Columbus Navigatie gestolen

Status
Niet open voor verdere reacties.

Constant

Erelid
Noord Holland en Zuid Holland zijn in ieder geval al flink aan de beurt geweest bij de Columbus dieven. Gezien de beroepsmatigheid en achtergrond van de dievenbendes krijg ik uit de krantenberichten de indruk dat er geen sprake is van regio-gebondenheid maar van rondtrekkende internationale bendes (o.a. Letten zonder vaste verblijfsplaats aangehouden met een tiental gestolen systemen).

De afwezigheid van andere criminaliteit lijkt me geen reden om te veronderstellen dat de Columbusdieven je niet weten te vinden, ookal is de kans wellicht kleiner dan in Amsterdam. Bij een vriend van me in een saaie afgelegen Vinexwijk in Woerden, waar normaliter nooit maar dan ook nooit wat gebeurt, is bij een buurman in de afgesloten parkeergarage al twee keer de Columbus gestolen.

nomad

Senior Member
Je komt allemaal een keer aan de beurt, de vraag is alleen wanneer. Helaas is de Columbus en RNS510 een gelegenheidsproduct geworden wat door de ongelofelijk lakse houding van PON en VW/Skoda een dermate snel te stelen product is geworden dat iedereen het ding binnen 2 minuten uit je auto sloopt. Of je nu in een Vinexwijk, Amsterdam of een rustig dorpje in Limburg woont, als ze langskomen ben je hem kwijt. Zorg dus voor een goed alarm, bij voorkeur met een extra sirene in de auto zelf, dat als ze toch een poging wagen, direct gehoorschade hebben. De "beveiligingscode" is al net zo brak als de beveiliging van het systeem zelf.

Ik hoorde toendertijd op de rondleiding bij PON dat PON zoveel invloed had als importeur dat ze bepaalde zaken konden afdwingen bij de fabriek. Het zou mooi zijn als ze de poot eens stijf hielden en geen auto's meer met een Columbus of RNS510 afnemen bij de fabriek tot er een goede oplossing is zoals bij Audi, waarbij het display gescheiden wordt van de rest van het systeem. Helaas weten we ook allemaal dat dat nooit zal gaan gebeuren.... Maar ja waarom zou je de koe met de gouden horens slachten ? Nu kunnen ze mooi accessoire Columbussen verkopen voor een veeeeel hogere prijs dan ze ze af-fabriek leveren. Mijn volgende auto zal zeker geen Columbus hebben en aangezien ik al een paar keer naar de Volvo V60 heb gekeken, neem ik wel genoegen met een display dat netjes in het dashboard verdwijnt :D

CharlesTucker

Forumguru
Ik ben blij dat ik gezegend ben met een postduiveninstinct en vrij goed zonder zo'n ding kan. Voor de echt moeilijke gevallen mag ik de TomTom van m'n vrouw wel lenen:). Wat ik wel hoop is dat het eventuele gajes wat bij ons in de straat ongetwijfeld ook langs komt eerst even goed naar binnen kijkt voor dat ze mijn auto gaan openbreken (en dat ze een Swing niet interessant genoeg vinden).

Ik moet wel zeggen dat ik zo'n Columbus wel een fraaie toevoeging vindt, ik heb laatst een kleine week met een Golf Variant (vervangend vervoer) rondgereden waar de RNS510 inzat, en vond het best mooi.

vincefra

Actief lid
@nomad ... PON heeft geen probleem met het feit dat dit snel gestolen wordt. Dit is extra verkoop van wisselstukken ...
best is gewoon alarm en wagen in het zicht houden ... dat schrikt beiden inbrekers (een beetje) af ...

WillemJan

Forumguru
@nomad ... PON heeft geen probleem met het feit dat dit snel gestolen wordt.(...)
Hoi,

Niet helemaal met je eens. Het geeft een hoop publiciteit, en geen gunstige publiciteit. Mensen gaan toch voor een alternatief, en dat is meestal geen Columbus. En vaak is het zo dat de Columbus eruit moet, en dat deze vervangen moet worden door een exemplaar dat wel een vervangbaar voorfront heeft. O.a. de leasemaatschappij van PON zelf doet dat (dat vertelde mijn dealer).

Groetjes... Willem-Jan

cvegreen

Forumguru
Als ik een auto zou mogen kopen /leasen zou ik gezien de gevoeligheid van de columbus er die zeker uit laten en indien gewenst vervangen door iets anders .

courage

Nieuw lid
Ook mijn Columbus is gejat

Helaas was ik vandaag ook aan de beurt. Woon in een super klein dorp in Noord Brabant maar dat maakt dus helemaal niet meer uit. Vanacht hebben ze mijn Columbus uit mijn O2 gehaald. Auto stond op de oprit. Raarste is dat mij eerst helemaal niets op viel tot ik in de auto ging zitten. Blijkt dat veel Duitse auto's 'gewoon' met een zgn polenschlüssel open te maken zijn volgens mijn dealer....en ja we weten allemaal hoe super safe de Columbus is gemonteerd. Mijn lease maatschappij wist mij te vertellen dat ze sinds 2009 ook niet meer toe staan dat er Navi systemen in komen zonder afneembaar front. Ik rij mijn O2 sinds Feb 2008....met een van de eerste Columbus navi systemen erin. Wel super balen want mag dus geen Columbus meer terug laten zetten want moet er nu 1 kiezen met afneembaar front. Logisch eigenlijk. Denk dat ik voor de DNX7260BT van Kenwood ga.... Auto gaat feb volgend jaar toch vervangen worden.....

Figaro75

Senior Member
Ik zou dan voor de nieuwe 7280 serie gaan.
Begreep van de inbouwer waar ik altijd ga dat deze een nieuw moederbord heeft waar het Garmin en Kenwood deel op zijn geintegreerd en dat dit de bediening zeker te goede is gekomen.

