De geboorte van de nieuwe wagen (OIII)

DannyG

Forumguru
@JXX
De garagist vertelde me dat het beter is om 98 RON te tanken omdat je met 95 RON op termijn sneller en meer last zou krijgen van allerlei verontreinigingen in de motor (op kleppen en dergelijke). Omdat ik zelf niet echt iets van motortechniek ken, kan ik moeilijk beoordelen of deze argumentatie gegrond is of niet. Ik heb het in ieder geval ook wel hier en daar op het internet gelezen, dus misschien is er iets van waar. In de handleiding wordt enkel vermeld dat je minimum 95 moet tanken, niet dat het beter is om 98 te kiezen. Dus daar wordt je niet veel wijzer van. :pieker: Daarom ben ik blij dat je je ervaring wil delen :thumbsup:.

Ik ben ook wel de mening toegedaan dat de meerprijs van een liter 98 RON nogal fors is. Daarom dachten mijn vrouw en ik de gulden middenweg te kiezen en overhandse keer 95 en dan weer 98 te tanken.

We zullen wel zien wat de toekomst brengt :jaja:.

Dat ie goed genoeg rijdt voor ons, staat in ieder geval als een paal boven water :).


Groetjes,

Danny
 

Last resort

Forumguru
@JXX
De garagist vertelde me dat het beter is om 98 RON te tanken omdat je met 95 RON op termijn sneller en meer last zou krijgen van allerlei verontreinigingen in de motor (op kleppen en dergelijke). Omdat ik zelf niet echt iets van motortechniek ken, kan ik moeilijk beoordelen of deze argumentatie gegrond is of niet. Ik heb het in ieder geval ook wel hier en daar op het internet gelezen, dus misschien is er iets van waar. In de handleiding wordt enkel vermeld dat je minimum 95 moet tanken, niet dat het beter is om 98 te kiezen. Dus daar wordt je niet veel wijzer van. :pieker: Daarom ben ik blij dat je je ervaring wil delen :thumbsup:.

Zelf ook niet echt technische, maar begreep wel dat 98 beter zou zijn. Bij het tunen werd ook geadviseerd om 98 te blijven tanken. Dit heb ik dan ook steeds gedaan. Ondanks het verschil in prijs. Gelukkig rijden we niet zoveel, dus de "schade" blijft beperkt;).
Succes met je verdere projecten:jaja:
 

DannyG

Forumguru

@Last resort : Ook jij bedankt voor je ervaring. De volgende keer zal ik ook 98 RON tanken. Met de geruchtenmolen over van alles en nog wat voor wat betreft de TSI motoren is voorkomen toch wel beter dan genezen ;).
 

Skoda-MAN

Forumguru
Ik ben ook wel de mening toegedaan dat de meerprijs van een liter 98 RON nogal fors is. Daarom dachten mijn vrouw en ik de gulden middenweg te kiezen en overhandse keer 95 en dan weer 98 te tanken.
Ik tank vanaf nieuw al Shell V power benzine, het verbruik is gunstig en hij loopt er pittig op. Met mijn 15.000 km per jaar kost me dat ongeveer € 50.00 meer dan E95 en als het waar is wat ze beweren over schonere motor dan heb ik dat er voor over. (weet ik pas over 10 jaar of zoiets)
Steeds wisselen van brandstof lijkt me minder goed omdat bij de meeste inspuitsystemen de elektronica lerend is en deze dus telkens andere waarden in moet stellen betreffende pingelgrens. Of je daar zelf iets van merkt denk ik niet, hoogstens in motorvermogen enig verschil.
 

DannyG

Forumguru
@Skoda-MAN : Shell V Power dus? Ok, in de buurt is een tankstation van Shell. Kan ik wel eens proberen. Had al van anderen gehoord dat ESSO en Shell aan te raden waren.

Thx :thumbsup:.

Straks eens bijtanken en dan voor een dagje naar Domburg :jaja:.


Groetjes.
 

Skoda-MAN

Forumguru
Shell V power benzine zou Ron 97 zijn en bijvoorbeeld BP is 98 maar is bij mij in de buurt slecht verkrijgbaar of erg duur langs de snelweg.
Voor de prijzen kun je mijn Spritmonitor even aanklikken (zie handtekening)
De meningen over de premium brandstoffen is erg verdeeld, van oplichting, onzin enzovoorts tot lovend.
Iedereen moet voor zichzelf maar uitmaken wat hij of zij tankt.
 

Rallye

Forumguru
Steeds wisselen van brandstof lijkt me minder goed omdat bij de meeste inspuitsystemen de elektronica lerend is en deze dus telkens andere waarden in moet stellen betreffende pingelgrens. Of je daar zelf iets van merkt denk ik niet, hoogstens in motorvermogen enig verschil.

Waarom zou dat minder goed zijn? Daar is die lerende elektronica toch voor: de verbranding aanpassen aan de omstandigheden, waaronder de getankte brandstof? Juist door deze elektronica loopt hij altijd op zijn best en pingelt hij niet.

Blijft het feit dat de motor zijn hoogste vermogen afgeeft op 98ron, hoewel ik heel stiekem moet zeggen dat ik (als ik dan een keer euro95 tank) niet erg veel verschil merk.... Hoewel: ik rij vrijwel nooit alleen op euro95, als ik dat een keer tank zit er ook (wat) nog euro98 in de tank...
 

