De reële verbruikscijfers van de Octavia III

E

Ex-lid 12606

@Gieliovd . De 1.6 TDI is zeker een spaardieseltje. Maar pas op: dat spaardieseltje is behoorlijk pittiger dan de 1.2 TSI. Het omslagpunt qua kosten ligt niet zozeer in het kilometrage, maar meer in de afstanden die je rijdt. Als je veel korte afstanden rijdt, moet je eigenlijk gewoon geen diesel nemen.
 
E

Ex-lid 12606

Nou, mijn 1.4 kan er ook wat van... Tot de 100 km/uur is'tie nog zuinig, maar daarna is het net een benzine verslaafde.... Ter... wat heeft mijn Octi dan dorst... Gelukkig woon ik in de randstad en mag je hier over het algemeen niet harder dan 100 km/uur... En als je harder mag dan gaat het niet want dan is de spitsstrook dicht. Dussss.... :D

Troost je, met een 1.2 was je niet veel zuiniger uit geweest, zie reactie van @Gieliovd . Het Serieuze Gasgeven is dan weer wel het voordeel van zo'n 1.4 TSI, ook tov. de 1.6 TDI. Heb wat grafieken gemaakt; met de 1.6 TDI kun je tot ca. 3250 tp/m de 1.4 TSI bijbenen. Boven dat toerental rijd je de 1.6 TDI (en heel wat andere auto's, denk ik) zoek. :wavecry:
 
E

Ex-lid 12606

Klopt.... In de hoge toeren is het ECHT een racemonstertje.... :thumbsup:

Da's dus weer het verschil, inderdaad. Vraagje, @Skoda liefhebber 1 , betaal jij zelf je brandstofkosten of gaat dat op de zaak? Niet aanvallend bedoeld! Ik heb overigens een 1-manszaak, dus moet de kosten zelf betalen. Misschien moet ik maar een wat hoger tarief gaan vragen? :jaja:
 
De zaak betaalt.... Maar, ik ben absoluut geen racer. Ik vind het wel leuk, maar heb in het verleden zooooo veel bekeuringen gehad, dat ik niet meer geniet wanneer ik de hele weg de berm af moet scannen om de flitsvrienden te spotten. Ik rijd dus rustig, alleen trek zo nu en dan even lekker op. Heeeerlijk met zo'n 1.4. Of zodra je van 100 km/uur naar 130 km/uur mag, even lekker trappen. Moet je die dure auto (Audi) rijders zien kijken... :wavecry: Maar, zoals ik al zei, dat doe ik af en toe. Dus ik ben een goede werknemer voor de baas! :thumbsup:
 
E

Ex-lid 12606

Haha, ja, ik snap wat je bedoelt! Ben zelf ook wel gek op vermogen & snelheid, heb ook te maken gehad met diezelfde bekeuringen... ;)

Concluderend (yes, ik kan het nog net foutloos typen!): keuze in auto, vermogen en verbruik is een balans tussen factoren als (eigen) kosten, grenzen in leasebedrag, jaarkilometrage en persoonlijke voorkeuren.

OT: Het is simpel: je zet een auto in beweging, en dat kost energie. Hoe sneller je die auto in beweging zet, hoe meer energie dat kost. Een diesel gaat efficiënter om met brandstof, maar is in de regel minder sportief dan een benzinemotor. Verbruikscijfer is dan ook een deel van de reden om een auto aan te schaffen, maar niet meer dan dat.

Hèhè, ben blij dat ik er voor mezelf uit ben. Nu maar dromen van die Octavia RS Super met bijvoorbeeld een 4.2 liter biturbo...:dankje:
 

Remakil

Forumguru
Vandaag getankt na 2 dagen tegenwind rijden en 787,7 km ging er ruim 45 liter in. Ofwel 1:17,4...
Niet slecht, gezien het weer en het feit dat ik doorgaans 130+ rij op de snelweg! die ik dagelijks af rij... :)

Boordcomputer geeft aan dat ik 5,1/100 verbruik over 1600+ km... May be... ;)
 

bassel

Lid
Volgens mijn boordcomputer rij ik 1:18,7.

