Columbus firmware update ervaringen?

Maarten

Forumguru
Die reactie snap ik Nomad. Maar daar ben ik toch wat angstig voor.

PON is natuurlijk voor ons consumenten het ultimum. Hogerop voor advies kunnen we niet.

Ik hoop dat er monteurs meelezen die misschien nog een positiever antwoord hebben.
Als het mis gaat als ik het zelf doe, is mijn Columbus naar de haaien.
Daarbij komt dat ik er niet genoeg verstand van heb... ;)

nomad

Senior Member
Als het mis gaat als ik het zelf doe, is mijn Columbus naar de haaien.
Daarbij komt dat ik er niet genoeg verstand van heb... ;)
En daar sla je de spijker op de kop. Je verwacht wel dat de dealer die verantwoordelijkheid neemt. Ook daar kan het fout gaan. Dan kan hij voor een nieuwe zorgen. De houding van PON is al jaren: als het niet kapot is, niks aan doen ! Dus ook niet aan een Columbus.
Overigens, verstand hoef je er niet voor te hebben. Alleen een volle accu en de geschikte dvd. Uurtje wachten en klaar !

Maarten

Forumguru
Jammer te moeten constateren dat dat de denkwijze van PON is.
Je neemt het mij vast niet kwalijk dat ik daar mijn garantie niet voor op het spel zet.
Dan heb ik inderdaad liever dat het mis gaat bij de dealer...

Maarten

Forumguru
Omdat de discussie in twee draadjes liep hierbij ook nog even het resultaat van vraag aan de dealer over gratis updates.

Ere wie ere toekomt...

Zoals jullie weten was ik behoorlijk teleurgesteld in het bedrag dat ik neer zou moeten tellen voor een kaartenupdate van mijn Columbus bij mijn dealer.

Ik vond dat ik mijn ongenoegen niet alleen op dit forum moest uiten, maar dat ik ook zelf aan de dealer mijn mening moest laten horen. Ik heb de directeur dus een mail gestuurd.
Vanmiddag werd ik gebeld door de dealer. Ze hadden mijn mail ontvangen en mijn bericht op het forum gelezen. Ze hebben mijn mening en standpunt intern besproken in een vergadering en daar vervolgens besloten om de kaartupdates van de Columbus (RNS510) voortaan als blijk van service en klantenbinding gratis aan hun klanten aan te bieden.

Ik heb de medewerker bedankt voor het prettige telefoontje en hem gezegd dat ik denk dat het een goede keuze is om dit voortaan gratis aan hun klanten aan te bieden!
Fijn om te zien dat de dealer mijn klacht serieus heeft opgepakt!

redyak

Lid
Op het collega forum eigelijk de vraag gesteld waarop hier al een aantal meningen worden gegeven.
===============================================================
Ik heb dus een Columbus gemonteerd ipv mijn Amundsen.
Qua werking, werkte alles gelijk incl. mijn telefonie.
VCDS gaf een aantal fouten en na gestoei, gereset (accu eraf, toen had ik de 3 knoppen truuk nog niet gelezen
biggrin.png
).
Nu nog maar 1 fout in Module 77 maar dat komt omdat de microfoon van de bluetooth unit niet over de Columbus is gewired, blijkt na veel zoek werk .

Hidden menu beschikbaar gemaakt met VCDS zonder firmware upgrade. Ik zit dus nog op de 2724.
Eigen afbeelding bij opstarten, erg leuk.
smile.png

Maar met al dat gepersonaliseer zit ik ook nog aan mijn eigen poi database te denken.
Echter dat kan alleen maar met units vanaf productie week 23 2011 en ik heb een C revision uit october 2010.
Nou kan je de unit upgraden en dan wordt het virtueel dus een D, maar de een zegt geen probleem. De ander zegt weer wel (Retrofitting RNS 510 on my-GTI.com Forum ). Met VCDS problemen met codering en of uitvallen schermverlichting of bluetooth problemen.

Wat zouden jullie doen ?
=================================================================

Je moet weten dat ik als IT'er hou van updates ;) . Ben al dagen aan het lezen en inmiddels wel zover dat als ik het ga doen dat het 4120 of 3980 moet zijn als firmware upgrade.
Kost wel even wat tijd om uit te vogelen welek versie ik in mijn auto heb zitten want de letter achter het nummer is niet de revision zoals bij de VW.
Ik geef niks om die vrijschakeling maar mij gaat het om de POI's .
Ik kan ook niet upgraden en mijn eigen Kaarten DVD maken POI's er van te voren in. Alhoewel ik daar nog geen goede handleididng van heb gevonden.

Qua PON ervaring zoals iedereen hierboven meldt kan ik alleen maar in mee gaan. Stug, langzaam en van kastje naar de muur. Ik kreeg laatst de tip om gewoon naar het hoofdkantoor van Skoda te schrijven. Pon is importeur met licenties met veel invloed op de dealers.