Figaro75

Senior Member
De xx60 serie heeft gewoon wat kinderziektes.
Zoek anders bij het navigatieforum even op 7260.

De inbouwer heeft zelf een 9260 in zijn auto en die is er zeer tevreden over maar hij raad zelf ook de 7280 aan. De nieuwe 9280 heeft nog het oude moederbord omdat Kenwood hier de aandacht op wat extra functionaliteit voor de Ipod etc heeft gelegd omdat hier vanuit de amerikaanse markt vraag naar was.
De extra mogelijkheden van de 92 serie tenopzichte van de 72 serie is eigenlijk alleen voor de extra aansluitingen.

De 7260 en 7280 is voor 90% van alle gebruikers al meer dan voldoende waarbij de 7280 dus het voordeel heeft dat Garmin en Kenwood heel goed samenwerken.
Alleen zal je waarschijnlijk nog wat weinig ervaringen kunnen vinden.

courage

Nieuw lid
@Figaro75 en @WillemJan

Heb (helaas) niet veel keuzes. De leasemy heeft mij de volgende opties gegeven:
  • JVC KW-NT3
  • Eclipse AVN4429
  • Pioneer Avic-F320BT
  • Kenwood DNX7260BT
De Kenwood spreekt mij wel aan. Zeker omdat ik een beetje Garmin Navi fan ben. Heb ook nog een losse Nuvi van Garmin voor onze prive auto en bevalt heel erg goed. Enige jammere is dat geen van de opties geboden door de leasemy het Maxidot systeem ondersteund....althans voorzover ik kan zien.

WillemJan

Forumguru
Hoi Courage,

Ik ga in ieder geval voor de Kenwood DNX9260BT. Pas in oktober kan ik vertellen hoe deze bevalt. Heeft inderdaad geen MaxiDOT ondersteuning. Maar er is wel stuurbediening mogelijk. Ik betaal er EUR 1499,-- incl. inbouw en stuurbediening voor.

Met vriendelijke groeten... Willem-Jan

MichielOctavia

Actief lid
Als ik al deze berichten lees over de diefstal van de Columbus vraag ik mij haast af of ik er niet beter gewoon een Bolero systeem in kan laten zetten voordat de auto afgeleverd wordt......Ik heb namelijk een hele fijne Navigon navigatie dus daar heb ik de Columbus niet voor nodig. Maar ik zit met een paar vragen:

Kan de Columbus eigenlijk eenvoudig vervangen worden door een Bolero in de Elegance Businessline uitvoering van een O2?
Mis ik dan behalve de navigatie en het afspelen van DVD's nog andere functionaliteit?
En werkt de MDi aansluiting icm de Bolero?
Wat zou een losse Bolero (dus zonder de speakers) eigenlijk kosten?
En wordt de Amundsen ook zo veel gestolen?

Sorry, het zijn veel vragen in één keer. Maar ik ben erg zuinig op mijn spullen en heb echt geen zin in een bezoekje van een stel idioten.

hemi24

Forumguru
@MichielOctavia: Ik zou de auto gewoon met de Columbus laten leveren, desnoods laten voorzien van een Navilock. Geniet ervan, zolang het je gegund is en mocht 'ie gestolen worden, kun je vervolgens altijd nog kijken en overleggen wat je ervoor terug plaatst.

Uitwisselen bij aflevering heeft waarschijnlijk een negatief financieel effect voor jou tot gevolg...

MichielOctavia

Actief lid
Op zich heb je daar wel een punt Hemi.

Ik ben vanmiddag nog even bij de dealer geweest. Hij gaf aan dat er bij hen nog geen verhalen van klanten bekend zijn dat met Navi Lock beveiligde Columbussen gestolen zijn.
Het is niet fraai 4 van die noppen, maar vrijwillig de Columbus inleveren voor een Bolero vond hij ook niet zo fraai.

En ik krijg wel een alarm op de auto, dus misschien is de combinatie alarm en Navi Lock voldoende om diefstal te voorkomen.
En de vraag blijft natuurlijk ook of de Bolero niet gestolen zou worden, al is het maar per vergissing omdat men nog niet zo snel gezien had dat er een Bolero in zat ipv een Columbus.

Ik denk er nog even over na,maar misschien wordt het toch de Navi Lock.

courage

Nieuw lid
@MichielOctavia
Als het een leasebak wordt zou ik even checken met de leasemy als je dit al niet hebt gedaan. Steeds meer maatschappijen keuren een navigatie zonder afneembaar frontje niet meer goed......of het is voor je eigen risico en wordt het dus niet gedekt door de verzekering. Mijn Skoda dealer wist mij te vertellen dat het niet de vraag was of ik aan de beurt kwam maar eerder wanneer.

MichielOctavia

Actief lid
Het is een prive auto. En ik denk ook dat het een kwestie is van wanneer ipv van of je aan de beurt komt. De vraag is dan of een alarm en een Navi Lock voldoende afschrikt...

hemi24

Forumguru
Ik ben vanmiddag nog even bij de dealer geweest. Hij gaf aan dat er bij hen nog geen verhalen van klanten bekend zijn dat met Navi Lock beveiligde Columbussen gestolen zijn.

Kan ook niet, aangezien er nog geen enkele Columbus beveiligd is met een Navilock, uitlevering start pas eind mei..!

MarcoO2

Forumguru
Er zijn nog geen Columbussen mee uitgerust, maar wel RNS510's. Maar omdat dat twee namen voor hetzelfde apparaat zijn, zal de dealer dat wel bedoeld hebben.

Status
Niet open voor verdere reacties.
Bovenaan Onderaan