Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets op deze site gepost heb ... tja ... als ik niets zinnig te vertellen heb, kan ik beter zwijgen
.
Enfin ... de wagen is ondertussen 8 maanden en een klets oud en er staan 15.000 km op. Wat zijn de ervaringen van de laatste maanden?
Positief:
- Het blijft een heel aangename wagen om mee te rijden. Hij is stil (1.2 TSI dus) en heeft voldoende power. Het is geen scheurmonster maar dat hoeft voor mij ook niet.
- De design en personaliseringen blijven leuke reacties uitlokken en dat is wel prettig
.
- De wegligging is prima. Zomer en winter rijd ik met de UniRoyal Rainsport 3 225 R17 en zelfs met de gladde wegen van de laatste weken heb ik geen enkel tractieprobleem ondervonden. Comfort blijft verzekerd, ook al ligt er de Eibach Proset onder.
- Ondanks je ontzettend veel leest over een hoog olieverbruik heb ik nog steeds geen olie bij moeten vullen. Ik zit dus nog steeds met de originele fabrieks-af voorraad in de leidingen
.
- Panoramisch dak heeft eigenlijk weinig tot geen invloed op een koud interieur in de winter (iets wat ik wel eens las als kritiek). Als het buiten vriest, is het koud ... en dat voel je met een panodak even goed als met een gewoon dak. Na korte tijd is de verwarming al lekker op temperatuur en warmt het interieur snel op. Geen probleem dus.
Neutraal:
- Het verbruik ligt 's winters altijd iets hoger dan in de zomer. Daar waar ik in augustus/september regelmatig rond de 5l/100km deed, ligt het met de vrieskoude en files rond de 6,4l/100km. Niet super hoog, niet super laag ... gewoon mooi.
- Gerammel en trillingen in het dak hebben vanaf de 10.000 km meer en meer de kop opgestoken. Dus gaat ie binnenkort bij de garage binnen. Na een proefrit met de garagist is gebleken dat het niet het dak is dat trilt maar wel in de gordelkast rechts achter. Dat wordt binnenkort dus opgelost en hopelijk rijdt ie dan weer zoals de eerste 10.000 km
.
Negatief:
- Zoals reeds bij eerdere bevindingen gesteld, blijft de kwaliteit van de lak slecht. De wagen wordt één maal om de twee weken minutieus gepoetst en iedere keer vind ik weer nieuwe beschadigingen door steenslag of ander klein grut. Echt jammer
.
- Poetsen op zich is leuk ... maar het ontwerp van de deurstijlen in combinatie met de scharnieren en deuren zijn niet echt poetsvriendelijk. Het is de eerste wagen waarbij ik zoveel priegelwerk heb om bij alle plaatsjes te kunnen.
- Ook de rubbers van de deuren laten bij afdrogen dikwijls opnieuw druppels los. Het is nu een kwestie van eerst met de vingers over de rubbers te wrijven zodat je zo veel mogelijk vocht uit de afwateringskanalen duwt. Maar dan nog merk je dat er na dat vele werk nieuwe waterstraaltjes de weg naar beneden gezocht hebben.
- Het komt nog steeds zo nu en dan voor dat bij het initialiseren van de Amundsen de navigatie blijft hangen. Een eenvoudig uitwerpen van het SD kaartje en opnieuw insteken, zorgt voor de oplossing. De oorzaak daarvan is niet gekend.
- En ja ... ook ik heb het onlangs eens mogen ervaren hoe het is om een ijskrabbertje in een door ijs geblokkeerd tankklepje te hebben zitten
. Gelukkig heb ik een reserve in het interieur zitten.
Conclusie:
Al bij al blijf ik ontzettend tevreden met de aankoop. De prijs/kwaliteitsverhouding is -zeker voor een 1.2 TSI- zo goed als onklopbaar. De buurman dacht dat de bolide minstens 30.000 EUR gekost had ... hij kon zijn oren niet geloven dat hij bijna 1/3 te hoog zat.
Ik ben ook tevreden dat we niet tot nu gewacht hebben want ook al is het waarschijnlijk een kwestie van gewenning, de nieuwe design kan mij echt niet bekoren. Zeker nu dat het lava grijs interieur niet meer te verkrijgen is, want dat vinden mijn vrouw en ik allebei zó veel mooier dan het volledig zwarte of de nieuwe zwart/donkerbruin combinatie.
Nu op naar de volgende 5000 km
Groetjes,
DannyG