De eerste superb minpunten

breef

Lid
Motorisch heb ik geen enkele klacht.. perfect! Had wel iets pittiger gemogen qua vermogens opbouw, de CR is wat tam. Ik denk dat ik hem binnenkort ook laat tunen tot 200PK, niet zozeer om de pk's maar ik denk dat hij dan wat lekkerder zal rijden qua pit

Ik erger me nog steeds aan het trillende dashboard-kastje! Ik moet er echt snel mee langs de dealer
 

___JC___

Forumguru
*stapt op zn stokpaardje*

Let wel op als je deze motor gaat tunen. Er kunnen problemen komen met de roetfilter. Zijn al veel verhalen van TDI rijders die na de chiptuning problemen hebben met vermogensverlies en regenereerproblemen e.d.
 

sitechris

Donateur
dit is wel de CR en niet de oude 170 pk pompverstuiver. Die motor veroorzaakte idd veel problemen. De 140 pk PD was wel veel betrouwbaarder.
 

___JC___

Forumguru
Daar zeg je wat Chris, ik weet inderdaad niet of het bij de nieuwe CR diesel ook zo een problemen geeft.
 

Bartez

Lid
Deze week mijn eerste kleine probleempjes gehad.

1) Geen geluid na starten auto van de columbus....na 3x auto uitzetten en systeem dus uit deed het geluid het weer....erg maf.

2) Als ik de auto op slot doe, knipperen de knipperlichten niet meer....bij open doen nog wel.....ook maf...
EDIT: Mijn achterdeur bleek niet goed dicht te zitten....is dus opgelost.....oeps....heheheh

Verder rijdt hij als een zonnetje! :rockon:
 
Na 20.000 KM

Ook ik heb enige minpuntjes aan de skoda ontdekt, sommige absoluut zeuren maar anderen toch echt vervelend.

Bij mij, met regen, komen er inderdaad ook wat druppels in de kofferbak. Geen probleem mee verder.

Het 'schokken' van de 140PK PD TDI heb ik helaas ook. Sterker nog, ik had dezelfde motor in een Golf V Comfortline, en daar was het een geweldige motor (was wel zonder roetfilter), maar in de skoda superb moet ik zeggen dat ik het maar een matige tot zelfs nog mindere motor vind. Trek je de motor door in zijn toeren en schakel je snel over, dan schokt het aan alle kanten, en zo niet, dan houd de motor gewoon eventjes 1 a 2 seconden AL zijn vermogen in, iets wat ik totaal niet gewend ben van de golf. Hij gaat dan zeer traag omhoog in zijn toeren en geeft je praktisch geen vermogen.

En dat is terwijl ik schakel terug naar de 2.800 a 3.000 toeren, ruim boven het turbo gat, etc.

Met de garage over gehad en die zeiden dat er wellicht nog een nieuwe flash uit gaat komen voor de motor om dat te verbeteren (heb ik met de golf ook 2x gehad) en dat er misschien een andere turbo is gebruikt wat het verschil tussen de auto's zou verklaren. Ik vind het maar bar vervelend en 'snel' rijden word er ernstig door verhinderd.

Verder vind ik dat de ESP en ASR net te snel ingrijpen, of althans, misschien niet te snel maar ZEER hard. Als je vol weg trekt en je daar wat voor schrap zet word je soms lelijk verast als de auto weigert je precies op dat moment vermorgen te leveren, eventjes schokken en zoef, daar ga je. In combi met de motor word 'snel' rijden zo echt onmogelijk gemaakt. :(

De electronica werkt best goed moet ik zeggen. Ik heb ook ooit wel eens geen geluid meer gehad, of dat mijn instellingen van mijn lampen spontaan weg was, maar de laatste tijd (nu het staat zoals ik wens) eigenlijk niet meer. Zeker met de nieuwste software op de columbus en de nieuwe 'bmw' kaarten is de columbus een prima systeem (wat traag, maar goed). Ik was laatst bij de dealer en tegenwoordig komen er speciale 'slot' bouten bij de columbus en word er vanaf de fabriek ook een ets kit mee geleverd zodat het kenteken in de unit word 'gegraveerd'. Dit om illegale handel tegen te gaan. Zeker een mooi initiatief!

Het sound systeem is inderdaad gemiddeld te noemen. Met de juiste settings uit gewerkt komt er prima geluid uit, maar is het niet te vergelijken met iets van redelijke kwaliteit als je het zelf bouwt. Toch, de 500 euro, kan ik begrijpen en daarvoor is het een redelijke optie, als je er verder niets aan wilt doen.

