De reële verbruikscijfers van de Octavia III

riskitalltowin

Actief lid
Remakil: Wielomtrek (want je maakt het vergelijk tussen 16inch winterband en grotere zomerbanden) heeft daar niets mee te doen:
  • Loopvlak band - rolweerstand
  • Breedte band - rolweerstand
  • Velg - toe/afname onafgeveerde massa
  • Winterdiesel - energieke waarde brandstof daalt wegens additieven ter preventie van het vriezen van de brandstof
  • Zomer: gebruik airco - negatief voor het rendement
  • Winter: opwarming motor duurt langer (algemeen, olie, koelwater)- negatief voor het rendement
  • Rijstijl
  • Dichtheid lucht - invloed op het rendement
  • Winter: gebruik verbruikers hoger in het algemeen - negatief voor het rendement

Ik zit in de winter zo'n 0.2l tot 0.4l per 100km hoger dan in het voor- en najaar. In de zomer stijgt het verbruik terug lichtjes maar niet op het niveau van de winter.
 

cali05

Forumguru
Bij onze Fabia daalde het verbruik in de winter omdat er winterbanden onder lagen die zeker 3 cm smaller waren dan de zomerbanden. Bij mijn huidige O3 neemt het verbruik in de winter toe door de o.a. de winterbanden. Het verschilt dus nogal wat de breedte van je band is.
 

Remakil

Forumguru
In de afgelopen 27 jaar en ruim 1,5 miljoen kilometers heb ik wel enige ervaring opgedaan, ja... ;)

De tankbeurten e.d. leerden me wat ik hier zeg. Zal wel aan mijn rijstijl liggen...

Tuurlijk, als je dezelfde wielmaat houdt dan zijn er diverse factoren die je auto in de winter meer laten verbruiken. Maar gezien ik de laatste jaren enkel auto's heb gereden die kleinere winterwielen kregen, bleek daardoor het verbruik minder te zijn dan in de zomer...
 

Canon-Eye

Forumguru
@Remakil, je bent niet de enige hier met ervaring. Dat zegt op zichzelf overigens niet alles - het gaat er ook om hoe je die interpreteert.

Ik ben eens even in mijn vrij uitgebreide brandstofadministratie gedoken, kijkend naar de huidige privé-auto en de laatste 3 daaraan voorafgaande dienstauto's. Toen was het inmiddels wel zo duidelijk dat ik ht welletjes vond - zie bijgaand lijstje.
Opmerkingen vooraf:
  1. Als winterseizoen grofweg de periode december-januari-februari aangehouden (dichtst bij begin- en einddatum gelegen tankbeurten als basis genomen)
  2. Als zomerseizoen uitgegaan van juni t/m september op dezelfde basis qua tankbeurten.
  3. Ik ga terug tot - of beter: begin bij de in augustus 1995 afgeleverde VW Polo.
  4. Op drie na (zie punt 6) is in al die jaren het verbruik steeds in het zomerseizoen lager dan in het winterseizoen.
  5. Pas sinds medio 2004/2005 is er sprake van winterbanden. Heb me verder niet afgevraagd wat daarvan nou precies het eventuele effect van is.
  6. De 3 anomaliën in de lijst zijn rood gemarkeerd. De eerste twee (beide met de Polo) laten zich makkelijk verklaren: de eerste zomer was de auto nog nagelnieuw, moest dus nog lekker inlopen en loskomen. De tweede keer afwijking valt samen met een wijziging in standplaats waarbij mijn enkele reisafstand naar kantoor van ruim 50 km veranderde in 8,3 km met verhoudingsgewijs meer files. Voor de laatste afwijking (onderaan de Octavia DSG6) heb ik geen heldere verklaring, of het moet zijn dat die "winter" slechts één goeie decembermaand duurde waarvan ik ook nog de helft vrij was, omdat ik op 6 januari de auto ben gaan inleveren wegens vut.
Op basis van deze duidelijke cijfers heb je wat mij betreft in elk geval de statistieken niet erg mee... :nono:
 

Bijlagen

  • verbruik_zomer-winter.pdf
    35,5 KB · Weergaven: 34
Laatst bewerkt:

riskitalltowin

Actief lid
Het kan wel zijn dat Remakil een uiterst verantwoordelijk bestuurder is, en bij winterweer zijn rijstijl dusdanig anders is als tijdens de zomer. Rijstijl was ook een van mijn punten die je objectief niet kan meten.
 
E

Ex-lid 12606

Het kan wel zijn dat Remakil een uiterst verantwoordelijk bestuurder is, en bij winterweer zijn rijstijl dusdanig anders is als tijdens de zomer. Rijstijl was ook een van mijn punten die je objectief niet kan meten.

Mee eens. En tel dan even de combinatie van de factoren op, en afhankelijk van de berijder kun je in de winter een lager verbruik hebben. Bovendien spelen de wegen die je rijdt ook nog mee, snelwegen zijn veel eerder drooggereden en wekken minder weerstand op dan natte wegen met een mix van sneeuw en pekel. Wat het verschil tussen zomer en winter ook weer kleiner maakt. Verder zal er in het noordoosten van het land vaker sneeuw op de weg liggen dan in het uiterste westen...

@serum en @Remakil , jullie zitten veel dichter bij elkaar je denkt! Jullie hebben dus een verschil gevonden in zomer en winter dat van zoveel factoren afhankelijk is, dat je er eigenlijk geen peil op kunt trekken, behalve op je eigen auto/eigen rijstijl/de wegen die je voornamelijk rijdt/je rijstijl etc. ;)

Zelf heb ik nooit een groot verschil gemerkt in verbruik tijdens zomer/winter, maar hoe belangrijk is het ook of je auto nu in de zomer in op 19 rijdt en in de winter 1 op 18 of andersom?

Heb ook even geprobeerd het exacte verbruik bij te houden van mijn nieuwe O3 GBL. 1e tank 1 op 17.6, binnendoor, met veel variatie in toerental en regelmatig vlot optrekken (ivm inrijden). Als ik afga op de verbruiksmeter, zal mijn verbruik tussen de 1 op 20 (veel doorgaande wegen/snelwegen) en 1 op 17 (veel bebouwde kom, veel kleine, bochtige wegen) liggen. Op zuinige ritten is 1 op 22 best mogelijk, wanneer je veel leuke bochtige weggetjes rijdt (met vlotte rijstijl) is 1 op 16 de andere kant. Veel onzuiniger zal het niet worden.
 

Canon-Eye

Forumguru
Weten wij in ieder geval wat jij 2e kerstdag hebt gedaan.
Nou, niet de hele dag hoor. Uurtje of anderhalf hobbyen...

Rijstijl was ook een van mijn punten die je objectief niet kan meten
Da's waar, maar als ik een en dezelfde bestuurder, nl. mezelf, heb gemonitord over een kleine 18 jaar met verschillende voertuigen en in de wetenschap dat ik bepaald geen woeste rijder ben ('s zomers noch 's winters) dan mag ik m.i. spreken van een redelijk consistent beeld, dat niet significant anders zou worden als allerlei andere hier al dan niet genoemde parameters er aan toegevoegd zouden (kunnen) worden.
De percentages verschillen nogal - wat best te maken kan hebben met die andere parameters - maar het algemene beeld is toch 's zomers zuiniger dan 's winters.
Maar uitzonderingen zijn natuurlijk mogelijk... :)

maar hoe belangrijk is het ook of je auto nu in de zomer in op 19 rijdt en in de winter 1 op 18 of andersom
Dáár ging de discussie dus niet over - het ging om het verschijnsel op zich.
En hoewel ik al lang die indruk had, heb ik tot vandaag nooit eerder de moeite genomen om het uit te zoeken.
Nu is 't voor mij klaar, in alle betekenissen... :jaja:
 
E

Ex-lid 12606

Nou, niet de hele dag hoor. Uurtje of anderhalf hobbyen...


Da's waar, maar als ik een en dezelfde bestuurder, nl. mezelf, heb gemonitord over een kleine 18 jaar met verschillende voertuigen en in de wetenschap dat ik bepaald geen woeste rijder ben ('s zomers noch 's winters) dan mag ik m.i. spreken van een redelijk consistent beeld, dat niet significant anders zou worden als allerlei andere hier al dan niet genoemde parameters er aan toegevoegd zouden (kunnen) worden.
De percentages verschillen nogal - wat best te maken kan hebben met die andere parameters - maar het algemene beeld is toch 's zomers zuiniger dan 's winters.
Maar uitzonderingen zijn natuurlijk mogelijk... :)


