De reële verbruikscijfers van de Octavia III

m@rc

Lid
Nu op 5.5 met een stevige autobahn rit erbij. Op hoge snelheid nog best netjes qua verbruik de 1.6 TDI GT. Doel is wel om op 5.1 / 5.0 te komen

Zolang je niet boven de 120 km per uur rijdt, geen airco aan hebt , heb ik een goed verbruik.
Op dit moment 1 op 17,5, goed uitrollen, tijdig schakelen.
Vanaf start , en we hebben nu net 2000 km er op zitten is het gemiddelde nu 1.16,1. Dus ik vind het niet slecht.
Ik gebruik de auto voor woon-werk en als ik op deze stukken 1 op 18 kan halen, wat me ook lukt, moet ik gewoon normaal 100-120 rijden, geen gekke dingen doen , dan vind ik het ok, icm bebouwde kom op 1 op 17,5 blijven rijden, dat is tenminste veel zuiniger dan mijn vorige diesel.

Denk dat winterbanden ook daarin mee helpen, zodra de zomersloffen gemonteerd zijn, dan is het weer een ander verhaal.

m@rc

Lid
Ja winterbanden zijn gewoon onzuiniger, alhoewel ik nu wel de zuinigste Michelins eronder heb zitten. Winterse omstandigheden zijn ook zwaarder voor de motor (duurt langer voordat de auto lekker op bedrijfstemp. is) . Weet ook niet wat voor invloed de speciale toevoeging bij diesel heeft op het verbruik.

CharlesTucker

Forumguru
Ik hou nu zo'n twee en een half jaar, 90.000km het verbruik netjes bij, teken er grafiekjes van in Excel, en ik kan aan het verbruik echt niet zien wanneer het zomer of winter was. Het lijkt erop dat de verschillende effecten (winterbanden, airco, lagere temperaturen, etc) niet heel veel effect hebben, en elkaar ook nog eens grotendeels opheffen. Weliswaar een O2, maar ik kan me niet voorstellen dat dat voor een O3 heel anders zal zijn.

portefam

Actief lid
Ik heb een 1.6 tdi dsg, (rijdt op winterbanden)
1e tank gem 5.7 l/100 km
2e tank gem 5.1 l/100 km
3e tank gem 4,8 l/100 km

E

Ex-lid 12606

overigens gaat hij over half jaar weg. Ga verhuizen en heb geen plek meer.

Zonde, Lodewijk! Maar je hebt in ieder geval een leuke tijd om op terug te kijken met zo'n auto. Je hebt het al gezien, verwacht geen wonderen dus van die kleine turbomotoren; het rendement is alleen hoog als je niet teveel gas geeft. De Ibiza 1.2 TSI kan zomaar 1 op 11/10 verbruiken, maar dan kun je ook wel lekker gasgeven :jaja:

isonic125

Actief lid
Bijna 12.000 km:
1:19,4 | 5,2/100

Airco altijd op auto | spiegelverwarming aan | nu 2e tank op winterbanden

hephie

Lid
+- 11.000km gereden nu, voornamelijk lange afstand woon-werk verkeer, al moet ik dan wel toegeven dat ik op de autostrade iets harder rij dan toegelaten...
Ik heb mijn verbruik nog niet lager gekregen dan 5.9l/100km.

Overlaatst met de ACC control naar parijs gereden, en me wel mooi aan de snelheid gehouden 110/130.
Na +- 750km kwam ik thuis terug aan met een "lege" bak en een verbruik van 5,9l.
Volgens de boordcomputer kon ik nog 10km rijden, aan het tankstation ging er echter maar 44 liter in...

Ik heb de O3 Hatchback 2.0TDI, op 18" alaris velgen met de Michel Pilot alpin 4 winterbanden.

