Columbus Columbus gestolen.....

LenK

Forumguru
Het was even stil, maar deze stormloop van reacties toont aan hoezeer iedereen bezig is met dit onderwerp.

Maakt het de jatters aub niet moeilijker met allerlei verankeringen, dat werkt alleen maar tegen je. Frustratie van de jatter leidt beslist tot een hoop onnodig schade.

Voor echte oplossing ben je afhankelijk van de fabrikant:

- volledig geintegreerde en gesplitste systemen (display, unit en bediening op een andere plek in de auto/het dashboard)
- fatsoenlijke beveiliging (bij onrechtmatig verwijderen maakt het apparaat zichzelf onklaar)

Betekent wel dat er geen after market apparatuur ingebouwd kan worden, want dat is nu de crux van de jatgevoeligheid, die universele inbouw mogelijkheid. Tenzij er een inbouw compatibel apparaat voor jouw auto is natuurlijk.

skodaoctavia2

Actief lid
Ben vandaag bij de dealer geweest (duitsland) en hem het verhaal verteld
Hij verzekerde mij dat de gestolen columbus waardeloos is, hij kan nl niet meer werkend worden ingebouwd in een andere auto.
ookal hebben ze de pincode.
Hij moet toch aangemeld worden hier in duitsland bij skoda en dat gaat alleen met legitimatie en frame nr en dan het nummer van je columbus die is er in gegraveerd.
Mocht dit niet overeen komen dan (zo is het hier in duitsland ) gaan ze er al van uit dat hij gestolen is, en er even een belletje wordt gepleegt naar Wolfsburg (polizei) dan staan de heren binnen 20 minuten voor je dealer zijn deur.
Mocht de dealer hem toch aan de computer hebben gehangen.
Moet je dealer wel even het nummer doorgeven aan skoda van je gestolen Columbus.
Ookal kunnen ze je columbus kraken zonder aangemeld te zijn bij Skoda gaat het feestje niet door.

Hopelijk heb je nu iets meer innerlijke rust met de gedachte dat een ander er ook niets meer aan heeft. :regels:

Captain Hook

Forumguru
...
Ookal kunnen ze je columbus kraken zonder aangemeld te zijn bij Skoda gaat het feestje niet door.

Hopelijk heb je nu iets meer innerlijke rust met de gedachte dat een ander er ook niets meer aan heeft. :regels:
Sorry, je uit je droom te helpen.
Maar de heren van het oostblok dievengilde zijn tegenwoordig ietsje slimmer dan de heren van het VAG concern.
Er zijn zeer geavanceerde software met bijbehorende tools verkrijgbaar voor allerlei snode (en goede) bedoelingen. Die dit soort beveiligingen om zeep helpen c.q. omzeilen. Triest, maar het is niet anders. :(

Ik weet niet meer waar ik het hoorde, maar het dievengilde is zelfs in staat om met een simpele Nokia 95 (of zo) met speciale software je automatische deurvergrendeling na te bootsen (zal wel met IRda werken?) en elke code die je kan bedenken is te kraken.. :(
Het wordt moeilijker voor de kruimeldief, dat is waar. Maar die kan het wel weer doorverkopen aan een (tussen)baas die wél weet hoe de code kan resetten etc.
En zo is er ook in gestolen spullen een levendige (tussen)handel. :mad:

en zo worden de opdrachten geplaatst :confused::
http://link.marktplaats.nl/272458376
en mocht deze link tzt dood zijn; dit was de tekst:

marktplaats zei:
Gezocht: navigatie RNS 510 zonder code
Hallo,
Ik ben op zoek naar een navigatiesysteem zonder code.
kun je mij deze leveren. mail me dan. gr

:ot:ik mis mij Columbus wel trouwens, moet me nu behelpen met het NX systeem van mijn Ford Mondeo. Enige voordeel is dat er zelden tot nooit 1 gejat wordt omdat ze nergens anders in gaan dan een mondeo/smax business, en die hebben er allemaal al een...

MarcoO2

Forumguru
Ik heb het anders gedaan...:

Ha Piet,

vraagje, wil je er één hebben of heb je misschien interesse in meerdere RNSen? welke prijs geef je ervoor?

grt mark

Eens kijken wat er gebeurt... als ik meer gegevens heb, kan ik actie ondernemen!