Dan mijn grootste probleem. Sinds een week of 2 a 3 heb ik ineens plok geluiden die uit mijn stuur kolom en onder mijn auto vandaan lijken te komen. Zeker bij langere ritten of het betere bochten werk, word het probleem steeds erger. Als je het stuur van links naar rechts draait terwijl er 'druk' op de wielen staat (zoals een lange bocht of een rotonde) dan is het altijd raak met een plok, of soms zelfs een klonk uit het onderstel.
Hiermee ben ik naar de dealer gegaan en daar hebben we in de computer gekeken. 1 van de bekende problemen bij pon word omschreven als "Bij geluiden uit het onderstel", de beschrijving ervan kwam precies overeen met wat ik ook ervaar. De meeste zaken leken voort te komen uit speling tussen verschillende onderdelen. Hij gaat binnenkort een dagje naar de garage zodat ze dit uit kunnen zoeken.

En verder? Verder ben ik eigenlijk heel erg tevreden over mijn lieve skoda superb. Het is echt een machtige mooie bak, dikke opties en nog te betalen ook! Op de snelweg rijd het super, en er buiten rijd het goed. De stoelen zijn fijn en het instrumentarium is zeer zeer goed (klokken, opties, geintergreerde telefoon, etc.)

Oh, nog 1 klein dingetje. In de opslag bakken in de deuren zit bij mij geen rubberen inleg, waardoor harde dingen soms trillen. Erg vervelend, maar, nu zag ik bij een collega van me, dat hij ze wel had.... Dus ik vermoed dat de dealer deze vergeten is ofzo? :S

---
Dan nog eventjes voor de mensen welke het hebben over het verbinden van hun telefoon aan de columbus. Never en te nimmer maakt de telefoon contact met de columbus. Hiervoor zorgt een aparte carkit module welke het bluetooth gedeelte afhandelt. Stiekem word dit onderdeel gemaakt door nokia, en vandaar dat het alleen werkt met het rSAP protocol welke praktische alle nokia's (of eerder op symbian S60 gebaseerde telefoons) goed afhandelen. Windows mobile van HTC is meer gokken dan wijsheid, vandaar ook de vele guides ervoor. Als je een moderne sim kaart hebt (nieuwer dan zo'n 3 a 4 jaar) forget it, ain't gonna work. Ik heb hier erg veel research in gestoken, en de uitkomst is alles behalve bevredigend. :(

Dit alles staat dus LOS van de columbus maar het is de carkit welke er achter zit. Je hebt dan 2 opties om het toch werkende te krijgen. Bestel een Carkit II inplaats van III, deze geeft je niet alle opties op de columbus of via je stuur, maar puur bellen via de speakers en het microfoontje. Of, koop een FISCON bluetooth module om de fabrieks module te vervangen en behoud alle functies maar ook compatibiliteit met praktisch alle telefoons (waaronder blackberry en iphones).

Andere opties dan dat zijn er helaas niet. Andere telefoons welke ook op symbian S60 draaien (Ik heb zelf een Samsung Omnia HD/i8910) werken praktisch in alle gevallen ook. Hopelijk kan dit mensen wat zoek werk besparen. ;)
 

EdK

Forumguru
Leuk stukje om te lezen !!

Wat betreft je ESP / ASR kan ik alleen maar zeggen , pas je rijsteil aan of zet ASR / ESP uit !
 

WillemJan

Forumguru
(...)Of, koop een FISCON bluetooth module om de fabrieks module te vervangen en behoud alle functies maar ook compatibiliteit met praktisch alle telefoons (waaronder blackberry en iphones). (...)
Hoi Quindor,

Binnenkort krijg ik ook mijn S2 met Columbus. Aangezien ik een HTC telefoon heb, krijg ik gezeur om dat ding aan de praat te krijgen icm met de Columbus.
Maar kan je wat meer over de Fiscon bluetooth module vertellen. Hoe moet die worden ge-installeerd? Hoe werkt dat? Kan ik dat zelf doen, of moet een dealer dat doen? Om even kort door de bocht te gaan: share your knowledge!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan
 

WillemJan

Forumguru
In navolging op mijn posting hierboven nog het volgende.
Tijdens het googlen op Fiscon kwam ik het volgende tegen:

Skoda Premium Bluetooth Carkit:

http://www.navparts.nl/product_info.php?info=p549_Skoda-Premium-Bluetooth-Carkit.html

Website van de leverancier zei:
Originele Skoda Premium carkit, geen los schermpje op uw dashboard maar origineel en volledig via de touchscreen en stuurbediening te bedienen carkit.

