De reële verbruikscijfers van de Octavia III

MaRco2

Forumguru
Weggedrag, stuureigenschappen etc. zijn toch vooral subjectieve waarnemingen. Kwestie van "gevoel"...
Slecht demping van onevenheden bij grote velgmaten is ook zo'n "gevoel"

Als het gaat om de prestatie's blijkt uit objectieve meetgegevens dat de verschillen, m.i., minimaal zijn > Zie de publicatie...

Zeker! Ook het soort/merk/maat banden scheelt enorm.

Tot op heden altijd alleen maar voordelen ervaren (nou ja... als de velgrand iets buiten de band komt, zijn stoeprandjes geen goede vrienden).
 

Fean

Forumguru
Ik heb 225 18inch.. grip is de voornaamste zaak. 1 van de redenen dat ik ook Eibach wil hebben.. strakker op de weg en vooral niet dat deinen, dat wekt bij mij schrik reacties op. Zwaar irritant.
 

Fean

Forumguru
Ik bespeur zelfs laatst met die harde wind dat de auto best wel windgevoelig is, van links naar rechts, ik ga ervan uit dat eibach dit verbeterd.
 

BSdV

Actief lid
Met die eibach veren, behoud je dan dezelfde schokdempers of komen er dan andere onder. Heb zelf, toen Koni met de FSD schokdempers kwam, deze vrijwel direkt onder onze A3 gezet wat de wegligging gigantisch verbeterde. Maar eerlijk is eerlijk, er was weinig voor nodig om deze te verbeteren aangezien de originele dempers af waren..

Heb hier ook naar gekeken en voor bv. de Superb worden de eibach veren samen met Koni FSD dempers geleverd. Weet niet of ze er al voor de O3 zijn.
 

jaka

Nieuw lid
Met 4 volwassen personen een ritje van 181 km, gemiddelde snelheid 102 km/h, gemiddeld verbruik 20,3 km/l
Ofwel, erg acceptabel.

O3 / 2.0 TDI / Hatchback
 

riskitalltowin

Actief lid
Wow, over grotere wielen! Als het allemaal binnen toleranties van de constructeur blijft, valt het allemaal wel mee. Maar 20inch onder een Outlander heeft zeker zijn gevolgen zoals toename van onafgeveerde massa en waarschijnlijk breder spoor dat nefast kan zijn voor cardas wegens een groter te verwerken koppel.
Daarmee dat je verlagen ook altijd binnen de perken moet houden. Meeste landen leveren standaard af fabriek verlagen van -15mm in Nederland is het Eibach -30mm. Is dit iets dat PON heeft beslists of waarin Skoda zelf nog iets te zeggen heeft gehad? Door sterk te verlagen verander je, ongewild, toch wel een deel van je ophangingsetup. Of worden de dempers ook aangepast? En verder hoe zit het met de opstelling de cardanassen na verlaging?
 

Badnews

Senior Member
Ik heb er nu (pas) 1000km opzitten.
Ik heb de auto voor een paar stads-ritjes(redelijk wat, ongeveer 10%, deze kosten VEEL) en woon-werk.
Dit is 28km snelweg (120, redelijk druk, dus doorrijsnelheid is voor de helft ongeveer 110, tweede helft 125) en de rest (18km) met 80km wegen (3 rotondes, 7 stoplichten).

Ik zit nu op een gemiddeld verbruik (boordcomputer) van 5.2l/100km
Als ik de woon-werk ritten in de middag pak, zit op op 4.8l/100km

Ben er tevreden over... :)
 

