CRTDI 2.0L 83KW/110PK Diesel

OuweHippie

Senior Member
Iets zegt me dat dit verplicht is. Na een onderhoudsbeurt moet dit nl ook gebeuren.

Misschien dat Skoda de enige is maar dit werd bij elke auto die ik had (stuk of 30) ALTIJD gedaan.
 

Captain Hook

Forumguru
Een fabrieksnieuwe auto is al zowat ingereden.

uit de fabriek, het opstelterrein op.
de trailer/trein op en af
bij de importeur een paar rondjes.
van de trailer af, de garage van dealer in/uit/in/uit/in showroom.
en het motorblok heeft ook al gelopen in de motorenfabriek.

In dit geval is het gewoon een kwestie van domme pech geweest. Bovendien had die Yeti al eerder gereden (heb ik begrepen) als demo auto.
 

EdK

Forumguru
OuweHippie: Ik ben het niet geheel met je eens.
Laten we er vanuit gaan dat het gebeurde eigenlijk geheel niet mag gebeuren bij een nieuwe wagen.
Maar jij legt de schuld nu bij de dealer, ikzelf zou zeggen leg deze eens bij de fabriek neer.
Enwel hierom, elke wagen behoort aan het eind van het productieproces een controle te krijgen.
Deze is er of niet geweest of het gebrek is weggevallen door de lak en de plek.
Dan is de wagen op de trein gezet richting nederland, hij is hier echt niet opgetild maar opgereden en is niets gebeurt.
Dan is hij getransporteerd naar de dealer per vrachtwagen, hierop is hij echt niet getild maar ook weer opgereden en afgereden en blijkbaar niets afgebroken.
Dan komt hij bij de dealer en die gaat hem gebruiksklaar maken, hier lopen de monteurs een hele checklist af die is opgegeven door de fabrikant.
Tevens rijd de dealer (de mijne ) naar pompstation en vult deze geheel af en er wordt een kleine testrit gemaakt en wordt de teller geresset naar 0 Km.
Niets gebeurt, en tja dan ga je ermee rijden en gebeurt dus wat Wimus dus is overkomen.
Wel ik denk dat geen enkele partij hier blij mee is, en is de wagen in bezit van een ander en die gaat het van de hoge torn blazen ....... daar is geen enkele dealer of importeur blij mee.

Dit soort gebreken valt niet op en wordt je mee geconfronteerd op moment dat het je overkomt. De schuld geven als je dit wil moet je doen aan adres van de fabriek of de leverancier van deze onderdelen en zeker niet in dit geval aan de dealer.

Ik vind dat deze dealer heel netjes en snel heeft ingegrepen op de wijze zoals hij dit nu heeft gedaan, en je zou mogen wensen dat elke dealer zo zou handelen !
En ik weet bijna 100% zeker dat deze dealer er echt niet blij mee is geweest en dat het schaamrood op zijn kaken heeft gestaan !

Dus die Nominatie, van mij krijgt hij het !!
 

OuweHippie

Senior Member
Ik koop mijn Skoda bij de dealer, niet bij de fabriek, noch bij de leverancier. De dealer is altijd het aanspreekpunt. Ik heb helemaal niets met Pon dan wel Skoda te maken.

De dealer vraagt (in NL) afleveringskosten, die kosten zitten in B in de prijs maar zijn gegarandeerd wél berekend. De dienst waarvoor je hebt betaald is onvolledig dan wel niet correct uitgevoerd.

We verschillen van mening.
 

EdK

Forumguru
ben nu bang dat je 2 dingen door elkaar haalt ?
We praten hier over een gebrek dat er bij de productie van dat onderdeel al lang uit had moeten komen !

En dat in NL de dealer ter aller tijden je aanspreekpunt is dat is mij ook wel duidelijk.

Maar een gebrek waar we nu over praten kan zelfs een dealer niet zien tijdens het gereedmaken van de wagen.
Dat overkomt je helaas op het moment dat het gebeurd, en ik ben voor Wimus alleen al blij dat het niet met 120 op de snelweg is gebeurt.

Mijn inziens is het een breuk cq zwakke plek geweest vanaf de productie, dit had tijdens de productie al boven water moeten komen en uit het productieproces gehaald moeten worden.
Dat is niet gebeurd blijkbaar en is nu pas gebeurt maar het had net zo goed NET na de garantie kunnen gebeuren als de zwakke plek iets sterker was geweest.

Maar goed je zei het al, we verschillen van mening !
 

LenK

Forumguru
Hoe moet de dealer een dergelijk verstopt manco constateren? Heel de auto uit elkaar halen? 100km raggen met de auto?
Doorgeredeneerd is elke dealer in gebreke als er een auto met terugroepactie is? Want dat had de dealer moeten constateren bij controle?
 

OuweHippie

Senior Member
Hoe moet de dealer een dergelijk verstopt manco constateren? Heel de auto uit elkaar halen? 100km raggen met de auto?
Nee, GOED inspecteren.
Doorgeredeneerd is elke dealer in gebreke als er een auto met terugroepactie is? Want dat had de dealer moeten constateren bij controle?
Natuurlijk niet, de meeste voorkomende fouten blijken bijv. in de software te zitten en dat kun je een dealer niet verwijten.

Je kunt de dealer echter wel verwijten dat hij niet goed genoeg onder de auto heeft gekeken want als ik zo de foto's nogmaals bekijk is het een niet te missen defect omdat er duidelijk een blauwe gloed te zien is en een behoorlijke roestvorming op een nieuwe auto. Zoiets geeft je toch te denken?
 

EdK

Forumguru
Durf het niet te vragen maar doe het toch ouwehippie : heb je een technische achtergrond gebaseerd op de praktijk ?
 