Na de installatie van de Premium Carkit wordt de aanwezige "Phone" knop op uw radio/navigatie systeem geactiveerd, onder deze knop kunt u de telefoon opties geheel via Touchscreen bedienen. Uw telefoonboek wordt duidelijk op uw scherm getoond, nieuwe telefoonnummers in uw toestel worden geheel automatisch bijgewerkt. Een telefoonnummer draaien kan eenvoudig via de onscreen toetsenbord zonder uw eigen telefoon vast te pakken. Alle gekozen, gemiste en beantwoorde gesprekken worden netjes getoond op uw radio/navigatie scherm. Op uw boordcomputer( Maxi Dot ) krijgt u na de installatie een nieuwe "Phone" optie, u kunt eenvoudig o.a. door uw telefoonboek scrollen en een telefoonnummer bellen. Als u gebeld wordt krijgt u zowel op uw Maxi Dot en Touchscreen scherm de telefoonnummer en naam van de beller te zien. Alle menu's zijn volledig Nederlandstalig.

Werkt met alle Toestellen.

In tegenstelling tot af-fabriek werkt deze Premium carkit WEL met alle bluetooth toestellen. Dit komt omdat dit carkit geen gebruik maakt van de RSAP methode. Hiermee kunnen alle bluetooth telefoons gekoppeld worden. Ook alle zakelijke toestellen zoals HTC, Blackberry, Iphone en Nokia.

Misschien voor anderen nog een idee?

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan
 
HTC telefoon

Leuk stukje om te lezen !!

Wat betreft je ESP / ASR kan ik alleen maar zeggen , pas je rijsteil aan of zet ASR / ESP uit !

Hahaha, ja, zo zou je het ook kunnen zien. Maar een rustigere ESP zou ook fijn zijn. Het is niet nodig KEIHARD in het vermogen te hakken, maar het kan vaak ook met meer finesse geregeld worden, zoals bepaalde audi's bijvoorbeeld hebben. Die van mijn golf strafte je ook een stuk minder af bijvoorbeeld. En helaas is er geen mogelijkheid om ASR uit te zetten behalve de zekering te verwijderen.

Hoi Quindor,

Binnenkort krijg ik ook mijn S2 met Columbus. Aangezien ik een HTC telefoon heb, krijg ik gezeur om dat ding aan de praat te krijgen icm met de Columbus.
Maar kan je wat meer over de Fiscon bluetooth module vertellen. Hoe moet die worden ge-installeerd? Hoe werkt dat? Kan ik dat zelf doen, of moet een dealer dat doen? Om even kort door de bocht te gaan: share your knowledge!

Sharing the knowledge is a good thing! Met een HTC telefoon en een up-to-date ROM (factory loopt vaak achter) heb je kans dat het werkt. In mijn testen met bijvoorbeeld mijn experia (eveneens met HTC touch HD rom erop) heb ik gemerkt dat oudere sim kaartjes goed werken maar mijn eigen nieuwere sim kaart niet. Er zijn veel verhalen in de wereld geholpen waar dit aan ligt, dat het bijvoorbeeld niet met UMTS kan of dat de zender in de auto de band niet aan kan, etc. etc. allemaal totale onzin.

Het exacte oorzaak weet ik ook niet. Mijn eigen conclusie daarin is dat de software implementatie van HTC te brak voor woorden is en dat als het werkt je meer mazzel hebt dan wat anders. Het protocol zit dan ook niet in Windows mobile zelf maar het is een tooltje welke door HTC geschreven is. Alle guides welke je op internet vind gaan er dan ook over dit eventueel toe te voegen aan je telefoon als deze er nog niet opstaat. Erg jammer, maar wel de waarheid. Vandaar ook dat ik mijn Windows Mobile telefoon weer gedag hebt gezegd en zoals boven vermeld een Symbian telefoon gekocht aan gezien het hier vlekkeloos mee werkt.

Dus voor alle duidelijkheid. Wil je *zeker* weten dat het werkt, kun je een nokia telefoon kopen (met S60 of andere telefoon met S60), of je kunt de carkit vervangen door een Fiscon, die ondersteund praktisch alle bluetooth telefoons via andere protocollen dan rSAP.

Met een HTC moet je gewoon testen of het werkt. Zet bij bluetooth je remote sim modus aan. Verbinden gaat meestal nog wel, de getalletjes invoeren ook (pin code voor verbinden) maar daarna gaat het hangen, krijgt ie geen connectie of andere vagen problemen.

