Columbus: hoe maps updaten?

RedC

Senior Member
De map update is via de update portal van skoda: https://updateportal.skoda-auto.com/

- VIN nr ingeven
- zip bestand van de map downloaden
- zip bestand uitpakken op USB stick
- usb stick aansluiten in de wagen

De update gebeurt op de achtergrond, je merkt er niets van

Jer

Nieuw lid
Op onze Columbus MIB2 kon hij de update niet vinden via usb, kwam al vrij snel met een boodschap dat de bestanden niet gevonden zijn en de bron na te kijken. Via de SD Card 1 blijft hij nu zoeken, "software update wordt gezocht"... ? Ondertussen, na pakweg 45min -> bestanden niet gevonden, controleer bron.

Ik vind wat tegenstrijdige info, je moet een SD kaart van 32GB nemen en FAT32 formatteren, en daar de MIB mapjes en de files op plaatsen. Echter voor betrokken VIN nummer komt er een navi update waarvan Skoda aanbeveelt om een 64GB SD kaart te nemen, omdat ze groter is dan 32GB, die 64GB SD moet je dan sowieso exFAT formatteren... en is SDXC waarvan ik dan weer niet weet of de Skoda daarmee om kan?
gelijkaardig als in dit topic: https://www.skodaforum.nl/forum/i/columbus-updaten.46972/post-1018405
alleen kopieer ik wel degelijk vanaf een windows pc.

Gevolgde procedure:
skoda update portal -> VIN nummer
1704651315835.png
-> bestand gedownload op windows pc ->
uitgepakt -> op SD kaart (64GB microSDXC met SD adapter) geplaatst
1704651436138.png

navi -> software versie - update via USB/SD
helaas geen update...?

Laatst bewerkt:

RCK

Lid
op de stick of Sd kaart mag enkel Mib1 en Mib2 en metaininfo.2txt staan. Gooi de WMPinfo eraf en de update zal werken.
Ik heb hetzelfde probleem gehad zoals U vermeld.

Jer

Nieuw lid
op de stick of Sd kaart mag enkel Mib1 en Mib2 en metaininfo.2txt staan. Gooi de WMPinfo eraf en de update zal werken.
Ik heb hetzelfde probleem gehad zoals U vermeld.
Dank je wel @RCK,
en aan de andere forumleden om te reageren

Uiteindelijk de oplossing gevonden en de navi kunnen updaten na veel zoeken en testen en hulp van het Briskoda forum.
Eindelijk, gelukt :)

Voor iedereen die net als mij problemen heeft/had met de update van Columbus Mib2, naar de laatste kaart/navi update 2024,
mijn ervaring (dit specifiek met een Skoda Kodiaq MY2020) :

Wat werkt proefondervindelijk niet voor deze laatste navi update?
a) volgen van de Skoda handleiding / webinstructies -> deze kloppen niet volledig, de extra aanwijzingen zoals hier op skodaforum zijn nodig.

b) SD kaart van 32GB -> bestanden zijn te groot, passen niet meer op een 32GB kaart. Hoe je ze ook formatteert (FAT32, ExFAT, NTFS) de laatste update is te groot om te passen. Het aanpassen van de omvang door de bestanden van landen waar je toch nooit komt, weg te laten (bv ik zeg maar wat, Russia), werkt niet.
-> na wat opzoeken erachter gekomen dat er een checksum wordt gemaakt van de bestanden en hun grootte, een checksum die een SLA1 versleuteling heeft bovendien. Je kan dus niet zomaar knoeien met die bestanden of er weglaten. Je navi update loopt er sowieso op vast, als ie al wil starten. Na 45 minuten krijg je van je skoda een foutmelding "controleer bronbestanden".

c) SD van 64GB formateren volgens FAT32 -> sinds Windows10 is die optie binnen 'formateren windows' standaard er niet meer, je moet dan een beroep doen op 3de partij tools zoals 'FAT32Format', niet doen, deze download bevat een spyware/malware. Je kan dat ook zelf zonder die tool, via de powershell (admin), door windows-X te drukken en dan powershell(admin) te kiezen en het format commando in de command prompt uit te voeren met specificatie FAT32, namelijk Format /FS:FAT32 driveletter:
helaas lukt dat niet bij kaartjes van 64GB, dan krijg je zo goed als altijd foutmelding net voor je de 100% haalt... deze werken veel beter met ExFAT of NTFS... het is omwille van grotere bestanden en drives dat men FAT32 inwisselde voor moderne file allocation systemen...

d) SD van 64GB formateren volgens ExFAT32 en bestanden erop zetten -> skoda kodiaq kan de bronbestanden niet vinden. Met andere woorden als het voor jou VIN nummer een update / download is die uitgepakt kleiner is dan 32GB en past op een 32GB kaartje (in de praktijk iets van 26GB) dan is de makkelijkste weg een SD card van 32GB in FAT32 (zie de comment van @Rainesh ).
Zoniet, dan lijk je vast te zitten, maar ik probeerde volgende met succes:

