De reële verbruikscijfers van de Octavia III

TedVlemmings

Forumguru
Mij viel vandaag op dat als ik in de modus 'normaal' rij mijn verbruik lager ligt als in modus 'eco' met continu 80kmh. Normaal rij ik naar huis met zo'n 1:21,5 vandaag met 1:23,9 (van de 90km heb ik 40km 80 gereden op 'normaal' modus, de rest 100/120 op eco. Morgen eens heen en terug rijden (190km) op normaal modus en kijken of ik dan weer (fors) boven 1:22 uitkom via boordcomputer. Tot nu toe heb ik nog altijd op 'eco' gereden vandaar dat het me nog niet eerder is opgevallen.
 

Rick

Senior Member
Op constante snelheid zou eco vs normaal niks uit moeten maken. Verschil zit alleen in schakelgedrag (sneller opschakelen) en vrijloop bij uitrijden. 80 op de cc zou dus geen verschil moeten maken.

Bij mij gemiddeld over de eerste 1000km op de 8 lt/100km. Valt tegen. Heb toch het idee dat de dsg het verbruik verhoogt in tegenstelling tot de opgegeven fabriekswaarde (dsg zuiniger dan handbak bij de 1.4). Bij alle andere motoriseringen is het dsg verbruik namelijk wel hoger. Lijkt bijna een foutje in de administratie of gelukstreffer bij de meting.
 

Rob

Forumguru
Kom met mijn 2.0 TDI tot op heden nog niet onder de 6.2/100km... Was eerst nog hoger omdat ik aan de 6e versnelling moest wennen. In de O2C hiervoor had ik er maar 5. Ik stoor me er niet zo aan en heb ook besloten er niet meer mee bezig te houden. Ik geniet liever van de wagen dan dat ik steeds neurotisch zit te kijken of ik wel zuinig genoeg rijdt. Toegegeven dat ik wellicht anders ermee om zou gaan als het geen leasewagen was.


Ik heb inderdaad geen leaseauto of tankpas, de litertjes benzine gaan zo goed als allemaal uit eigen portomonnee. Gewoon een kalme, haast Amerikaanse rijstijl levert zomaar een flinke besparing op. (iemand ermee bekend? Zoniet, ga het maar is meemaken. In Florida ofzo :jaja:)

5.5l/100km(1 op 18,18) tegenover 6.5l/100km (1 op 15.38) levert over 20.000km zomaar een besparing op van ruwweg 200 liter. Tel uit je winst. Met de huidige prijzen hou je zo een leuk centje extra over. En nee, ik ben er niet zo eentje die met 90 achter de vrachtwagen blijft hangen en dan met 95 gaat inhalen :banghead: Gewoon vlot zonder haast does the trick pretty much.
 

Canon-Eye

Forumguru
Kortom: een jachtig bestaan vergt in elk geval extra brandstof - ongeacht wie daarvan de kosten draagt - en levert in de praktijk geen of minimale tijdwinst op ten opzichte van een iets kalmere manier van doen onder overigens gelijkblijvende condities.
Maar da's geen nieuws, lijkt me... :)

En dan laat ik de potentiële gezondheidsschade t.g.v. een hoger stressniveau nog maar even buiten beschouwing...
 
  • Leuk
Waarderingen: Rob

Rick

Senior Member
Ik las nog een interessant artikeltje op Autoblog waarin de kleine brandstoftank (41 liter!!!) van de nieuwe C-klasse werd verklaard:

Zowel het DIN als het EU-gewicht komt tot stand met een 90% volle tank, en dus hoeft de W205 C-Klasse slechts 36,9 liter mee te slepen in plaats van 53,1 liter. Even omrekenen leert ons dat Mercedes hiermee een kleine 11,7 kg aan gewicht bespaart, want een liter benzine weegt 0,72 kg. Dit lijkt wellicht weinig, maar het kost niets en het kan net dat ene grammetje verschil maken in de uitstoot.

Dit zal ook de verklaring zijn voor de kleine tank van de Octavia. Snapte er al niks van waarom fabrikanten geen grotere tank monteren.
 
Ik heb mijn eerste tankbeurt erop zitten met de 1.6 TDI Greenline (de 14%er)...
resultaat 780km bij 46ltr = 5,8ltr/100km de boordcomputer gaf trouwens aan dat ik gedurende de rit 5,1 verbruikt zou hebben.
 

