Columbus firmware update ervaringen?

foeppie

Nieuw lid
Ik zag op Marktplaats een aanbieder van de laatste versie van de software. Hij claimt dat deze getest en veilig is. De prijs is wel erg weinig (20 euro).
Ik vraag me af of het verstandig is mijn versie te updaten. ?
De reden waarom ik het vraag is omdat ik op vakantie ga en Kroatie er niet bij zit. De aanbieder heeft dus een DVD voor 20 euro die oost europa erop kan zetten.
Ik ben echter erg huiverig voor problemen. In het ergste geval verkloot ik de goed werkende navigatie (+ rest van de columbus).
Heb de garage gebelt en die zijn uiteraard geen fan hiervan, maar willen zelf Kroatie er ook niet op zetten :(
Ik weet niet of ik een link kan plaatsen, maargoed hier toch een poging: http://www.marktplaats.nl/a/auto-di...ccf514b11788e5504db095&previousAction=asqSent

Darkside

Forumguru
Kaart materiaal is redelijk veilig.
Dit omdat zij geen wijzigingen aan Firmware doen zoals een firmware update (die meer opties biedt zoals Nederlandse spraak controle als in Firmware 38xx) dat wel doen.
Tevens is het mogelijk om de Kaarten van te voren te testen.
Je kan deze in de DVD stoppen en kan krijg je de mogelijkheid om de data naar je interne HD te kopieren (dit maakt het navigeren en zoeken van addressen etc sneller) Of vanaf de DVD te navigeren (is dus trager).
Als je kunt navigeren vanaf de DVD dan is de DVD goed.

Wel dien je rekening te houden dat als je nu een oude firmware hebt je waarschijnlijk ook geen 3 partities op je interne HDD hebt. 1 van die partities word gebruikt voor de POI database.
Deze is veranderd vanaf kaarte versie 7,1 meen ik (maar iig V8 en deze V9).
Dat betekend dat als je firmware niet up to date is. Je niet kunt zoeken naar een Shell, een parkeerplaats etc.

foeppie

Nieuw lid
Dank voor de snelle respons !!
Voor de volledigheid hier de info van het huidige systeem:

Octavia 1.4 Elegance Businessline, feb-2012

HW-version: H61
SW-version: 3984
west europe
Map version HDD: 7690

Ik kon uit de info van de aanbieder niet halen dat het alleen kaarten waren (of las ik hier overheen ?)
Zouden de POI's nu wel werken ?

Dus als ik het goed begrijp worden firmware updates eigenlijk nooit op deze manier aangeboden (zoals op marktplaats etc oid), en betreft hetgeen aangeboden alleen kaarten ?
Ik zal kijken of ik de aanbieder kan bereiken.

Darkside

Forumguru
Map versie 7690 is kaart versie V8.
Deze ondersteund de nieuwe POI indeling en Firmware 3984 moet dat ook doen (tenzij verkeerd toegepast vanaf een oudere Firmware. Dan word de HDD namelijk niet opnieuw ingedeeld).
Maar als jij nu kunt zoeken naar POI's dan is dat geen probleem.

Dan is het mogelijk om kaart versie V9 te installeren en gebruiken.
Heb deze zelf net geinstalleerd en zie (nog) geen verschillen met v8. Maar er zit wel geloof ik bijna 12 maanden verschil in kwa updates. Dus kan zijn dat er andere delen van nederland waar ik niet kom er wel op staan.

20,- is niet veel. Zeker als je de DVD krijgt. Sommige dealers vragen er als service 50,- en zetten dan de kaarten meteen voor je op de HDD maar houden de DVD. mocht je de DVD dan nodig hebben ben je de sjaak.

Weet niet of je langs kunt rijden. Dan kan je de DVD testen voordat je hem koopt.

Firmwares kunnen ook best via MP aangeboden worden.
Net als kaarten. Maar dat maakt het niet legaal.

Deze aanbieder heeft gewoon "verstand" van VaGcom om de boordcomputer etc te programmeren van VAG autos (VW, Skoda, Seat) en heeft ook kaart materiaal in zijn bezit.

foeppie

Nieuw lid
Ik zat zowieso te denken om beide DVD aan te schaffen icm de extra flitspalen. Investering van 40 euro en na de vakantie de nieuwe West dvd op de HD te zetten. Als ik het goed begrepen heb zit daar geen risico aan, vraag me alleen af hoe dat moet. Aanbieder geeft aan dat ik er verstandig aan doe de Oost DVD alleen van DVD te draaien. ik zal dan moetene navigeren tot aan de Kroatische grens en daarna de DVD erin en opnieuw programmeren?

Belangrijkste voor mij is dat de columbus stabiel blijft draaien (icm blue tooth en MDI etc) en dat ik toch Kroatie kan programmeren. Maar volgens mij val ik in herhaling en voorzie je heir geen problemen in.....