(als aanvulling. Pak ik 4 sim's van vrienden van me. Pak ik 1 telefoon, werkt het 2x wel en 2x niet. Zelfde telefoon, zelfde software, EXACT hetzelfde, waarom? No clue. Enigste verband wat ik na dagen research heb kunnen ontdekken is dat de sims welke het wel deden een stuk ouder waren)

Ik houd het topic in de gaten maar wellicht moet er een nieuw topic aangemaakt worden hiervoor, helaas is er niet al te veel meer mogelijk dan bovenstaande. Maar zoals je al zegt, informatie is er om te delen.

p.s. Wat WillemJan hierboven scrijft komt inderdaad uit een shop welke de FisCon verkoopt. Dat is waar ik het ook over heb.
 

WillemJan

Forumguru
<Uitvoerige posting>
Hoi Quindor,

Bedankt voor de update, ik ga kijken of het toch mogelijk is om de Skoda Premium Bluetooth Carkit te laten installeren.
Hoewel, ik heb een zeer oude SIM kaart, ik denk nu zo'n 8 jaar oud...

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan
 

EdK

Forumguru
ASR niet kunnen uitzetten ???
Op mijn RR heb ik ook ASR en ik heb wel degelijk een knopje op dashboard zitten waarmee ik de keuze kan maken van AAN /UIT !!
Moet je dan minder voor een wagen betalen om dat knopje te hebben ??
 

Bartez

Lid
Hoi Quindor,

Binnenkort krijg ik ook mijn S2 met Columbus. Aangezien ik een HTC telefoon heb, krijg ik gezeur om dat ding aan de praat te krijgen icm met de Columbus.
Maar kan je wat meer over de Fiscon bluetooth module vertellen. Hoe moet die worden ge-installeerd? Hoe werkt dat? Kan ik dat zelf doen, of moet een dealer dat doen? Om even kort door de bocht te gaan: share your knowledge!

Alvast bedankt!

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan

Ik heb een HTC TytnII en met onderstaand tooltje geinstalleerd heb ik het keurig aan de praat gekregen. Tot op heden NOOIT gezeik of foutmeldingen gekregen, super! Mijn SIM kaart is 1 jaar oud

http://briskoda.net/superb-ii/howto...us-rns510-using-non-compatible-mobile/131709/
 

WillemJan

Forumguru

Bartez

Lid
Hoi Bartez,

Die pagina kan ik ondertussen dromen! Alleen... heb je de kontaktpersonen op de SIM kaart of in het telefoongeheugen staan?

Met vriendelijke groeten,
Willem-Jan

Ik gebruik mijn outlook exchange adresboek voor mijn contactpersonen (deze synchroniseer ik via de GPRS verbinding). Dat werkt dus super. Ik heb geen contactpersonen op de SIM. Waarschijnlijk is dat je probleem?
 

WillemJan

Forumguru
Ik gebruik mijn outlook exchange adresboek voor mijn contactpersonen (deze synchroniseer ik via de GPRS verbinding). Dat werkt dus super. Ik heb geen contactpersonen op de SIM. Waarschijnlijk is dat je probleem?

Hoi Bartez,

Nee, juist niet. Ik doe het op dezelfde manier.
Heb je om de HTC aan de praat te krijgen de manual stap voor stap doorlopen, of heb je op punten afgeweken?

Thnx... Willem-Jan
 

Bartez

Lid
Hoi Bartez,

Nee, juist niet. Ik doe het op dezelfde manier.
Heb je om de HTC aan de praat te krijgen de manual stap voor stap doorlopen, of heb je op punten afgeweken?

Thnx... Willem-Jan

Volgens mij stap voor stap....zonder dat tooltje werkte het bij mij ook, alleen als ik dan de telefoon een keer uit en aan zette moest ik opnieuw pairen anders vond hij hem niet meer....na het tooltje werkt het heel simpel als een zonntje....zover ik kan herinneren heb ik niks bijzonders gedaan....vreemd dat het bij jou niet werkt dan.....:407:
 
Beste mensen,

Inmiddels ben ik de 30.000 km. gepasseerd. Net een grote beurt gehad. 3 dagen later ging mijn "voorgloeilampje" branden terwijl ik reed. Dit wijst op een storing in het elektrisch cirquit. Bij de garage bleek dat de roetmeetsensor defect was. 2 Dagen voor ik naar Frankrijk op vakantie ga is die vervangen.
 
Bovenaan Onderaan