Maar echt geloven doe ik hem niet. Met een actieradius van 75 km gaan tanken en er maar 38 liter in krijgen is wel erg safe. Maar is al een ander topic over.

Vandaag moest ik de lease maatschappij toch even bellen dus maar direct gevraagd.

Voor de greenline wordt ruim 1:30 opgeven. Maat met kou en winterbanden lijkt me dat nooit haalbaar. Mijn LM geeft aan dat ze een marge ervan aftrekken. Ik zou volgens LM 1:21 moeten kunnen rijden. Lijkt me gemiddeld genomen best haalbaar.
 

Remakil

Forumguru
1:30?? Haha, berg af met wind mee zeker...

Er klopt nooit wat van die fabrieksopgave en 1:21 van de LM is enkel haalbaar als je nooit boven de 110 uitkomt... ;)
 

bassel

Lid
1:30?? Haha, berg af met wind mee zeker...

Er klopt nooit wat van die fabrieksopgave en 1:21 van de LM is enkel haalbaar als je nooit boven de 110 uitkomt... ;)

Daarom maar gelijk de LM gebeld. Maar regelmatig 130 en dan 1:18,7 vind ik niet heel slecht.

Normaal 1x per maand naar Deutschland ben benieuwd wat het verbruik op de autobahn is.

Voorheen veel ex lease en huurauto's gereden. Redde het dan op 1 tank naar Hamburg 450 tot 500 km.

Wel altijd pedaal tegen de bodem (waar het mag dan hè).

Ben bang dat de O3 het niet beter gaat doen
 

Remakil

Forumguru
1:18 is absoluut niet slecht bij doorrijden...
Is ook wat mijn auto nu doet en dat is niets slechter dan de 1.2 Ibiza die ik er voor reed. Denk dat de O3 het op de lange duur iets beter doet dan die Seat, terwijl de O3 meer uitnodigt om door te rijden...
 

serum

Forumguru
Als het warmer wordt zal het verbruik ook weer wat afnemen. (Los van de winterbanden) Rijd met mijn huidige vag (2.0 140pk van 1435kg leeg) geregeld 1:25a 26 op een tank. (Afgemeten volle/volle tank) boordcomputer predikt dan op 1:29
 

Remakil

Forumguru
Als het warmer wordt zal het verbruik ook weer wat afnemen. (Los van de winterbanden) Rijd met mijn huidige vag (2.0 140pk van 1435kg leeg) geregeld 1:25a 26 op een tank. (Afgemeten volle/volle tank) boordcomputer predikt dan op 1:29
Als het warmer is, neemt het verbruik toe...

Airco aan, warme lucht aanzuigen t.b.v. de verbranding. Koude lucht is beter voor de motor, plus dat je airco minder verbruikt. Warm wegdek zorgt ook voor zachtere banden, dus je wint niet zoveel t.o.v. winterbanden nu... ;)

Bovendien rijden de meeste mensen grotere zomerwielen (bijv. 17" zomer en 16" winter), die ook voor een hoger verbruik zorgen...
 

serum

Forumguru
Moet je er toch eens goed op letten, ik heb met 12 auto's over ruwweg 1 mln km een andere ervaring. Verrijk jezelf en zoek het eens op. Zoek eens met Google op brandstof verbruik zomer winter. Je vind geen fundamentele post die hierin met je meegaat.

Sleutelwoorden die in het nadeel van de winter spreken;
Verhoogde Luchtweerstand (massadichtheid is hoger en viscositeit koude lucht is lager dan warme lucht)
Verhoogde Rolweerstand van vervuilde wegen/regen/winterbanden
Motor is langer onder bedrijfstemperatuur, waardoor olie/lagers langer onder de optimale viscositeit/temperatuur blijven
Meer elektrische delen actief bij een koude (inefficiënte) motor (stoelverwarming, achterruitverwarming, spiegelverwarming)
Minder energie in winterbrandstof

Geloof dat de ideale situatie een graad of 14 is,airco uit, zomerbanden zomerbrandstof, motor welke op bedrijfstemperatuur is en een droge weg.

