De reële verbruikscijfers van de Octavia III

Canon-Eye

Forumguru
Hoogste snelheid beperken is maar één ding - veel effectiever is het om de snelheidswisselingen zoveel mogelijk te beperken.
Cruisecontrol gebruiken waar mogelijk scheelt aanzienlijk!:jaja:
 

Remakil

Forumguru
Net getankt, 3e tankbeurt, 1:17,07... loopt hard af nu...

Gemiddeld 1:17,5 over 3 beurten. 2400 km gereden inmiddels...
 

andrehj

Forumguru
Heb nog nooit een boordcomputer gezien die het bij het rechte eind had... ;)
Mijn boordcomputer had toen de auto nieuw was een afwijking van zo'n 6% (te optimistisch). Dit heb ik toen met VCDS gecorrigeerd. Maar sinds die tijd is de afwijking steeds verder afgenomen (en moet ik em in VCDS dus steeds weer bijstellen) naar beneden, zodat de afwijking nu (met dik 30.000 km op de teller) precies 0 is (tussen de -0.5 en +0.5% dus).
Ik vind dat aardig nauwkeurig.
De vraag is alleen of deze trend zich blijft voorzetten, en de boordcomputer nu te pessimistisch gaat worden.
 

Oogje

Senior Member
Hoe wel of niet zuinig het ding rijdt maakt me niets uit, eerlijk gezegd. Het enige dat ik van belang vind is de actieradius. In de Megane eco rotzooi die ik nu als voorloper heb is dat 950 km bij een niet zuinige rijstijl...
 

andrehj

Forumguru
Hoe wel of niet zuinig het ding rijdt maakt me niets uit, eerlijk gezegd. Het enige dat ik van belang vind is de actieradius. In de Megane eco rotzooi die ik nu als voorloper heb is dat 950 km bij een niet zuinige rijstijl...
Laat me raden: leaserijder? Mensen die hun eigen brandstof (en eigen auto) moeten betalen denken hier over het algemeen toch anders over. (En gelukkig een hoop leaserijders ook ;))
 

MaRco2

Forumguru
Update:

Verbruik solo is mijn Octavia op lange afstanden bij meestromen tussen de 1:16 en 18 in werkelijkheid, dash geeft soms tegen de 1:20 aan sinds tanken (over bijvoorbeeld 100 km), maar met wat uitschieters e.d. stijgt het verbruik altijd wel weer wat.

Overigens laat ik het beestje een keer per maand wel een stuk rennen, flink rennen.:)

Met een fikse aanhanger (caravan, tweepaardstrailer) kom ik niet eens aan de 1:10, snelheid is dan vergelijkbaar met solo of ietsje lager. Dus dan gaat het in één klap het dubbele worden qua verbruik.

Met de niet zo zuinige Outlander (en een minder zuinige gasvoet met 30%+ hogere snelheden) op LPG, deed ik solo 1:7 a 8 en met de caravan (zelfde snelheid als Octavia) rond de 1:5 (elke 200 km tanken...), dus dat verschil ging veel minder hard oplopen.
 

MartijnW

Actief lid
Laat me raden: leaserijder? Mensen die hun eigen brandstof (en eigen auto) moeten betalen denken hier over het algemeen toch anders over. (En gelukkig een hoop leaserijders ook ;))

Gelukkig corrigeer je jezelf en scheer je niet alle leaserijders over één kam.
 

Rodo

Lid
Octavia 3 BL (diesel 110PK), week oud.
Net vanuit mijn werk terug naar huis, zo'n 40 KM waarvan ong 8km snelweg, 30km N-weg (80 a 90 km/u), de rest stad.
Kwam aan met 4,1L/100km. Gemiddeld staat hij nu op 4,7.

Niet te truttig gereden. En dat voor een leaserijdert :D. Die gaat in de zomer onder de 4L komen...
 

henriz

Forumguru
Op de boordcomputer dan.
Als je straks je tankbonnetjes erop na slaat kom je op iets hogere waarden.
 
6, 66L/100km bij de laatste tankbeurt. Kreeg er maar 43L in terwijl ik volgens de bc nog maar 60KM kon rijden. Het probleem bevindt zich dus ook bij de TSI'tjes....
 

MaRco2

Forumguru
Mmm opvallend, als ik halverwege het rood zit, gaat er meestal plm. 49 liter in, een tijd geleden was het nog 45 liter. Kan misschien een paar mm schelen natuurlijk.:sterretjes:

Zodra de boel alarm slaat (grens rood) geeft hij meestal nog 80 km aan. Mmm of was het met die kar er achter. Gek genoeg vandaag tegen de 1:10 gereden met diezelfde kar en exact dezelfde route (nou ja rechtstreeks, maandag waren er nog twee andere adressen naderhand). Gaat weer hard... nog een ritje maandag en dan in een route terugbrengen en heb ik 1.500 km met die zware tandemasser gereden (900 kg leeg op kenteken).
 

Rick

Senior Member
Dat valt me niet tegen herman. Ik kom de eerste 1500 km niet verder dan 7,5 l / 100 km. En dan rij ik echt niet overdreven sportief. Binnenkort ritje alpen dus dan kan ik hem goed verder inrijden.
 

Arnoldotje

Forumguru
Ik vind het verbruik nog steeds flink tegenvallen in mijn O3C 1.6 tdi.
En vanochtend viel me weer iets vreemds op.
Rijdend op de CC met 130 ging mijn actuele verbruik ineens naar 13,5/14,5 km/l.
Dit duurde een minuut of 20 en toen ging mijn actuele verbruik weer netjes naar de 19 km/l.
En dit gebeurt een keer of 3/4 per week.
Het eerste wat in me opkwam is regeneratie van het roetfilter, maar ik vind wel dat ie dan behoorlijk meer verbuikt en ook vaak regenereert. Zeker aangezien ik nauwelijks korte ritten maak.
 

Pollewop

Forumguru
Keurig heb ik de Spritmonitor bijgehouden, en met een gevarieerde rijstijl kom ik, gerekend over 5500 kilometer, op een verbruik van 6,2 liter/100 km ( 1:16 zeg maar...). En dat op winterbanden...
Tot nu toe geen verschil gezien in verbruik tussen RON 95 en 98. Motor lijkt ook net zo soepel en "drehfreudig".

6.2 liter/100 km vind ik een hele nette waarde voor een auto van dit formaat. Met m'n vorige Fabia 1.2 TSI (86 pk) kwam ik op de ca. 6.0 liter/100 km, dus het verschil in verbruik is gering, terwijl de OC3 toch een heel stuk groter is...

Prima... :)
 
Laatst bewerkt:
Bovenaan Onderaan