Maarten

Forumguru
Zoals je wellicht hebt gelezen heeft PON mij gewoon gezegd dat er geen beschikbare updates zijn. Ik geloof er geen snars van maar durf het ook niet aan om er zelf aan te beginnen. Dit met het oog op eventuele crashes.

redyak

Lid
In de basis hebben ze gelijk. Alle firmwares zijn nagenoeg gemaakt voor 1 apparaatversie. Een soort apple systeem, wil je IOS6 dan moet je IPHONE 4 of hoger hebben de 3 krijgt hem niet. Er zijn meerdere firmwares en sommige gasten flashen alles op elke revision en sommige denken iets meer na en twijfelen. Alhoewel ik me slecht kan indenken dat al die verschillende revisies te maken hebben met hardware. Als iets werkt stopppen ze er niet zo snel iets anders in.

Antera

Donateur
Ik heb laatst eenzelfde RNS geupdate met een klant. we hebben wel eerst de coderingen met vagcom opgeslagen en daarna de update's gedaan. Uurtje wachten en klaar. Code weer terug geschreven en de klant heeft daarna de kaarten weer terug geinstalleerd incl POI.

wel is het van belang welke je nu erin hebt zitten want er zijn genoeg mogelijkheden om te updaten en heb zelfs een herstel DVD

redyak

Lid
Ik heb een 3T0036680A van oktober 2010.
HW 41, SW 2724. Zogenaamde revicsie C. De uitgebreide Tabel geeft en C9 unit aan C_EU_9.242_T500
De minste problemen lees ik bij de 3980 update en deze geeft ook de PersonalPoi optie.
Ik heb een image (4020) gevonden met aangepaste indeling van de HDD om meer ruimte voor je muziek te houden omdat de 50/25/25 indeling ruim is.

Antera

Donateur
Ik heb een 3T0036680A van oktober 2010.
HW 41, SW 2724. Zogenaamde revicsie C. De uitgebreide Tabel geeft en C9 unit aan C_EU_9.242_T500
De minste problemen lees ik bij de 3980 update en deze geeft ook de PersonalPoi optie.
Ik heb een image (4020) gevonden met aangepaste indeling van de HDD om meer ruimte voor je muziek te houden omdat de 50/25/25 indeling ruim is.

eerst upgraden naar 3980 en dan naar 4020

Maarten

Forumguru
Mijn systeem details zijn:

HW version H60
SW 2844
SV SW version C-EU-9-242-t505

3T0035680A

Ik heb van de kaarten versie 9 draaien.

Antera

Donateur
@Antera. Uiteindelijk heb ik geupgrade nadat ik eerst diverse kabel heb getrokken voor extra functies. Zoals uit gebreid beschreven in http://www.skodaforum.nl/board/f49/...us-voice-control-via-blutooth-ad2p-20892.html

Die 3980 werkt prima en ik merk zeker dat het "toetsenbord" in de navigatie sneller werkt. Die spraakbesturing is gewoon lachen.
Waarom zou ik nog upgraden naar 4020 zoals jij adviseerde, was is daar nu significant beter aan?

de navigatie zou nog soepeler gaan werken dan op de 3980 versie ook is de RNS/Columbus sneller in zijn geheel . Zo hebben wij het ervaren in een golf 6 waarbij we deze ook eerst naar 3980 hebben gebracht en daarna naar 4020 nadat de klant dit perse wilde.

redyak

Lid
@antera, je kan het lezen in mijn verslag maar ook ik heb de 4020 erin gedaan. Het lijkt idd met de spraakbesturing dat hij sneller reageert.

De enige 2 dingen die ik raar vind:

1. De columbus moet eerst 200 meter hebben gereden om de positie op de kaart te kunnen zetten ondanks dat hij al 7/10 sattelieten heeft.
2. Ik weet niet meer hoe het was voor de upgrade maar ik dacht dat de ingeprogrammeerde route er in de kleur blauw opstaat. Nu is de raangegeven route in rood, klopt dat

Antera

Donateur
Waarom dat het nu iets langer duurd geen enkel idee. Het lijkt alsof hij de laatste positie "vergeet". de kleur is inderdaad rood en origineel volgens mij ook

redyak

Lid
Ja en als je kiest voor 3 opties weergeven in de set up en dan kiest voor een route met andere kleur en in de setup dan weer terug zet naar geen alternatieven aanbieden dan blijft dat de kleur. Dus ik heb nu weer blauw :-)

Darkside

Forumguru
O dat wist ik niet. Eens kijken of dat ook bij mij werkt. Op de een of andere manier vind ik blauw mooier

redyak

Lid
Alleen zie ik nu bij de downgraden (ga terug naar 3980 omdat mijn navigatie blijft achterlopen op de werkelijkheid) dat als je blauw kiest hij ook steevast de meest ekonomische route kiest ipv snelste (rood) of korste afstand (Oranje). Dus ik ga weer naar Rood :(

Ik wil graag min Columbus updaten naar een nieuwe Firmware. Hoe kom ik er achter welke FW ik moet gebruiken en welke ik nu heb?
Secret menu geeft geen Info

redyak

Lid
Als je na 30 seconden lang inhouden geen totaal menu krijgt dan heb je je secretmenu niet geactiveerd staan.
Dat is vaak zo met ABC versies met standaard FW. Dat moet je aanzetten met VCDS. in Module 37 Adaptation van 0 naar 1 zetten in channel 50

Bovenaan Onderaan