Joske

Forumguru
@hephie

breng jij je spritmonitor eens in orde? ;)
vind het wel interessant om te volgen wat het verbruik van de "nieuwe" 2.0 TDI doet. Ik heb namelijk exact hetzelfde verbruik als jou en exact dezelfde kilometerstand. Bij mij schommelt de actieradius rond de 1000km, maar toch kom ik steeds gemiddelde aan de pomp op 5,9 l/100km. Betreft wel een O2 uiteraard, maar geeft wel een indicatie me dunkt.

Tom RS

Forumguru
Vandaag de eerste 1000 km achter de rug (Rs Combi tdi).
Gemiddelde over die 1000 km is 6.2 liter/100 km. Combinatie van 70 per uur baantjes en autoweg met af en toe goed doorgassen. Valt me niet tegen.

hephie

Lid
@hephie

breng jij je spritmonitor eens in orde? ;)
vind het wel interessant om te volgen wat het verbruik van de "nieuwe" 2.0 TDI doet. Ik heb namelijk exact hetzelfde verbruik als jou en exact dezelfde kilometerstand. Bij mij schommelt de actieradius rond de 1000km, maar toch kom ik steeds gemiddelde aan de pomp op 5,9 l/100km. Betreft wel een O2 uiteraard, maar geeft wel een indicatie me dunkt.
Zal ik doen! Dadelijk eens bekijken. En er dan aan denken om het elke keer in te geven...

Ik heb hetzelfde probleem, actieradius van 20 km en er nog geen 44 Liter in krijgen.
Of de tankinhoud is maar 45 of de calibratie wijkt nogal af.

Bijlagen

• uploadfromtaptalk1387360937956.jpg
    uploadfromtaptalk1387360937956.jpg
    60,3 KB · Weergaven: 51
  • uploadfromtaptalk1387360958677.jpg
    uploadfromtaptalk1387360958677.jpg
    53,7 KB · Weergaven: 49
  • uploadfromtaptalk1387360968838.jpg
    uploadfromtaptalk1387360968838.jpg
    33,5 KB · Weergaven: 48

MeneerB

Forumguru
Ik heb hetzelfde probleem, actieradius van 20 km en er nog geen 44 Liter in krijgen.
Of de tankinhoud is maar 45 of de calibratie wijkt nogal af.

Als mijn metertje op die stand staat waar die bij jou staat heb ik nog 0-5km te gaan volgens de boordcomputer.
Bij het tanken gaat er vervolgens zeker 50 liter in. De nauwkeurigheid is wat mij betreft top :thumbsup:

Dus het kan wel nauwkeurig. Of er voor de diesels een ander systeem in zit weet ik niet.
Bij dit topic merk ik dat vooral diesel rijders grote afwijkingen zien.
Zijn er benzine rijders met grote afwijkingen ?

Wesly

Senior Member
Nope, hier ook redelijk. Met nog 60 km te rijden 45 liter getankt dus redelijk reële lijkt mij.

Rob

Forumguru
Nu 75.000km. Werkdagen Den Haag - R'dam (Charlois) en terug. 80 km per dag via A20, Beneluxtunnel en A15. Dus zonder 80km/h trajectcontrole. Weekenden ook geregeld richting Rotterdam (iets met schoonfamilie) verbruik na elke rit ergens tussen 5.4l/100 km en 5.9l/100km, afhankelijk van file en ander oponthoud. Snelheid altijd zo'n 110, max 120. Gelukkig ben ik steeds meer van het onthaasten;).

rtwee

Senior Member
Kom met mijn 2.0 TDI tot op heden nog niet onder de 6.2/100km... Was eerst nog hoger omdat ik aan de 6e versnelling moest wennen. In de O2C hiervoor had ik er maar 5. Ik stoor me er niet zo aan en heb ook besloten er niet meer mee bezig te houden. Ik geniet liever van de wagen dan dat ik steeds neurotisch zit te kijken of ik wel zuinig genoeg rijdt. Toegegeven dat ik wellicht anders ermee om zou gaan als het geen leasewagen was.

Bovenaan Onderaan