Columbus firmware update ervaringen?

Als je na 30 seconden lang inhouden geen totaal menu krijgt dan heb je je secretmenu niet geactiveerd staan.
Dat is vaak zo met ABC versies met standaard FW. Dat moet je aanzetten met VCDS. in Module 37 Adaptation van 0 naar 1 zetten in channel 50

Ik krijg dan wel een menu maar daat staat alleen FM en AM in.

Maar kan ik gewoon een update draaien zonder problemen?
Ik zag deze langs komen bijvoorbeeld: Firmware 4020/4026/4028/4024 voor RNS510/Columbus

redyak

Lid
Ligt eraan wel versie je hebt en welke hardware en standaard software.
Je kan die 4020 bv niet op een A versie zetten (althans wordt sterk afgeraden)
Dus je moet of met VCDS je menu aanzetten of de Nav eruit halen en de sticker aflezen met alle gegevens, daar kan je op vertrouwen als je weet dat de UNIT nog nooit is aangepast, anders heb je echt het hidden menu nodig.

Maarten

Forumguru
Mijn dealer heeft geprobeerd om de firmware te updaten maar dat is niet gelukt.
Ik merk er verder niet van op het feit na dat ik nu niet meer in het hidden menu kan komen.

redyak

Lid
VCDS of VAGCOM is de comunnicatie die je met de computer van de auto hebt. Het is een programma dat de dealer gebruiken al dan niet met een computer of alleen een kabel met uitleesunit.

Ik wil hem updaten omdat wanneer ik met mijn Galaxy S3 via bluetooth audio stream het heel zacht en door 1 luidspreker komt.
Is dat door een FW update op te lossen?

redyak

Lid
Ik heb er slechte ervaringen mee, want na de update is hij met grof geweld uit m'n auto gejat :(

Wat heeft updaten met stelen te maken ?

@szeegers, nee dat heeft eerder te maken met een mono wiring van de bluetooth module en vlume uit van telefoon en teloffon volume van de Columbus.

Noord26

Forumguru
Ze zijn gewild bij het dievengilde idd, maar je kunt je overal druk om maken? En je bent er voor verzekerd neem ik aan.

Rallye

Forumguru
@szeegers, nee dat heeft eerder te maken met een mono wiring van de bluetooth module en vlume uit van telefoon en teloffon volume van de Columbus.

Als (standaard?)bluetooth-module mono is, dan zouden toch meer mensen last van dit probleem hebben?

redyak

Lid
Ik heb hier op het forum een complete handleiding geschreven en zelf uitgevoerd om mijn standaard mono aansturing van de bluetooth om te zetten naar stereo op de columbus. Daarnaast denk ik dat je het moet zoeken in de volume instellingen van je unit waarbij je de telefoon hoger inregelt of je telefoon moet ingesteld worden op meer volume bij bluetooth koppeling. Het mono verhaal is idd niet specifiek voor geluidssterkte.

De Stip

Forumguru
Noord26, het was meer als een grapje bedoeld. En het was inderdaad na een update, dat hij gestolen is. Ik was er groots mee en had ook net m'n bijna 30GB aan muziek mooi gerangschikt. Des te zuurder was het :(
Maar een opmerking als je bent er toch voor verzekerd. Ach, laat ik daar maar niet op reageren.
Het is ook zo, dat er inmiddels een collega Skoda rijder met mijn systeem loopt te pronken. Daar doel ik niet op iemand persoonlijk mee trouwens, dus schiet niet gelijk in de stress.

Fijne avond!

na wat rondgespeurd te hebben op het internet blijkt er een nieuwe firmware voor de RNS / Columbus te zijn
namelijk de 402x series.

heeft iemand hier al ervaring mee, en zo ja kun je de dealer vragen deze te installeren?

Als er een officiele firmware update is zal de skoda dealer deze altijd voor je installeren, meestal gebeurt
dit als de Auto bij de dealer is voor een beurt bijvb.
ikzelf heb het onlangs de dealer gevraagd tijdens een kleine reparatie en ze hebben het er netjes opgezet.
vind het iest veiliger als de dealer het doet.

Ik heb hier op het forum een complete handleiding geschreven en zelf uitgevoerd om mijn standaard mono aansturing van de bluetooth om te zetten naar stereo op de columbus. Daarnaast denk ik dat je het moet zoeken in de volume instellingen van je unit waarbij je de telefoon hoger inregelt of je telefoon moet ingesteld worden op meer volume bij bluetooth koppeling. Het mono verhaal is idd niet specifiek voor geluidssterkte.

Heb je een linkje naar die handleiding?

Darkside

Forumguru
Als er een officiele firmware update is zal de skoda dealer deze altijd voor je installeren, meestal gebeurt
dit als de Auto bij de dealer is voor een beurt bijvb.
ikzelf heb het onlangs de dealer gevraagd tijdens een kleine reparatie en ze hebben het er netjes opgezet.
vind het iest veiliger als de dealer het doet.
Dan heb je geluk gehad. Heb het meerdere dealers gevraagd en die kunnen/willen niet mee werken.
Iets van if it aint broke don't fix it houding. En voornamelijk onkunden.
Daarom uiteindelijk zelf maar gedaan.

Darkside

Forumguru
Dat moet normalieter mogelijk zijn. Je kan naar 3xxx toegaan. Dan kan je eigen POI s doen en nederlandse spraak bediening.
Je moet wel oppassen dat je de juiste firmware pakt voor jouw systeem. Er zijn verschillende versies van het Columbus of rns510 systeem.
Je kan op my gti.com meer info krijgen.
Let wel op dat wanneer je update. Je waarschijnlijk ook nieuw kaart materiaal nodig hebt. Versie 6 heeft een andere poi indeling en die werkt niet met de nieuwe firmware

Bovenaan Onderaan