Airco wordt door het gros van de rijders in de winter net zoveel gebruikt. (Hoewel deze onder de 4-6 graden niet aanslaat)
 
Laatst bewerkt:

Remakil

Forumguru
Moet je er toch eens goed op letten, ik heb met 12 auto's over ruwweg 1 mln km een andere ervaring. Verrijk jezelf en zoek het eens op. Zoek eens met Google op brandstof verbruik zomer winter. Je vind geen fundamentele post die hierin met je meegaat.

Sleutelwoorden die in het nadeel van de winter spreken;
Verhoogde Luchtweerstand (massadichtheid en viscositeit koude lucht is hoger dan warme lucht)
Verhoogde Rolweerstand van vervuilde wegen/regen
Motor is langer onder bedrijfstemperatuur, waardoor olie/lagers langer onder de optimale viscositeit/temperatuur blijven
Meer elektrische delen actief bij een koude (inefficiënte) motor (stoelverwarming, achterruitverwarming, spiegelverwarming)
Minder energie in winterbrandstof

Geloof dat de ideale situatie een graad of 14 is,airco uit, zomerbanden zomerbrandstof, motor welke op bedrijfstemperatuur is en een droge weg.

Airco wordt door het gros van de rijders in de winter net zoveel gebruikt. (Hoewel deze onder de 4-6 graden niet aanslaat)
Misschien moet jij jezelf eens verrijken en openstaan voor een andere mening...

Wie ben jij om mij te melden dat ik op mijn verbruik moet letten, als ik jou aangeef dat mijn auto's in de winter zuiniger zijn? Dan lijkt het mij dat ik daar op gelet heb, toch?

De uitleg daarvoor is simpel, die heb ik je gegeven. Met 16 inch winterbanden rij je zuiniger dan met grotere zomerbanden. Punt. ;)
 

serum

Forumguru
Ik heb dit in het verleden uitgezocht; dat dit strookt met mijn ervaring wist ik ook niet. (Maar komt mij voor deze discussie niet ongelegen). Dat jij een andere ervaring hebt is typisch. (Maar kennelijk niet onmogelijk). Hoe meet jij je verbruik? Op de boordcomputer of op het aantal daadwerkelijk verreden liters per km?

Voer de voorgestelde zoekopdracht eens uit. (Waarbij ik niet zeg dat je eigen ervaring onjuist is). Zoals ik eerder aangaf, het gaat om de grote getallen.

Het maakt mij niet uit dat jouw ervaring anders is, ik zeg ook niet dat je onzin uitkraamt, ik geef alleen aan dat een auto door de school genomen in de zomer meer km's per liter aflegt dan in de winter.

Als ik zoek op 'auto verbruik zomer winter' vind ik geen enkele link die jouw verhaal ondersteunt. (waarbij ik wederom niet zeg dat jouw persoonlijke ervaring onjuist is)

eerste hits op google;

http://auto-en-vervoer.infonu.nl/au...enzinetank-veel-eerder-leeg-in-de-winter.html
http://www.amt.nl/Techniek/Aandrijv...stofverbruik-in-de-winter-2007-12-AMT027257W/
http://www.quest.nl/vraag-en-antwoo...to-in-de-zomer-minder-brandstof-dan-s-winters
http://www.greendriverchallenge.nl/nieuws/5-winterse-tips-om-brandstof-te-besparen
http://www.c5club.nl/c5forum/viewtopic.php?f=54&t=9470
http://www.duurzameburen.nl/topicId/1339/titel/Benzineverbruik-in-de-winter-verminderen
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan