Maarten, wat wil je nu precies ? Je geeft zelf het antwoord al dat de nieuwe firmware er al is. 5214 is trouwens de allernieuwste, maar die is alleen geschikt voor de allerlaatste hardware versies. Er zijn nog te weinig installaties om te bepalen of deze ook op oudere hardware gaat werken. Ik kan je nu al vertellen dat PON niets voor je gaat doen. Als er niets kapot is, wordt er niets geupgrade. Extra functionaliteit doen ze niet aan. Koop maar en modeljaar 2013 auto, dan krijg je nieuwe functionaliteit. Dealers zijn vaak welwillend, maar missen de kennis. Oftewel, je moet het zelf doen en het risico nemen of genoegen nemen met hetgeen je nu hebt. Dealers willen het ook vaak niet voor je doen, want als het fout gaat, zijn ZIJ verantwoordelijk voor de kosten.
Maar je upgrade-pad is vrij simpel. Download de 3814 software en je hebt NL spraaksturing. Upgraden naar iets nieuwers heeft amper zin, want je krijgt niets extra, behalve dan een systeem wat 7 microseconden sneller opstart.
Maarre... 35 euro voor een upgrade van het kaartmateriaal schandelijk ? Ik zou in mijn handjes klappen voor dat bedrag. Wees blij dat je niet de 199 euro hoeft af te tikken die de DVD normaal kost. Ik vind het erg kortzichtig om te denken dat alles maar gratis moet, zeker als je niet weet hoe het achterliggende licentiesysteem voor kaartmateriaal werkt. Je dealer HOEFT niks te doen, aangezien je niet bij je auto een lifetime upgrade hebt gekregen van het kaartmateriaal. Bij een TomTom krijg je ze een jaar en daarna kun je ze kopen. dat geldt ook voor alle andere merken.