Rosinfield

† In Memoriam
Vind ik echt grote onzin. Een dergelijke materiaalfout kan altijd voorkomen eens in de x aantal gevallen en je kunt een dealer onmogelijk verwijten dat hij dit niet heeft kunnen voorkomen. Gewoon een geval van shit happens. Ken ook soortgelijke voorbeelden uit de luchtvaart met veel fataler gevolgen, terwijl je van me kunt aannemen dat daar veel grondiger en veelomvattender controles worden gedaan, juist met het oog op de veiligheid.
 

OuweHippie

Senior Member
Nee, eigen ervaring wat dit soort grappen betreft en een nuchter verstand. Een blind paard kan immers op de foto's zien dat er iets mis is met dit onderdeel.

Laat ik dit eraan toevoegen, als iemand geacht wordt de wagen voor aflevering goed te controleren dan is dit defect toch niet te missen?
 

EdK

Forumguru
Ik heb al eens meerdere keren aangegeven dat ik naar Hans A moet dus geef mij eens aan wat ik mis cq niet zie op die foto's !?
Oja lees ook eens bericht 34 en 35 in dit topic
 

OuweHippie

Senior Member
Dan meer even quoten toch?

Het verkleurde onderdeel is dit de homokineet en de verkleuring kan duiden op een nabehandeling die het materiaal heeft gehad (gloeien) waardoor de hardheid toeneemt. Het patroon dat je ziet komt overeen met de vorm in de binnenkant.

Roest op de gietdelen van de besturing zijn misschien niet mooi om te zien bij een nieuwe wagen, maar kunnen verder helemaal geen kwaad.

Wat ik wel een beetje curieus vind, is dat het lijkt alsof het breukvlak roestvorming vertoond. Dat zou inhouden dat het een "oude" breuk is, of wellicht een gietfout...
Hoe ziet de andere homokineet er dan uit? De mijne hebben geen roestvorming noch een blauwe gloed.
 

EdK

Forumguru
Een breukvlak wat roestvorming heeft, wat inhoud dat het een oude breuk offf gietfout is.

Dit kun je dus niet zien, en ondanks dat jij nu geen roest of blauwe gloed hebt kun jij zonder dat je het ziet ook een gietfout hebben die morgen opeens op dat zwakke punt breekt.

een simpel voorbeeld is dat je een doos M10 bouten koopt en ze zien er allemaal goed uit en je gaat ze vastdraaien en voor je ze goed vast hebt breekt de bout al.
Ook hier praat je dan al over een productie fout die je van te voren niet kan constateren

Maar goed je zei het al dat we van mening verschilde en dat ben ik geheel met je eens en ik ben helas bang dat we er samen ook niet uitkomen.
Dus maw ik ga kwijlen van me eigen aankomende Yeti. :24:
 

Wimus

Actief lid
Ik zal jullie uit een paar dromen helpen:
A: De dealer heeft de auto wel zeker goed afgeleverd en er proef mee gereden.

B: de blauwe gloed die zichtbaar is, is van het uitharden van het materiaal.
(Ik heb inmiddels 4 Yeti's bekeken, en die blauwe gloed hebben ze allemaal, zowel links als rechts)
en de roest op het breukvlak duid op een gietfout.

C: Nee, het is geen demo, maar een showroomauto.

D: Ja, ik heb geluk gehad dat het gebeurd ik toen ik stilstond, en wilde wegrijden. Als dit gebeurd was bij 120 op de snelweg, was de schade veel groter geweest

E: toen alles gedemonteerd was, hebben we gezien dat de aandrijfas niet goed in het wiel gemonteerd was. (is in gemonteerde toestand NIET te zien) De vertanding op het einde van de as, heeft scheef in het wiel gezeten (ca 1-2 mm) waardoor er verkeerde krachten op kwamen, en de as wel MOEST breken op een gegeven moment.

Ik heb zelf 7 jaar op de 24 uurs service van een groot duits merk gewerkt, en durf hier gerust te stellen dat daar een klant zeker niet zo snel geholpen was geweest (misschien dat daar ook nog ergens een kleine dealer verstopt is die het wel zou hebben gedaan, maar over het algemeen was het gewoon geweest: auto inslepen, delen demonteren, defecte delen bestellen, klant krijgt leenauto en mag wachten tot de delen er zijn en de auto gerepareerd) met motivatie naar de klant: daar hebt U garantie voor.....
 

Wimus

Actief lid
nou ik kan wel bevestigen, hij rijdt GEWELDIG :D
Ik heb proefgereden met de 110 en de 140 PK diesel omdat ik eigenlijk bang was dat de 110 PK tekort zou komen en heb naar aanleiding van die proefrit gekozen voor de 110 PK.
Ik hoefde geen 4x4 en de 140 PK is hier alleen als 4x4 leverbaar (prijsverschil 3100 Euro), de 110 PK is hier gunstiger in de belasting en wat eigenlijk het belangrijkste is: hij rijdt gewoon prima. De trekkracht, ook bij lage toerentallen, is prima. Ik heb inmiddels zo'n 500 km gereden met 4 personen aan boord en onder alle omstandigheden (stad, binnenweg en autoweg) voldoet hij heel goed.
 

Wimus

Actief lid
vandaag getankt nadat alleen maar in de stad gereden is (709 km)
gem verbruik 7.0 Ltr/100 km, ook volgens BC
 

Wimus

Actief lid
Weer een volle tank alleen maar stadsverkeer, blijft op 7 liter/100 KM.
Vindt ik heel netjes voor een auto van dat kaliber :super:
 
Bovenaan Onderaan