De geboorte van de nieuwe wagen (OIII)

EdK

Forumguru
En waarom drie streepjes en niet twee?
Tsja waarom 2 en niet gewoon 1 ???

Wel omdat waarschijnlijk de eigenaar die 3 streepjes mooi vind !!!
En als jij er twee mooi vind dan doe je er 2 !!

Enne ik doe helemaal geen streepjes op de gril !!!













pfffffff wat een gemiereneukerij.....trek een jurk aan jullie lijken wel wijven met dat soort opmerkingen
 

B.Stuurder

Forumguru
:deuk:
Tsja waarom 2 en niet gewoon 1 ???

Wel omdat waarschijnlijk de eigenaar die 3 streepjes mooi vind !!!
En als jij er twee mooi vind dan doe je er 2 !!

Enne ik doe helemaal geen streepjes op de gril !!!













pfffffff wat een gemiereneukerij.....trek een jurk aan jullie lijken wel wijven met dat soort opmerkingen

Oh, sorry hoor, ik dacht dat het wellicht een (geheime) betekenis had. Ik hoop dat ik je niet teveel irriteer met mijn aanwezigheid. :pardon: Ik wou dat ik meer op jou leek, zo stoer, zo robuust en geweldig. (Vrij naar "Het is moeilijk bescheiden te blijven.") :tongue::deuk:
 

DannyG

Forumguru
Je kunt zwart ook zwart laten natuurlijk.
En waarom drie streepjes en niet twee?

Waarom geen vier? :maakmegek:.

Nee ... effe serieus: ik vind het gewoon mooier. En uit de ontwerpwereld is geweten dat oneven aantallen beter werken dan even.

Ach ja ... zoveel smaken als er mensen zijn op de wereld :).
 

DannyG

Forumguru
Alle streepjesperikelen te na gelaten, heb ik me vanavond aan de montage van de nieuwe grillerand gezet. Hij is terug van de decofirma. De bovenzijde van de rand is nu in het rood afgewerkt. Dit idee heb ik opgedaan tijdens de Skoda meeting in Bredene van twee weken geleden (met dank aan @vw125 :thumbsup:).


Er moeten enkele clips die niet met de gaten overeen komen, afgeknipt worden.

Dan de rand plaatsen :)

Drie maal rood lijkt wat te zwaar, dus proberen met rood-wit-rood. Misschien blijft het zo, misschien ook niet. Ik moet er nog aan wennen.

Groetjes,

D.
 

Tuulster

Forumguru
Persoonlijk vind ik de rode bovenrand een mooie aanvulling maar ik zou nu de staande lijntjes er af halen.......
Maar hé het is jouw wagen! :thumbsup:
 

DannyG

Forumguru
@Tuulster: Ik ben er ook inderdaad nog niet uit, hoor. Ik kijk het eerst even aan. Ik moet de wagen trouwens ook nog "in zijn geheel" zien. Nu staat hij op de oprit en ik heb hem enkel zo gezien. Zal binnenkort wel eens een ritje maken en het zo in laten dringen. De spijltjes zijn er even snel afgehaald dan op gezet :).
 

DannyG

Forumguru
Na alle reacties over die twee of drie verticale streepjes en het resultaat rustig aanzien te hebben, heb ik besloten ze alle drie er terug af te halen. Het geheel is nu veel beter, het is rustiger, brengt een accent aan zonder dat dit overheerst. En de zwarte grillerand komt ook beter tot z'n recht. Ik vind het nu prima zo :jaja:.


 

Canon-Eye

Forumguru
Je zou ook nog kunnen overwegen om alleen het middelste spijltje in rood uit te voeren (of de middelste 3 spijltjes in rood-wit-rood).
Lijkt me beter in balans dan de eerste asymmetrische opzet?
 

DannyG

Forumguru
Je zou ook nog kunnen overwegen om alleen het middelste spijltje in rood uit te voeren (of de middelste 3 spijltjes in rood-wit-rood).
Lijkt me beter in balans dan de eerste asymmetrische opzet?

Dat heb ik geprobeerd maar was niet echt wat ik er van wilde, dus heb het zonder gelaten :).
 

DannyG

Forumguru
Zo ... de eerste 10.000km zitten er op. Dit toont gelijk al het grootste nadeel van de wagen: hij rijdt TE GOED :D. Daar waar we vorige jaren met de oude wagen amper 12.000km per jaar deden, hebben we nu op 5 maanden 10.000km gedraaid.

Rijeigenschappen: blijven geweldig. het verbruik is inmiddels gedaald tot gemiddeld 5,4 l/100km (1l/18.5km). Ik blijf me nog steeds verbazen over het vlotte rijgedrag van de 1.2 TSI en vooral over de stilte van het motorblokje.

Weggedrag: ligt nog steeds rotsvast op de weg, zowel bij droog als bij nat wegdek. Alleen naden worden wel redelijk doorgegeven, iets wat je wel meer leest. Maar dat is totaal niet storend.