Wat werkt (bij mij althans) wel?
a) update via SD card van 64GB
1) bronbestanden afhalen van skoda portal via VIN nummer wagen
2) zipbestand uitpakken met een goede unzipper (bijvoorbeeld 7zip) naar je pc (windows)
3) SD card 64GB (kwaliteitsvol, in dit geval een Sandisk microSDXC in sandisk sdcard adapter) formateren naar NTFS met 4096 kilobyte size
4) de volledige mapjes MIB1 en MIB2 en het metainfo2.txt bestand kopiëren en rechtstreeks in de root van de (micro)sd kaart zetten. Zonder enig ander bestand (opletten voor de WMPinfo zoals RCK al aangaf die Windows erop zet, of ingeval van apple/mac de verborgen bestanden, die apple er op zet, wat anderen al veelvuldig aangaven). Met een extra bestand er op werkt het niet.
5) start je wagen, kaartje in SD1 slot
6) druk 3seconden op MENU -> hierdoor kom je in service menu
7) kies updaten -> volg de instructies, je kan je motor afzetten hoeft niet aan te blijven, maar opgelet stroom mag er niet af en motor niet terug aanzetten tijdens updaten.
8) na 36 minuten klaar, even zweten als hij volledig blackscreen geeft en alle electronica in de auto lijkt 'dood te zijn' maar na 60-tal sec toch terug wakker wordt... -> versie gecheckt -> 2024 -> proefritje gedaan, doet het prima.

Ik hoop dat iemand er wat aan heeft, want was toch wel een dingetje.

DSC_3394.JPG

Bijlagen

• DSC_3389.JPG
    DSC_3389.JPG
    1,5 MB · Weergaven: 7
Laatst bewerkt:

hemi24

Forumguru
Nog nooit gesnapt waarom zoveel mensen hier toch problemen mee lijken te hebben?!?
Zal wellicht komen omdat ik sinds jaar en dag altijd de bestanden haal bij VW en niet bij Skoda?
Handleiding van VW is op sommige details duidelijker.

• Leuk
Waarderingen: Jer

Bakkertje

Forumguru
Vandaag geüpdatet bestand gedownload van de vw site. Uitgepakt naar een usb drive (NTFS geformatteerd). Eerst in de Passat en later ook in de ateca van mijn schoonouders. Geen centje pijn

Laatst bewerkt:

Jer

Nieuw lid
klopt, eenmaal als je weet hoe het moet en je niet de Skoda richtlijnen tracht te volgen (en weet dat NTFS gewoon gaat), dan is 't makkelijk en werkt het meteen...

Laatst bewerkt door een moderator:

Bartels85

Nieuw lid
Vandaag ook de laatste versie gedownload voor mijn Skoda Kodiaq (model year 2017) en middels SD kaart eenvoudig kunnen instaleren. De eerste keer had ik hetzelfde probleem zoals hier al eerder is vermeld dat er bij het lezen van de SD kaart geen actie wordt ondernomen. Het probleem bleek dus het bestand "WMPInfo.xml" te zijn wat verwijderd dient te zijn van de SD kaart (of USB stick). Eenmaal verwijderd een 2e poging ondernomen en de update ging van zelf. Duurde in totaal iets van 40 minuten tot de update tot 100% was en daarna een melding op het scherm update succesvol voltooid!

Skodaatje1980

Actief lid
Help!

Zojuist mijn VIN nummer ingevuld en dan krijg ik onderstaande, maar welke moet ik nou hebben dan? Ik wil graag weten welk type ik exact heb. Kun je dat zien aan een of andere code in de instellingen of moet dan anders? Ik wil graag mijn systeem updaten want zie 2e bijlage voor de versie die ik heb. En updaten zal via USB-C moeten neem ik aan aangezien dat enige poorten zijn in de auto bij mij..

Heb ik MIB2 Columbus MIB3 of toch MIB2 Amundsen?

Schermafbeelding 2024-02-06 om 14.48.23.png foto3.jpg

Laatst bewerkt:

Smeeuwis

Donateur
Als ik het goed heb terug gelezen heb je een O4 dus hoogstwaarschijnlijk MIB3. Ik meen het aan de foto's ook te kunnen zien.

Twee tips voor vragen rondom dit soort zaken op het forum:

- Vermelden van model, type en bouwjaar;
- Foto van gehele systeem in je dashboard, in plaats van alleen een stukje scherm.

Er zijn nogal wat verschillende systemen geleverd in de loop der jaren. Kleiner scherm, groter scherm, MIB2, MIB2,5, MIB3, dus hoe meer info hoe beter we je kunnen helpen.

Skodaatje1980

Actief lid
@Smeeuwis Dank voor je reactie! Hierbij de gegevens die je vroeg.

- Skoda Octavia 4 Business edition (2022)

Het lijkt me dat ik de nieuwste versie heb dus dan de MIB3 maar ik kan dat nergens terugvinden.Wellicht dat jij of iemand anders hier nu bevestiging kan geven? Dan weet ik welke versie ik moet pakken :-)

Bijlagen

• scherm.jpg
    scherm.jpg
    127,8 KB · Weergaven: 33
  • scherm 2.jpg
    scherm 2.jpg
    109,7 KB · Weergaven: 29

hemi24

Forumguru
@EdK : voor de afzonderlijke versies en uitvoeringen van de MIB apparaten zou je niet bij één en dezelfde download-file uit mogen komen..!

Bovenaan Onderaan