Captain Hook

Forumguru
Ik weet niet meer waar ik het hoorde, maar het dievengilde is zelfs in staat om met een simpele Nokia 95 (of zo) met speciale software je automatische deurvergrendeling na te bootsen (zal wel met IRda werken?)
Dit is dus een broodje aap!
Hedendaagse ab's werken radiografisch, niet met InfraRood.
Dat was 15-20 jaar geleden toen vooral de franse auto's met infraroodafstandsbedieningen waren uitgerust.
Was reuze handig, kon ik onze Citroen BX openen met m'n Palm PDA. :super:

Captain Hook

Forumguru
en zo worden de opdrachten geplaatst :confused::
http://link.marktplaats.nl/272458376
Beter zou zijn deze advertentie bij marktplaats te melden als zijnde verdacht.
Dat gebeurt b.v. op een horlogeforum ook. Als de ECHTE horlogeliefhebbers er vrijwel zeker van zijn dat er neppers worden aangeboden (Rolexen en Omega's voor een habbekrats) dan wordt dit massaal gemeld bij marktplaats en binnen een dag zijn de advertenties verdwenen... :regels:

MarcoO2

Forumguru
Uitlokking is ook strafbaar... :ahum:
Klopt, alleen is hier geen sprake van uitlokking... uitlokking zou zijn als ik de betreffende advertentie had geplaatst en zo iemand een RNS had laten stelen.

Definitie NL: Strafbare uitlokking veronderstelt de vervulling van vijf voorwaarden:
1) de uitlokking moet opzettelijk zijn geschied;
2) de uitlokker moet de ander op het idee brengen, bij hem het wilsbesluit wekken het delict te begaan;
3)het overhalen van de ander moet zijn geschied door gebruikmaking van een of meer uitlokkingsmiddelen;
4) het uitgelokte delict moet hebben plaatsgevonden of een strafbare poging daartoe moet zijn ondernomen;
5) de uitgelokte die het delict pleegt, moet zelf strafbaar zijn.

Beter zou zijn deze advertentie bij marktplaats te melden als zijnde verdacht.
Dat gebeurt b.v. op een horlogeforum ook. Als de ECHTE horlogeliefhebbers er vrijwel zeker van zijn dat er neppers worden aangeboden (Rolexen en Omega's voor een habbekrats) dan wordt dit massaal gemeld bij marktplaats en binnen een dag zijn de advertenties verdwenen... :regels:

Dat was het eerste wat ik heb gedaan op Marktplaats.

Dit is dus een broodje aap!
Hedendaagse ab's werken radiografisch, niet met InfraRood.
Dat was 15-20 jaar geleden toen vooral de franse auto's met infraroodafstandsbedieningen waren uitgerust.
Was reuze handig, kon ik onze Citroen BX openen met m'n Palm PDA. :super:

Dat van dat IRda was mijn eigen overpeinzing. Ik weet nml niet hoe dat precies gaat..

purk

Senior Member
Voor iedereen die een columbus heeft, dealer kan nu het kenteken in de columbus graveren en deze monteren met anti diefstal schroeven ( is vast een anderen naam voor maar komernu ff niet op) dit maakt het stelen minder aanstrekkelijk........ff dealer bellen voormeer info.

Meld het als hij is gestolen, ook bij de dealer en laat hun deze ook bij de importeur als gestolen melden, wil er iemand een gestolen systeem bij de dealer vrij laten geven dan wordt dit gelijk door gegeven aan de politie.

LenK

Forumguru
Voor iedereen die een columbus heeft, dealer kan nu het kenteken in de columbus graveren en deze monteren met anti diefstal schroeven ( is vast een anderen naam voor maar komernu ff niet op) dit maakt het stelen minder aanstrekkelijk........ff dealer bellen voormeer info.

Gratis? Zou ik wel redelijk vinden.

dan wordt dit gelijk door gegeven aan de politie.

En doen die er dan ook iets mee?

skodaoctavia2

Actief lid
Dat is precies wat ik bedoelde in mijn vorige post.
Hier over de grens staat in 20 minuten de Polizei bij de dealer.

Ik vind het een goede zaak,
beetje service van de dealer uit mag ook wel met zo'n kostbaar ding in je auto, even voor nop laten graveren en die anti diefstal torx erin.:xyxthumbs:

ceesdd

Lid
Graveren Columbus

Dat is precies wat ik bedoelde in mijn vorige post.
Hier over de grens staat in 20 minuten de Polizei bij de dealer.

Ik vind het een goede zaak,
beetje service van de dealer uit mag ook wel met zo'n kostbaar ding in je auto, even voor nop laten graveren en die anti diefstal torx erin.:xyxthumbs:

Ik heb hem voor 2 maand terug laten graveren, kostte € 11,00. Was echter na paar dagen alweer uit het glas, niets meer van te zien. Dealer heeft nieuw ets set besteld en gaat het nog keer doen. Wel handig van bijgeleverde stickers met tekst: "Navigatie is gemerkt". Ik weet alleen niet of betreffende dieven ook Nederlands kunnen lezen. Wat betreft het vast zetten heb ik mijn twijfels, zou het niet zo zijn dat ze er dan een koevoet tussen zetten waardoor het hel dashboard beschadigd raakt en de schade nog veel groter zou zijn?

Mijn oplossing is dat VW en Skoda het systeem splitsen in 2 units, één scherm en elders weggebouwd de computer. Hebben andere automerken toch ook zo!

Bovenaan Onderaan