Interieur: Het lava grijs blijft nog steeds bekoren (dit is natuurlijk persoonlijke smaak). Valt ook makkelijk te onderhouden. De blinkend zwarte delen (rond de Amundsen en stuur) laat ik voorlopig voor wat het is. Ik vind het absoluut lelijk en onderhoudsintensief (stof aantrekken en vetvlekken van zweterige vingers) maar met een microvezeldoekje en tabletspray in de jumbobox ziet het er weer redelijk doenbaar uit.
Echt minpunt in het interieur is wel het rammelen van de dakhemel (hebben een panodak) :banghead:. Vlak boven mijn hoofd werkt het kunststof. Het stopt wanneer ik met m’n vingers wat druk zet. En bij het nemen van een bocht met ruw wegdek, rammelt de dakhemel ook aan de zijkanten. Voorlopig laat ik dit zo want met kouder weer is het minder opvallend aanwezig dan bij warm weer. Maar in de toekomst ga ik toch bij de dealer langs om na te laten gaan of dit “normaal” is.

Exterieur: Het blijft nog altijd een auto die opvalt. De zwart/witaccenten blijven mooi uitkomen en lokken regelmatig leuke reacties van andere Skodarijders uit :jaja:. Serieus minput is echter de kwaliteit van de lak. Er zijn al tal van putjes van steenslag op de bumper terug te vinden :nailbiting:.

Amundsen: werkt zeer vlot. Daar waar je soms leest dat dit traag opstart of lang duurt eer je adressen kan ingeven, ondervind ik juist dat alles snel gaat. Alleen de computerdame die in het doosje steekt, vertoond regelmatig serieuze ssprrr..aaaaakprobl*men :laugh:. En één puntje wat zich soms voor doet is dat na contact maken, de navigatiefunctie blijft hangen in z’n opstartscherm. Enige wat je dan kan doen is de SD-kaart even uitwippen en er terug in steken en het euvel is verholpen.

Onderhoud: Tijdens het wassen van de wagen ondervind ik iedere keer opnieuw hoe vervelend een aantal dingen terug komen.
Na het afzemen geraak je gewoon niet van het uitdruppelen van de deuren af. De deurrubbers worden telkens goed droog gemaakt en water dat er in zit zo veel mogelijk met de vingers uit geduwd. Maar iedere keer opnieuw zie je hoe fijne waterstraaltjes over de dorpels naar beneden zijn gelopen. En bij een witte kleur valt dit dus erg op :sterretjes:.
Een zelfde probleem stelt zich aan de buitenspiegels. Ook daar blijft ruimschoots water uit lekken. Op dit moment kan ik beide problemen een beetje verminderen door zo snel mogelijk de spiegels na poetsen dicht te klappen (dan loopt het water er sneller uit) en de deuren open te zetten (dat wat er uit loopt, loopt ten minste niet over de dorpels).
Andere ergernis is de ruimte aan de onderzijde van de deuren (bij de scharnieren). Daar heb je te weinig plaats om deftig met een doek het vuil weg te halen.

Maar het is en blijft natuurlijk een toffe wagen om in te rijden (bewijs van een verdubbeling van afgelegde kilometers tov van de oude wagen. Comfort ligt even hoog als de oude Audi uit 2000, alles werkt zonder veel moeite (stuurbekrachtiging zorgt voor vederlicht sturen, manuele schakelbak lijkt op een warm mes dat door boter snijdt). Verwarming geeft snel na een koude start al warmte af en de koeling heeft deze zomer perfect z’n werk gedaan. We hebben nog steeds het gevoel veel waar voor ons geld gekregen te hebben.

Op naar de volgende 10.000 (maar dan niet té snel :D)
 

DannyG

Forumguru
Het is alweer een tijdje geleden dat ik iets op deze site gepost heb ... tja ... als ik niets zinnig te vertellen heb, kan ik beter zwijgen :) :) :).

Enfin ... de wagen is ondertussen 8 maanden en een klets oud en er staan 15.000 km op. Wat zijn de ervaringen van de laatste maanden?

Positief:

- Het blijft een heel aangename wagen om mee te rijden. Hij is stil (1.2 TSI dus) en heeft voldoende power. Het is geen scheurmonster maar dat hoeft voor mij ook niet.

- De design en personaliseringen blijven leuke reacties uitlokken en dat is wel prettig :).

- De wegligging is prima. Zomer en winter rijd ik met de UniRoyal Rainsport 3 225 R17 en zelfs met de gladde wegen van de laatste weken heb ik geen enkel tractieprobleem ondervonden. Comfort blijft verzekerd, ook al ligt er de Eibach Proset onder.

- Ondanks je ontzettend veel leest over een hoog olieverbruik heb ik nog steeds geen olie bij moeten vullen. Ik zit dus nog steeds met de originele fabrieks-af voorraad in de leidingen :jaja:.

- Panoramisch dak heeft eigenlijk weinig tot geen invloed op een koud interieur in de winter (iets wat ik wel eens las als kritiek). Als het buiten vriest, is het koud ... en dat voel je met een panodak even goed als met een gewoon dak. Na korte tijd is de verwarming al lekker op temperatuur en warmt het interieur snel op. Geen probleem dus.

