Herman Janssens
Senior Member
Is dat nu positief of negatief bedoeld?Mijn ervaring is ook dat die TSI's echt rijden als een diesel.
Is dat nu positief of negatief bedoeld?Mijn ervaring is ook dat die TSI's echt rijden als een diesel.
Ah ok. Bedankt.Zeer positief. Een beetje het beste van 2 werelden is mijn ervaring: breed toeren bereik en toch goed door kunnen trekken richting hogere toerentallen.
Om lekker vlot te zijn is 3000rpm voor een benzine vrij normaal, maar als je op je centen wilt letten en over een rit van een uur wel een minuutje speling hebt kun je toch beter lekker schakelen tussen de 2000-2250, dat zal het meest economisch en ecologisch verantwoord zijn (op fietsen e.d. na,..)Dat is voor een diesel, 3000tr/min voor een benzine is echt niet gek, dat is volkomen normaal.
Ik heb een tsi met dsg. Die schakelt ook al bij ca 1500-2000 toeren op, behalve bij hard planken. Gaat prima met lage toeren. Vaak nog onder 1500 toeren bij constante snelheid.Mijn ervaring is ook dat die TSI's echt rijden als een diesel.
Ze letten heel erg op de "kleintjes", en weten uit ervaring dat als een tank voor ca. 3/4 vol is de wijzer 4/4 aangeeft: Scheelt toch weer een literje of 10...
Vind jij 3000 rpm normaal? Dat heeft een 1.4 TSi echt niet nodig hoor! Je kunt echt veel eerder overschakelen, meestal al rond de 2000 rpm. Dat zal je al veel brandstof schelen, en uit de rollenbankmetingen blijkt dat de 1.4 TSi al vanaf 1500 rpm (of nog eerder) al meer dan genoeg koppel heeft om soepel weg te rijden.
Verder zeg je dat je 208 km op de CC hebt gereden. Maar bij welke snelheid? Kijk maar eens op je verbruiksmeter wat het verschil in verbruik is tussen rustig 115 (op de teller) met de stroom mee, of 138 wat net op de legale limiet zal zijn.
Ook rij je op 18" velgen. Als je zuinigheid belangrijk vindt, moet je die snel inruilen voor Michelin Energy Saver in 16" of zelfs 15".
Ik denk dat een 1.4 TSi bij netjes rijden (vooruit kijken, niet te snel willen, niet remmen, geen korte stukjes rijden etc) makkelijk 1:18 of beter moet kunnen halen.
Een verschil tussen de Elegance en de Elegance Business is het formaat van de banden. Ik denk dat het qua verschil in rolweerstand (en dus ook verbruik) uitmaakt of je 205 of 225 banden er onder hebt zitten?? Of is dat verschil te verwaarlozen?
Misschien aardig om te lezen: http://www.caranddriver.com/features/effects-of-upsized-wheels-and-tires-tested
Weggedrag, stuureigenschappen zijn veel beter, mits de parameters kloppen.