CharlesTucker

Forumguru
Zo, dat is best wel een fors verschil tussen de boordcomputer en de werkelijkheid. Bij mijn O2 (ook 1.6TDi) is het verschil meestal maar 0.1, soms 0.2. In het begin was de BC altijd een tikkie optimistisch, de laatste tijd komt het ook wel voor dat ik in werkelijkheid net iets minder verbruikt heb als de BC aangeeft.
 

Remakil

Forumguru
Eerste tankbeurt eejj, dus de kans is groot dat de dealer hem niet zo vol stopt als Titanus gedaan heeft... er is dus sprake van een vertekend beeld... ;)

Zelf vanmorgen getankt, na 792 km ging er net geen 43 liter in. Dat is 1:18,44 en verschilt met de 1:20 die de boord pc aangaf. Echter, ook bij mij de eerste tankbeurt van de 1.6 Greenline...

Boordpc geeft nu 4,8/100 aan over de eerste 845 km... Heb toch aardig gas gegeven, 140 gereden over langere tijd en ff voluit gisteravond, waarbij de teller de 195 net passeerde toen ik het gas losliet... Ook flink doorgetrokken steeds, dus verbruik is erg netjes!
 

Rob

Forumguru
Eerste tankbeurt eejj, dus de kans is groot dat de dealer hem niet zo vol stopt als Titanus gedaan heeft... er is dus sprake van een vertekend beeld... ;)

Zelf vanmorgen getankt, na 792 km ging er net geen 43 liter in. Dat is 1:18,44 en verschilt met de 1:20 die de boord pc aangaf. Echter, ook bij mij de eerste tankbeurt van de 1.6 Greenline...

Boordpc geeft nu 4,8/100 aan over de eerste 845 km... Heb toch aardig gas gegeven, 140 gereden over langere tijd en ff voluit gisteravond, waarbij de teller de 195 net passeerde toen ik het gas losliet... Ook flink doorgetrokken steeds, dus verbruik is erg netjes!

Dat is zeker netjes! Dit zijn de cijfers die ik op de boordcomputer van mijn Ibiza 1.2TDI nog wel ken. Met 150-160 naar de autobeurs in Frankfurt (vanaf Den Haag) en dan op 4.8-5.0l/100km uitkomen! M'n 1.2TSI is zoals ik eerder in dit topic al aangaf best zuinig, maar 4.8l/100km zie ik nu alleen nog in m'n dromen:wavecry:. (of als ik met 65 km/h naar Frankfurt zou gaan:maakmegek:)
 

Remakil

Forumguru
Ik verbaas me er ook over, want die Eco-ramp van Seat (ook de 1.2) haalde dit nooit bij mij...

Rij altijd 130-140 op de snelweg, en dan was het hooguit 5,3/100...
 

henriz

Forumguru
Ik heb mijn eerste tankbeurt erop zitten met de 1.6 TDI Greenline (de 14%er)...
resultaat 780km bij 46ltr = 5,8ltr/100km de boordcomputer gaf trouwens aan dat ik gedurende de rit 5,1 verbruikt zou hebben.
Dat je 46l gebruikt hebt tot nu toe is een schatting want je weet niet precies:
  • of de tank helemaal leeg was toen de dealer hem vulde
  • of de dealer hem helemaal tot de klik heeft afgevuld
Ofwel het kan zomaar een paar liter minder dan 46l zijn die je voor de 780km gebruikt hebt. Dan komt je gebruik dichter bij de boordcomputer waarde.
 
Jullie hebben natuurlijk gelijk, 1ste tankbeurt is niet te vertrouwen.

Zit inmiddels in het buitenland en heb een rit van ca 1000km afgelegd geheel over de duitse autobahn waarbij ik niet rustig gereden heb. Ben dan ook zeker niet ontevreden over de prestaties van de 1.6 (maar je moet wel zorgen dat je een beetje toeren hebt). Boardcomputer gaf aan over de gehele rit 4,9 (let wel cruisecontrol 160 en af en toe 180+, ook wat stukjes 100 ivm wegwerkzaamheden etc etc). Heb helaas niet onthouden hoeveel ik exact getankt heb.
 

TedVlemmings

Forumguru
Vandaag getankt, 932km met m'n 1.6tdi DSG. Bijna 43L, klein beetje doorgetankt na de klik dus eigenlijk nog minder. Dat is dus bijna 1:22! En dat met 50% snelweg en de rest stad en 80 wegen (continu Clima aan, verder geen comfortverbruikers). Ik ben zeer tevreden met deze cijfers.
 