AdB

Senior Member
Ik vind het altijd moeilijk vergelijkbare cijfers. We weten allemaal dat de rijstijl erg bepalend is maar ook dat de duur (korte of langere ritten) en de aard van de ritten (binnen of buiten de bebouwde kom) bepalend is voor het verbruik. En dat is voor iedereen verschillend al naar gelang de omstandigheden (en dan heb ik het nog niet eens over de verschillen die ontstaan vanwege de weersomstandigheden en de o zo vervelende files waar ik gelukkig doorgaans minder last van heb) Voor de korte ritjes (boodschappen e.d.) gebruik ik de Polo van mijn vrouw. Voor de langere ritten en voor woon-werkverkeer (overwegend buiten de bebouwde kom en snelweg) gebruik ik de Octavia. En dat scheelt ook enorm. Ik merk overigens dat het lang duurt voordat de motor op temperatuur is en eigenlijk dán pas lekker zuinig rijdt. Maar ik ben zeker niet ontevreden: gemiddeld verbruik ik tussen de 4.5 en 5.0 liter/100 km (als ik mijn rechtervoet een beetje in toom houd, dat wel)
 
Laatst bewerkt:

Badnews

Senior Member
Mee eens, het is lastig om te vergelijken. Maar ik weet bijvoorbeeld dat het zuiniger kan, als ik (nog) saaier ga rijden. Op de 80 wegen doe ik altijd rustig aan (te veel shit gezien en deze wegen zijn gewoon het gevaarlijkste om op te rijden) en dan doe ik rustig aan (dus gewoon 80 op de teller) het met het voetje en schakelt de DSG tussen de 1800 en 2000 toeren door, bij 80 zit ie dan in zijn 7 met 1500 toeren. Korte ritjes hakken erin, deze zijn zwaar onzuinig (net als een collega je auto laten testen).
Mijn doel is rond de 5l/100km, maar daarvoor wil ik niet constant op mijn rechtervoet hoeven letten. Ik moet nog even wennen aan de overstap van Hybrid naar diesel (daarvoor had ik ook diesels) dus uit laten rollen enzo moet je net iets anders doen (omdat je niet aan recovery doet). Maar die 5.0 gaat me denk ik wel lukken (al lokt een lege polderweg op weg naar huis om even gaspedaal in te trappen)
 

AdB

Senior Member
In de 2.0 TDI heb je ook veel 'over' en dat scheelt ook en rijdt wel zo comfortabel, al zal de 1.6 TDI nog zuiniger zijn afgesteld. Ter illustratie (in de zesde versnelling):
1500 t/min = 95 km/u
1750 t/min = 110 km/u
2000 t/min = 125 km/u
2250 t/min = 140 km/u
Opm.: dit is wat de meter aangeeft qua snelheid. In werkelijkheid zal de snelheid minder (ongeveer -8 km/u) zijn.
 
Met mijn nogal assertieve rijstijl, ca. 170 km per dag, eibach verlaging en 18 inch golus met zomerbanden heb ik de eerste 7000km 5,5L/100km genoteerd (volgens de boordcomputer althans). Ik zal een kijken of het met winterbanden anders wordt.
 

AdB

Senior Member
Netjes hoor! Voor de 2.0 TDI-rijders: ik merk dat er onderin vaak niet zoveel trekkracht aanwezig is zoals ik vaak lees, beneden de 1500 t/min is de puf er helemaal uit, heb ik doorgaans een brom onderin de motor die het noodzakelijk maakt om terug te schakelen. In stadsverkeer kom ik om dezelfde reden vaak niet boven de vierde versnelling uit.
 
Netjes hoor! Voor de 2.0 TDI-rijders: ik merk dat er onderin vaak niet zoveel trekkracht aanwezig is zoals ik vaak lees, beneden de 1500 t/min is de puf er helemaal uit, heb ik doorgaans een brom onderin de motor die het noodzakelijk maakt om terug te schakelen. In stadsverkeer kom ik om dezelfde reden vaak niet boven de vierde versnelling uit.
ik vind de motor ook niet het toonbeeld van raffinement. nogal brommerig en eerlijk gezegd ook minder krachtig dan ik had verwacht. wanneer kan-ie gechipt worden ;)
 

henriz

Forumguru
Ik moet nog even wennen aan de overstap van Hybrid naar diesel (daarvoor had ik ook diesels) dus uit laten rollen enzo moet je net iets anders doen (omdat je niet aan recovery doet)
Ik stap ook over van hybride naar diesel. Hoe doe je dat anders uitrollen praktisch?
 
Bovenaan Onderaan