CRTDI 2.0L 83KW/110PK Diesel

Wimus

Actief lid
tja, ik had niemand jaloers willen maken, maar met de extra's zoals reservewiel met alle bijbehorende dingen en een set winterbanden op stalen velg en wieldoppen 23900. De winterbanden komen wel pas in oktober ofzo, dus geen oude set die over was van vorig jaar
 

Wimus

Actief lid
Vanmiddag de Yeti opgehaald, hij is PRACHTIG, maar niet lang plezier gehad..... Na 2 KM was het einde verhaal, rechts voor aandrijfas gebroken :shocked:
zie bijgevoegde foto's


IMG_6269Large.jpg

IMG_6268Large.jpg
 

Vdub

Actief lid
kan aan mij liggen maar ik was niet akkoord gegaan met al die roest nu al, zal zaterdag ff die van mn Pa nakijken op roest..
 

Wimus

Actief lid
@corsaar: Ja, ik was gestopt, en toen ik weer wilde optrekken was het KNAK en einde verhaal. Was zo goed als om de hoek bij de dealer, die had dit nog nooit gezien. Om op zeker te gaan is ie op een sleepwagen terug naar de dealer gebracht. Daar bleek dat de importeur hier in Belgie, D'Ieteren, ook aan de PON ziekte lijdt. In het computersysteem stond dat er contact moest worden opgenomen ivm het onderdeel, Dealer belde om 16:05, heeft in de wacht gehangen tot 16:30, toen verbrak de lijn (einde werktijd) en was niemand meer te bereiken......
Morgen gaat het verder. Heb een leenauto meegekregen (Fabia Combi) met de toezegging dat hij alles in het werk stelt de auto morgenavond klaar te hebben. Als dat niet lukt krijg ik de Demo Yeti mee, die was nu niet aanwezig, anders had ik hem nu al gehad.
 

Captain Hook

Forumguru
Wow:shocked:

Materiaalfoutje? Dit is toch wel heel extreem, zo'n breuk.

Maarre, voor die tijd heeft die Yeti toch ook al gereden?
De fabriek uit, de trailer/trein op/af, bij de importeur, bij de dealer. En nu rijd jij er mee weg, knal! Da's balen zeg!
Je zou haast zeggen dat ergens in het afleverproces die Yeti 'mishandeld' is, en dat jij nu het slachtoffer daar van bent.
Check maar goed of er niet nog andere zaken opvallen aan jouw auto.

Sterkte met de afwikkeling!
 

skodaboy

Forumguru
idd,dit is echt zonde en pech hebben...
moet toch een reden voor zijn dat een nieuwe aandrijfas zomaar afbreekt..
wat moet ook op valt is,de roestvorming op enkele plaatsen..is in mijn ogen niet normaal bij een nieuwe wagen..

alle sinds sterke bij de afhandeling en laat even weten hoe de dealer dit allemaal voor jou op loste...:winkie:
 

OuweHippie

Senior Member
Dit is natuurlijk niet leuk. Troost je met de gedachte dat ik in 1977 met mijn spiksplinternieuwe Mini al na een paar meter niet verder kon. Zal iedereen het verhaal besparen want ik heb hem daarna maar 3 maanden gehad.

Iets valt me op bij de foto's. Die blauwe gloed in het metaal bij de roestspots op de as. Dat lijkt op metaal dat verhit is.
 

Captain Hook

Forumguru
Iets valt me op bij de foto's. Die blauwe gloed in het metaal bij de roestspots op de as. Dat lijkt op metaal dat verhit is.
Zou je moeten checken of dat aan de andere kant van de auto ook het geval is. Anders zou je kunnen denken, die plek is al een keertje gelast...
 

EdK

Forumguru
aan de andere kant wees blij dat het op deze wijze gebeurd is en niet met 120Km/ pu op de snelweg.
Maar ze controleren morgen toch wel de gehele aandrijflijn mag ik aannemen ?
 

Ronnie

Forumguru
Dit is mijnsinziens geen asbreuk maar een afgebroken homokyneet. Komt wel eens voor, simpel klusje, de as hoeft er niet eens voor onderweg. De blauwe gloed is ook niet van enig "laswerk"... Als iemand al eens een homokyneet van binnen heeft gezien dan weet ie wat ik bedoel.
Dit is een zeer complex en nauwkeurig gefabriceerd onderdeel; De blauwe gloed ontstaat tijdens het frezen van de 7 kogelbanen welke zich binnenin de kyneet bevinden. De roest op de spoorstangkogel is vliegroest; de kogel is van gehard staal, stelt dus niets voor.
Maar het blijft een duidelijk pechgevalletje!
 

hemi24

Forumguru
Het verkleurde onderdeel is dit de homokineet en de verkleuring kan duiden op een nabehandeling die het materiaal heeft gehad (gloeien) waardoor de hardheid toeneemt. Het patroon dat je ziet komt overeen met de vorm in de binnenkant.

Roest op de gietdelen van de besturing zijn misschien niet mooi om te zien bij een nieuwe wagen, maar kunnen verder helemaal geen kwaad.

Wat ik wel een beetje curieus vind, is dat het lijkt alsof het breukvlak roestvorming vertoond. Dat zou inhouden dat het een "oude" breuk is, of wellicht een gietfout...

Edit: Ronnie was me net even voor..!
 

Wimus

Actief lid
HOERA !!
Net terug uit de garage, ze hebben van een nieuwe, die in een ander filiaal stond, de complete as afgehaald en op de mijne gezet. Wat ik zien kon is dat de as, die op het einde een soort tandwiel heeft, niet goed in het deel zat waar dat tandwiel ingaat, je kon zien dat dat scheef gezeten had, waardoor er natuurlijk verkeerde krachten op kwamen, en daardoor die breuk.
De baas en zijn zoon hebben er de hele avond aan besteed, en even voor 22:00 was ie klaar en :623: ze me of ik hem vanavond nog wilde, of liever morgenvroeg......... Ben dus direct in de leenauto gesprongen, en nu staat de Yeti in MIJN garage :super:

Een driewerf HOERA voor de SUPERSERVICE van garage Intercars in Veldwezelt !
 

Wimus

Actief lid
@Ronnie, ik geloof je dat dat zo heet, ik zou het zelf echt niet weten.

Ze hebben zover alles gecontroleerd, ook links, daar was alles in orde, en een demo auto van hun, daar was ook alles normaal, De as van de nieuwe die er nu bij mij ondergezet is, was ook in orde.

Voor zover ik als leek het kan beoordelen, gewoon een kwestie van pech hebben, was net bij mij een slecht deel.

Ik was al blij deze garage gevonden te hebben, want ook tijdens het koopproces perfecte service gehad daar, maar deze SERVICE slaat echt alles.
GEWELDIG gewoon.
 

EdK

Forumguru
inderdaad niet anders dan LOF voor deze dealer
Je zou ze haast een taart brengen morgenochtend voor bij de koffie.
 
Bovenaan Onderaan