chefkok
Actief lid
verbruik na elke rit ergens tussen 5.4l/100 km en 5.9l/100km, afhankelijk van file en ander oponthoud. .
Wow!!! Dus er "is nog hoop"?
Mvg,
Koert
verbruik na elke rit ergens tussen 5.4l/100 km en 5.9l/100km, afhankelijk van file en ander oponthoud. .
Kom met mijn 2.0 TDI tot op heden nog niet onder de 6.2/100km... Was eerst nog hoger omdat ik aan de 6e versnelling moest wennen. In de O2C hiervoor had ik er maar 5. Ik stoor me er niet zo aan en heb ook besloten er niet meer mee bezig te houden. Ik geniet liever van de wagen dan dat ik steeds neurotisch zit te kijken of ik wel zuinig genoeg rijdt. Toegegeven dat ik wellicht anders ermee om zou gaan als het geen leasewagen was.
Zowel het DIN als het EU-gewicht komt tot stand met een 90% volle tank, en dus hoeft de W205 C-Klasse slechts 36,9 liter mee te slepen in plaats van 53,1 liter. Even omrekenen leert ons dat Mercedes hiermee een kleine 11,7 kg aan gewicht bespaart, want een liter benzine weegt 0,72 kg. Dit lijkt wellicht weinig, maar het kost niets en het kan net dat ene grammetje verschil maken in de uitstoot.
Eerste tankbeurt eejj, dus de kans is groot dat de dealer hem niet zo vol stopt als Titanus gedaan heeft... er is dus sprake van een vertekend beeld...
Zelf vanmorgen getankt, na 792 km ging er net geen 43 liter in. Dat is 1:18,44 en verschilt met de 1:20 die de boord pc aangaf. Echter, ook bij mij de eerste tankbeurt van de 1.6 Greenline...
Boordpc geeft nu 4,8/100 aan over de eerste 845 km... Heb toch aardig gas gegeven, 140 gereden over langere tijd en ff voluit gisteravond, waarbij de teller de 195 net passeerde toen ik het gas losliet... Ook flink doorgetrokken steeds, dus verbruik is erg netjes!
Dat je 46l gebruikt hebt tot nu toe is een schatting want je weet niet precies:Ik heb mijn eerste tankbeurt erop zitten met de 1.6 TDI Greenline (de 14%er)...
resultaat 780km bij 46ltr = 5,8ltr/100km de boordcomputer gaf trouwens aan dat ik gedurende de rit 5,1 verbruikt zou hebben.
Ik rij hier in de buurt altijd A12, A20, A16 en dat soort grafwegen met ongelimiteerde file en zigzag verkeer wat je doodziek van wordt, wat je ook terugziet in het verbruik. Zoals ik teruggekoppeld had, 1:14,x is wat ik eruit haal.
Gisteren weer 110 km snelweg blazen, 1:15,6.... 's nachts met 140 naar huis gescheurd met dikke tegenwind vond hij minder, 1:10,6 stond er in beeld. Overal 90 gemiddeld en 1:15.
Provinciaal in het buurtje waar ik opgegroeid ben gisteren echter, verrast! Er stond vrolijk 1:26 in beeld met 90 op de cruise control over het asfalt.
Het kan dus wel, alleen je rijdt hem gewoon een beetje op z'n eind omdat hij geen vermogen "over" heeft. En dat resulteert in meerverbruik.