Na 20.000 KM
Ook ik heb enige minpuntjes aan de skoda ontdekt, sommige absoluut zeuren maar anderen toch echt vervelend.
Bij mij, met regen, komen er inderdaad ook wat druppels in de kofferbak. Geen probleem mee verder.
Het 'schokken' van de 140PK PD TDI heb ik helaas ook. Sterker nog, ik had dezelfde motor in een Golf V Comfortline, en daar was het een geweldige motor (was wel zonder roetfilter), maar in de skoda superb moet ik zeggen dat ik het maar een matige tot zelfs nog mindere motor vind. Trek je de motor door in zijn toeren en schakel je snel over, dan schokt het aan alle kanten, en zo niet, dan houd de motor gewoon eventjes 1 a 2 seconden AL zijn vermogen in, iets wat ik totaal niet gewend ben van de golf. Hij gaat dan zeer traag omhoog in zijn toeren en geeft je praktisch geen vermogen.
En dat is terwijl ik schakel terug naar de 2.800 a 3.000 toeren, ruim boven het turbo gat, etc.
Met de garage over gehad en die zeiden dat er wellicht nog een nieuwe flash uit gaat komen voor de motor om dat te verbeteren (heb ik met de golf ook 2x gehad) en dat er misschien een andere turbo is gebruikt wat het verschil tussen de auto's zou verklaren. Ik vind het maar bar vervelend en 'snel' rijden word er ernstig door verhinderd.
Verder vind ik dat de ESP en ASR net te snel ingrijpen, of althans, misschien niet te snel maar ZEER hard. Als je vol weg trekt en je daar wat voor schrap zet word je soms lelijk verast als de auto weigert je precies op dat moment vermorgen te leveren, eventjes schokken en zoef, daar ga je. In combi met de motor word 'snel' rijden zo echt onmogelijk gemaakt.
De electronica werkt best goed moet ik zeggen. Ik heb ook ooit wel eens geen geluid meer gehad, of dat mijn instellingen van mijn lampen spontaan weg was, maar de laatste tijd (nu het staat zoals ik wens) eigenlijk niet meer. Zeker met de nieuwste software op de columbus en de nieuwe 'bmw' kaarten is de columbus een prima systeem (wat traag, maar goed). Ik was laatst bij de dealer en tegenwoordig komen er speciale 'slot' bouten bij de columbus en word er vanaf de fabriek ook een ets kit mee geleverd zodat het kenteken in de unit word 'gegraveerd'. Dit om illegale handel tegen te gaan. Zeker een mooi initiatief!
Het sound systeem is inderdaad gemiddeld te noemen. Met de juiste settings uit gewerkt komt er prima geluid uit, maar is het niet te vergelijken met iets van redelijke kwaliteit als je het zelf bouwt. Toch, de 500 euro, kan ik begrijpen en daarvoor is het een redelijke optie, als je er verder niets aan wilt doen.
Dan mijn grootste probleem. Sinds een week of 2 a 3 heb ik ineens plok geluiden die uit mijn stuur kolom en onder mijn auto vandaan lijken te komen. Zeker bij langere ritten of het betere bochten werk, word het probleem steeds erger. Als je het stuur van links naar rechts draait terwijl er 'druk' op de wielen staat (zoals een lange bocht of een rotonde) dan is het altijd raak met een plok, of soms zelfs een klonk uit het onderstel.
Hiermee ben ik naar de dealer gegaan en daar hebben we in de computer gekeken. 1 van de bekende problemen bij pon word omschreven als "Bij geluiden uit het onderstel", de beschrijving ervan kwam precies overeen met wat ik ook ervaar. De meeste zaken leken voort te komen uit speling tussen verschillende onderdelen. Hij gaat binnenkort een dagje naar de garage zodat ze dit uit kunnen zoeken.
En verder? Verder ben ik eigenlijk heel erg tevreden over mijn lieve skoda superb. Het is echt een machtige mooie bak, dikke opties en nog te betalen ook! Op de snelweg rijd het super, en er buiten rijd het goed. De stoelen zijn fijn en het instrumentarium is zeer zeer goed (klokken, opties, geintergreerde telefoon, etc.)
Oh, nog 1 klein dingetje. In de opslag bakken in de deuren zit bij mij geen rubberen inleg, waardoor harde dingen soms trillen. Erg vervelend, maar, nu zag ik bij een collega van me, dat hij ze wel had.... Dus ik vermoed dat de dealer deze vergeten is ofzo? :S
---
Dan nog eventjes voor de mensen welke het hebben over het verbinden van hun telefoon aan de columbus. Never en te nimmer maakt de telefoon contact met de columbus. Hiervoor zorgt een aparte carkit module welke het bluetooth gedeelte afhandelt. Stiekem word dit onderdeel gemaakt door nokia, en vandaar dat het alleen werkt met het rSAP protocol welke praktische alle nokia's (of eerder op symbian S60 gebaseerde telefoons) goed afhandelen. Windows mobile van HTC is meer gokken dan wijsheid, vandaar ook de vele guides ervoor. Als je een moderne sim kaart hebt (nieuwer dan zo'n 3 a 4 jaar) forget it, ain't gonna work. Ik heb hier erg veel research in gestoken, en de uitkomst is alles behalve bevredigend.
Dit alles staat dus LOS van de columbus maar het is de carkit welke er achter zit. Je hebt dan 2 opties om het toch werkende te krijgen. Bestel een Carkit II inplaats van III, deze geeft je niet alle opties op de columbus of via je stuur, maar puur bellen via de speakers en het microfoontje. Of, koop een FISCON bluetooth module om de fabrieks module te vervangen en behoud alle functies maar ook compatibiliteit met praktisch alle telefoons (waaronder blackberry en iphones).
Andere opties dan dat zijn er helaas niet. Andere telefoons welke ook op symbian S60 draaien (Ik heb zelf een Samsung Omnia HD/i8910) werken praktisch in alle gevallen ook. Hopelijk kan dit mensen wat zoek werk besparen.