De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Rick

Senior Member
Zeer positief. Een beetje het beste van 2 werelden is mijn ervaring: breed toeren bereik en toch goed door kunnen trekken richting hogere toerentallen.
 

TedVlemmings

Forumguru
Dat is voor een diesel, 3000tr/min voor een benzine is echt niet gek, dat is volkomen normaal.
Om lekker vlot te zijn is 3000rpm voor een benzine vrij normaal, maar als je op je centen wilt letten en over een rit van een uur wel een minuutje speling hebt kun je toch beter lekker schakelen tussen de 2000-2250, dat zal het meest economisch en ecologisch verantwoord zijn (op fietsen e.d. na,..:fool:)
 

Lodewijk

Actief lid
Mijn ervaring is ook dat die TSI's echt rijden als een diesel.
Ik heb een tsi met dsg. Die schakelt ook al bij ca 1500-2000 toeren op, behalve bij hard planken. Gaat prima met lage toeren. Vaak nog onder 1500 toeren bij constante snelheid.
 

jelleg

Lid
Ik heb een 2.0
TDI. Heb hem nu een weekje. Morgen voor het eerst tanken. Ik heb op de eerste tank 640 km gereden en nog maar 60 km actieradius. Ik zou dus maar net 700 km op 50 liter halen. Dat is niet echt veel, valt me wel tegen. Ik ben hem zelfs rustig aan het inrijden. Misschien heeft de dealer hem niet nokkie vol gegooid, maar toch. Ik ga het goed in de gaten houden.
 

Lodewijk

Actief lid
Mijn eerste tank was ook na krap 600 km leeg. Zie nu echter de actieradius al oplopen naar 790 km. Iets met inrijden te maken? Of tank wellicht niet helemaal vol?
 

Pollewop

Forumguru
Sommige dealers tanken de auto's bij aflevering nooit helemaal af. Ze letten op de "kleintjes", en weten uit ervaring dat als een tank voor ca. 3/4 vol is de wijzer 4/4 aangeeft: Scheelt toch weer een litertje of 10...

Vandaar dat je het verbruik pas goed kunt berekenen als je een "zelf getankte Tank" heb leeg gereden...
 
Laatst bewerkt:

VWim

Forumguru
Ze letten heel erg op de "kleintjes", en weten uit ervaring dat als een tank voor ca. 3/4 vol is de wijzer 4/4 aangeeft: Scheelt toch weer een literje of 10...

Geef ze eens ongelijk, bv. 400 auto's x 10 liter x € 1.50 = € 6.000,00. Dan worden het ineens flinke getallen...

Dan hebben we het nog over dieselprijzen. Bij benzine loopt het nog meer op...
 

Fean

Forumguru
Vind jij 3000 rpm normaal? Dat heeft een 1.4 TSi echt niet nodig hoor! Je kunt echt veel eerder overschakelen, meestal al rond de 2000 rpm. Dat zal je al veel brandstof schelen, en uit de rollenbankmetingen blijkt dat de 1.4 TSi al vanaf 1500 rpm (of nog eerder) al meer dan genoeg koppel heeft om soepel weg te rijden.

Verder zeg je dat je 208 km op de CC hebt gereden. Maar bij welke snelheid? Kijk maar eens op je verbruiksmeter wat het verschil in verbruik is tussen rustig 115 (op de teller) met de stroom mee, of 138 wat net op de legale limiet zal zijn.

Ook rij je op 18" velgen. Als je zuinigheid belangrijk vindt, moet je die snel inruilen voor Michelin Energy Saver in 16" of zelfs 15".

Ik denk dat een 1.4 TSi bij netjes rijden (vooruit kijken, niet te snel willen, niet remmen, geen korte stukjes rijden etc) makkelijk 1:18 of beter moet kunnen halen.

Ik ben al een poosje bezig met m'n motor (lees maar eens paar posts eerder) Mijn auto liep ongeacht van het begin 1:10 - 1:12, zelfs met 100km op de CC, ik kreeg de auto daar botweg niet onder. M'n vorige 1.8tfsi waarmee ik dagelijks naar de 5500rpm trok had vele betere cijfers. Ik ben daarvoor terug naar de dealer geweest, want dit klopte gewoon niet. Sinds ik daar ben geweest (na 2000km) loopt hij opeens veel zuiniger en men heeft tot mijn verbazing niets kunnen vinden.

Ongeacht de 1.4 het nodig heeft of niet, 3000rpm vind ik dat heel normaal, ik ben absoluut geen uber uber zuinigheids-dier 1:14 - 15 vind ik acceptabel. Het lijkt mij ook niet gezond om telkens onder de 2000rpm te schakelen, ik denk ook niet dat de motor daarop is gebaseerd. Diesel prima maar een benzine.. je voelt dat de auto dat niet lekker vind.
 