Dáár ging de discussie dus niet over - het ging om het verschijnsel op zich.
En hoewel ik al lang die indruk had, heb ik tot vandaag nooit eerder de moeite genomen om het uit te zoeken.
Nu is 't voor mij klaar, in alle betekenissen... :jaja:

Even terug naar je laatste opmerking, daar gaat de discussie dus WEL over, alleen werden niet alle paramters meegenomen. Tenzij je (=niet persoonlijk!) een heel rustige rijder bent, rij je in de winter toch wat behoudender dan in de zomer. Dat is 1 van die factoren die ik opnoemde. En die factor is toch echt wel van belang voor je brandstofverbruik... :jaja:

Dus kan elke berijder andere ervaringen hebben met brandstofverbruik in de zomer en in de winter, zoals ik al genoemd had.

Dat is dan wel weer het leuke: Met die discussie verbruik in zomer en winter kun je nog héél lang doorgaan! :D
 

Canon-Eye

Forumguru
rij je in de winter toch wat behoudender dan in de zomer
Dat als "algemeen verschijnsel" in aanmerking genomen, is het meestal toch al iets hogere winterverbruik dus zelfs nog enigszins geflatteerd ook...
Met die discussie verbruik in zomer en winter kun je nog héél lang doorgaan
Dat kan, ja. Maar de voornaamste punten zijn wel zo'n beetje gemaakt, lijkt me zo.

(Oeps - was ik er eigenlijk al klaar mee, laat ik me toch weer verleiden...)
 
E

Ex-lid 12606

Dat als "algemeen verschijnsel" in aanmerking genomen, is het meestal toch al iets hogere winterverbruik dus zelfs nog enigszins geflatteerd ook...

Dat kan, ja. Maar de voornaamste punten zijn wel zo'n beetje gemaakt, lijkt me zo.

(Oeps - was ik er eigenlijk al klaar mee, laat ik me toch weer verleiden...)

Je schiet 'em precies in het (open) doel! :maakmegek:Maar je hebt gelijk.
 

Remakil

Forumguru
Het kan wel zijn dat Remakil een uiterst verantwoordelijk bestuurder is, en bij winterweer zijn rijstijl dusdanig anders is als tijdens de zomer. Rijstijl was ook een van mijn punten die je objectief niet kan meten.
Eehh, neuh...
Ik ben wel verantwoordelijk qua rijden, maar ik rij steevast lekker door... ;)

Ik "luister" naar mijn auto en voel wat hij doet. Rij wel veel snelweg en het feit doet zich voor dat ik in de winter zuiniger rij dan in de zomer. Dat komt mijns inziens vooral door de kleinere winterbanden...
 

MaRco2

Forumguru
Met de winterset (225/45R17) merk ik vrijwel geen verschil (kan ietsje zuiniger zijn) met de zomerset (225/40R18).

Blijft nog altijd tussen de 1:16 en 18. De laatste keren zo 1:18,1; 1L16,7. 1:17,6. 1:16,6 dus bijzonder tevreden hiermee.:)
 

henriz

Forumguru
Zojuist mijn tweede tankbeurt, benieuwd wat Spritmonitor zegt...
5.09 liter/100km. Hmm, aardig maar dat kan natuurlijk beter. De boordcomputer houdt het op 4.6, dus die zit er toch wel een eind naast.
 

chefkok

Actief lid
Voor de derde keer getankt met deze auto (na op- en neer te zijn gereden naar België: snelheid niet hoger dan 120 op de teller): 1 op 14,6....... :(
 
E

Ex-lid 12606

Je moet wel dat pedaal indrukken hè?! ;)

Tot nu toe zit ik op 1:17,7 na 2 tankbeurten. Ik rij doorgaans 130-140 op de teller (snelweg) en hou van een beetje doortrekken...

Als ik op de A12 netjes 100-110 rij, dan scheelt dat wel een stukkie ja... zie je dat het verbruik afneemt...

Hear, hear! Helemaal mee eens. Bij mij gemiddeld 1 op 17,3 over 1400 km. Veel binnendoor, veel variatie in toerentallen en motorbelasting. Bij rustige ritten over langere afstanden is 4,6 l/100 km of minder gemakkelijk haalbaar. Maar als je dat constant doet, vraag ik me af of de prestaties en onderhoudskosten daar niet onder te lijden gaan krijgen.
 
Bovenaan Onderaan