

Ik zou jullie laten weten welke versie er op mijn Columbus is gekomen nadat deze door de dealer voor de aflevering is vervangen door een nieuwe in verband met een crash.

3T0035680A
HW-version H60
SW version 2844
Sv SW-Version C-EU_9_242_t505
Map West Europe 7551

Nederlandse spraakondersteuning werkt nog niet.

Graag hoor ik van jullie als kenners wat dit betekend!

Lordje

Actief lid
Dit is niet de nieuwste versie, maar wel misschien de stabielste? Ik heb 4024 en de spraaksturing werkt bij mij. Bug is wel dat de telefoon toets en telefoon in de maxidot niet werkt. Wel werkt deze volledig van uit de columbus. Ondertussen wordt firmware 4124 vermeld met weer enkele nieuwigheden.

Maarten

Forumguru
Je bedoelt mijn versie of de 4024 versie?
Die bug lijkt me wel vervelend.
Ik ben benieuwd welke versies er zoal door de dealers geïnstalleerd zijn.

Maarten

Forumguru
Kan iemand mij vertellen of mijn versie van de Columbus veilig geüpdatet kan worden naar een nieuwe firmware. En zo ja; welke versie zou dat zijn?
De dealer weet niet precies hoe het zit en durft er niet aan te beginnen i.v.m. mogelijk crash.

EdK

Forumguru
Blijf dit soort antwoorden van dealers altijd zo vreemd vinden.
Als zij het niet weten dan behoren zij toch voor jou verder te informeren wat er met het door hun geleverde product nu wel en wat niet kan ?
Als ik een Garmin koop dan kan ik gelukkig als eigenaar van het product altijd daar de vragen kwijt en krijg netjes antwoord.

Maar het lijkt wel met VAG zo te zijn dat als ze het zelf niet weten dat ze er ook verder geen moeite voor doen.
Zij kopen die dingen toch ook in bij een toko , en die brengen firmwares uit maar kunnen niet vertellen voor welke units het wel en niet kan ?
Dit is iets wat er bij niet inkan, en ik ga dit steeds meer zien als onwil naar hun klant toe

hemi24

Forumguru
"... firmware?!? Met welk type steek-/ringsleutel moet ik dat monteren, of kan dat met een simpele schroevendraaier?!?"

Dat is ongeveer de gedachtengang van 80% wat er in een werkplaats rondloopt, afgezien van die ene man die er toevallig wel plezier in heeft om zich te verdiepen in de wondere wereld van byts&bits.

Onbetaalbaar en helaas nog altijd te zeldzaam..!

@Maarten: als je nog de 2xx4 firmware hebt, moet je hoogstwaarschijnlijk eerst naar de FW3xx4 versie (o.a. i.v.m. overgang van 2 naar 3 partities van de HDD). Vandaaruit kun je waarschijnlijk door naar FW4xx4.

Lordje weet de weg, denk ik zo, dus probeer hem te PM-en.

EdK

Forumguru
afgezien van die ene man die er toevallig wel plezier in heeft om zich te erdiepen in de wondere wereld van byts&bits.

Tsja en als ze dan ook nog een beetje de medewerking van hun werkgever krijgen is het helemaal top.
Maar of dit gepusht word ? twijfel er wel eens over !

hemi24

Forumguru
Wellicht is het juist de mate van ondersteuning en (gebrek aan) medewerking van de importeur, wat er voor zorgt dat dealers hun medewerkers hier niet meer in stimuleren?

Beetje lezen op dit forum en je hebt meer praktische kennis dan de gemiddelde autoverkoper heb ik zo nu en dan wel eens het idee...

EdK

Forumguru
Die firmware updates zijn er niet voor niets lijkt me.
Vaak dat er een bug wordt weggeschreven en dus na zo''n update dat in dit geval je columbus er beter door word.
Dus maw de importeur denkt van het is verkocht en die updates kosten ons alleen maar.

Vind dat als je zo''n bedrag hebt neergeteld voor zo''n ding dat er best wel wat meer service verleend mag worden

De navignon in de citigo heeft nog een betere service via het internet.
En die dingen kosten een fractie van een admundsun of columbus.

Ben echt blij met de Kenwood met Garmin kaartmateriaal wat ondersteund wordt door Garmin en Kenwood gezaamlijk.
Als je dan met een vraag zit stuur je een mail e heb je binnen een paar dagen een antwoord waar je wat aan hebt.

Kunnen de dealers / importeur nog wat van leren

Maarten

Forumguru
Okee. Ik heb de stoute schoenen aangetrokken en mijn dealer eens een mail gestuurd met de vraag of er een firmware update beschikbaar is voor mijn Columbus.
Hieronder de reactie.

Goede morgen Maarten,

Er is nog geen update beschikbaar
Klopt het dat de auto van 5-2012 is ?
De auto wordt altijd afgeleverd met de laatst beschikbare update
Wat is reden dat je een update wilt ?

groet ...

Ik heb de mail direct weer beantwoord.

Goedemorgen,
Nee dat klopt niet. De auto is van november 2010. Het kenteken is **-NSZ-*.
Ik wil graag de laatste firmware update om het systeem optimaal te laten functioneren. Ik heb inmiddels online gelezen dat er updates beschikbaar zijn die de werking en snelheid verbeteren en tevens spraakondersteuning beschikbaar maken. Op dit moment kan ik mijn Columbus nog niet met de stem besturen. Ook zijn de updates bedoeld om een aantal bugfixes op te lossen.
Wellicht dat de importeur kan vertellen welke update er beschikbaar is?

Met vriendelijke groet,
Maarten
Verzonden met HTC Desire HD

EdK

Forumguru
mm, begint al leuk dat antwoord dat ze al niet weten van wanneer je wagen is ?
Moet als goed is gewoon in hun systeem staan.
Althans dat is wel zeker het geval met mijn dealer en mijn Yeti

Maarten

Forumguru
Eerlijkheid gebied te zeggen dat de auto niet gekocht is bij deze dealer.
Ik kocht de wagen bij S-point in Amsterdam.
Mijn dealer is Arnold de Rijk in Roosendaal.

(heb trouwens wel de aanschaf doorgegeven, dat dan weer wel)

Darkside

Forumguru
Ik blijf me verbazen over de houding van garages (niet alleen VAG hoor) mbt firmware en updates. Ook bij Opel een hele discussie gehad over een firmware update tbv mijn telefoon.
En ook bij Skoda word je veelal weggestuurd. Ze weten er gewoon niets van (de meeste garages). Nee hoor meneer nederlandse spraak controle kan niet. Dat ondersteunen we niet.

Toevallig hoorde ik een reclame van volvo op de radio mbt service volgens volvo. Daar krijg je gratis firmware updates bij een service beurt.
Dat zou pas mooi zijn. Koop je nu een auto met firmware 24xx een jaar later heb je 3xxx en weer later 4xx zo blijf je up to date en krijg je nieuwe mogelijkheden.
(alleen oppassen als een firmware een nieuwe kaart versie nodig heeft, die kan je niet gratis weggeven)

Maarten

Forumguru
Vanuit de zijde van mijn dealer is het na gisteren nog stil gebleven.
Dus ach, ook maar een mail gestuurd naar PON.

Geachte heer, mevrouw,

Ik ben in het gelukkige bezit van een Skoda Octavia II Élégance Business line van november 2010.
Mijn auto is dan ook uitgerust met een Columbus navigatiesysteem. Nu zou ik graag de meest recente firmware versie geïnstalleerd hebben.
Hiervoor ben ik al bij mijn dealer geweest maar kennelijk is de know how daar niet goed genoeg want men kan mij niet een helder antwoord geven. Om die reden wend ik mij tot u met de vraag of er een mogelijkheid is om de Columbus te updaten zodat ook mijn spraakbesturing van de Columbus werkt, de bugfixes worden opgelost en dat het geheel wat vlotter gaat werken. Daar zijn immers de firmware updates voor.

Hieronder de gegevens van mijn systeem.

3T0035680A
HW-version H60
SW version 2844
Sv SW-Version C-EU_9_242_t505
Map West Europe versie 8

In afwachting van uw antwoord verblijf ik met vriendelijke groet,

Maarten

Bovenaan Onderaan