CRTDI 2.0L 83KW/110PK Diesel

Captain Hook

Forumguru
@Wimus; vind het eigenlijk nogal fors dat verbruik.

Ik had in mijn O2 de 2.0 TDI 103kW. En gemiddeld reed ik ca 1:20 (over de laatste 10.000km). Daarvan was ca. 50% stadsverkeer (wel in een stad zonder verkeerslichten) en ca. 30% provinciale weg, 20% autoweg.
Jij hebt bovendien de nieuwere CR diesel, terwijl mijn O2 de oudere PD diesel had. En volgens de heren techneuten zou CR zuiniger moeten zijn dan PD. :ahum:

Of ligt het toch allemaal aan de berijder z'n rechtervoet? :grin:
 

hemi24

Forumguru
Heel simpel: wil je de CR hetzelfde laten presteren als de PD, is er geen besparing op het verbruik te behalen.

Gezien de hoogte en dus het grotere frontale oppervlak van de Yeti, zal deze ook meer verbruiken als een O2 met vergelijkbare motor. Daarom denk ik ook dat bij normaal (doorsnee / stevig) gebruik het gemiddelde verbruik zo rond de 6,4 - 6,5 l/100km zal liggen.

http://www.spritmonitor.de/de/ueber...cletype=1&power_s=105&power_e=110&powerunit=2

Zoek maar eens op wat de doorsnee Tiguan-rijder zo verbruikt: http://www.spritmonitor.de/de/ueber...cletype=1&power_s=105&power_e=140&powerunit=2
 

Wimus

Actief lid
heel veel ligt natuurlijk aan de rechtervoet.
Ik ben niet iemand die, kosts wat kost, zuinig wil rijden, maar probeer zo normaal mogelijk te rijden.
In vergelijking met mijn "oude" auto, een New Beetle 1.9 TDI die 7.6 l/100 gebruikte, valt het allemaal reuze mee met de Yeti, de Beetle was stukken kleiner en lichter.
 

hemi24

Forumguru
7,6 l/100km (!?!) met een New Beetle TDI?

Standaard een sleurhut aan de haak of iets dergelijks? ;)
 

Wimus

Actief lid
Nee, maar heel veel korte stukken in de stad, mijn vrouw werkt als wijkverpleegkundige, vandaar
 

hemi24

Forumguru
Dat verklaard weer een hoop!

Speciaal voor mensen met een rij-patroon als je vrouw hebben ze nu de Start-stop geintroduceerd..! ;)
 

Wimus

Actief lid
Heb na bijna 6 jaar en 150.000 km afscheid genomen van mijn trouwe Yeti.
Een probleemloze auto die alleen de garage zag voor het reguliere onderhoud.
Heb er bijna 6 jaar met veel plezier in gereden, en zou zo weer een Yeti hebben gekocht als ik niet vorig jaar december behoorlijk in mijn hemd was gezet door de Skoda importeur in België.
We waren voor de kerst in Polen en ik kreeg daar een probleem. De auto trok slecht na een koude start (-10 daar), maar na een paar minuten was dat voorbij en liep hij weer normaal. Skoda Assistance gebeld, en ik werd verwezen naar de lokale Skoda dealer, HADM Gramatowski in Starogard Gdanski. Ik moest de auto daarlaten omdat hij het alleen bij koude start deed, kreeg een leenauto en ze zouden me de dag erna bellen. Dat gebeurde ook rond 10:00 met slecht nieuws, 2 injectoren defekt, kosten 1300 Euro en of ik even langs wilde komen.
Ik heb toen gelijk mijn thuisdealer, garage Intercars in Bilzen, gebeld en gevraagd of dat kon. De baas stond mij te woord, ondanks dat ze wegens eindejaars vakantie gesloten waren, en hij vond het vreemd dat bij die km stand, 140.000 toen, er 2 injectoren defekt waren en raadde me aan een uitdraai van de diagnose te vragen.
Die uitdraai werd me geweigerd, ook na lang aandringen, en ik besloot, na hevig protest van de garage, de auto zo weer mee te nemen na betaling van omgerekend 75 Euro onderzoekkosten. ( ze hebben me nog 3x gebeld en gewaarschuwd dat ik nooit met deze auto terug naar België zou komen).
Via vrienden in Polen kwam ik bij een injectoren specialist terecht, die keek naar de km stand en schudde zijn hoofd. Volgens hem was het ook niet mogelijk dat er 2 injectoren stuk waren, maar heeft toch, voor alle zekerheid, zijn diagnose apparaat aangesloten..... geen afwijking! Daarna nog de terugloop gemeten.... geen afwijking! Maar, de auto was warm toen. Maakte volgens hem niet uit, defekt is defekt en dat zou de diagnose aangeven, hij vermoedde dat er nog zomerdiesel in de tank zat. Proef genomen in een jampotje en in de diepvries gezet, na 1 uur was al duidelijk zichtbaar dat de diesel vlokte! Diesel eruit, nieuw brandstoffilter, winterdiesel erin en probleem opgelost. De Yeti liep weer als een zonnetje, ook de dag erna 's morgens bij -15!
Gelijk Skoda Assistance gebeld om een klacht in te dienen, dat ging niet, moest ik maar bij de importeur doen als ik weer terug was.........
Dat heb ik dus na terugkomst gedaan, mijn klacht werd afgedaan met een standaard emailtje. Men ging ervan uit dat de dealer ter plaatse wist wat hij deed en ik dus nu met 2 defekte injectoren rondreed....... In verdere navraag, weigerde men gewoon om contact op te nemen met Skoda Polen en het probleem voor te leggen, men bleef ervan uitgaan dat de dealer wist wat hij deed (mij oplichten ja!), ik als leek kon dat niet inschatten!
Daar ik regelmatig naar Polen ga, voelde ik mij in de steek gelaten door Skoda Belgie, als ik echt een probleem in het buitenland zou hebben, helpt men geeneens en kan je het zelf uitzoeken.
Toen we in Mei besloten om over te gaan op een automaat, wat eigenlijk een Yeti zou worden, heeft dit mij doen besluiten geen auto meer van de Volkswagengroep te nemen daar deze importeur je in de kou laat staan op het moment dat je hun nodig hebt en heb ik ook geen sjoemel software ;)
 
Bovenaan Onderaan