Darkside

Forumguru
Normaal koop je alleen de DVD voor jouw regio. Dus west of Oost Europe. Beide gaat helaas niet.
West europa zal je vaker gebruiken (daar woon je immers).
Oost europa gebruik je dan alleen voor de vakantie (deze draai je vanaf de DVD)
De DVD herkent nl het versie nummer en zal alleen kopieren naar de HDD als de DVD nieuwer is. Kans is dat je dus niet makkelijk van Oost naar West europa terug kunt.
Als het goed is zitten op beide kaarten wel de hoofdwegen. Dus je kan vanaf de oosteuropa DVD ook de gebruik maken van de hoofdwegen (Snelwegen) om naar je bestemming te komen.
Zit je eenmaal binnen het gebied van oosteuropa dan kan je ook de binnenwegen gebruiken.
(je kan dus vanaf thuis navigeren vanaf de DVD. Als dat niet kan dan Oost europa DVD er pas in doen bij de grens en dan verder navigeren)

Kaart materiaal doet niets met je BT, MDI etc. Dat kan alleen een firmware update doen.

redyak

Lid
Met flitspalen op de DVD kopen is zonde en in sommige landen verboden.
Columbus update naar firmware 3980 of hoger (4020 is me ook gelukt). Je krijgt dan 3 partities . 1 extra voor POI.
Deze poi kan je zelf samenstellenop de vw site en losse brestanden van alle bekende poi leveranciers, met je eigen flitspalen, elke keer weer zijn ze lekker up to date. Ga je naar een land waar het niet mag. Al je poi's erop maar geen flitspalen rbij.
Kaarten zijn overal vandaan te halen. De truuk is goede Dvd's en een schone Columbus LETTERLIJK.
Mijn buuman ook een skoda met 6.1 kaarten maar mooi geen Verbatim DVD+DL lezen en in mijn auto wel.
Andere Dvd's geprobeerd maar geen soelaas. Uiteindelijk een schoonmaak DVD erin en perslucht in de sleuf en wat denk je hij las alle gebrande Dvd's. Alleen het vrijschakelen lukt niet, zegt van wel maar doet niets. Enige verschil is dat hij een DSG heeft en ik niet. Deunits zijn van dezelfde batch.

redyak

Lid
Dus Foeppie, jouw Firmware is upto date . Moet je alleen checken of je zelf poi's kan toevoegen. Zo ja dan alleen kaarten V9 erop en zelf poi's maken.

Darkside

Forumguru
http://www.volkswagen.de/de/tools/navigation/error/404.html
Dit was hem. deze gebruikte ik vroeger. Weet niet of hij verplaatst is. Maar ik kan hem niet meer vinden.

Als de Firmware up to date is moet je ook de mogelijkheid hebben om zelf een POI database toe te voegen hebben.
En wat Redyak zegt klopt. Daarom heb ik ook een map zonder flits of andere POI;s
Maar gebruik ik een eigen DB voor flitsers.
Bij de ingebakken versie heb je alleen een mogelijkheid om ze niet te tonen op de kaart. Maar zijn ze wel degelijk aanwezig. Technisch gezien kunnen ze hier over struiklen.
Met een losse DB kan je deze gewoon verwijderen en is het niet aanwezig.

PS ik heb ook DSG en gebruik verbatim media voor de Kaart en voor de firmware updates.
zit zelf nog op 38xx omdat een hogere firmware voor mij geen toegevoegde waarde heeft (kans dat het fout gaat blijft aanwezig. Ik wou NL spraakcontrole en de eigen POI's en dat heb ik nu)

redyak

Lid

Darkside

Forumguru
Thanx. Ik had die POI site in mijn favorieten staan. En die werkt dus niet meer.
Ga weer lekker POI;s bouwen

BertjeB

Senior Member
Is er ergens een tabel met de historie van de units?
Ik lees verschillende combinaties van HW.. versies, SW.... en 3T0036.... nummers maar heb geen idee hoe een en ander zich tot elkaar verhoud. (en dus waarop te letten bij een koop op Ebay of MP)
Ik zou graag tzt(eerst mijn geparkeerde Xenonproject nog vlottrekken!) mijn Amundsen+ voor een groter scherm inruilen maar wil wel zeker weten dat alles blijft werken zoals dat het nu doet(stuurbediening, maxidot)

Michelv.

Forumguru
Stuurbediening en Maxidot is geen probleem dat moet altijd werken(of werkend te krijgen) ik zou niet een heel oude(A of B) versie nemen maar een nieuwere.
Alle software is up te daten.

BertjeB

Senior Member
Goede raad, maar daar ga je al, wanneer is het een A en wanneer een B? en tot waar gaat het? heb wel al het een en ander gevonden maar vroeg me af of er niet ergens een overzichtje was.
Maakt het wat inzichtelijker.

Michelv.

Forumguru
3T0 035 680 en dan A,B,C enz;)

Liefst op de sticker en niet in het menu kijken welke versie het is, als je een A update wordt het bv een C

BertjeB

Senior Member
hahahaha, zo simpel kan het dus zijn! :maakmegek:

En wat is de nieuwste?

En wat is deze code?
HW-version: H61 (hardware version?)
en is hoger beter of zit daar geen logica in?

Michelv.

Forumguru
Klopt, ik heb een C met HW 60 en hoger is nieuwer(beter).
De mijne is van een C naar een E gegaan met de update naar SW 4120, dus een E zal de nieuwste zijn denk ik dan.

Bovenaan Onderaan