AdB

Senior Member
Een verschil tussen de Elegance en de Elegance Business is het formaat van de banden. Ik denk dat het qua verschil in rolweerstand (en dus ook verbruik) uitmaakt of je 205 of 225 banden er onder hebt zitten?? Of is dat verschil te verwaarlozen?
 

Pollewop

Forumguru
Een verschil tussen de Elegance en de Elegance Business is het formaat van de banden. Ik denk dat het qua verschil in rolweerstand (en dus ook verbruik) uitmaakt of je 205 of 225 banden er onder hebt zitten?? Of is dat verschil te verwaarlozen?

Bij een bredere band heb je "iets" meer luchtweerstand. De rolweerstand is afhankelijk van vele factoren. Valt weinig over te zeggen. Bij hoge snelheden zou je dus, in theorie, met brede banden een "iets" hogere verbruik mogen verwachten. Ik denk niet dat het veel zal zijn. Misschien een paar tiende liters/100 km ?
 

AdB

Senior Member
@Pollewop: Volgens mij heb je bij lagere snelheden, dus in de bebouwde kom bij stadsritjes, hier juist meer mee te maken i.t.t. snelwegritten? Oftewel: hoe lager de snelheid hoe meer rolweerstand?
 

Pollewop

Forumguru
@AdB : Ik verwacht dat de luchtweerstand bij hoge snelheden bij bredere banden iets hoger zal zijn. Het verschil in rolweerstand vind ik lastig in te schatten. Is afhankelijk van de soortband, bandenspanning, etc... Ik weet niet of de snelheid een grote invloed op de rolweerstand heeft ?
 

MaRco2

Forumguru
Gisteren afgetankt (vorige week dinsdag voor het laatst gereden), inclusief wat fileverkeer, wat stadsverkeer en wegen met veel verkeersdrempels tussen dorpen rond Amsterdam was op het laatst het verbruik op de maxidot wat gestegen tot 1:19.1 en in werkelijkheid bleek het dus 1:18,1 te zijn!! Zeer tevreden met dit resultaat. Dit ging over bijna 1.000 km, dus geen korte kwestie.

Wel het snelwegdeel onder de 110 op de cruise gebleven.:)
 

Pollewop

Forumguru

Inderdaad interessant te lezen: Je ziet in de tabel duidelijk dat, met het breder worden van de banden:
  • het brandstofverbruik oploopt
  • de acceleratie iets langzamer is (waarschijnlijk door het extra gewicht van de wielen)
  • dat de max. laterale G-kracht iets hoger is (waardoor je wellicht iets sneller door de bocht kunt ?)
  • dat de remweg iets korter wordt (maar niet veel)
  • en dat de prijs van de wielen flink omhoog gaan
Naar mijn idee moet je brede banden dus vooral kopen omdat je het mooi vind staan, en nergens anders voor...
 
Laatst bewerkt:

MaRco2

Forumguru
Weggedrag, stuureigenschappen zijn veel beter, mits de parameters kloppen.

Outlander bijvoorbeeld waar ik meerdere sets onder had: 16" (215/60 winterbanden) dweilen en zwabberen, 20" (255/35 zomerbanden) top, absoluut geen spoorvorming waarneembaar, 17" (235/50winterbanden) helemaal goed.
 

Pollewop

Forumguru
Weggedrag, stuureigenschappen zijn veel beter, mits de parameters kloppen.


Weggedrag, stuureigenschappen etc. zijn toch vooral subjectieve waarnemingen. Kwestie van "gevoel"...
Slecht demping van onevenheden bij grote velgmaten is ook zo'n "gevoel"

Als het gaat om de prestatie's blijkt uit objectieve meetgegevens dat de verschillen, m.i., minimaal zijn > Zie de publicatie...
 

BSdV

Actief lid
Dat het mooier is is denk ik de grootste motivatie. Onze auto komt op 17 inch teron te staan in de zomer en 16 inch staal met doppen in de winter. Wilde eigenlijk de winterbanden op de teron's leggen en dan nog een leuke 18inch set voor de zomerbanden, maar nadat zo'n beetje de hele optielijst was aangekruisd vonden we het ook wel mooi geweest... Werd me wat te duur en daarbij komt ook dat voor winterbanden 16 inch 205 naar mijn gevoel ook beter zijn bij gladheid dan 17 inch 225 banden.
 
Bovenaan Onderaan