Gieliovd

Forumguru
Ik rij hier in de buurt altijd A12, A20, A16 en dat soort grafwegen met ongelimiteerde file en zigzag verkeer wat je doodziek van wordt, wat je ook terugziet in het verbruik. Zoals ik teruggekoppeld had, 1:14,x is wat ik eruit haal.

Gisteren weer 110 km snelweg blazen, 1:15,6.... 's nachts met 140 naar huis gescheurd met dikke tegenwind vond hij minder, 1:10,6 stond er in beeld. Overal 90 gemiddeld en 1:15.

Provinciaal in het buurtje waar ik opgegroeid ben gisteren echter, verrast! Er stond vrolijk 1:26 in beeld met 90 op de cruise control over het asfalt.

Het kan dus wel, alleen je rijdt hem gewoon een beetje op z'n eind omdat hij geen vermogen "over" heeft. En dat resulteert in meerverbruik.
 
E

Ex-lid 12606

Ik rij hier in de buurt altijd A12, A20, A16 en dat soort grafwegen met ongelimiteerde file en zigzag verkeer wat je doodziek van wordt, wat je ook terugziet in het verbruik. Zoals ik teruggekoppeld had, 1:14,x is wat ik eruit haal.

Gisteren weer 110 km snelweg blazen, 1:15,6.... 's nachts met 140 naar huis gescheurd met dikke tegenwind vond hij minder, 1:10,6 stond er in beeld. Overal 90 gemiddeld en 1:15.

Provinciaal in het buurtje waar ik opgegroeid ben gisteren echter, verrast! Er stond vrolijk 1:26 in beeld met 90 op de cruise control over het asfalt.

Het kan dus wel, alleen je rijdt hem gewoon een beetje op z'n eind omdat hij geen vermogen "over" heeft. En dat resulteert in meerverbruik.

Eerlijke en goede omschrijving. Precies wat ik ook terugzag met mijn Seat Ibiza 1.2 TSI. Rustig rijden op buitenwegen maximaal 1 op 19, vlot rijden 1 op 12 tot 1 op 10. Gemiddeld dus 1 op 13 tot 1 op 14. Het verschil in brandstofverbruik tussen hoge en lage belasting is volgens mij bij een benzinemotor dan ook een stuk hoger dan bij een diesel. Daarnaast heb je bij de 1.2 TSI inderdaad het probleem van weinig vermogen over, waardoor je hem eerder buiten zijn ideale toerentallen rijdt.
 
E

Ex-lid 12606

Cijfers met mijn 1.6 TDI GBL: tijdens rustig rijden op buitenwegen met hier en daar wat bebouwde kom 4.6 liter/100 km (ruim 1 op 22). Rustig opgetrokken, niet harder dan 90-100 km/u. Bij een rit van Ede naar Kleve (DLD) over de snelweg, terug tot Nijmegen binnendoor en vanaf Nijmegen snelweg naar Renkum: 5.5 liter/100 km (ruim 1 op 18). Daarbij heb ik op de terugweg vanaf Nijmegen flink doorgereden; zo'n 140-150 km/u. Ook even de 190 km/u aangetikt.

Na een half uur in Ede te hebben rondgereden was het verbruik 6,1 liter/100 km, ofwel 1 op 16,4.

Bij 130 km/u op teller is het verbruik ruim 1 op 18. De teller staat nu op ca. 800 km, dus de cijfers zijn nog niet helemaal representatief. Ik verwacht een praktijkverbruik tussen 1 op 18 en 1 op 20 bij een normale tot redelijk vlotte rijstijl. Voor mij is dat een positieve verrassing.
 

Gieliovd

Forumguru
Thanks.

Die 1.6 is en blijft een spaardieseltje natuurlijk. Moet ook wel zuinig kunnen. Er zit gewoon meer energie in diesel en het blok zit heel anders in elkaar.

Oja, moet ook nog eens naar DLD... ik ben nog niet harder geweest dan 170 in de Coentunnel.
 
Nou, mijn 1.4 kan er ook wat van... Tot de 100 km/uur is'tie nog zuinig, maar daarna is het net een benzine verslaafde.... Ter... wat heeft mijn Octi dan dorst... Gelukkig woon ik in de randstad en mag je hier over het algemeen niet harder dan 100 km/uur... En als je harder mag dan gaat het niet want dan is de spitsstrook dicht. Dussss.... :D
 
Bovenaan Onderaan