Ook hier toch wel een zekere tegenvaller. Ik heb nu 6500+ op de klok staan en de gemiddelde teller stond op 1:14,8 en toen ik bij de dealer was geweest was de lange termijn teller gereset. Nu staat er weer 1:14,6.
Had er meer van verwacht, maar ja. En ik heb echt niet zo'n zware rechter voet hoor. Ding rijdt de meeste tijd in de 7e versnelling.
Heb sinds 2 jaar een Seat Ibiza ST 1.2 TSI (40.000 km op teller). Leeggewicht 1045 kg, 5-bak. Wellicht is de stroomlijn iets minder dan die bij de O3. Bij 120 km/u staat de toerenteller op ca. 2700 tp/m (5-bak).
Bij binnendoor haalt -ie 1 op 12,5/14 (van iets vlotter tot iets rustiger rijden, wel met veel 'uitrijden' bij stoplichten/rotondes/kruispunten), op een rit van ca. 50 km met 90 km/u en weinig stops maximaal 1 op 20. Op de snelweg (zeg maar even 120-145 km/u) is het 1 op 12,5 tot 1 op 11. In de stad is het verbruik trouwens wel relatief zuinig, gemakkelijk 1 op 15.
Gemiddeld genomen (10% bebouwde kom, 60% buitenweg, 30% snelweg) is het verbruik ongeveer 1 op 13. Bij (voor mijn gevoel) echt rustig rijden zou het een keer 1 op 14 tot 1 op 14,5 kunnen worden, veel zuiniger wordt het volgens mij niet met deze auto.
Ik denk dat mijn verbruik in een O3 bijna hetzelfde zou zijn: iets onzuiniger in de stad, wat zuiniger bij hogere snelheden vanwege betere stroomlijn(?) en misschien(?) iets langere versnellingen.
Volgens mij maakt het bij rustig rijden niet zoveel (wel wat!) uit of je nu een 1.2/1.4/1.8 TSI rijdt; het rendement verschilt denk ik niet zo gek veel. Pas wanneer je de PK's en Nm's gaat gebruiken zal een 1.4/1.8 onzuiniger zijn dan een 1.2, maar je HEBT dan ook meer PK's en Nm's tot je beschikking...
Dus 1 op 13,5 tot 1 op 15 vind ik niet gek.