Neutraal:

- Het verbruik ligt 's winters altijd iets hoger dan in de zomer. Daar waar ik in augustus/september regelmatig rond de 5l/100km deed, ligt het met de vrieskoude en files rond de 6,4l/100km. Niet super hoog, niet super laag ... gewoon mooi.

- Gerammel en trillingen in het dak hebben vanaf de 10.000 km meer en meer de kop opgestoken. Dus gaat ie binnenkort bij de garage binnen. Na een proefrit met de garagist is gebleken dat het niet het dak is dat trilt maar wel in de gordelkast rechts achter. Dat wordt binnenkort dus opgelost en hopelijk rijdt ie dan weer zoals de eerste 10.000 km :).

Negatief:

- Zoals reeds bij eerdere bevindingen gesteld, blijft de kwaliteit van de lak slecht. De wagen wordt één maal om de twee weken minutieus gepoetst en iedere keer vind ik weer nieuwe beschadigingen door steenslag of ander klein grut. Echt jammer :cry:.

- Poetsen op zich is leuk ... maar het ontwerp van de deurstijlen in combinatie met de scharnieren en deuren zijn niet echt poetsvriendelijk. Het is de eerste wagen waarbij ik zoveel priegelwerk heb om bij alle plaatsjes te kunnen.

- Ook de rubbers van de deuren laten bij afdrogen dikwijls opnieuw druppels los. Het is nu een kwestie van eerst met de vingers over de rubbers te wrijven zodat je zo veel mogelijk vocht uit de afwateringskanalen duwt. Maar dan nog merk je dat er na dat vele werk nieuwe waterstraaltjes de weg naar beneden gezocht hebben.

- Het komt nog steeds zo nu en dan voor dat bij het initialiseren van de Amundsen de navigatie blijft hangen. Een eenvoudig uitwerpen van het SD kaartje en opnieuw insteken, zorgt voor de oplossing. De oorzaak daarvan is niet gekend.

- En ja ... ook ik heb het onlangs eens mogen ervaren hoe het is om een ijskrabbertje in een door ijs geblokkeerd tankklepje te hebben zitten :D. Gelukkig heb ik een reserve in het interieur zitten.


Conclusie:

Al bij al blijf ik ontzettend tevreden met de aankoop. De prijs/kwaliteitsverhouding is -zeker voor een 1.2 TSI- zo goed als onklopbaar. De buurman dacht dat de bolide minstens 30.000 EUR gekost had ... hij kon zijn oren niet geloven dat hij bijna 1/3 te hoog zat.

Ik ben ook tevreden dat we niet tot nu gewacht hebben want ook al is het waarschijnlijk een kwestie van gewenning, de nieuwe design kan mij echt niet bekoren. Zeker nu dat het lava grijs interieur niet meer te verkrijgen is, want dat vinden mijn vrouw en ik allebei zó veel mooier dan het volledig zwarte of de nieuwe zwart/donkerbruin combinatie.

Nu op naar de volgende 5000 km :koffie:



Groetjes,

DannyG
 

DannyG

Forumguru
Kleine update:

- Gerammel en trillingen in het dak hebben vanaf de 10.000 km meer en meer de kop opgestoken. Dus gaat ie binnenkort bij de garage binnen. Na een proefrit met de garagist is gebleken dat het niet het dak is dat trilt maar wel in de gordelkast rechts achter. Dat wordt binnenkort dus opgelost en hopelijk rijdt ie dan weer zoals de eerste 10.000 km :).

Daar is ie vorige week dus voor binnen geweest en de oorzaak van de rammel lag blijkbaar in het slot van de rechter achterbank. Deze is wat vaster gezet en gesmeerd en het is opnieuw 100% in orde ... hij is terug de stille wagen van de eerste 10.000km :yeah:
 

fonzamundo

Forumguru
Kleine update:

- Gerammel en trillingen in het dak hebben vanaf de 10.000 km meer en meer de kop opgestoken. Dus gaat ie binnenkort bij de garage binnen. Na een proefrit met de garagist is gebleken dat het niet het dak is dat trilt maar wel in de gordelkast rechts achter. Dat wordt binnenkort dus opgelost en hopelijk rijdt ie dan weer zoals de eerste 10.000 km :).

Daar is ie vorige week dus voor binnen geweest en de oorzaak van de rammel lag blijkbaar in het slot van de rechter achterbank. Deze is wat vaster gezet en gesmeerd en het is opnieuw 100% in orde ... hij is terug de stille wagen van de eerste 10.000km :yeah:

Aha-erlebnis hier!
Heb dezelfde rammel en dacht idd al dat het van het slot van de rechterachterbank komt: als ik deze los haal en vervolgens terug "gooi" dan is de rammel weg.
Toch maar eens even binnenwippen bij de dealer dus :)
Thx @DannyG
 
Bovenaan Onderaan