EdK

Forumguru
Rij al 78K met alleen maar E95 en een heel enkele keer is er E10 ingegaan.
En motorisch mankeert er echt niets aan de wagen, en met mijn rijgedrag is hij pittig en snel genoeg op deze brandstof.
En dan mogen ze bij de dealer zeggen dat je beter 98 kunt tanken........ in mijn tankdop en manual staat wat er minimaal in moet aan soort brandstof ( RON gehalte ) en dat zijn de fabrieks opgaven die ik dan toch liever aanhoud dan de broodjes aap verhalen van allerlei dealers.

Kijk ga je je wagen nu tunen en je laat dit doen op basis van Ron 98 dan is het raadzaam om inderdaad die Ron98 aan te houden.
 

DannyG

Forumguru
Zo ... we zijn net terug van een daguitstapje Domburg en Vlissingen. De tank is leeg gereden en een eerste berekende verbruik heeft zich laten optekenen: 6.2l/100km. Dat vind ik op zich niet slecht. De trajecten omvatten voor ongeveer 60% stads/fileverkeer en 40% autoweg. Dit was allemaal met RON 95 van Lukoil. Ik heb nu de tank gevuld met RON 98. Toch maar het zekere voor het onzekere genomen toch beseffende dat het mogelijks marketingprietpraat zou kunnen zijn.
Maar ja ... doe het tegenovergestelde en krijg over X aantal kilometers vervelende problemen dan stoot je jezelf ook voor de kop :fool:.

In ieder geval hebben we onze eerste tank leeg gereden, dus kunnen we toch al enkele conclusies trekken:
1. Hij blijft ontzettend zacht rijden.
2. Acceleratie is voor ons meer dan voldoende (heb geen formule 1 aspiraties :laugh:)
3. Hernemingen van 90 naar 120km/u in zesde versnelling gaan veel vlotter dan verwacht.
4. Wegligging is super, zeker met de Eibach Pro :thumbsup:.
5. Panoramisch dak is geweldig ... de dochters zijn er zot van :yeehaa:.
6. Minpuntje 1: zoals bij alle GPS'en met touchscreen is ook de Amundsen een stof- en vetmagneet. De blinkende zwarte delen van de GPS en sierrand van het stuur gaan nog waarschijnlijk gewrapped worden met donker brushed aluminium folie.
7. Minpuntje 2: de opbergvakjes zijn minder praktisch dan in m'n vorige auto (Audi A6 MY 2000). Ze zijn meestal net iets te klein, te ondiep of te smal om er dat in te steken wat er in de Audi in stak. Maar ja ... het scheelt je zo wel een hoop rommel in de auto :laugh:.
8. Regelmatig krijg ik reacties van andere Skodarijders :angel:. Duimpje omhoog, nieuwsgierige blikken en zelfs één maal aangesproken door een mede Octavia bezitter :jaja:.

Volgend weekend eens beginnen met de eerste grondige wasbeurt en hem eens in de was zetten. En dan hopen dat de beschermstrips voor de deurdrempels en kofferbumper binnen zijn en geplaatst kunnen worden.

En als dat allemaal in orde is ... op naar het volgende stadium van de transformatie.

Groetjes,

Danny
 

Last resort

Forumguru
Mooi om te lezen allemaal. Ben benieuwd of je het gaat merken met RON 98.
Nog even wachten op die van ons en dan ook genieten, zeker van het panoramadak:yeehaa:
 

DannyG

Forumguru
@Last resort : Dat panoramadak is inderdaad super. Gisteren naar de kust gereden. Tijdens de rit heeft de jongste bijna permanent naar boven zitten te kijken :jaja:. En het geeft ook voor degenen die van voor zitten een veel ruimer en vrijer gevoel.

Veel sterkte nog met het wachten ... maar aan alles komt een eind, dus ook aan de wachtperiode ;).
 

DannyG

Forumguru
@Antera : rijdt er wel eens iemand bij jou weg die NIET lacht ;)?

Ik vraag me enkel af of ik nu progressieve Eibachs heb, want op de papieren lees ik dat ze lineair zijn. En moet ik me dan zorgen maken om bij zware lasten geen problemen te krijgen met de wielkasten? Tot nu toe heb ik enkel foto's gezien en verklaringen gelezen dat er met progressieve ijzers geen problemen te vrezen zijn. Hoop maar dat dit met lineaire net zo is.

Maar hoe dan ook zien ze er heel goed uit en rijden ze zalig en nog verrassend comfortabel.

Top werk Mark. Reken ons bij het immer verder uitgroeiende tevreden Antera-leger :).

Nog een fotootje van gisteren in Vlissingen:


:cheers:
 

DannyG

Forumguru
Gisterenavond de wagen voor de eerste keer gewassen (met de 2-emmer methode uiteraard). Dan de drempels en achterbumper ontvet met IPA en de dorpel- en bumperbescherming geplaatst. Als alles goed droog was, gecontroleerd op oneffenheden en geen gevonden, dus vanmorgen in de vaste wax gezet en opgeboend. Ik heb wel gemerkt dat ik van de week al een steentje tegen de zijkant heb gekregen met twee lakbeschadigingen als gevolg :nailbiting: :facepalm: :angry: :mad:.
Mjah ... niet aan te doen, nieuw blijven zal ie zeker niet.


En na al dat werk heb ik twee hobby's gecombineerd: de OIII en mijn spiegelreflex. Het weer was super: een gesluierde zon zodat een mooi licht ter beschikking stond.

Hieronder de beste resultaten:


Hier kan je de drempelbeschermers in de deur een beetje zien.



Hoop dat jullie een beetje kunnen smaken :cheers:
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan