Vandaag een uurtje wezen sturen met een 2.0 TDI. Zoals te verwachten viel, heeft VW weer een prima rijdende auto neer gezet. Ruim, groot rijcomfort, ietwat stug geveerd maar dat past prima in de algehele beleving van de auto en is zeker niet storend, eerder prettig (imho). De auto voelt vertrouwenwekkend, zeg maar stevig, aan. Het is geen bochtenridder maar laten we wel zijn, als je wilt boenderen kun je per definitie beter een maatje kleiner rijden. Ook geluid en trillingen zijn heel goed gedempt. De motor is slechts vaag waarneembaar. Alleen bij fors optrekken laat hij zich horen.
Ook de binnenruimte is goed, heel goed zelfs. Jazeker, op de achterbank hebt je minder beenruimte dan in een Superb maar wel meer dan in bv een V70. In de breedte wint hij het gemakkelijk van een Superb. En ook de bagageruimte is meer dan royaal. Het knappe is dat VW het wel voor elkaar heeft gekregen dat je niet het gevoel hebt dat je met een grote auto op pad bent. Iets dat je met een Superb, en in mindere mate met een V70, wel hebt.
Daarbij is de auto uitgerust cq uit te rusten met allerlei lekkernijen en leuk en/of nuttig speelgoed. Zeker als je met LED-plus onderweg bent, zien je medeweggebruikers een auto in hun binnenspiegel opdoemen die ontzag in boezemt. Kortom, er moeten wel hele gekke dingen gebeuren wil deze Passat niet weer de verkooptopper in zijn klasse worden.
Maar toch heeft de auto mij niet echt kunnen overtuigen, sterker nog, hij viel eigenlijk wat tegen. Grootste probleem voor mijn vrouw en mij zijn de stoelen. Modelletje sportstoel is alles wat de Passat te bieden heeft. Wij vinden ze niet lekker zitten. Te smal, waardoor we ze als te beklemmend ervaren hebben. Mijn vrouw ziet zich hier niet in naar Zuid-Frankrijk rijden en ik heb een uur lang aan alle knoppen zitten draaien, trekken en drukken, maar ik kon de goeie zit niet vinden.
Ook de afwerking viel wat tegen. Jazeker, het interieur is Deutsch gründlich tot en met en je kunt er zeker van zijn dat er na 150k km nog geen kraakje te horen is. Maar het oogt allemaal wel erg kaal en goedkoop. Het lijkt wel alsof VW geen enkele moeite heeft gedaan om te verhullen dat het hele dashboard uit hard plastic vervaardigd is. Je ziet het bij wijze van spreke al als je op 20 meter afstand staat en dat alles gewoon geknikt is in plaats van afgerond helpt ook niet bepaalt. Zoals mijn vrouw zij, een Superb oogt luxer. Grootste afknapper in dat opzicht zijn wel de hoofdsteunen. De achterkant is van hard plastic en als je er tegenaan tikt, klinkt het nog goedkoper dan het goedkoopste broodtrommeltje van de Action. Voor een Koreaan van een jaar of wat geleden is het allemaal nog acceptabel, maar we waren op stap met een Highline van ca. 50 mille (en de configuratie die ik op het oog heb/had is nog flink duurder) en dan mag je toch beter verwachten. Al is het maar isolatie aan de binnenkant van die broodtrommel.
Wat dan wel weer likkebaardend lekker is, is het Active display dashboard met digitale meters. Je kunt de navigatiekaart tussen de tellers projecteren en het ziet er duidelijk beter uit dan het standaard dashboard. Afknapper is dan weer wel het prominent zichtbare knopje waarmee je de dagteller op nul kunt zetten. Dat is exact hetzelfde hardplastic knopje dat ook in o.a. de Octavia zit. Werkt prima, maar nogmaals, in een wagen van dik 50 mille oogt het wat goedkoop.
Van verschillende kanten heb ik begrepen dat Volkswagen met deze Passat de concurrentie aan wil gaan met de premium jongens. Zo werd tijdens de dealertrainingen met geen woord gerept over Ford, Opel en soortgelijke merken maar wel over Volvo, Mercedes en BMW. Van buiten zijn ze daar prima in geslaagd en ook qua rijcomfort zijn ze daar wel terecht gekomen. Voeg daarbij de uitgebreide snoepjes en een optiekeuze die er mag wezen (qua hoeveelheid maar zeker ook de aard), en je zou zeggen missie geslaagd.
Maar binnenin hebben de boekhouders het te veel voor het zeggen gehad. Zo'n broodtrommel kom je bij de premiums echt niet tegen en nogmaals, een Superb oogt luxer als het om materiaalgebruik en vormgeving gaat. Misschien dat de boekhoudafdeling van VW eens een deurtje door moet lopen om te kijken hoe hun Audi-collega's tegen zulk soort zaken aan kijken.
Ga ik hem nemen? Dat is de grote vraag. Leasetechnisch is de Passat veruit de meest interessante aanbieding in zijn klasse, ook al benaderd de prijs die van de premiums al aardig. En ja, ondanks mijn kritiek op de afwerking is het overall een dijk van een auto. Zo goed zelfs dat ik bereid zou zijn om die kwaliteit voor lief te nemen. Alleen die stoelen... Een auto die niet lekker zit, daar heb ik niets aan.
Kortom, ik ben nog niet overtuigd. De garage heeft me al aangeboden om de auto een dag mee te nemen zodat ik dan een betere indruk van de stoelen kan krijgen.
Eerst maar eens de leaseprijzen van de Passat en een V70 afwachten en misschien dat ik dat dan wel doe.
Maar op de terugweg, in mijn Superb, dacht ik in ene, waarom niet weer een Superb. Die gedachte verdween ook wel weer snel (want volgend jaar een nieuw model, met name op het gebied van navigatie is er veel beter spul en de achterbank ervaart de auto als een waar je toch wel snel last van wagenziekte krijgt) maar toch...