De nieuwe Passat

Bakkertje

Forumguru
@Darkside, ik heb zowel (gisteren) in de passat als eerder in de golf de stoel voor mezelf goed gezet en vervolgens achterin gaan zitten. Veel scheelt het echt niet volgens mij.
Qua rijeigenschappen denk ik inderdaad dat de langere wielbasis wat extra comfort biedt, de vraag is alleen hoeveel heb je daarvoor over. Hoe dan ook, voor mij valt ie buiten budget. Het afwerkingsniveau, sja er zitten exact dezelfde onderdelen in beide auto's. Van buiten heb je op de Passat wat meer chromen componenten..
 
  • Leuk
Waarderingen: CDK

peterrapid

Forumguru
Heb medelijden met jullie Hollanders, wat staat er op een man zijn verlanglijstje : vrouw met ... , ne vette auto en op tijd en stond eens kunnen een pint gaan drinken. De 3 basisbehoeften van een man en jullie overheid maakt het toch wel heel moeilijk om met een knappe wagen te rijden :( Begrijp nu beetje meer waarom dat tunen bij jullie zo leeft.
 

EdK

Forumguru
Ach @peterrapid het is een kwestie van tijd voor jullie Belgen en dan zit u er ook aan.

Voorbeeld: Nederland stond al vol met van die mooie flitspalen en toen het hier volstond is men België ook gaan volzetten met die nederlandse flitspalen......
 

CDK

Forumguru
dat van die flitspalen klopt inderdaad wel, stonden er een aantal jaren geleden maar een hand vol, staat er nu een land vol...... :angry:
 

peterrapid

Forumguru
@EdK niet beginnen hé man, is hier ook al erg genoeg dus ze moeten toch een beetje rekening houden met ons, toch moet ik zeggen dat sedert vorig jaar er nu een systeem van CO2 belasting is wat eigenlijk voor moderne zware wagens een heel groot voordeel is vroeger zou ik 1500€ inschrijving betalen en nu maar 450€ :D
 

Bakkertje

Forumguru
Gisteren nog eens even zitten klikken op directlease.nl en daar kun je nu meer verschillende modellen van de nieuwe Passat in elkaar klikken.
De Sedan met 1.6TDI (120 pk) met trekhaak, metallic lak en executive pakket komt op een 916 euro per maand (40000 km per jaar en alles zo luxe mogelijk) met een prijskaart van 37919. Nu is dat onder onze voorwaarden bij Alphabet zo'n 120 euro per maand meer dan bij directlease. Bottomline die Passat zou me maandelijks zo'n 280 euro netto gaan kosten, vs 245 nu voor mijn Superb.. Over een periode van 48 maanden kost het VW embleem me 1680 euro uit m'n eigen portemonnee en dat gaat hem dus niet worden. Sterker nu ik zou liever wat minder kwijt zijn dan nu..

Kortom deze meneer wacht nog even lekker tot de nieuwe Superb volgend jaar in maart bestelbaar wordt en laat deze Passat even voor wat het is..
 

Stewie

Senior Member
En je denkt dat de superb niet duurder gaat worden?
Vond de verschillen tussen skoda en VW heel klein. Bij mij is het skoda geworden omdat die aan het bedrijf 10% meer korting geven dan VW. Catalogusprijs ontloopt elkaar niet veel.
 

Vanenkelen

Forumguru
Ik stond paar jaar geleden voor de keuze en heb toen offertes laten maken (Leaseplan) voor een Passat en een Superb met vergelijkbare uitrusting. Passat kwam op 42.000 en Superb op 39.500. Maar maandbedrag was voor de Passat 1004 en voor de Superb bijna 1100. En aangezien mijn leasebudget 1000 euro was, zou ik voor de Superb moeten bijbetalen, wat het voordeel in bijtelling weer teniet zou doen. Toen dus voor de Passat gekozen.
 

Bakkertje

Forumguru
@Vanenkelen Dat is precies waar ik nu een beetje bang voor ben.
Als ik in de fleetagent kijk dan kan ik nu een nieuwe Passat bestellen (2.0 TDI) in comfortline uitvoering vanaf 1048 euro. De Superb met 2.0 begint bij 1114, de octaaf bij 942.

Wat Skoda interessant maakt zijn de business uitvoeringen waarmee je (in mijn geval) voor 33.000 euro een zeer complete D segmenter hebt. De Passat komt dan al op 38.000 euro.

@Stewie Ook Skoda's zijn iets duurder geworden (en VW is minder duur geworden) dus de verschillen in catalogus waarde zijn inderdaad kleiner geworden. Wat je dan vaak wel hebt is dat bij Skoda er een Columbus gemonteerd wordt en bij VW moet je dan het executive plus pakket aanvinken.

Nou ja, hoe leuk het uitzoeken en bestellen ook is, ik wacht toch nog even op de Superb van 2015..
Als Skoda ACC zou leveren op de 1.6 Octavia met DSG, dan zou het die worden (VW doet dat dan weer wel bij de Golf)..
 

Darkside

Forumguru
Ik kan alleen nu benzine keizen. Maar een passat 1.4 Comfortline komt kaal al 46,- duurder uit kwa lease bedrag.
Dan nog de duurdere catalogus waarde en 25% betekend 100,- per maand meer voor een passat tov mijn bestelde golf.
Een diesel zal dan 20% worden. Maar daarvan zijn de leasebedragen meestal iets duurder. En zal ik denk ik alsnog minimaal 70,- per maand netto meer moeten betalen.
En dan is ie niet eens afgeconfigureerd zoals ik hem dan graag zou willen.

Nee een D-segmenter zit er voor mij niet in. Ik vermaak me wel met een c-segmenter
 

Bakkertje

Forumguru
Vandaag zijn de officiële prijzen bekend geworden van de 1.6, zie de prijslijst op:
http://www.fleetwise.nl/sites/defau...assat & Passat Variant (B8) per 3-10-2014.pdf

Tegelijkertijd staat ie nu ook in m'n calculatieprogramma en een sedan comfortline met executive pakket, trekhaak en metallic lak (nog zonder de toch wel mooie led dagrijverlichting) komt in mijn geval op 1030 euro in de maand, netto 277 euro. Daarmee is ie 30 euro duurder dan m'n huidige Superb, op zich nog best binnen de perken. Maar goed, voor dat bedrag heb je volgend jaar waarschijnlijk een volledig aangeklede Superb.

Ik heb nog geen toelaatbare trekgewichten kunnen vinden, op volkswagen,nl staat ongeremd op 730 kg en 0 kg voor de 1.6..
 

jalex_h

Forumguru
Vandaag een uurtje wezen sturen met een 2.0 TDI. Zoals te verwachten viel, heeft VW weer een prima rijdende auto neer gezet. Ruim, groot rijcomfort, ietwat stug geveerd maar dat past prima in de algehele beleving van de auto en is zeker niet storend, eerder prettig (imho). De auto voelt vertrouwenwekkend, zeg maar stevig, aan. Het is geen bochtenridder maar laten we wel zijn, als je wilt boenderen kun je per definitie beter een maatje kleiner rijden. Ook geluid en trillingen zijn heel goed gedempt. De motor is slechts vaag waarneembaar. Alleen bij fors optrekken laat hij zich horen.
Ook de binnenruimte is goed, heel goed zelfs. Jazeker, op de achterbank hebt je minder beenruimte dan in een Superb maar wel meer dan in bv een V70. In de breedte wint hij het gemakkelijk van een Superb. En ook de bagageruimte is meer dan royaal. Het knappe is dat VW het wel voor elkaar heeft gekregen dat je niet het gevoel hebt dat je met een grote auto op pad bent. Iets dat je met een Superb, en in mindere mate met een V70, wel hebt.
Daarbij is de auto uitgerust cq uit te rusten met allerlei lekkernijen en leuk en/of nuttig speelgoed. Zeker als je met LED-plus onderweg bent, zien je medeweggebruikers een auto in hun binnenspiegel opdoemen die ontzag in boezemt. Kortom, er moeten wel hele gekke dingen gebeuren wil deze Passat niet weer de verkooptopper in zijn klasse worden.

Maar toch heeft de auto mij niet echt kunnen overtuigen, sterker nog, hij viel eigenlijk wat tegen. Grootste probleem voor mijn vrouw en mij zijn de stoelen. Modelletje sportstoel is alles wat de Passat te bieden heeft. Wij vinden ze niet lekker zitten. Te smal, waardoor we ze als te beklemmend ervaren hebben. Mijn vrouw ziet zich hier niet in naar Zuid-Frankrijk rijden en ik heb een uur lang aan alle knoppen zitten draaien, trekken en drukken, maar ik kon de goeie zit niet vinden.

Ook de afwerking viel wat tegen. Jazeker, het interieur is Deutsch gründlich tot en met en je kunt er zeker van zijn dat er na 150k km nog geen kraakje te horen is. Maar het oogt allemaal wel erg kaal en goedkoop. Het lijkt wel alsof VW geen enkele moeite heeft gedaan om te verhullen dat het hele dashboard uit hard plastic vervaardigd is. Je ziet het bij wijze van spreke al als je op 20 meter afstand staat en dat alles gewoon geknikt is in plaats van afgerond helpt ook niet bepaalt. Zoals mijn vrouw zij, een Superb oogt luxer. Grootste afknapper in dat opzicht zijn wel de hoofdsteunen. De achterkant is van hard plastic en als je er tegenaan tikt, klinkt het nog goedkoper dan het goedkoopste broodtrommeltje van de Action. Voor een Koreaan van een jaar of wat geleden is het allemaal nog acceptabel, maar we waren op stap met een Highline van ca. 50 mille (en de configuratie die ik op het oog heb/had is nog flink duurder) en dan mag je toch beter verwachten. Al is het maar isolatie aan de binnenkant van die broodtrommel.
Wat dan wel weer likkebaardend lekker is, is het Active display dashboard met digitale meters. Je kunt de navigatiekaart tussen de tellers projecteren en het ziet er duidelijk beter uit dan het standaard dashboard. Afknapper is dan weer wel het prominent zichtbare knopje waarmee je de dagteller op nul kunt zetten. Dat is exact hetzelfde hardplastic knopje dat ook in o.a. de Octavia zit. Werkt prima, maar nogmaals, in een wagen van dik 50 mille oogt het wat goedkoop.

Van verschillende kanten heb ik begrepen dat Volkswagen met deze Passat de concurrentie aan wil gaan met de premium jongens. Zo werd tijdens de dealertrainingen met geen woord gerept over Ford, Opel en soortgelijke merken maar wel over Volvo, Mercedes en BMW. Van buiten zijn ze daar prima in geslaagd en ook qua rijcomfort zijn ze daar wel terecht gekomen. Voeg daarbij de uitgebreide snoepjes en een optiekeuze die er mag wezen (qua hoeveelheid maar zeker ook de aard), en je zou zeggen missie geslaagd.
Maar binnenin hebben de boekhouders het te veel voor het zeggen gehad. Zo'n broodtrommel kom je bij de premiums echt niet tegen en nogmaals, een Superb oogt luxer als het om materiaalgebruik en vormgeving gaat. Misschien dat de boekhoudafdeling van VW eens een deurtje door moet lopen om te kijken hoe hun Audi-collega's tegen zulk soort zaken aan kijken.

Ga ik hem nemen? Dat is de grote vraag. Leasetechnisch is de Passat veruit de meest interessante aanbieding in zijn klasse, ook al benaderd de prijs die van de premiums al aardig. En ja, ondanks mijn kritiek op de afwerking is het overall een dijk van een auto. Zo goed zelfs dat ik bereid zou zijn om die kwaliteit voor lief te nemen. Alleen die stoelen... Een auto die niet lekker zit, daar heb ik niets aan.
Kortom, ik ben nog niet overtuigd. De garage heeft me al aangeboden om de auto een dag mee te nemen zodat ik dan een betere indruk van de stoelen kan krijgen.
Eerst maar eens de leaseprijzen van de Passat en een V70 afwachten en misschien dat ik dat dan wel doe.

Maar op de terugweg, in mijn Superb, dacht ik in ene, waarom niet weer een Superb. Die gedachte verdween ook wel weer snel (want volgend jaar een nieuw model, met name op het gebied van navigatie is er veel beter spul en de achterbank ervaart de auto als een waar je toch wel snel last van wagenziekte krijgt) maar toch...
 
Laatst bewerkt:

Bakkertje

Forumguru
@jalex_h kun je aanwijzen wat er tegen viel?
Ik had namelijk ook geen eureka stemming na de proefrit. Ja het is een prima auto maar ook niet meer dan dat.. (ook niet echt beter dan de S2 bijvoorbeeld)
 

Darkside

Forumguru
Mooie verwoording. Het is denk ik ook kwestie van smaak. Plaats in beige interieur gezeten met hout inleg. Ik vond dat erg chique (lijkt wel te veel op golf. Maar wel chique)
Nog niet op de achterkant van de hoofdsteun getikt. Maar stoelen leken mij weer juist heerlijk. Net als de ergo stoelen in de golf (en die hebben proefrit van 1 1/2uur met vlag en wimpel doorstaan) alleen was de leuning ook elektrisch verstelbaar in de Passat

Maar ik weer uit ervaring dat stoelen best een persoonlijke ervaring kunnen zijn. En ik zou idd niet graag in een auto rijden voor 4 a 5 jaar waarin ik niet lekker zit
 

Bakkertje

Forumguru
Geweldige samenvatting @jalex_h vooral die laatste is wat ik ook exact hetzelfde heb. In mijn vertrouwde ambition businessline kom ik niets te kort. Als je dan nagaat dat er nu een champs elysees uitvoering is met alle toeters en bellen voor 10.000 minder dan...

Qua materiaal gebruik ben ik het overigens niet helemaal met je eens. Ik vind de verchroomde plastic randen in de Superb best een afknapper en daar heeft VW aluminium gebruikt (volgens mij zelfs echt alluminium).

De stoelen vond ik wel goed (ik denk dat we in dezelfde auto gereden hebben) maar wederom ook hier op de terugweg in mijn eigen superb: ze zijn niet echt beter. Sterker nog, in mijn Superb is het geheel elektrisch verstelbaar met geheugen posities, in de Passat deels en de optie om geheugen posities te krijgen maakt je weer 1300 euro armer. De verlengde zitting is dan weer wel erg fijn.

In mijn geval is de overtuigende factor dan de breedte op de achterbank en dat is dan ook meteen de reden dat ik niet voor een nieuwe Superb ga. Ik ben dan ook al wat verder in het bestellen van en de Passat is me in de maand zo'n 20 - 30 euro goedkoper, ook al is ie in de door mijn gewenste uitvoering 39000 euro en mijn Superb 33700..

Punt is wel, VW heeft mij als Superb rijder niet voor 100% overtuigd en in dat kader is de missie om de premium merken aan te vallen niet echt geslaagd (of echt niet). Ik vermoed dat de nieuwe Superb dat juist wel echt gaat doen. Misschien dat ik die toch nog even af moet wachten (laat m'n vrouw, die het getob over de Passat al lang beu is maar niet horen..)

Last but not least, zowel @jalex_h als ik hebben in de High line gezeten en gereden, als je daar een comfort line naast zet legt die het echt af tegen zelfs mijn S2 uit 2011 ;)
 
Bovenaan Onderaan